Ik zit al enige uren afbeeldingen van IMF te bekijken en de bijbehorende teksten te lezen en kwam zo hier terecht: IMF vrienden, aanhangers of hoe je ze ook noemen wilt.

Ben sinds gister `nieuw` op dit forum, na enige jaren weggeweest te zijn, om de doodeenvoudige reden dat ik `allesī eruit īgeschopt`heb m.b.t. het kabel gebeuren (telf. TV internet) .

Heb nu een oud gevonden Sony laptopje uit het jaar nul en via een openstaande verbinding kan ik tóch enigszins genieten van.......internet.

Goed, dit ter inleiding.

Ik luister zelf al ruim 30 (!) jaar naar mijn IMF TLS80 IIa impr. uit 1982 en heb deze ooit laten modificeren, denk in 1984, door Gert Jan van Audiodome
de opvolger van Audio-clinic Luuk de Vries, ik meen in de Witte de Withstr. in Amsterdam.

Geweldig, wat een speakers!

Wel in de loop der jaren enige aanpassingen gedaan m.b.t.  versterkers, kabel en vooral PLAATSING!!
Een grote tuintegel van 3,5 cm dik en 50x50cm plus een rubber tegel eronder, alsmede spikes onder de originele standaard EN spikes erop, bleek voor mij de beste oplossing in mijn kamer van bruto 48m2 en netto zoīn 42,5m2! (en dat na jaren experimenteren!).

Ook heb ik nog 2 paartjes IMF super compact II en een paartje CM3a.
Ik heb mijn ALS30 destijds verkocht, vond ze op de een of andere manier te weinig laag hebben (in vergelijk met mīn oude Wharfedale Linton XP2
op een oude Marantz 2238 Receiver).

Ach meestal zit ik, durf het bijna niet te zeggen, met mīn Nakamichi CR7 te spelen op een heel andere set met zelfbouw speakers.
(dit wellicht een andere keer).

Muziek-genieters en -freaks........laat het me weten.

mvrgr  JB

AudioTechnica AT-H7 Akai 630DB(GX-32) IMF-TLS80IIa(CM-3a/SuperCompII) Leak Sandwich Marantz PM-94 (PM-80II) Nakamichi CR7(LX-5/700Tri-Tracer) Philips N- 4520(GA-209 GP-412/270 Thorens 160Super SME3009IIIs vdHul MC-10. Sansui AU-719. Sony SL HF-950/ PS-6750(met Denon DL-301) 55ES) Tandberg TC-310mkII

*

Rood

• 10310
Re:Wie luistert er nog naar, geniet nog van, of verzamelt IMF luidsprekers?
« Reactie #1 Gepost op: 30 september 2014, 13:31:32 »
Speel hier ook al een paar jaar met de IMF TLS80 en forumgenoot heeft voor mij een set standaards nagemaakt .
Qua rubberen tegel : heb je een houten vloer ?

« Reactie #2 Gepost op: 30 september 2014, 13:59:29 »
Ik heb idd een houten vloer.
AudioTechnica AT-H7 Akai 630DB(GX-32) IMF-TLS80IIa(CM-3a/SuperCompII) Leak Sandwich Marantz PM-94 (PM-80II) Nakamichi CR7(LX-5/700Tri-Tracer) Philips N- 4520(GA-209 GP-412/270 Thorens 160Super SME3009IIIs vdHul MC-10. Sansui AU-719. Sony SL HF-950/ PS-6750(met Denon DL-301) 55ES) Tandberg TC-310mkII

*

i2Paq

• 2958
  • Beleving is puur persoonlijk
« Reactie #3 Gepost op: 30 september 2014, 14:35:09 »
Ik heb de TLS50 en de TLS80 gehad voordat ik overstapte op Tannoy.

Beiden vindt ik prachtig klinken, de TLS80 is wel een set die mij altijd bij zal blijven omdat ik voor het eerst ervoer wat laag is en hoe het hoort te klinken.

Als je ze vindt is het wel uitkijken met de Super-tweeters, deze zijn meestal stuk of laten los.
De mijne ook maar ze zijn toen prima hersteld bij Total Speaker Repair.

