*

Nicolas

  • ******
  • 18418
  • Last night a DC saved my life with a song
    • E-mail
Re:What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #30 Gepost op: 21 april 2014, 09:29:17 »
die loudnesswar klopt niet, ik weet dat audiostatics en elctrostaten, bij popmuziek snel te veel bas laten horen, daarom zijn ze ook niet geschikt voor pop en rock, en draaien de meeste mensen mike oldfield, jarrè, en meer van dit soort muziek op deze speakers. :)

Dus als ik het goed begrijp zijn Mike Oldfield en Jean-Michel Jarre geen popmuziek, wat dan wel? En volgens mij staan electrostaten er juist om bekend dat bassen bepaald niet het sterkste punt zijn van die vellen. De kleinere klinken voor geen meter als er geen gewone basdriver bij komt. Dus te veel bas? Ik weet niet waar je dat vandaan hebt.

Jopie is weer eens zijn onzin verkopende zelve. What else is new.

Het feit dat hij Mike Oldfield noemt als muziek met weinig bas tov pop zegt wel iets over de tekortkomingen van zijn set...Of over het feit dat hij compressie niet van laag kan onderscheiden.
« Laatst bewerkt op: 21 april 2014, 09:36:10 door Nicolas »
The more ambitious home installation
"There is a light that never goes out" - Lancia Dashboard

*

geerd

  • ******
  • 5326
  • scheun ja
    • E-mail
Re:What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #31 Gepost op: 21 april 2014, 11:58:12 »
mijn ervaring is juist dat vinyl de laatste jaren dichter bij de cd is komen te staan .
Neemt niet weg dat met een goede tafel en element de lp zonder meer beter is dan een cd .
maar het digitaal masteren van de muziek heeft een nadelig effect op de kwaliteit .
je moet al een heel goede cd hebben om gelijk met de lp te zijn en dan spreek ik nog niet over de speler .
en over wat pop is en wat niet zolang er muziek is zijn daar verdeelde meningen over .
zolang rickie lee jones als pop wordt gezien geloof ik alleen wat ik hoor of is jazz ook pop tegenwoordig ???
les is more

*

Bloom

  • *****
  • 572
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re:What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #32 Gepost op: 21 april 2014, 12:35:05 »
Sorry, maar dat is wishful thinking. Digitaal masteren heeft helemaal geen nadelige invloed op de kwaliteit. Dat soort argumentatie hoort in hetzelfde rijtje thuis als "digitaal klinkt koud en hard" en "analoog is veel muzikaler".
Puur vooroordeel. Vinyl heeft veel slechtere technische specificaties dan cd en dat is ook hoorbaar. Alleen worden er de laatste pakweg 20 jaar popmuziek-cd's op de markt gebracht met zo weinig dynamiek dat vinyl daarvoor effectief in het voordeel is. Dat is echter geen technische beperking van de cd maar een welbewuste keuze van de platenmaatschappij.

*

bearwil

  • ******
  • 9258
  • LUXMAN since 1975
Re:What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #33 Gepost op: 21 april 2014, 14:11:24 »
Iemand als Ry Cooder kan echt wel een beetje luisteren en staat open voor nieuwe invloeden. Dus was hij ook geïnteresseerd in het digitale proces. In 1979 kwam hij daarom met Bop Till You Drop, de eerste door een van de grote platenmaatschappijen uitgebrachte, volledig digitaal opgenomen en gemasterde elpee. Hij was meteen genezen. Voortaan nam hij weer analoog op.
Versterkers: Luxman SQ 700X, R 800S, McIntosh MC-250
DT's: CEC BD-2000, BD-6000, BD-7000, BD-5200, Disco 4000, Marantz TT2200, Scott PS 76
CD/DVD: Luxman D-322, D-355, Philips DVD 763SA. DVDR 1000
Tuner: Luxman WL-550, T-100
Philips DCC 730
Speaker: Altec Lansing Model One, 305 en 201

