*

amp

• 3771
kabeltelevisie
« Gepost op: 2 mei 2014, 15:04:31 »
Ik heb een vraag.

Is de tv-draaggolf op de kabel dubbel gemoduleerd?

Ik bedoel hiermee:
Is het een signaal waaruit het oude analoge signaal gedetecteerd kan worden door de ouderwetse analoge tuner en tevens ook het digitale signaal door een digitale tuner?
Of loopt er een draaggolf voor analoog én een voor digitaal?

*

art

• 8814
Re:kabeltelevisie
« Reactie #1 Gepost op: 2 mei 2014, 18:03:32 »
De TV-signalen zijn analoog 'gestapeld' in een kabelsysteem. De bandbreedte van het totaal valt nog steeds binnen de 'ouderwetse' analoge TV.
(Om het ingewikkeld te maken: die analoge stapeling wordt al 10-tallen jaren digitaal aangepakt omdat dit veel minder interferentie geeft tussen de onderlinge frequenties cq. TV-kanalen. Nah ja, vergeet dit maar want het is niet echt belangrijk in dit kader .....  ;) )

Maar binnen één 'normaal' gestandariseerd TV-kanaal worden wel weer 4 HD of 6 normale digitale kanalen ondergebracht, vandaar de enorme toename in efficiency. Het genoemde aantal is een benadering en hangt af van de kwaliteit die men wil/kan leveren. De digitale multiplexing hierbij onderscheid zich van de analoge multiplexing omdat het proces hierbij meer lijkt op het tussen elkaar doorweven van de digitale pulspaketten.

De internet en andere (management) signalen kunnen buiten de TV-band worden verzonden. Net zoiets dus als de FM-signalen.
Zie die kabel maar als een soort 'aether', gelimiteerd aan de hoogfrequente kant door de eigenschappen van de kabel.

Edit: multiplexing.
« Laatst bewerkt op: 2 mei 2014, 18:20:00 door art »

*

amp

• 3771
« Reactie #2 Gepost op: 2 mei 2014, 18:49:46 »
Als ik het goed begrijp wordt hier met 'stapeling' een opeenstapeling van frequentiebanden in het frequentiebereik van de kabel bedoeld.

Op een draaggolf wordt een een digitaal tv-signaal gemoduleerd op een of andere manier en dat wordt door de ontvanger gedetecteerd.
Dat is dus in feite een analoog transport van een digitaal signaal, net als in de ether.
Zo krijgen we dan wat je noemt de 'analoge stapeling' ?

Maar op de kabel vind je ook nog steeds de ouderwetse modulatie met een analoog signaal.
En ik vroeg me af het zo is dat deze modulatie te vinden is op een draaggolf waarop ook een digitale modulatie zit.

Maar, het antwoord zit al besloten in je opmerking dat binnen één kanaal een aantal zenders zitten - denk ik.

Er zitten in ieder geval vele signalen heel dicht bij elkaar.

Maar, interferentie van signalen welke analoog zijn gemoduleerd is nog steeds een storende factor bij gebruik van een tv met een ouderwetse analoge ontvanger, rechtstreeks aangesloten op de kabel.
En ook nog andere storingen..........

edit:
In je edit 'multiplexing' zien we het.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Multiplexing

Dit zocht ik dus - dankjewel.
« Laatst bewerkt op: 2 mei 2014, 18:54:26 door amp »

*

art

• 8814
« Reactie #3 Gepost op: 2 mei 2014, 20:28:52 »

Maar op de kabel vind je ook nog steeds de ouderwetse modulatie met een analoog signaal.
En ik vroeg me af het zo is dat deze modulatie te vinden is op een draaggolf waarop ook een digitale modulatie zit.

Nee, het analoge signaal kent elk zijn eigen draaggolf. De (soms) optredende interferentie komt door de soms povere tuners in de TV-toestellen. Daar doe je geen fuck aan, net als bij sommige FM-ontvangers die fluitjes geven of extreem gevoelig zijn voor die enkele lokale piraat.  ;)

Uiteraard wilen ze die analoge kanalen kwijt: dat levert immers 4 tot 6x extra capaciteit op voor b.v. commerciële doelen en 'programma gemist' opties. Nog afgezien an het feit dat ze ook lokale zender moeten kunnen ondersteunen.

Die link geeft inderdaad een goed beeld!

*

amp

• 3771
« Reactie #4 Gepost op: 2 mei 2014, 21:08:51 »
Het wordt waarschijnlijk lastig op één draaggolf én een digitaal signaal én een analoog signaal te moduleren ivm detectie door de ontvanger.................
Zou wel ruimte besparen.

Van die analoge signalen komen de kabel-jongens over niet al te lange tijd toch wel af ?
Op een moderne tv heb je toch immers een digitale tuner.

