*

s_k

• 12160
  • Luisterend oor
B&W DM560
« Gepost op: 5 oktober 2004, 14:59:20 »
Heb voor 25 euro een setje B&W DM560's op de kop kunnen tikken. Altijd het proberen waard, toch?

In eerste instantie was 't m'n bedoeling om ze te gaan vergelijken met de DM110's, maar dat bleek een zinloze vergelijking. Dit is toch wel een klasse beter.
Eerst even getest in een harde, echobak van een woonkamer. Hier bleek het hoog rg aanwezig (niet schel, wel vl) en het midden soms wat schreeuwerig. De bas boemerig. Dat was even schrikken. Desalniettemin beter dan de DM-110's. Deze hadden iets beter hoog, maar een hoop minder bas en vooral: Geen midden.

Dan maar een vergelijking aan gaan met m'n Celestion Ditton 22's. n Celestion aangesloten en n B&W. Lastig vergelijken! Mijn vader merkte (terecht) op dat het geluid van de 3-weg Celestion een stuk gedefinieerder was. Klopt, maar het geluid van de B&W's is z en dan ook zveel rustiger. Ik werd er bijna slaperig van. Totdat ik take five van Dave Bruebeck opzette (van LP). Toen bleek dat deze heren (of dames) toch een flink dynamisch bereik hebben! De drum knalde er lekker uit. Soms twat schril, maar zeker niet storend of koppijn veroorzakend. Veel detail in deze boxjes. Heb ze direct opgesteld naast m'n mengpaneel op de Vogels steuntjes die erbij zaten, als monitorspeakers. Dat was helemaal een verrassing, met z'n tween op oorhoogte presteren ze nog vl beter. Bruebeck is bijna afgelopen en ik heb kunnen genieten van een helder maar zacht geluid met een bijzonder goed midden voor een tweeweg. Daar sta ik van te kijken. Het rg hoge midden valt soms wat tegen en neigt naar het schreeuwerige, maar het lagere midden (bijvoorbeeld handgeklap) komt er heel natuurlijk uit. Ik hoor nu echt hoeveel mensen er klappen (geen applaus natuurlijk! Ritmisch geklap). 4 stuks volgens mij.

Hoe langer ik luister, hoe meer ik het hoog ga waarderen.

Alles klinkt vrselijk echt. Ik luister nog steeds bruebeck (laatste nummer) en die drummer lijkt wel in de kamer te zitten. Dit zijn boxen voor het gedetailleerde werk. Geen boxen voor zware drumsolo's. Geen boxen voor Golden Earring, maar zeker wel voor Dave Bruebeck of bands als Counting Crows of The Eagles.

De bas is niet het prototype van een droge bas, maar hij gaat voor een relatief klein kastje wel ERG diep. Heb er een Marantz test CD op gedraaid en dat ging me toch een partij diep. Klein wondertje, die basspeaker. De bas is niet erg boemerig, zeker niet als je bij bepaalde muziek (bijvoorbeeld Reggae) de basregelaar iets terug draait. Niet helemaal de bedoeling natuurlijk, maar als ik zo goed geluid kan krijgen vind ik het allemaal niet zo'n ramp.

Nou moeten jullie weten dat ik niet zo van baspijpen houd, ze zijn altijd gepushed, boemerig. Ben meer liefhebber van een gesloten box of een passieve resonator. Ook hier hoor ik bij Bruebeck in de onderste tonen van de piano soms een boemtoon die nou eenmaal niet in een piano zit. Verschil met de meeste basreflex boxen is dat deze boemtoon nt op je oren 'duwt', waardoor hij misschien niet mooi is, maar ook zeker niet storend.

Een conclusie?
Ja... Een box die rustig en prettig klinkt, maar waarvan je een beetje het gevoel krijgt dat dat 'toeval' is. Hij is niet ECHT in evenwicht. Een typisch geval van 'kwestie van smaak'. Mij bevalt hij toevallig, al heeft hij ook veel nadelen. De Celestions gaan in elk geval even de zolder op, ik ga deze kleintjes even testdraaien.
Ze blijven in elk geval, dat staat vast.

