Van Zen Dipole Open Speakers naar Mono Open Speaker ))
« Gepost op: 8 september 2013, 15:55:56 »
Zooooo daar ben ik ook weer eens, hallo oude vriendjes ;-)

Tijdje terug dus maar met een nieuw project bezig. 7 cm breedband luidsprekers in een pvc buis, werken vanaf 180HZ en 1 grote sub-woofer  tot 120HZ met een 12MH spoel in een knoert harde PVC-U hogedruk waterleiding verlengstuk van 1.5 cm dik met 2 inwendige ringen van 1.5cm dik. Dus kort samen gevat de lichte 7cm breedbanders geven het hele bereik weer zonder filters, net als vroeger met mijn Lowthers ex3 (voor de mensen die niet weten wie ik was..http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=7167.0 ). De 28cm sub-woofer word ondersteunt door een Passive Radiator van 20 cm aan de achterkant, de radiator zorgt voor het droge knal effect. Alles is van de kringloop, 2 de hands en hebben niet meer gekost dan 105,- Euro!!!

De breedbanders zitten in een buis omdat ik geen klankkast meer wilde hebben en zo een betere afstraling te krijgen, de binnenkant is verstevigt met dwarslatjes, de achterkant is open om zo bewegingsvrijheid te krijgen, de speakertjes kunnen maximaal uitslaan.

De Sub is een Magnat 28 CM ook in een buis van de kringloop, PVC-U de hoogste dichtheid van PVC en is met een ijzerzaag moeilijk te zagen, zo hard. De Passive Radiator is een sub-woofertje geweest en de conus is er uitgesneden en heeft plaats gemaakt voor een eet bord uit de kast ;-) de zwaarheid zorgt er in dit geval voor dat alleen de allerlaagste frequenties versterkt worden, en zo ook de maximale bewegingsvrijheid te krijgen voor de Magnat woofer.

De afwerking en bedrading moet nog gedaan worden maar ik kon natuurlijk niet wachten te luisteren, dus zo maar even, de TERING dit speelt de Lowthers er finaal uit, NIET te geloven!! Krankzinnig!! Wat een feest voor 105,-  Wat gaat dat laag en wat is het super snel allemaal, blij dat ik weer gekozen heb voor een 1 puntbron weergave, geweldig dit, zowaar 3D, het geluid komt weer van buiten zo de huiskamer in en verdwijnt richting de huiskamer van de buurman ;-) Dit met een krakemikkig Sony setje, op MP3 muziek nog wel!!!

Veel kijk plezier...er volgen natuurlijk meer foto's als ze helemaal klaar zijn.

Vriendelijke groet, Terugnaaraf.

« Laatst bewerkt op: 27 februari 2017, 09:04:13 door terug-naar-af »
..

*

minplus

• 6568
  • relax, don't do it
Re:Nieuw project ;-)
« Reactie #1 Gepost op: 8 september 2013, 16:24:30 »
Ziet er leuk uit.
Twee vraagjes:
1- wat gebeurt er tussen 120 en 180 Hz?
2- blaas je de breedbanders niet op als je de zaak wat opendraait?
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

« Reactie #2 Gepost op: 8 september 2013, 16:43:40 »
120HZ 6db afval  en 180HZ met natuurlijke afval +- 6db, zo komen de frequentiecurves pressies recht ;-)

De breedbanders kunnen wel wat hebben, setje is 15 watt de BB 35 watt..
..

*

Rubble

• 9774
« Reactie #3 Gepost op: 8 september 2013, 16:45:31 »
Geinig. Maar waarom geef je de breedbanders het hele specrtum? Als je die ontlast onder die 120 Hz (of nog hoger) bijvoorbeeld moet er m.i. nog veel winst te behalen zijn.

PS is dat niet erg onprettig de kattenbak in de woonkamer als er net een kat heeft zitten bouten?
"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."

Steven Wright

« Reactie #4 Gepost op: 8 september 2013, 16:49:11 »
Ik wil geen filter tussen de breedbanders, en de lichte BB zijn ontzettend snel op 180HZ ;-) vandaar..
..

