Hulp gevraagd bij scoopbeeld
« Gepost op: 7 maart 2014, 20:40:26 »
Wie kan me helpen bij het volgende scoopbeeld.. Ik heb een sinus van 1kHz op mij scoop aangesloten maar krijg niet een "zuivere" sinus te zien. Wie kent dit fenomeen en hoe is dit op te lossen?

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
Re:Hulp gevraagd bij scoopbeeld
« Reactie #1 Gepost op: 7 maart 2014, 20:47:08 »
Omdat de sinussen wel keurig op hetzelfde punt vertrekken lijkt het mij dat het sinussignaal 'wobbelt' of dat de (x) tijdbasis niet constant is.

Misschien dat er nog een verklaring komt.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

« Reactie #2 Gepost op: 7 maart 2014, 20:57:50 »
Het gebeurt overigens op beide kanalen!

*

KT88

• 27952
  • "Hate me now. Thank me later."
« Reactie #3 Gepost op: 7 maart 2014, 21:09:51 »
Tijdbasis niet helemaal lekker of een triggerprobleem. Staat die soms op TV ofzo?

Trigger op auto zetten of handmatig goed zetten. Ook juiste kanaal kiezen!

« Reactie #4 Gepost op: 7 maart 2014, 21:28:16 »
Trigger staat op auto. Led van Trigger licht ook op!

*

KT88

• 27952
« Reactie #5 Gepost op: 7 maart 2014, 21:37:48 »
Probeer dan eens handmatig te triggeren, staat ws. "manual' bij en een regelknopje (potmeter).

Geen delayed timebase ingeschakeld?

*

KT88

• 27952
« Reactie #6 Gepost op: 7 maart 2014, 21:42:08 »

(opklikken voor groot)

Delay op "norm", holdoff terugdraaien (rechtsom), trigger op "AC", level pot op "normal" ipv. "peak".

- edit - oeps, is een ander model, kan de jouwe niet vinden
Jij hebt ook een storage functie als ik het goed zie.
« Laatst bewerkt op: 7 maart 2014, 21:46:47 door KT88 »

« Reactie #7 Gepost op: 7 maart 2014, 22:03:36 »
Klopt heb ook een storage functie, maar niet een delay functie volgens mij.
Net nog even getest. Heel even blij wat ik kreeg een nette sinus. Totdat de scoop iets harder ging "zoemen" (voeding??). Toen speelde het verschijnsel weer op. Ook merkte ik dat de intensiteit afnam. Paar tikkjes wilde even helpen maar even later ging het weer fout.

*

KT88

• 27952
« Reactie #8 Gepost op: 7 maart 2014, 22:06:42 »
Scoopje zal wat onderhoud nodig hebben.

Schakelaars, potmeters reinigen en misschien staat er een brom op de voeding ---> elco's.
Doorsolderen misschien ook, ik ken deze scoops niet.

Die eventuele brom kun je wel zien als je de ingangsfrequentie wijzigt, beeld moet dan meegaan.
Blijft het een soort eyepattern dan zit er in de sync/tijdbasis iets verkeerd.
« Laatst bewerkt op: 7 maart 2014, 22:08:15 door KT88 »

« Reactie #9 Gepost op: 7 maart 2014, 22:16:44 »

Dit zijn de instellingen van mijn scoop!

Ben bang dat ik m dan even moet openhalen en intern moet nakijken! Wanneer de ingangsfrequentie wordt gewijzigd, varieert de fout mee.
Zoals hierboven ook te zien is dat de fout al weer groter is dan op de eerste foto.
« Laatst bewerkt op: 7 maart 2014, 22:18:46 door Ricotjuh »

*

KT88

• 27952
« Reactie #10 Gepost op: 7 maart 2014, 22:20:57 »
Mooi scoopje hoor!

Foto is wat klein, ik kan niet alles goed zien maar het lijkt allemaal goed te staan.

Probeer de schakelaars en potmeters eens een aantal keer heen en weer te halen om evt. vuil wat weg te krijgen en probeer dan nog eens.

Ik heb dit soort beelden ook wel eens gehad (op een Hameg) en dat was een triggerfout, zat een heel vervelend ontkoppelC-tje van 100 nF Sibatit blauw op de tijdbasisprint te rotten.
Dat was een lange zoektocht.......
« Laatst bewerkt op: 7 maart 2014, 22:24:43 door KT88 »

« Reactie #11 Gepost op: 7 maart 2014, 22:31:00 »
Bedankt voor je reactie. Sorry voor de kleine foto. Heb kleiner formaat gekozen voor forums..
Ik ga eens aan de slag met je tips!
Bedankt!!

Edit: grote foto
« Laatst bewerkt op: 7 maart 2014, 22:33:39 door Ricotjuh »

« Reactie #12 Gepost op: 8 maart 2014, 12:58:07 »
Mooi scoopje hoor!

Foto is wat klein, ik kan niet alles goed zien maar het lijkt allemaal goed te staan.

Probeer de schakelaars en potmeters eens een aantal keer heen en weer te halen om evt. vuil wat weg te krijgen en probeer dan nog eens.

Ik heb dit soort beelden ook wel eens gehad (op een Hameg) en dat was een triggerfout, zat een heel vervelend ontkoppelC-tje van 100 nF Sibatit blauw op de tijdbasisprint te rotten.
Dat was een lange zoektocht.......

Over welke Hameg ging dat? Zie nu namelijk dat er printen van een Hameg HM208 inzitten. Deze scoop is dus een exacte kopie van de Hameg. Waar zat dat Ctje en hoe was je er achtergekomen?
« Laatst bewerkt op: 8 maart 2014, 12:59:50 door Ricotjuh »

*

KT88

• 27952
« Reactie #13 Gepost op: 8 maart 2014, 13:17:51 »
Oei, nou moet ik effe goed nadenken want het is erg lang geleden en ik repareerde toen behalve audio ook meetapparatuur dus heb er nogal wat over de vloer gehad.

Volgens mij een 206 uit de 2e serie maar ben er niet zeker van. Was in ieder geval niet een heel oudje dus.

Ja, hoe ontdek je zoiets? Meten en zoeken, de fout is meestal wel snel te duiden adhv het beeld.
Er was 1 kanaal dood en dat bleek een sluitende Sibatit te zijn, die vervangen en de rest eromheen (voedingsontkoppeling) ook maar gelijk.
Beide kanalen werkten weer maar de sync was instabiel en dat was ook zo'n C-tje.

Gelukkig staat er bij Hameg duideljk op de printen welk deel wat doet (ik had geen schema) dus met een andere scoop erbij was het uiteindelijk gevonden.

Dit waren die ettertjes:

« Reactie #14 Gepost op: 8 maart 2014, 13:42:26 »
Oké,
Ik heb net even de manual gedownload dus ga er mee aan de slag. Hopelijk krijg ik het probleem snel gevonden...