Audio kwaliteit bij TV uitzendingen
« Gepost op: 17 februari 2014, 14:54:55 »
Hoewel de beeldkwaliteit van TV uitzendingen met sprongen is toegenomen de laatste 10 jaar meen ik dat het geluid geen opgang heeft meegemaakt.

Zo was recentelijk een film op TV via Ned1 die ik ook op DVD (geen Blu-ray) heb staan.
Hoewel de beeldkwaliteit navenant was, was het geluid ronduit slecht. Ik mis de hoge tonen en dynamiek.

Kan het zijn dan men bij digitale uitzendingen nog steeds een vorm van compressie aanhoud voor het geluid? Ik kan me niet voorstellen dat dynamiek compressie anno analoge TV uitzendingen nog steeds wordt aangehouden bij digitale uitzendingen.

Ik maak gebruik van een REBOX8000 satelliet ontvanger in combinatie met een Marantz AV-versterker verbonden middels HDMI.

Ik hoop dat iemand wat uitleg kan geven hoe audio signalen worden bewerkt bij de TV uitzendingen.

Rob
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2014, 15:02:28 door robstuart »
Marantz PM8005, NA6005, UD7007, Thorens 115 MKII, Ortofon 2M Blue, X3-MCP, VMS-30MKII, Schiit-Mani phono trap, KEF IQ90, Rebox-8000PVR, AppleTV3, JKE luidsprekerkabel en interlinks

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
Re:Audio kwaliteit bij TV uitzendingen
« Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2014, 15:02:06 »
Een en ander zal sterk afhankelijk zijn van de uitzendwijze. Wanneer er niet vijfkanaals wordt uitgezonden ben je voor Center en Surroundkanalen afhankelijk van ProLogic en zullen vooral de surroundkanalen beduidend slechter klinken. Front hoeft naar mijn idee niet slecht te klinken.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

« Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2014, 15:06:50 »
@betweeter.

Daar heb je gelijk in.
De meeste uitzendingen zie ik binnenkomen als stereo signaal ipv Dolby. Ik kies bij een uitzending dan vaak pure-modus op de marantz om zomin mogelijk verminking van het signaal te krijgen. Toch blijft het hoorbaar matig.
Wellicht dat naast compressie men ook de frequentie ergens bij de uitzending afkapt.
Marantz PM8005, NA6005, UD7007, Thorens 115 MKII, Ortofon 2M Blue, X3-MCP, VMS-30MKII, Schiit-Mani phono trap, KEF IQ90, Rebox-8000PVR, AppleTV3, JKE luidsprekerkabel en interlinks

« Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2014, 10:56:14 »
In Nederland wordt het meeste audio signaal bij tv uitzendingen gewoon Stereo meegestuurd. Ik kan me voorstellen dat dit te maken heeft met het feit dat we een beperkte band breedte hebben. Als je kijkt naar bijv. Duitse tv zenders zijn deze meestal wel in dolby..Zou leuk zijn als ze hier ook eens aandacht aan besteden. Maar ik las laatst nog dat KPN digitenne geen extra tv zenders meer op de ether kan zetten omdat er geen band breedte meer is. Dus waarschijnlijk zijn dit de beperkingen waarmee we te doen hebben in Nederland.

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2014, 11:03:22 »
In Nederland wordt het meeste audio signaal bij tv uitzendingen gewoon Stereo meegestuurd. Ik kan me voorstellen dat dit te maken heeft met het feit dat we een beperkte band breedte hebben. Als je kijkt naar bijv. Duitse tv zenders zijn deze meestal wel in dolby..Zou leuk zijn als ze hier ook eens aandacht aan besteden. Maar ik las laatst nog dat KPN digitenne geen extra tv zenders meer op de ether kan zetten omdat er geen band breedte meer is. Dus waarschijnlijk zijn dit de beperkingen waarmee we te doen hebben in Nederland.

De bandbreedte in de ether heeft weinig van doen met de geluidskwaliteit via andere media zoals digitale kabel- of satellietontvangst.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

« Reactie #5 Gepost op: 19 februari 2014, 11:19:48 »
Weet iemand wat er bij uitzendingen met het audio signaal gebeurt?
Ik vermoed toch sterk dat voordat het audio signaal wordt aangeboden naar een broadcast netwerk dat er iets verminkt wordt, hetzij compressie hetzij een soort de-emphasis .

Het blijft vreemd dat men dit nog steeds doet. Immers de bandbreedte via Satelliet en tegenwoordig ruim bemeten voor HD signalen, waarom wordt audio nog steeds  afgeknepen?

mvg,
Rob

*

Sterremuur

• 12573
  • Tegenwoordig niet meer druk...
    • Sterremuur
« Reactie #6 Gepost op: 19 februari 2014, 14:57:42 »
Gebrekkige luidsprekers van de TV kunnen wel meespelen.
Als ik via een koptelefoon luister heb ik weinig moeite.
Maar tijdens reportages worden vaak speldmicrofoons gebruikt die gesmoord in een jas zitten. Die mensen zijn echt slecht te verstaan. Handmikes doen het veel beter.
Verder vind ik het niet zo boeiend, TV.
Tapedecks?? Kijk ook eens op https://www.tapedeckforum.nl

« Reactie #7 Gepost op: 19 februari 2014, 21:29:36 »
Gebrekkige luidsprekers van de TV kunnen wel meespelen.
Als ik via een koptelefoon luister heb ik weinig moeite.
Maar tijdens reportages worden vaak speldmicrofoons gebruikt die gesmoord in een jas zitten. Die mensen zijn echt slecht te verstaan. Handmikes doen het veel beter.
Verder vind ik het niet zo boeiend, TV.

@Sterremuur, ik gebruik geen TV luidsprekers. Zie tekst.
Mijn post refereerde aan verschillen tussen DVD en dezelfde film op TV, waarbij het beeld navenant was maar het geluid via TV juist belabberd.

*

art

• 8864
« Reactie #8 Gepost op: 20 februari 2014, 09:35:41 »
TV-broadcasters hebben een redelijke vrijheid v.w.b. hun uitgezonden spectra. De 'nationale' zenders houden zich vooral aan de EBU/ETSI richtlijnen m.b.t. DVB.
Allerlei andere stations doen dat niet, zoals b.v. de commerciŽle popmuziek station. Die hebben n.l. geen belang bij uitstekende audio die zich goed leent voor copiŽeren.  ;D

Veel problemen komen ook voort  uit de satelliet, kabel en internetboxes die door de providers verstrekt worden. Dat moet zo goedkoop mogelijk. En audio sneuvelt daarbij waarschijnlijk het eerst ..... Niet vergeten dat de DVBstream eerst zelf gedecodeerd moet worden voordat je bij de audio kan en dan opnieuw moet decoderen en coderen voordat de outputs naar de randapparatuur kunnen.
Er is doorgaans sowieso (veel) winst te halen uit het toepassen van een externe DAC, al dan niet ingebouwd in je receiver/versterker. Dus digitaal aansluiten die handel!  ;)
Helaas wordt bij de bespreking van de settopboxes eigenlijk nooit aandacht geschonken aan het audioaspect .....  :(
Daarnaast heerst in TV-audioland ook de loudnesswar; wel wordt daar aandacht aan gegeven:
https://tech.ebu.ch/webdav/site/tech/shared/factsheets/ebu_fs_loudness_ver3.pdf

Ik heb zelf heel behoorlijk resultaten met een Humax5050C op Ziggo. Er mankeert weinig (uit audioperspectief gezien) m.n. aan de directe uitzendingen alsmede de herhalingen van 'eigen' opnames van de betere zenders.