Edit: Ik luister nu een slechte opname van Focus. Weinig kwaliteit, maar het valt me wel op dat het stereobeeld rg goed is, terwijl de speakers helemaal niet goed staan opgesteld ofzo. Complimentje waard :).

Edit 2: Ik zet nu net Saint Germain op en moet spontaan glimlachen als de bas begint. Ok, het is iets teveel voor deze kleine ruimte, maar je kunt niet zeggen dat er niet genoeg in zit :).
« Laatst bewerkt op: 5 oktober 2004, 15:23:21 door s_k »

*

s_k

• 12160
  • Luisterend oor
Re: B&W DM560
« Reactie #1 Gepost op: 5 oktober 2004, 17:42:50 »
Hoewel ik m'n Celestions beloofde ze niet te verruilen, ben ik nu toch m'n techniekhok aan't aanpassen voor de B&W's. Ik moest kleiner, nam gewoon teveel ruimte in. En nu heb ik kleiner. Ben er erg blij mee, voor dat geld!
Toegegeven, ik krijg er soms de bekende "Philips hoofdpijn" van (iets te boemerig), maar als ik het volume redelijk houd, zijn ze erg acceptabel en kan ik ndelijk m'n planken wat ontladen. Deze zakken cht te ver door.
Vind je het gek :).
2x MFB, 2x bandrecorder, 1x Equalizer, 1x Versterker, 1x 8-track, 2x cassettedeck, 2x minidisc, 3x CD-speler, 1x DCC. Kan niet op n plank. Ohja, er hangt ook nog een laserprinter onder.
Er moet nog meer weg. Er zal een bandrecorder van de plank af moeten en de MFB's... Tja... Verder denk ik dat ik nog n cassettedeck ga 'lossen'. Het is wat!

*

Tascam

• 125
« Reactie #2 Gepost op: 6 oktober 2004, 14:22:02 »
Citaat
take five van Dave Bruebeck

er bestaat gewoon geen lekerder nummer dan dit, goeie muziek keuze  ;)

*

s_k

• 12160
  • Luisterend oor
« Reactie #3 Gepost op: 6 oktober 2004, 17:48:09 »
En wat een opname voor 1957!!!

*

muziekfreak

« Reactie #4 Gepost op: 6 oktober 2004, 22:03:46 »
Wederom een goed geschreven verhaal Stijn, complimenten !

Ik ken deze speakers en het zijn inderdaad hele aardige dingen voor hun afmetingen. Ik vind de afwerking aan de voorkant een beetje goedkoop aandoen (dus de frontjes erop laten) maar ze klinken heel behoorlijk.
Goedkoop ogen?!?? dat valt nog te bezien alleen die basreflex mot er weg dan heb je best een mooi speakertje voor het oog staan hoor. Maarja aangezien jij knetterdure burostoelen aanschaftkan ik me wel indenken wat voor een smaak jij hebt kwa aanzicht   :D :) ;)

Goede recensie trouwens...veel pics enz..en vooral duidelijk vertaald op papier

*

muziekfreak

« Reactie #5 Gepost op: 6 oktober 2004, 22:18:55 »
Hee Muziekfreak

Ik ken die speakers goed. Een familielid van me heeft ze ook staan. Dat grijze plastic frontje ziet er gewoon een beetje lullig goedkoop uit vind ik. Maar ze klinken best goed.