Leesvoer
« Laatst bewerkt op: 30 september 2014, 14:39:07 door i2Paq »
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

*

Joske

• 5575
  • growing old is inevetable, growing up is optional.
« Reactie #4 Gepost op: 30 september 2014, 15:35:33 »
Ik zit al enige uren afbeeldingen van IMF te bekijken en de bijbehorende teksten te lezen en kwam zo hier terecht: IMF vrienden, aanhangers of hoe je ze ook noemen wilt.

Ben sinds gister `nieuw` op dit forum, na enige jaren weggeweest te zijn, om de doodeenvoudige reden dat ik `allesī eruit īgeschopt`heb m.b.t. het kabel gebeuren (telf. TV internet) .

Heb nu een oud gevonden Sony laptopje uit het jaar nul en via een openstaande verbinding kan ik tóch enigszins genieten van.......internet.

Goed, dit ter inleiding.

Ik luister zelf al ruim 30 (!) jaar naar mijn IMF TLS80 IIa impr. uit 1982 en heb deze ooit laten modificeren, denk in 1984, door Gert Jan van Audiodome
de opvolger van Audio-clinic Luuk de Vries, ik meen in de Witte de Withstr. in Amsterdam.

Geweldig, wat een speakers!

Wel in de loop der jaren enige aanpassingen gedaan m.b.t.  versterkers, kabel en vooral PLAATSING!!
Een grote tuintegel van 3,5 cm dik en 50x50cm plus een rubber tegel eronder, alsmede spikes onder de originele standaard EN spikes erop, bleek voor mij de beste oplossing in mijn kamer van bruto 48m2 en netto zoīn 42,5m2! (en dat na jaren experimenteren!).

Ook heb ik nog 2 paartjes IMF super compact II en een paartje CM3a.
Ik heb mijn ALS30 destijds verkocht, vond ze op de een of andere manier te weinig laag hebben (in vergelijk met mīn oude Wharfedale Linton XP2
op een oude Marantz 2238 Receiver).

Ach meestal zit ik, durf het bijna niet te zeggen, met mīn Nakamichi CR7 te spelen op een heel andere set met zelfbouw speakers.
(dit wellicht een andere keer).

Muziek-genieters en -freaks........laat het me weten.

mvrgr  JB

ik was IMF fan al in 1975, tot vorig jaar vee gehad , de laatste waren een paar Supecompacct II, doe ik van tot tot teen heb gerestaureerd, en met veel spijt heb verkpcht, we; voor veel geld, dus dt ,aakte veel goed,
praat eens met IMF Professional Monitor , die zit hier ook op het forum, hem moet je hebben, ....
Open Baffles + Tangband drivers + mini dsp, breedbanders / Quad 303, Woofers / Quad 405, Technicsdeck AU 676 ,Denon DP1700 +ortofon vms30, + Lehmann Black cube SE, quad 66 + scepter + AB, Beogram 4002 + MMC 20EN, Sennheiser HD 580 + Cute amp + voeding, Denon DCD 1550AR Tuner kenwood

*

tim89

• 4077
  • geen vriendin, geen gezeur, DUS STAPELEN MAAR !!!!
« Reactie #5 Gepost op: 30 september 2014, 15:55:40 »
heb hier een set Compact 2 staan
erg fijn speakertje

ben een jaar of 5 terug begonnen met een set TLS50
heb deze toen snel kunnen wisselen voor een set RSPM mkIV i

echt prachtige speakers
maar kon toen aan een set quadral Titan mk1's komen en heb deze toen weer verkocht om de Titan's te kunnen betalen

heb de Titan's nu 3 jaar verder nog steeds en gaan waarschijnlijk ook niet meer weg

maar wil zeker nog graag een set grote IMF's terug
maar dan waarschijnlijk in de TDL vorm

*

IMF prof mon MK III

• 1167
  • Quadjesss
« Reactie #6 Gepost op: 1 oktober 2014, 19:44:38 »
Leuk, nog een IMF liefhebber/genieter! Mooie speakers de TLS 80 hoor. Wat is er precies gemodificeerd aan de luidsprekers toen der tijd?