*

art

• 8814
« Reactie #5 Gepost op: 2 mei 2014, 23:00:58 »
Probleem is (denk ik) dat het uitzenden van analoog en digitaal in één kanaal vrijwel onmogelijk is omdat het analoge signaal 'onvoorspelbaar' is in timing, bandbreedte en harmonischen. De schoonheid van digitaal is de controleerbaarheid ervan, die nog steeds toeneemt door snellere gates en resulteert in steeds betere computerbewerking.

Voorzover ik weet moeten de kabelaars bij wet en/of grondslagen van hun bedrijf nog analoog aanbieden. En vergis je niet, er zijn nog heel veel (oudere) analoge toestellen, maar ook mensen die wel een nieuwer toestel hebben maar niet op digitaal overgaan omdat ze alleen 'Nederlands nieuws' willen kijken en voor de rest het ding voeden met DVD-spelers en computers.
Maar ooit zal het wel verdwijnen, denk ik.

*

amp

• 3771
« Reactie #6 Gepost op: 2 mei 2014, 23:32:00 »
Ja, nog veel oude tv's natuurlijk

Ik heb zelf hier geen kabel.
Die ligt er gewoon niet.

Maar als je een modern toestel hebt kijk je toch automatisch digitaal - toestel zal automatisch het digitale signaal oppikken bij de installatie denk ik, want er zit immers een digitale tuner in.
Kastje van het kabelbedrijf heb je dan toch niet nodig.
Je moet wel een kaartje hebben en in de tv steken als je wat meer wilt dan het basispakket zeker.............

Ik keek even bij UPC op de site en daar heet alles 'digitaal' terwijl het basispakket voor 18,70 euro zowel digitaal als analoog is!
Bij alle pakketten zit nog het analoge signaal.

http://www.upc.nl/televisie/abonnementen/

edit:
UPC noemt het goedkoopste pakket van 18,70 euro digitaal, maar ik denk dat er niks digitaals aan is.
Want ik denk dat als je het digitale signaal wilt oppikken met je digitale ontvanger IN je tv er een CI-module nodig is en dat krijg je niet bij het basispakket.
In de CI-module gaat dan nog een kaartje.
Of kun je met een CI-module zonder kaartje wel de zenders van het bassispakket (18,70 €) digitaal oppikken?

« Laatst bewerkt op: 3 mei 2014, 10:41:30 door amp »

*

amp

• 3771
« Reactie #7 Gepost op: 3 mei 2014, 13:39:15 »
Het blijkt zo te zijn dat UPC het digitale signaal voor 30 zenders onversleuteld doorgeeft, waarvan 3 in HD.
Dus heb je er geen CI-module voor nodig en kan toch met recht gesproken worden van een digitaal pakket als je het basispakket bekijkt.
Nu dus ook begrijpelijk waarom UPC de CI-module niet ondersteunt in het basispakket, want dat is niet nodig voor digitaal.
Wil je nog andere zenders, dan zijn die wel versleuteld en heb je een CI-module met een kaartje nodig - in bruikleen bij UPC.

Bij Ziggo zijn wel alle digitale signalen versleuteld en heb je voor digitaal de CI-module nodig.

Als je digitaal uit de lucht wil oppikken kan dat voor de free-to-air-zenders ook zonder de CI-module op een antenne denk ik.
Dan heb je de publieke zenders en eventueel buitenlandse zenders.

Als je een tv hebt met een tuner die geschikt is voor de sateliet, dan kan de schotel rechtstreeks op de tv worden aangesloten.
En dan kun je zonder CI-module - denk ik - alle free-to-air-zenders ontvangen en dat zijn er heeeeeel veel, maar dus niet de Nederlandse commerciele zenders zoals RTL enz.
« Laatst bewerkt op: 3 mei 2014, 14:31:31 door amp »

« Reactie #8 Gepost op: 3 mei 2014, 20:02:29 »

Ik keek even bij UPC op de site en daar heet alles 'digitaal' terwijl het basispakket voor 18,70 euro zowel digitaal als analoog is!
Bij alle pakketten zit nog het analoge signaal.

http://www.upc.nl/televisie/abonnementen/

edit:
UPC noemt het goedkoopste pakket van 18,70 euro digitaal, maar ik denk dat er niks digitaals aan is.
Want ik denk dat als je het digitale signaal wilt oppikken met je digitale ontvanger IN je tv er een CI-module nodig is en dat krijg je niet bij het basispakket.
In de CI-module gaat dan nog een kaartje.
Of kun je met een CI-module zonder kaartje wel de zenders van het bassispakket (18,70 €) digitaal oppikken?

Wat upc levert is digitaal. Zij zijn niet verantwoordelijk voor jouw apparatuur. Je zult zelf de spullen moeten hebben of kopen om de digitale zenders te kunnen bekijken. Maar dat geldt strikt genomen ook voor analoge zenders: zonder analoge ontvanger kan je die ook niet bekijken....