« Reactie #5 Gepost op: 8 september 2013, 16:50:30 »

PS is dat niet erg onprettig de kattenbak in de woonkamer als er net een kat heeft zitten bouten?
hahaha ja maar we zijn klein behuist er is niet meer ruimte..
..

« Reactie #6 Gepost op: 8 september 2013, 17:12:45 »
Geinig. Maar waarom geef je de breedbanders het hele specrtum? Als je die ontlast onder die 120 Hz (of nog hoger)
Dan heb ik officieel een 2 weg systeem als ik de BB ga filteren, en ik wil een 1 weg systeem houden, vandaar dus zonder uF er tussen, als ik een 6DB filter er tussen zet heb ik 6DB natuurlijke afval en met een uFje er tussen al 12DB dat vind ik te stijl, ben bang dat ik dat hoor.
..

*

Rubble

• 9774
« Reactie #7 Gepost op: 8 september 2013, 17:14:45 »
Geinig. Maar waarom geef je de breedbanders het hele specrtum? Als je die ontlast onder die 120 Hz (of nog hoger)
Dan heb ik officieel een 2 weg systeem als ik de BB ga filteren, en ik wil een 1 weg systeem houden, vandaar dus zonder uF er tussen, als ik een 6DB filter er tussen zet heb ik 6DB natuurlijke afval en met een uFje er tussen al 12DB dat vind ik te stijl, ben bang dat ik dat hoor.
Okee. Het is een erg leuk setje zo. En dat voor een paar centen.  8)
"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."

Steven Wright

*

Be tweeter

• 9335
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #8 Gepost op: 8 september 2013, 17:28:51 »
Dat een luidspreker in een open pijp met 6 dB afvalt aan de onderkant van de curve kun je wel vergeten.
De zwaarheid van het bord zorgt er hoogstens voor dat er een volstrekt willekeurige frequentie versterkt wordt.

Het ziet er wel leuk uit :)
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

« Reactie #9 Gepost op: 8 september 2013, 18:27:26 »
Dat een luidspreker in een open pijp met 6 dB afvalt aan de onderkant van de curve kun je wel vergeten.

Wat bedoel je daarmee? dat de afval van de BB steiler is of langgerekter?

Dit is hem.. http://www.djelectronics.nl/fullrange-luidspreker-8-cm-33-8-ohm-vsfrs8m-p-16400.html?zenid=4e284482f06cc654da285f47cfe22687

..

« Reactie #10 Gepost op: 8 september 2013, 18:32:25 »

De zwaarheid van het bord zorgt er hoogstens voor dat er een volstrekt willekeurige frequentie versterkt wordt.

Er is geen andere keus! De behuizing is veel te klein voor deze woofer, de enigste keus die je dan hebt om er dieplaag uit te persen is een Passive Radiator of een actieve module bij te plaatsen (maar dit vind ik te kostbaar), het werkt uitstekend strak, snel, diep, en droog.

Dat de PR een willekeurige frequentie versterkt lijkt me onzin, ik hoor echt aan de achterkant de diepste en laagste tonen komen, super diep laag zeg maar, werkt gelijk als een TL luidspreker door de afstand en dus de vertraging daardoor lift hij de diepste tonen met 6DB, wat de PR doet qua DB,s weet ik natuurlijk niet maar het effect (door het gewicht) lijkt ongeveer gelijk, de woofer heeft de totale vrijheid om te bewegen, totaal vrije uitslag..op het gewicht van de PR na natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 8 september 2013, 21:19:16 door terug-naar-af »
..

Re:Nieuw project ;-) tube speaker set
« Reactie #11 Gepost op: 10 september 2013, 13:42:22 »
Zoo weer even een update.

De PR is er uit en heeft plaats gemaakt voor dempingsschuim, de opening achter van de Sub is dus losjes gevuld met dat schuim (komt uit een duur kussen van mijn vriendin) geweldig ;-).. nu nog dieper laag!

