Re:Minder diepgaand laag na modificatie filter
« Reactie #15 Gepost op: 26 mei 2014, 17:44:47 »
Wat chansig zegt klinkt aannemelijk: wellicht zat er eerst gewoon een bult in de frequentiekarakteristiek die nu is gladgestreken.

Het kan ook zijn dat het laag minder opvalt omdat midden en hoog is verbeterd.
Quad 34/606
SONOS Connect
Castle Howard S2
AKG K701/Pro-Ject Headbox II

*

Vhond

• 148
« Reactie #16 Gepost op: 26 mei 2014, 19:40:03 »
@mikekiwi: ze staan qua opstelling gelijk.

@chansig: moeilijk om te zeggen of er frequenties zijn die missen (dan zou ik zowel in de oude als in de nieuwe situatie hebben moeten meten).

Natuurlijk kan het zo zijn dat het spectrum wat meer naar boven is getrokken (meer nadruk op mid en hoog), maar de enige reden waarom ik me voor kan stellen dat er minder laag voelbaar is is omdat het laag OF beter gecontroleerd wordt OF omdat de nieuwe componenten van het nieuwe filter anders werken icm met de woofer (doorlaatfilter anders / combinatie impedantie en electronica in het circuit voor het laag anders??)

*

Knosti de Platenwasser

• 2139
  • Geluid: de meest overschatte eigenschap van muziek
    • ReadScapeS
« Reactie #17 Gepost op: 27 mei 2014, 12:19:47 »
Nog een reden: even afwachten en de tijd nemen...
... on an Electrospective Odyssee.

*

Vhond

• 148
« Reactie #18 Gepost op: 28 mei 2014, 16:39:28 »
@ThingMan: En dan? Wennen aan het nieuwe geluid OF gaat het je om het inspelen??

*

richard

• 4007
« Reactie #19 Gepost op: 28 mei 2014, 18:14:02 »
Ik neem aan dat er geen nieuwe woofers zijn geplaatst, 'inspelen' is dan meestal hetzelfde als wennen aan het geluid.

Door spoelen te gebruiken met dikker draad wordt de weerstand van de spoel lager en daardoor de demping van de versterker op de woofers beter. Dan slingeren de membranen minder lang na en klinkt het laag droger, strakker maar ook wat minder diepgaand. Een beetje meer kwaliteit en wat minder kwantiteit.

Wil je weer terug naar het oude moet je het oude filter terugbouwen of een weerstand van bijvoorbeeld 1 of 1,5 Ohm in serie met de woofer bouwen. De dikkere kastbedrading en de dikkere spoel zijn dan weggegooid geld geweest. Je kan ook eens experimenteren met heel dun luidsprekersnoer (bijvoorbeeld 1 paar utp) tussen versterker en luidsprekers. Komt de 'diepgang' terug dan ligt het inderdaad aan de betere spoelen.
Genoeg is beter.

*

Vhond

• 148
« Reactie #20 Gepost op: 28 mei 2014, 19:10:14 »
@Richard: dit is een duidelijk antwoord, dank hiervoor.

De woofers zijn inderdaad niet vervangen. Volgens mij zijn er inderdaad dikkere draden voor de spoel gebruikt. De controle vanuit de versterker was ook niet zozeer mijn vraag (die heeft de versterker wel), WEL de vraag OF het meer controle betreft OF dat er door de bouw van het filter ook een andere frequentiekarakteristiek aan de speaker wordt 'doorgespeeld'.

Vraag blijft wanneer je nog meer controle uitvoert er NOG minder diepgaand laag overblijft?

Tuurlijk is het ook een kwestie van smaak wat je als strakker,/minder rommelig ervaart en wat als meer beleving van het diep... (en of dat inderdaad meer kleuring betreft)

*

richard

• 4007
« Reactie #21 Gepost op: 28 mei 2014, 19:35:39 »
Het is de uitkomst van een rekensommetje waarmee je de kast berekent: De demping van een luidspreker (ook wel de Q genoemd) is een van de rekenparameters en onder andere afhankelijk van de elektrische weerstand van het filter en de luidsprekerkabels en de demping door de versterker. Hoe lager de weerstand is, hoe beter de demping is, hoe lager de Q wordt.

Vul je in het rekensommetje bij een gelijkblijvend kastvolume een lagere Q in dan gaat de resonantiefrequentie van de ingebouwde luidspreker omhoog en krijg je minder uitslingering in het laag.