Quad 34/606
SONOS Connect
Castle Howard S2
AKG K701/Pro-Ject Headbox II

*

art

• 8814
« Reactie #9 Gepost op: 3 mei 2014, 20:37:34 »

Bij Ziggo zijn wel alle digitale signalen versleuteld en heb je voor digitaal de CI-module nodig.

De CAM (Common Access Module) in de TV of settopbox wil altijd een CI-card zien. Anders doet ie 't gewoon niet .....
CI+ is beveiligd. De doorgeefcodes kunnen daarop voortdurend veranderd worden, dit voorkomt illegaal copiëren van de kaart.
De uitzendingen zelf (ook pay-programma's) worden niet extra gecodeerd.
Ook sommige TV's met een gewoon CI-slot kunnen omgebouwd (hackersmod) worden naar CI+.  Dat is omdat de TV zelf al het nodige aan boord heeft om de gebruikerskarakteristiek op te slaan.

*

amp

• 3771
« Reactie #10 Gepost op: 3 mei 2014, 22:12:39 »
Dus altijd die module nodig voor digitaal.
Maar hoe kan dan UPC het basispakket 'digitaal' noemen als bij dat pakket geen module wordt geleverd en ook geen dig. tuner?

*

art

• 8814
« Reactie #11 Gepost op: 4 mei 2014, 09:08:28 »
Omdat het gewoon het basispakket ook is!
De smartcard is een noodzakelijk stukje van je apparatuur. Heb je dat niet ..... dan staat het analoge signaal tot je beschikking.
Probleem is wel: UPC verhuurt die smartcard, dus élke maand betaal je daar ( € 5,- ) voor.
Ziggo daarentegen vraagt éénmalig € 40,-.
CanaalDigitaal éénmalig € 60,-.

Ik heb 'ergens' nog twee CD-smartcards liggen. Mocht je geïnteresseerd zijn ...... Ik gebruik ze niet meer, ben Ziggo-klant geworden.

*

amp

• 3771
« Reactie #12 Gepost op: 4 mei 2014, 09:48:05 »
Dan is het basispakket van UPC niet digitaal, want daarmee kijk je naar het analoge signaal!

Toch lees ik bij de consumentenbond dat de CI-module niet nodig is om van je DVB-C- tuner in je tv gebruik te maken voor het basispakket bij UPC.
Je zou zonder de module de niet-versleutelde zenders kunnen bekijken met deze tuner.
De niet versleutelde zenders vormen het basispakket en worden nog steeds ook analoog doorgegeven.

Je betaald voor de CI-module + smartkaart niks bij UPC - krijg je in bruikleen.
Maar je krijgt het ding alleen bij de uitgebreidere pakketten.
Is - zo begrijp ik het - ook niet nodig bij het basispakket in de digitale versie.

Bij Ziggo zijn alle digitale signalen versleuteld - zo lees ik.

Op de website van UPC krijg je geen duidelijkheid.
Misschien over de telefoon?
Ik heb al wel gebeld, maar de man aan de telefoon snapte niet waar ik het over had!

http://www.consumentenbond.nl/test/elektronica-communicatie/tv-en-video/digitale-televisie-providers/extra/tv-met-ingebouwde-decoder/#item1

« Laatst bewerkt op: 4 mei 2014, 09:52:27 door amp »

*

art

• 8814
« Reactie #13 Gepost op: 4 mei 2014, 10:51:11 »
Tsja, we kunnen natuurlijk on-and-on gaan met het interpreteren van marketing talk .....  ;)

Maarre, probeer maar eens (bij de buren. familielid) een digitaal signaal van UPC te pakken zónder smartcard.

*

amp

• 3771
« Reactie #14 Gepost op: 4 mei 2014, 11:08:28 »
De consumentenbond kletst uit zunne nek.

Het kwam allemaal zo:

Het is geen ideale-schoonzoon-project, maar bij m'n aangetrouwde moeder zou ik even een tv-wissel doen.
De oude beeldbuis staat nu buiten en nu heeft ze een dun exemplaar in de kamer staan.
Eerlijk gezegd heb ik nog niet gekeken of er een gleuf opzij zit, maar dat zal wel - net nieuw.
Het beeld zou analoog zijn dacht ik en ik kon haast niet geloven hoe storingsvrij het eruit zag.
Nu begon ik dus te denken dat de tv het digitale signaal van UPC heeft opgepikt als ik het verhaal van de consumentenbond lees.
Bij het installeren heb ik niet opgelet en ik hoefde ook nauwelijks iets te doen.

Ik weet er niet veel van, maar ik begon te denken dat de module die de gleuf in moet alleen voor het ont-sleutelen van signalen moest zijn.............
Maar dat is dus niet zo.
En ja, dat marketing-gelul van UPC...........
Het vak marketing  zou verboden moeten worden :police: