*

richard

• 3902
Re: Verguld koperdraad
« Reactie #255 Gepost op: 14 december 2016, 20:45:15 »
Zijn die cat 5 of 6 oid computerkabels ook geen vertind koperdaad?
Volgens mij niet per definitie. Verkoperd aluminium komt in ieder geval wel voor.

Vertint koperen litze gebruiken ze ook in de scheepsbouw; is minder corrosie gevoelig dan standaard koper.
Genoeg is beter.

*

Leobus

• 523
« Reactie #256 Gepost op: 16 december 2016, 17:04:17 »
Vandaag de draden een beetje samen getwijnd en de losse einden netjes met rood of zwarte draad afgewerkt. De geleiders op maat geknipt en de uiterste puntjes even aan elkaar gesoldeerd om te voorkomen dat de losse litzedraden uit gaan waaieren.
Neuwsgierig als ik ben toch maar de kabels in de set gehangen. (Besnotten komt later wel)
Eerste indruk: dit is echt een stuk opener dan de koper/goud versie. En die laatste is al lang ingespeeld. Of deze nieuwe nog beter wordt weet ik niet. In het eerste uur spelen heb ik niet veel verandering gehoord. Ik ga in ieder geval ook de jumpers van de speakers vervangen. Verder heb ik nog materiaal over om evt interlinks te maken. Ik dacht dat het Horn was die altijd al beweerd heeft dat de goud/koper kabels iets weghalen. Hij heeft gelijk.

Groet,

Leobus

*

Buell

• 661
« Reactie #257 Gepost op: 16 december 2016, 19:03:17 »
Vandaag de draden een beetje samen getwijnd en de losse einden netjes met rood of zwarte draad afgewerkt. De geleiders op maat geknipt en de uiterste puntjes even aan elkaar gesoldeerd om te voorkomen dat de losse litzedraden uit gaan waaieren.
Neuwsgierig als ik ben toch maar de kabels in de set gehangen. (Besnotten komt later wel)
Eerste indruk: dit is echt een stuk opener dan de koper/goud versie. En die laatste is al lang ingespeeld. Of deze nieuwe nog beter wordt weet ik niet. In het eerste uur spelen heb ik niet veel verandering gehoord. Ik ga in ieder geval ook de jumpers van de speakers vervangen. Verder heb ik nog materiaal over om evt interlinks te maken. Ik dacht dat het Horn was die altijd al beweerd heeft dat de goud/koper kabels iets weghalen. Hij heeft gelijk.

Groet,

Leobus

Ik zie weer een experimentje opdoemen  ;)
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Line Magnetic LM219ia | Audio GD R2R 7 dac| Magna Hifi_Mano Ultra streamer | TvW Erres(Philips) CD104 | PrimaLuna 8 cdspeler | Franco Serblin- Accordo monitoren| Suzy Wong tegels | Audio lamp | stroom alles M-Way

« Reactie #258 Gepost op: 16 december 2016, 19:16:28 »
Ik ga ook aan de slag. Welke diameter katoenen mantel heb jij gebruikt Leobus?

*

Leobus

• 523
« Reactie #259 Gepost op: 16 december 2016, 19:24:30 »
Ik ga ook aan de slag. Welke diameter katoenen mantel heb jij gebruikt Leobus?

Hallo,

De buitenmaat is ca 4,5 mm.
Lees ook even mijn post met de problemen met het Praxis materiaal.
De nieuwste versie heb je niks aan.

Groet,

Leobus

*

horn

• 2072
  • hoorns en buizen
« Reactie #260 Gepost op: 16 december 2016, 20:23:48 »
Ik speel nu al een tijdje met de Deulund DCA 16ga vertint koper in katoen
dat bevalt super goed. Koper goud is hier inderdaad geen succes ik heb er heel veel mee geprobeerd omdat er zo'n positive reacties op dit forum
over te lezen waren echt veel geprobeerd omdat ik niet gauw opgeef maar ik kan het enthousiasme niet delen.
er ligt altijd een dufheid over het geluid.
Gewoon koper of vertint koper klinkt veel spontaner, directer en echter.

*

Leobus

• 523
« Reactie #261 Gepost op: 13 januari 2017, 17:20:30 »
Afgelopen week bij Berret geweest en wat snot gehaald. Dat heb ik er dinsdag gelijk opgesmeerd en    -op aanraden van Berret- de eerste paar uur laten drogen met wat stroom door de kabels laten lopen. Dikke weerstand en 12 volt erop. Na een nachtje buiten (vanwege de stank) de boel weer aangesloten. Eerste indruk was dat er wat meer gloed in het klankbeeld kwam. Maar na een uurtje luisteren was dat verdwenen. Nu leek het net of er een gordijn voor mijn set hing. Een duf geluid was het geworden. Nog erger dan de goud/koper versie. Twee dagen later (vanmiddag) nog maar eens geprobeerd. De snot was nu immers verder ingedroogd. Dat viel tegen. Weer dat matte duffe geluidsbeld. Toen maar een poosje wat anders gaan doen in een andere kamer en 13 minuten een inbrand CD opgezet. Dat hielp direct. Nu weer de dynamiek die ik miste in de goud/koper kabel. Detailrijkdom OK en plaatsing lijkt beter, vooral in de diepte. Ben ik er nu of gaat het nog beter worden? We gaan het zien. In ieder geval is het nu beter/prettiger dan met de goud/koper versie.
Inmiddels ook al wat kabeltjes gemaakt om interne bekabeling op de mid/hoog sectie aan te passen.
Maar eerst afwachten wat de LS kabel zelf nog doet.

