Re:230v<>9V "AC" voeding met netfilter
« Reactie #15 Gepost op: 25 november 2013, 14:39:34 »
Medisch houdt in dat het materiaal aan zeer strenge (isolatie) eisen voldoet en maakt JUIST gebruik van randaarde.
In ziekenhuizen ligt alles aan aarde, zelfs je bed. ;)

Jij kunt niet aan aarde refereren, dus zo'n Schaffner heb je dan niets aan.
Je kunt hooguit een C-tje tussen fase en nul zetten, evt. twee spoeltjes ervoor.
Ja idd, misschien zeg ik het verkeerd. Beide "standaard" en "medische" versies hangen aan aarde, behalve bij de medische versie ligt er tussen fase en nu geen condensatoren.
Onderstaand schema is een standaard versie die 2 condensatoren tussen fase en nul heeft (3).
Bij de medische versie zijn deze (3) weggelaten.
Ik las ergens dat voor audio het beter is om voor het laatste te gaan, klopt dat?

*

-.-

• 27852
« Reactie #16 Gepost op: 25 november 2013, 14:47:52 »
Het ligt er maar aan of het (audio) apparaat randaarde heeft of dat het dubbel-geisoleerd is.

Zonder randaarde in de buurt zou een filter zonder "3" inderdaad beter zijn, dat geeft geen lekstromen naar de nul/massa in het betreffende apparaat.

Als het alleen om een 9V-transformator gaat zou ik helemaal geen netfilter gebruiken, maar wel kijken naar hoe de gelijkrichters en buffering in het apparaat zijn uitgevoerd.
Een snubbernetwerkje over de secundaire wikkeling en over de gelijkrichtdiodes voorkomt nare pieken die het gevolg zijn van het opladen van de voedingselco's.

Ook een paar kleine C-tjes (100 nF) over de elco's zetten.

« Reactie #17 Gepost op: 25 november 2013, 15:33:12 »
Het ligt er maar aan of het (audio) apparaat randaarde heeft of dat het dubbel-geisoleerd is.

Zonder randaarde in de buurt zou een filter zonder "3" inderdaad beter zijn, dat geeft geen lekstromen naar de nul/massa in het betreffende apparaat.

Als het alleen om een 9V-transformator gaat zou ik helemaal geen netfilter gebruiken, maar wel kijken naar hoe de gelijkrichters en buffering in het apparaat zijn uitgevoerd.
Hoe de gelijkrichting/buffer in de Metrum Quad gebeurd weet ik niet.
Wel dat de Quad 3 aansluitingen heeft zo te zien. De aparte voeding die je erbij kon bestellen heeft ook een 3 pins uit (9V ac).

Zal eens zoeken of ik wat meer vinden kan van het inwendige van de Quad.

« Reactie #18 Gepost op: 25 november 2013, 15:38:13 »
Hmmm 1 gevonden .....
Hier wordt alleen een trafo gebruikt meer niet met 2 ferrietkernen ...

De "aarde" lijkt gewoon doorgelust te zijn rechtstreeks van de secundaire kant naar de uitgang.

*

-.-

• 27852
« Reactie #19 Gepost op: 25 november 2013, 15:49:08 »
Kan het zijn dat er gebruik wordt gemaakt van 2 x 9V AC?
Even meten op je oude voeding, dan weet je het zeker.

Ik denk dat de Metrum wel is voorzien van een goede voedingsschakeling intern, daar hoef je denkelijk niets aan te doen.

« Reactie #20 Gepost op: 25 november 2013, 16:08:57 »
Kan het zijn dat er gebruik wordt gemaakt van 2 x 9V AC?
Even meten op je oude voeding, dan weet je het zeker.

Ik denk dat de Metrum wel is voorzien van een goede voedingsschakeling intern, daar hoef je denkelijk niets aan te doen.
Volgens Metrum zou ik de 9V primaire wikkelingen parallel kunnen nemen van de trafo.

Zou ik even moeten kijken welke stekker zij gebruiken, en hoe aan te sluiten.

*

Sterremuur

• 12528
  • Tegenwoordig niet meer druk...
    • Sterremuur
« Reactie #21 Gepost op: 25 november 2013, 20:11:00 »
Los van dit alles is het de vraag wat het voor audio doet.
Die filters op PC's en andere geschakelde voedingen dienen er voor om de rotzooi binnen te houden en niet andersom.
Tapedecks?? Kijk ook eens op http://www.tapedeckforum.nl

*

-.-

• 27852
« Reactie #22 Gepost op: 25 november 2013, 20:14:37 »
Wat dacht je dat conventionele voedingen (brugcel-elco's) voor rotzooi op het net zetten?  ::)

SMPS is veel makkelijker af te filteren.

*

Sterremuur

• 12528
  • Tegenwoordig niet meer druk...
    • Sterremuur
« Reactie #23 Gepost op: 25 november 2013, 21:39:03 »
Ja, die brugcellen nemen ook hapjes uit de sinus.
En rinkelen dan ook nog even na... :-\
Tapedecks?? Kijk ook eens op http://www.tapedeckforum.nl

« Reactie #24 Gepost op: 27 november 2013, 21:48:31 »
Had in gedachten om een Amplimo 08011 te nemen, maar aangezien ik nagenoeg alles bij 1 winkel kan halen muv de trafo is mijn vraag of jullie bekend zijn met het merk "Sedlbauer", is deze net zo goed als de Amplimo's ?

*

-.-

• 27852
« Reactie #25 Gepost op: 27 november 2013, 21:50:52 »
Ik ken de naam niet maar als het aan de gevraagde spanningen en stromen voldoet geloof ik dat 't best in orde zal komen. ;)

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #26 Gepost op: 27 november 2013, 21:57:44 »
Is een ringkern al niet een matige start om doorgifte van transients te voorkomen?
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

-.-

• 27852
« Reactie #27 Gepost op: 27 november 2013, 22:05:40 »
Eh?  ???

Epimethiaanse transients?

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #28 Gepost op: 27 november 2013, 22:17:08 »
Ik vind je niet meer aardig  ;D
Ik dacht dat een blokkerntrafo minder makkelijk hoogfrequent-rommel doorgaf vanwege minder capacitieve koppeling tussen primair en secundair.... but I've been proven wrong before and carry the mental scars!
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

-.-

• 27852
« Reactie #29 Gepost op: 27 november 2013, 22:23:08 »
Ik vind je niet meer aardig  ;D

Heeft niets met aarde te maken; TS heeft die trouwens niet in zijn luisterruimte.  ;)

Citaat
Ik dacht dat een blokkerntrafo minder makkelijk hoogfrequent-rommel doorgaf vanwege minder capacitieve koppeling tussen primair en secundair.... but I've been proven wrong before and carry the mental scars!

Ringkernen zijn wat breedbandiger dan blokken maar of dit zich vertaalt in meer of hogere "transients" durf ik niet te zeggen.

Als je echt schoon het net op wilt zul je toch een SMPS moeten gebruiken, mét filtering.