Zelf heb ik een set Professional Monitors MK III uit +- 1973 in erg nette en originele staat. Wel heb ik de filters opgefrist met nieuwe condensatoren, met uitzondering van een paar folie condensatoren. Die folie c tjes heb ik wel een keer vervangen, maar na terug plaatsten van de oude folie c tjes kwam de mooie spreiding van het hoog weer terug. Ik heb de speakers toen der tijd van de 1ste eigenaar gekocht, hij vertelde me dat ze toen der tijd 3000 GULDEN per stuk kosten. Ik ben erg blij met deze speakers want ze verbazen me keer op keer. Bij goede opnames is het haast magisch wat je hoort is mijn ervaring. Het hoog is echt magnifiek, Super transparant en fris. Het midden is ook erg mooi evenals het laag. Het is allemaal mooi in balans.

Ook heb ik nog een,setje TLS 50 staan, deze heb ik gerestaureerd. Alleen 1 middentoner loopt iets aan. Ik denk een losse spoel. De TLS50 klinkt was "bassiger" vind ik. Midden en hoog zijn zeker mooi. Het midden komt wel wat meer aanwezig tegenover de Professional Monitors.

Ik stuur de speakers aan met een Quad 33/303 setjes van helemaal gereviseerd en gemodificeerd is. Weerstanden vervangen voor metaalfilm ruisarmere componenten zoals transistors.

Ik geniet  er nog iedere dag van! :D

Groetjes Mark

Oh ja, hier staat een foto van m'n speakers :) http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=31527.msg1471878#msg1471878

Voor wat ik aan m'n versterkers heb gedaan zie: http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=30891.0
« Laatst bewerkt op: 1 oktober 2014, 20:15:20 door IMF prof mon MK III »
QUAD 'the closest approach to the original sound'

« Reactie #7 Gepost op: 2 oktober 2014, 19:47:10 »
Leuk, nog een IMF liefhebber/genieter! Mooie speakers de TLS 80 hoor. Wat is er precies gemodificeerd aan de luidsprekers toen der tijd?

Zelf heb ik een set Professional Monitors MK III uit +- 1973 in erg nette en originele staat. Wel heb ik de filters opgefrist met nieuwe condensatoren, met uitzondering van een paar folie condensatoren. Die folie c tjes heb ik wel een keer vervangen, maar na terug plaatsten van de oude folie c tjes kwam de mooie spreiding van het hoog weer terug. Ik heb de speakers toen der tijd van de 1ste eigenaar gekocht, hij vertelde me dat ze toen der tijd 3000 GULDEN per stuk kosten. Ik ben erg blij met deze speakers want ze verbazen me keer op keer. Bij goede opnames is het haast magisch wat je hoort is mijn ervaring. Het hoog is echt magnifiek, Super transparant en fris. Het midden is ook erg mooi evenals het laag. Het is allemaal mooi in balans.

Ook heb ik nog een,setje TLS 50 staan, deze heb ik gerestaureerd. Alleen 1 middentoner loopt iets aan. Ik denk een losse spoel. De TLS50 klinkt was "bassiger" vind ik. Midden en hoog zijn zeker mooi. Het midden komt wel wat meer aanwezig tegenover de Professional Monitors.

Ik stuur de speakers aan met een Quad 33/303 setjes van helemaal gereviseerd en gemodificeerd is. Weerstanden vervangen voor metaalfilm ruisarmere componenten zoals transistors.