Groet,

Leobus

*

jpio

• 4433
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #262 Gepost op: 13 januari 2017, 17:55:48 »
Allemaal psychisch haha ;)
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

*

richard

• 3902
« Reactie #263 Gepost op: 13 januari 2017, 18:10:18 »
Allemaal psychisch haha ;)
Alles is psychisch, zo zitten we eenmaal in elkaar.
Genoeg is beter.

*

kurt

• 589
« Reactie #264 Gepost op: 13 januari 2017, 22:22:10 »
Deze week besloot ik ook voor de Duelund ga16 (ls-kabel) te gaan, en het de installatie staat er nu een paar uurtjes op te draaien.

Een kabel die wel eea. te bieden heeft, mooie soundstadge mid en hoog klinkt geraffineerder dan tevoren met de gigantische 10mm2 koper/zilver hybride ls-kabel die ik jaren gebruikte.
Die 10mm2 hing dan nog in biwiring aangesloten... 20mm2 per box dus.

Dit is nu gereduceerd naar een kleine 1,5mm2 vermoed ik.
 De Duelund hangt er single wired tussen. Misschien dat ik nog eens probeer naar de biwiring configuratie met de Duelund. Of liever dubbel single wired, ik heb nog kabel over om dit allemaal te proberen.

Min puntje op dit moment is het idee dat het laag iets minder vet is.
Het ene zal wel weer met het andere te maken hebben.

De  bedrading naar de middentoners en eventueel de tweeters erdoor staat ook op het verlanglijstje.

*

richard

• 3902
« Reactie #265 Gepost op: 13 januari 2017, 23:57:46 »
20 mm2? Daarmee kun je een zware diesel starten.
Met een dunnere kabel zou je zeggen dat de demping van de versterker minder is en de opslingering van de woofers groter. Dat geeft meestal een wolliger laag.
Ik heb ooit geŽxperimenteerd met enkele paren UTP voor de luidsprekers; erg fraai voor het midden en hoog maar een drama voor het laag.
Al ben ik zelf niet zo voor uitgebreide filtering en bijbehorende biwire kabels, maar mogelijk dat je goede resultaten krijgt door de duelund voor midden en hoog te gebruiken en je startkabels voor het laag.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2017, 00:02:54 door richard »
Genoeg is beter.

*

kurt

• 589
« Reactie #266 Gepost op: 14 januari 2017, 04:22:55 »
Ik weet niet waarom, maar dit is me ooit met klem afgeraden.

Bekabeling tussen versterker en luidspreker moet van hetzelfde type zijn...
Maar wil het uiteraard proberen. Ik kan moeilijk geloven dat het negatief uitpakt, het laag is tenslotte volledig gescheiden van de mid/hoog sectie in het filter.

« Laatst bewerkt op: 14 januari 2017, 09:35:33 door kurt »

*

kurt

• 589
« Reactie #267 Gepost op: 14 januari 2017, 20:25:09 »
Hallo,

Even snel enkele van die hybride luidsprekerkabels aan het laag gehangen wel maar een exemplaar
van 6mm2 nu ipv. 10mm2 nu...  ;)
De Duelund zit op de mid/hoog sectie uiteraard via biwiring.
Resultaat is goed, het laag fundament is terug zonder de Duelund op het mid/hoog te benadelen, mooi evenwichtig vind ik...

Nu de interne bedrading ook maar eens aanpassen met vertint koper.

*

kurt

• 589
« Reactie #268 Gepost op: 5 februari 2017, 22:28:43 »
Vandaag de Duelund 16ga eens uitgebreid getest op een B&W 800d luidsprekerset. Mijn kameraad, de trotse bezitter van deze imposante boxen vond mijn bevindingen uitnodigend zodoende.

Zijn set is door de jaren steeds beter gaan klinken door de voortdurende aanpassingen betreffende plaatsing en tuning van randapparatuur.
De B&W 's blijken geen simpele boxen, ze vragen nogal wat werk om ze op niveau te doen spelen.
Zo zijn er veel speciale kabels op uitgeprobeerd om telkens terug te keren naar onze vriend zijn referentie kabels die er vandaag bij het starten van de "workshop" ook aanhingen.

Na een half uurtje luisteren op zijn referentie kabel maakten we de switch naar de 16ga. single wired...
Mijn kameraad met het zeer geoefend gehoor bleek ogenblikkelijk overtuigd van de uitzonderlijke kwaliteit van dit kabeltje. Het geluidsbeeld, de muzikaliteit, met het onvermoeibare luistergenot tot gevolg.

Zo sloten we een kimber 8tc en ook nog een goedkopere Audioquest kabel aan ter vergelijk. Beide
vielen van bij de eerste noot door de mand door de veel plattere soundstadge.

Zoals bij mezelf hebben we verder geluisterd met de 16ga op mid- hoog en de kimber op de laag
sectie in biwiring. Dit omdat we misschien iets aan sublaag misten met enkel de 16ga als single Wired.

Binnenkort ga ik er terug op luisterbezoek, en dan zal er wellicht de 16ga in biwiring aanhangen...

« Laatst bewerkt op: 5 februari 2017, 22:37:53 door kurt »

« Reactie #269 Gepost op: 10 juni 2017, 02:20:22 »
Stelletje audio alchemisten 😉
Bron digitaal:
Hifidelio Pro musicserver,
Cambridge Audio Stream Magic V1,

Platenspeler:
Synq X.trm.1,

Amp:
JVC AX-Z1010tn

Luidsprekers: