JBL subwoofer 220/230 (ploft) doet het ineens niet meer, HELP !
« Gepost op: 1 januari 2014, 12:15:15 »
Hallo,

Sinds gister doet mijn  JBL subwoofer 220/230 het ineens niet meer, begin van de week  was er een raar tikkend geluid (soort aan-/uit geluid, boem/plof geluid) en sinds gister was het eerst erger en daarna doet hij niets meer.
De zekering is niet door gebrand, het lichtje achterop brand nog groen als ik hem aan/uit doe.
Wat kan het dan zijn, waar kan ik naar kijken om te zien wat het is?

Graag jullie hulp.

Gr. Rob
« Laatst bewerkt op: 5 januari 2014, 20:58:59 door kiko121 »

Re:JBL subwoofer 220/230 (ploft) doet het ineens niet meer, HELP !
« Reactie #1 Gepost op: 5 januari 2014, 21:01:28 »
Hallo,

Heb vandaag de woofer toch nog weer aangezet en hij deed het weer.
Echter na een tijdje begon het geplof∕gekraak weer en stopte hij er weer mee.
Daarna heb ik hem eens los gehaald en de speaker los gehaald en aangesloten op het snoer, waar de boxen normaal opzitten vanuit de versterker.
De wooferspeaker doet het gewoon en blijft het ook doen, dus is deze volgens mij niet stuk.

Binnen in de woofer is ook niets te zien aan de printplaten of zwart of e.d..
Daarna heb ik hele ding weer in elkaar gezet en de speakers weer op de woofer aangesloten en deed hij het weer een hele tijd en daarna ging hij weer uit.
Na een tijdje deed ie het weer en ging hij aan en dan weer uit en daarna begon hij weer te ploffen (de hond denkt dat het vuurwerk is, het klinkt een beetje als knappende rotjes).

Kortom heb nu even geen idee meer wat het kan zijn, heb deze woofer al een hele tijd en deed het altijd goed.

Heb een kenwoord versterker en heb ook JBL speakers.

Hoor graag of er iemand is die me verder kan helpen.?

Gr. Rob

*

hypexvd

• 811
  • superfast jellyfish
« Reactie #2 Gepost op: 5 januari 2014, 23:06:18 »
Ik ga er vanuit dat dit een actieve sub is, dus lijkt me een probleem in het versterker gedeelte van de sub.

Kan een slecht contact of verlopen componenten zijn.

Wat is het model nummer?

*

Benco

• 5645
  • Music was my 1st love and it will be my last !
« Reactie #3 Gepost op: 5 januari 2014, 23:59:37 »
Kan ook aan de versterker liggen die het signaal naar de sub stuurt ... heb ik eens gehad met een NAD t743 en een Focal SW700 actieve sub , opeens begon de sub te ploppen en raar te doen , bleek iets fout te zijn gegaan in mijn NAD ....

*

hypexvd

• 811
  • superfast jellyfish
« Reactie #4 Gepost op: 6 januari 2014, 10:48:20 »
Daar zat ik ook nog aan te denken, maar aangezien de sub uitvalt (tenzij er een beveiliging in zit)

Hij zou eens kunnen proberen de sub aan te zetten zonder aangesloten te zijn (behalve netstroom) :)
Als die niet zou ploppen ligt het aan de receiver/kabel, zo wel interne versterker niet lekker.

« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2014, 11:34:52 »
Hallo,

Het model nr. is een JBL sub200/230, verder staan er achterop geen nummers.
Heb je verder nog andere info nodig?

« Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2014, 12:00:56 »
Hallo,

Reactie op onderstaande:

Dit heb ik geprobeerd, maar na een tijdje begint hij toch weer te ploffen/klapperen/tikken, dus het is niet de draad die van de versterker naar de subwoofer loopt.
Heb de subwoofer wel op netsroom aangesloten, de draad met paarse tulp eruit gehaald, en wel de speakers aangesloten via de subwoofer. De speakers komen via de versterker en gaan dan naar de subwoofer, de speakers (JBL) deze doen het wel gewoon goed.

Na het hele tijd (ca. 15 -20 minuten) ploffen, begint hij net als een storende radio te klinken en doet verder niet meer, maar valt de subwoofer NIET uit (beveiliging?).
Wat zou het dan kunnen zijn?

---------
Daar zat ik ook nog aan te denken, maar aangezien de sub uitvalt (tenzij er een beveiliging in zit)

Hij zou eens kunnen proberen de sub aan te zetten zonder aangesloten te zijn (behalve netstroom)
Als die niet zou ploppen ligt het aan de receiver/kabel, zo wel interne versterker niet lekker.
-----

HELUP !!!
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2014, 17:45:15 door kiko121 »

*

hypexvd

• 811
  • superfast jellyfish
« Reactie #7 Gepost op: 1 februari 2014, 12:19:36 »
Ik begrijp dat je de speakers via je sub aan de versterker zijn aangesloten. Je kunt deze ook even afkoppelen, want de meeste subs kunnen daar ook hun signaal weg halen. Maar de kans is klein dat daar de storing in zit aan gezien je speakers dat euvel niet vertonen.

Dus alles eruit qwa kabels en dan de sub van stroom voorzien.

Is er dan nog geen verschil dan zou het de interne versterker zijn. Nog garantie?

« Reactie #8 Gepost op: 1 februari 2014, 20:28:06 »
Hoi,

Dank voor toch weer je reactie.
Heb dit geprobeerd, maar het blijft hetzelfde gaat toch na een tijdje weer "ploffen".
Wat bedoel je met interne versterker.
Is dat de versterker van de set of de verserker in de subwoofer?

*

hypexvd

• 811
  • superfast jellyfish
« Reactie #9 Gepost op: 1 februari 2014, 22:39:30 »
Inderdaad de versterker in je subwoofer.

Neem aan dat je geen garantie meer op de set hebt?
Je zou een audio reparatie zaak kunnen opzoeken om te vragen wat dit je gaat kosten en of dit nog uit kan.

Of een handig forum lid zou je kunnen/ willen helpen.

*

J.B.L

• 3676
Re: JBL subwoofer 220/230 (ploft) doet het ineens niet meer, HELP !
« Reactie #10 Gepost op: 14 september 2018, 13:58:58 »
Ik heb hier zo'n 200/230 sub van onze buurman met dezelfde klacht. Lijkt alsof hij 'motorboat', een rotte elco maar welke? Schijnt een veelvoorkomend probleem met deze subs.
Accuphase E-600 | LKS DA-004 2018 | Avalon Opus | Kimber KS-1130 / Supra Sword LS  / Supra USB | PC Streamer w. JRiver + Tidal

Re: JBL subwoofer 220/230 (ploft) doet het ineens niet meer, HELP !
« Reactie #11 Gepost op: 16 september 2018, 06:57:26 »
Misschien rotte soldeerverbindingen op de printplaat die de veroorzakers zijn of idd rotte componenten op de print.