De conus van de Sub heb ik behandeld met een rubberachtige SPECIALE coating om zo beter te dempen (acrylkit van de Action 0,58 centjes) deze super coating heb ik een klein beetje verdunt met water (0,0 centjes )en een beetje zwarte mengverf ( 2,85 centjes) doorheen gedaan, en het is super coating geworden, lekker rubberachtig ;-)

De BB hebben nu een basreflexpoortje aan de achterkant en sluit nu dus wat meer aan op het laag van de Sub. Wel jammer, omdat basreflex wat rommelig is en dat hoor je wel als je open gewend bent :-( Maar helaas het is nu even niet anders..wie weet in de toekomst een oplossing zoeken...

De voorkant van de BB zitten kleine front hoorntjes om zo de hogere tonen wat meer op je schoot je werpen, goeie actie dit (0,20 cent van de kringloop, buitenlampen kapjes) :-)

Je kunt zien dat ik al even bezig geweest ben met de afwerking, vinyl van de Kwantum (4,50 centjes) 1 meter afvalstukje!..gelijmd met de resterende Acryl kit, ook weer een goede actie, dempt veel beter ;-)

Zo dat was het even voor nu, er volgen natuurlijk meer foto,s..

Vriedelijke groet, Terugnaaraf

P.s. De totale kosten zijn nu 109,35 inclusief benzine om de Woofer te halen uit Heerenveen, een koopje dus  :D
« Laatst bewerkt op: 10 september 2013, 17:46:51 door terug-naar-af »
..

« Reactie #12 Gepost op: 10 september 2013, 20:56:15 »
UPDATE!.. ;-)

De basreflex poortjes heb ik er weer uitgehaald, te rommelig in het laag van de BB's. De 12MH spoel van de Sub heb ik 25% afgewikkeld, en er opnieuw ingemaakt, nu zit de overgangsfrequentie op +- 200HZ, dit sluit nu beter aan op de NU open BB buisjes.

Het dunnere PVC van die BB stonden nog wat mee te trillen, zo goed mogelijk proberen te voorkomen, maar gaf toch nog resonantie op 400HZ, nu ze open zijn heb ik daar geen last meer van gelukkig, en spelen mooi strak in het laag van de BB's. De Sub vult dit nu weer mooi aan door de verandering van de spoel. Mooi diep laag, en is iets warmer in de onderste stem regionen, pressies zoals ik dat mooi vind, iets warmer geluid, Engels dus, maar niet overdreven Engels.

De stofkapjes (bolletjes) van de BB's heb ik er uitgesneden, omdat het wat slist in het hoog, gelukkig pressies die frequentie van de resonantiefrequentie van de bolletjes, daar waar ze slissen. De kleine conus van de BB's het ik gecoat met een iets dunnere laag van mijn speciale coatings recept ;-) de slisss is er gelukkig uit!!!..joeppie de peoppie.

Er komen nog spreidingskegeltjes aan de voorkant van de BB's te hangen (aan een vis draadje) zo is de spreiding van het allerhoogste hoog weer wat ronder in afstraling, maar dat doen we morgen. Kijken wat het hoog pressies gaat doen met de kegeltjes..afwachten dus. Maar de hoorntjes liften wat in het hoog, dus dat mag *ietsje* minder zijn naar mijn smaak.

Dit gaat mooier dan mooi worden, klonk al goed, maar gaat steeds beter worden. Uhhe  8)

Nu dus maar weer wachten op een update ..

Terugnaaraf  ;D

P.s. Geen extra kosten voor de laatste update gelukkig  :o

..

*

Joske

• 5575
  • growing old is inevetable, growing up is optional.
« Reactie #13 Gepost op: 10 september 2013, 22:05:06 »
 ::)
Open Baffles + Tangband drivers + mini dsp, breedbanders / Quad 303, Woofers / Quad 405, Technicsdeck AU 676 ,Denon DP1700 +ortofon vms30, + Lehmann Black cube SE, quad 66 + scepter + AB, Beogram 4002 + MMC 20EN, Sennheiser HD 580 + Cute amp + voeding, Denon DCD 1550AR Tuner kenwood

*

frenske

• 2335
    • Wandelclub
« Reactie #14 Gepost op: 11 september 2013, 08:54:12 »