*

geerd

  • ******
  • 5326
  • scheun ja
    • E-mail
Re:What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #34 Gepost op: 21 april 2014, 14:25:17 »
het is zo dat ik niet voor niets het liefst analoge lp's draai .
digitaal is goed voor digitale instrumenten maar wat er uit een trompet komt is niet te vertalen in 0 en 1 zonder dat er veel verloren gaat
bij 17 kh geeft elke cd het op en lager dan 30 hertz is een groot probleem .
analoog is dat geen probleem  gaat veel verder door en geeft lager laag .
de verdediging van de cd mannen is dat de rest toch niet hoorbaar is .
maar vergis je niet ook die hoge en lage tonen bepalen het totaal een trompet gaat door tot 40 kh en dit bepaald de stem van het instrument en dat mis je dus bij een cd
les is more

*

jopie

  • ******
  • 3641
Re:What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #35 Gepost op: 21 april 2014, 14:49:09 »
nee hoor. :D

*

geerd

  • ******
  • 5326
  • scheun ja
    • E-mail
Re:What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #36 Gepost op: 21 april 2014, 15:00:10 »
echt well   ;D ;D ;D
les is more

*

Bloom

  • *****
  • 572
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re:What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #37 Gepost op: 21 april 2014, 19:23:53 »
Cd's hebben een frequentiebereik van 0 Hz tot 22 kHz.

En hoewel er veel elementen zijn die een bereik tot 100 kHz en zelfs meer claimen, kan de massa en fysiek beperking van de beweging van een naald in een groef dat helaas niet aan. Bovendien is er ook nog zoiets als het RIAA-filter, dat maar binnen 20 Hz tot 20 kHz werkt. Er is afval aan beide kanten, dus komt het van geen kanten in de buurt van het frequentiebereik van een cd, laat staan van andere digitale media zoals dvd-audio of sacd.

Maar: kan deze discussie verhuizen naar een ander topic? Ze hoort hier eigenlijk niet thuis.

*

Bloom

  • *****
  • 572
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re:What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #38 Gepost op: 21 april 2014, 19:25:48 »
Iemand als Ry Cooder kan echt wel een beetje luisteren en staat open voor nieuwe invloeden. Dus was hij ook geïnteresseerd in het digitale proces. In 1979 kwam hij daarom met Bop Till You Drop, de eerste door een van de grote platenmaatschappijen uitgebrachte, volledig digitaal opgenomen en gemasterde elpee. Hij was meteen genezen. Voortaan nam hij weer analoog op.
De cd kwam pas in 1981 op de markt!

Zowat alle platenmaatschappijen maken tegenwoordig opnames en mixen in 24 bit 96 kHz. Digitaal!

*

morph

  • *****
  • 13550
Re:What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #39 Gepost op: 21 april 2014, 19:50:49 »
Detail van de achterzijde van "Bop Till You Drop", uit 1979:



De opname-machine.

De digitale techniek is daarna alleen nog maar beter geworden.
Dat Cooder het niet (meer) kon waarderen kwam pas later. In eerste instantie was hij enthousiast, later vond hij het te "realistisch" en minder mooi dan het vervormende aspect van bijvoorbeeld buizen-apparatuur. Tenminste, zo vertelde hij later eens in een interview in een blad. Een smaakoordeel, geen kwaliteitsoordeel.

*

bearwil

  • ******
  • 9258
  • LUXMAN since 1975
Re:What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #40 Gepost op: 21 april 2014, 20:06:50 »
In 1980 met The Long Riders en Borderline was hij al weer van het digitale idee verlost. Ik had ook zo'n gevoel als Cooder zelf had. Toen ik de plaat had gekocht en voor het eerst opzette, dacht ook ook 'wow, wat klinkt dat helder en dynamisch', maar hoe vaker ik luisterde, hoe meer me dat begon tegen te staan. Het geluid werd vooral erg klinisch voor me, bijna emotieloos en ik miste de warmte die bijv. Chicken Skin Music tot zo'n prachtige plaat maakte. En volgens mij heeft smaak alles met kwaliteit te maken. Ik heb tenminste nog nooit iemand tegen een kok horen zeggen: "Brave borst, je kookkunst was van de allerhoogste kwaliteit, maar het smaakte voor geen meter."
Versterkers: Luxman SQ 700X, R 800S, McIntosh MC-250
DT's: CEC BD-2000, BD-6000, BD-7000, BD-5200, Disco 4000, Marantz TT2200, Scott PS 76
CD/DVD: Luxman D-322, D-355, Philips DVD 763SA. DVDR 1000
Tuner: Luxman WL-550, T-100
Philips DCC 730
Speaker: Altec Lansing Model One, 305 en 201