Een gemiddelde luidspreker wordt met een Q van 0,71 ontworpen. Dat is een goed compromis tussen kwaliteit en diepgang. Een luidspreker met een Q van 0,50 zal veel minder vervorming in het laag geven maar voor de meeste mensen ook veel te droog klinken, terwijl de hoeveelheid laag ook beperkt is.
Genoeg is beter.

*

richard

• 4007
« Reactie #22 Gepost op: 28 mei 2014, 19:39:24 »
Je kan trouwens ook nog spelen met het kastvolume; met een paar zakken zand in de kast wordt het interne volume kleiner en gaat de Q ook omhoog.
Genoeg is beter.

*

Vhond

• 148
« Reactie #23 Gepost op: 28 mei 2014, 21:21:01 »
@Richard: nogmaals bedankt: ik zat ook al te spelen met de gedachte om de kast inderdaad wat meer te vullen (in de vorige situatie).

Nu hoef ik niet meer te vullen, echter zal een aanpassing van het filter en wat meer vulling voor mij waarschijnlijk idealer uitpakken qua geluid.

*

SweetSpot

• 110
  • Techniek is mooi, maar luisteren zegt meer!
« Reactie #24 Gepost op: 17 augustus 2014, 09:18:47 »
Beste Vhond,

Hoe is de situatie nu?

Modificatie gelaten zoals hij was,  of toch de spoelen vervangen voor types die de "oude" waardes meer benaderen?

Als je meer laag wilt kan je de speakers natuurlijk ook wat cm's naar de achterwand toe zetten... 

Meer controle in het laag lijkt mij eerder een voordeel als nadeel. Komt het mid/laag en mid ten goede.

Met vriendelijke groet,

TECHNICS SL-1200R/AUDIO TECHNICA OC9 MK3
CAMBRIDGE P640
ACCUPHASE DP-67
"De Groef" PASSIVE PRE
ACCUPHASE A-30
ISOPHON VERTIGO
MIT MATRIX 18 SPEAKERCABLE
CUSTOM MADE ZILVER INTERLINKS
DUNE HD SMART D1/BE/HE
SONY KDL-65W855C

« Reactie #25 Gepost op: 17 augustus 2014, 12:25:59 »
Schoner laag klinkt vaak als minder laag qua dB's.

Vervorming in het laag wordt door ons hoofd als 'vetter' laag neergezet. (In de professionele sector is er zelf speciale apparatuur om dit laag te creëren) Lage harmonischen boven en onder de grondtoon klinken als één toon waardoor het harder lijkt terwijl het bijvoorbeeld eigenlijk drie tonen zijn. Als dat wegvalt door een verbetering is het dus wel echter beter, of het prettiger klinkt is een vraag, soms is het ook gewoon wennen. Er komt nu meer ruimte voor detail in het laag omdat de harmonischen minder of geen ruimte meer innemen in het spectrum. Twee lage noten zullen dan dus beter te onderscheiden zijn, dat zijn punten om te herkennen of het echt beter is.

"If it measures good and sounds bad, it is bad. If it measures bad and sounds good, you've measured the wrong thing." [Daniel R. von Recklinghausen]

*

Vhond

• 148
« Reactie #26 Gepost op: 1 september 2014, 14:20:43 »
Waarschijnlijk ga ik de situatie weer in oude staat terugbrengen met wat kleine aanpassingen en op sommige plekken wat betere componenten.

Vetter laag is niet waar ik voor ga (en prefereer zeker een strak laag), maar ontbeer wel punch in het laag...

« Reactie #27 Gepost op: 1 september 2014, 15:11:34 »
Waarschijnlijk ga ik de situatie weer in oude staat terugbrengen met wat kleine aanpassingen en op sommige plekken wat betere componenten.

Vetter laag is niet waar ik voor ga (en prefereer zeker een strak laag), maar ontbeer wel punch in het laag...

Punch is iets wat je idd niet kwijt zou moeten raken in mijn optiek, dat heeft meer met dynamiek te maken. Natuurlijk kan vetheid/vervorming ook de punch steviger maken. De meetapparatuur zal misschien nu een 'beter geluid' aangeven maar dat is technisch en daar gaat het uiteindelijk niet om, luisteren staat daar boven.

"If it measures good and sounds bad, it is bad. If it measures bad and sounds good, you've measured the wrong thing." [Daniel R. von Recklinghausen]

*

Vhond

• 148
« Reactie #28 Gepost op: 1 september 2014, 15:44:48 »
Klopt.
Meetapparatuur gaf aan dat er rond de 180 a 200 Hz een flinke dip in het geluid zit (die hoort daar niet)