Weet je wat ik nou mooie speakers vind ??? n keer raden ;D

Enne ik heb maar n zo'n bureaustoel gekocht hoor. Gekocht op de zaak dus aftrekbaar en dan valt het allemaal best mee. Jij zit op een duurdere stoel op je werk ;D

B&o??? ik moest toch raden :-* 8)

Ja das waar ja op mijn werk zit ik idd op een duurdere stoel..verdomd dat ik mezelf zo kan laten erin stinken heh :D :angel:

Maar vind je k9 wel zo mooi kwa aanzicht dan??? Mmm ik niet hoor zonder front impressive datwel maar mooi nee...dan zou ik voor elac's gaan zoals bij ons thuis staan die alu conusjes prachtig kwa aanzicht en niet te overdreven druk kwa aanzicht zoals de k9 dat wel is.
« Laatst bewerkt op: 6 oktober 2004, 22:23:13 door muziekfreak »

*

beunky

• 1190
  • "Laat alle hoop varen, gij die hier binnentreedt"
    • Mijn setje op my.hifi.nl
« Reactie #6 Gepost op: 6 oktober 2004, 23:01:50 »
Citaat
B&o??? ik moest toch raden :-* 8)

Ik zal je een hint geven, het begint met "In"
en het eindigt op "finity Kappa 9A" ;D

Ehmmm... ;D ;D ;D ;D ;D
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
--------------------------------------------------------
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."

Neem ook een kijkje op mijn site :-)

*

muziekfreak

« Reactie #7 Gepost op: 7 oktober 2004, 20:39:47 »
Met fronts erop ben ik het volkomen met je eens...dan je echt als je binnenkomt in je eigen huis de kriebels in je buik [althans ik wel] ik ken ze al zolang die k9's en het blijven imposante speakers ik kan er niets aan doen.

Ik een dip heb ik ze weleens weg willen doen...gelukkig dat ik het niet gedaan had anders had ik nu idd een boel spijt gehad. Het enigste waarvoor ik ze eventueel zou verkopen zouden de betas zijn. Maarja dan ook nog liever niet dan maar een paar jaar mezelf de puin in werken maar ze gaan een deze dagen komen die betas dat zweer ik je toch  ;D

*

muziekfreak

« Reactie #8 Gepost op: 8 oktober 2004, 20:45:03 »
Ahja heb ik nu eigenlijk ook niet nodig, zoals jezelf maar altegoed weet  ;D

Maar die betas hebben altijd mij naar het hart gestaan...als ik die een set kan bemachtigen ben ik klaar [althans met speakers dan] ultiem systeem als je het mij vraagt.  :)

*

s_k

• 12160
  • Luisterend oor
« Reactie #9 Gepost op: 13 oktober 2004, 02:38:30 »
Weten jullie.
Ik vind die B&W's fijn. Luister er nog steeds met veel plezier naar :)

*

muziekfreak

« Reactie #10 Gepost op: 14 oktober 2004, 20:26:50 »
 goodmans voor good voobij???

*

Integra

• 10370
  • Teac / Tascam freak!!!
« Reactie #11 Gepost op: 14 oktober 2004, 21:20:36 »
AUW!

Nu zeg je rare dingen  :D

*

s_k

• 12160
  • Luisterend oor
« Reactie #12 Gepost op: 15 oktober 2004, 23:55:54 »
goodmans voor good voobij???
Alsjeblieft!
Die 560's zijn monitortjes voor m'n hobbyhok!
Komen niet in de verste verte in de brt van de Goodmans!

*

muziekfreak

« Reactie #13 Gepost op: 28 oktober 2004, 23:42:39 »
Hebben jullie een villa dan? dat ze zo ver van elkaar verwijdert staan  ;D

*

s_k

• 12160
  • Luisterend oor
« Reactie #14 Gepost op: 2 december 2004, 19:58:16 »
Nee, maar tis aardig groot :P.
Kga trouwens de B&W's en de Celestion Ditton 22's te koop zetten.
Heb pas een gelukje gehad en heb besloten e.e.a. te verkopen en dat bij m'n gelukje te leggen om zo een set goede, kleine speakers te kopen. Ik denk daarbij aan euhm... B&W DM700-serie, maar dan goedkoper :P