*

morph

  • *****
  • 13550
Re:What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #41 Gepost op: 21 april 2014, 20:15:15 »
En volgens mij heeft smaak alles met kwaliteit te maken. Ik heb tenminste nog nooit iemand tegen een kok horen zeggen: "Brave borst, je kookkunst was van de allerhoogste kwaliteit, maar het smaakte voor geen meter."

Het schilderij is erg lelijk want de verlichting in het museum is slecht?

Je kunt eten toch niet met muziek, film, schilderwerk, een boek etc. vergelijken? Daar gelden toch juist andere criteria voor, als kunstvorm?

*

groovy.

  • ******
  • 11400
  • Looking for fun and feelin.
Re:What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #42 Gepost op: 21 april 2014, 20:16:51 »
Iemand als Ry Cooder kan echt wel een beetje luisteren en staat open voor nieuwe invloeden. Dus was hij ook geïnteresseerd in het digitale proces. In 1979 kwam hij daarom met Bop Till You Drop, de eerste door een van de grote platenmaatschappijen uitgebrachte, volledig digitaal opgenomen en gemasterde elpee. Hij was meteen genezen. Voortaan nam hij weer analoog op.
Ik vind hem best goed klinken.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1.  Luxman l507s. Yamaha M2. Elipson 1404 Jerry mod.  Elipson  Rodec sm200.
Elementen.At12s-Goldring Eroica-At-f5occ.
 Tapedeck Akai 201d. Cassettedeck Jvc dd5. Sme 3009. Burn & Jones super 90 mk2 tonearm.

Kennis is niet hetzelfde als wijsheid

*

bearwil

  • ******
  • 9258
  • LUXMAN since 1975
Re:What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #43 Gepost op: 21 april 2014, 20:31:37 »
En volgens mij heeft smaak alles met kwaliteit te maken. Ik heb tenminste nog nooit iemand tegen een kok horen zeggen: "Brave borst, je kookkunst was van de allerhoogste kwaliteit, maar het smaakte voor geen meter."

Het schilderij is erg lelijk want de verlichting in het museum is slecht?

Je kunt eten toch niet met muziek, film, schilderwerk, een boek etc. vergelijken? Daar gelden toch juist andere criteria voor, als kunstvorm?


Alles, ook kwaliteit, heeft te maken met persoonlijke beleving en het is daarom moeilijk om objectieve kwaliteitsnormen vast te stellen. Ik heb in mijn journalistieke jaren Cooder ook ooit geïnterviewd – na het prachtige Borderline concert in Nijmegen – en heb het toen natuurlijk over Bop Till You Drop gehad en over mijn bovenstaande ervaring verteld. Hij gaf me gelijk en zei dat hij met het streven naar de perfectie die de digitale techniek mogelijk had moeten maken, tegelijk alle leven uit de muziek en de plaat had gehaald. We lulden daar wat verder over door en kwamen uiteindelijk tot de gemeenschappelijke comclusie dat mensen ook veel leuker zijn als ze een paar karakterfoutjes hebben. Perfectie wordt al snel saai. ;)
Versterkers: Luxman SQ 700X, R 800S, McIntosh MC-250
DT's: CEC BD-2000, BD-6000, BD-7000, BD-5200, Disco 4000, Marantz TT2200, Scott PS 76
CD/DVD: Luxman D-322, D-355, Philips DVD 763SA. DVDR 1000
Tuner: Luxman WL-550, T-100
Philips DCC 730
Speaker: Altec Lansing Model One, 305 en 201


*

morph

  • *****
  • 13550
Re:What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #44 Gepost op: 21 april 2014, 20:44:08 »
Daarom heeft de natuur dan waarschijnlijk geen perfecte mensen laten ontstaan.