Re:Hulp gevraagd bij scoopbeeld
« Reactie #15 Gepost op: 10 maart 2014, 19:31:13 »
Inderdaad, omgekatte Hameg scope  :D
Hameg was altijd 'best bang for the buck' in die tijd. Helaas te vaak bezuinigd op componentkeuze. Matige elko's heb ik vaker de Hameg-pret zien bederven. Goed mogelijk dat de tijdbasis door slechte voeding staat te dansen. Moet te herstellen zijn.

Wel even voor de zekerheid: Je weet 100% zeker dat je bronsigaal in orde is? Zie je dit euvel ook op andere bronnen?
"I really want to believe that if something is audible, we should be able to measure it somehow. It takes measuring and listening. [Bruce Hofer, Audio Precision]

*

Heintje

• 1129
« Reactie #16 Gepost op: 10 maart 2014, 20:19:54 »
Neem anders een met 2 weerstandjes voldoende verzwakte net-sinus als bron, dan weet je zeker dat je hem niet dubbel ziet.

« Reactie #17 Gepost op: 10 maart 2014, 20:28:06 »
Er zit toch ook een test-blokgolf uitgang op zo'n skoop?

« Reactie #18 Gepost op: 11 maart 2014, 20:41:15 »
Er zit toch ook een test-blokgolf uitgang op zo'n skoop?

Ja, maar die zou ik dus niet vertrouwen als je vermoedt dat iets met de scope zelf aan de hand is.

Net nog even getest. Heel even blij wat ik kreeg een nette sinus. Totdat de scoop iets harder ging "zoemen" (voeding??). Toen speelde het verschijnsel weer op. Ook merkte ik dat de intensiteit afnam. Paar tikkjes wilde even helpen maar even later ging het weer fout.

Dat is wel een sterke aanwijzing. Kijk eens of alles nog wel netjes in de tin zit voordat je onderdelen gaat vervangen.
"I really want to believe that if something is audible, we should be able to measure it somehow. It takes measuring and listening. [Bruce Hofer, Audio Precision]

« Reactie #19 Gepost op: 11 maart 2014, 22:21:24 »
Inderdaad, omgekatte Hameg scope  :D
Hameg was altijd 'best bang for the buck' in die tijd. Helaas te vaak bezuinigd op componentkeuze. Matige elko's heb ik vaker de Hameg-pret zien bederven. Goed mogelijk dat de tijdbasis door slechte voeding staat te dansen. Moet te herstellen zijn.

Wel even voor de zekerheid: Je weet 100% zeker dat je bronsigaal in orde is? Zie je dit euvel ook op andere bronnen?

Ik heb het ook met andere bronnen.
Op het eerste gezicht zie ik geen slechte verbindingen op de printplaten. Ben echt bang dat ik me beginnen met meten. Marja waar te beginnen?! De C-tjes waar KT88 het over had bij te triggering, kan ik zo snel niet vinden.

« Reactie #20 Gepost op: 13 maart 2014, 19:56:44 »
Kan je over een 2e scoop beschikken?

« Reactie #21 Gepost op: 13 maart 2014, 22:15:34 »
Opt moment helaas niet meer. Heb mijn 2e pas geleden van de hand gedaan.. Waarschijnlijk geen beginnen aan zonder 2e scoop !?

« Reactie #22 Gepost op: 13 maart 2014, 22:32:28 »
Ergens zeg je dat de trafo van de scoop begint te knorren en dat de beeldstoring dan erger wordt. Met een 2e scoop zou je dan de diverse voedingsspanningen kunnen monitoren. Eventueel kan je ook met een multimeter in AC gaan zoeken, maar dat vertelt nooit het hele verhaal.

Re: Hulp gevraagd bij scoopbeeld
« Reactie #23 Gepost op: 6 augustus 2017, 08:46:55 »
Toch nog even dit topic oprakelen. Ben nu 3 jaar verder en heb er helaas de afgelopen tijden niets meer aan kunnen doen. Maar nu is er weer tijd vrijgekomen om weer wat te gaan hobbyen en loop weer tegen het probleem aan dat mijn scoop nog niet goed funtioneerd.
Kan iemand of kent er misschien iemand uit de omgeving Eindhoven die dit euvel zou kunnen oplossen?

Re: Hulp gevraagd bij scoopbeeld
« Reactie #24 Gepost op: 18 augustus 2017, 23:34:15 »
Ongelooflijk net was het even verholpen en had ik een zuivere sinus. Heb wat gespeeld met de knoppen. (Een aantal keren aan en uit gezet)
Nu helaas weer terug bij af. Iets doet me vermoeden dat het toch een triggering probleem is... :-\