Groetjes Mark

Oh ja, hier staat een foto van m'n speakers :) http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=31527.msg1471878#msg1471878

Voor wat ik aan m'n versterkers heb gedaan zie: http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=30891.0

Hoi Mark,

wat er destijds (1986) aan gedaan is, is volgens mij de oude condensatoren vervangen door polypropyleen cond. het (koper)spoeltje vh scheidingsfilter die deel uitmaakt voor `het laag` vervangen door een hand gewikkelde veel grotere en van dikker draad, alsmede de (kantel?)-frequentie voor de B-139 naar, ik meen, 100hz te laten zakken, en daarboven dus die B-110 het voor zijn kiezen krijgt, en of daar ook het kantelpunt van is veranderd weet ik niet, in ieder geval toen Gert-Jan ze terugbracht (midden in de nacht om 4 uur, terwijl 23:00u de afspraak was :D :D totaaaaaal  geen benul van de tijd) en ik begon te luisteren, eerst zachtjes en naar mate de tijd verstreek en mensen weer wakker begonnen te worden, d8 ik nog: hij heeft mīn boxen verkr.cht..... maar na goed luisteren zat er meer rust in de speakers, en het geluid was niet meer zo kastbepalend, kwam losser vd speaker...
voor zover ik dat toen kon bepalen (flat id Bijlmer :-X). Maar goed, zoals je zelf wellicht wel hebt ervaren,  moet je toch wel een behoorlijke woonkamer hebben voor deze giganten, en ze zeker zo ver mogelijk UIT die hoeken zetten, anders alsnog weer een baslift van enige dbīs (3 per kant?)....   en een niet te warme/wollige versterker ander ben je ook weer terug bij af......maar over smaak valt niet te twisten.........of juist wel?!  ;) ;)

Jelte B

*

Bloom

• 529
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #8 Gepost op: 2 oktober 2014, 20:51:33 »
Wat in mijn woonkamer staat kun je zien door op de links in mijn 'handtekening' te klikken.

In mijn slaapkamer staat echter een paar IMF TLS-50 mk II te spelen met een Yamaha CDX-890 cd-speler en aangestuurd door een 2x35 W geïntegreerde buizenversterker met KT88-buizen, al wissel ik die ook wel eens af met een 2x50 W klasse-D versterkertje.

*

IMF prof mon MK III

• 1167
  • Quadjesss
« Reactie #9 Gepost op: 12 oktober 2014, 22:25:31 »

Groetjes Mark

Hoi Mark,

wat er destijds (1986) aan gedaan is, is volgens mij de oude condensatoren vervangen door polypropyleen cond. het (koper)spoeltje vh scheidingsfilter die deel uitmaakt voor `het laag` vervangen door een hand gewikkelde veel grotere en van dikker draad, alsmede de (kantel?)-frequentie voor de B-139 naar, ik meen, 100hz te laten zakken, en daarboven dus die B-110 het voor zijn kiezen krijgt, en of daar ook het kantelpunt van is veranderd weet ik niet, in ieder geval toen Gert-Jan ze terugbracht (midden in de nacht om 4 uur, terwijl 23:00u de afspraak was :D :D totaaaaaal  geen benul van de tijd) en ik begon te luisteren, eerst zachtjes en naar mate de tijd verstreek en mensen weer wakker begonnen te worden, d8 ik nog: hij heeft mīn boxen verkr.cht..... maar na goed luisteren zat er meer rust in de speakers, en het geluid was niet meer zo kastbepalend, kwam losser vd speaker...
voor zover ik dat toen kon bepalen (flat id Bijlmer :-X). Maar goed, zoals je zelf wellicht wel hebt ervaren,  moet je toch wel een behoorlijke woonkamer hebben voor deze giganten, en ze zeker zo ver mogelijk UIT die hoeken zetten, anders alsnog weer een baslift van enige dbīs (3 per kant?)....   en een niet te warme/wollige versterker ander ben je ook weer terug bij af......maar over smaak valt niet te twisten.........of juist wel?!  ;) ;)

Jelte B
Hoi Jelte,

Ah, okee. Door de kantelfrequentie te veranderen krijg je wel een ''andere'' speaker inderdaad. Mijn B139 spelen tot 375 hertz zoals origineel. Ik ben heel erg tevreden mijn mijn PM MK III's  8) Heb er een Rotel RX 1603 achter gehad, later een Quad 405, Nu een Quad 303. OOk nog een Meridian set gehad uit de 200 reeks. De 303 blijft toch wel de beste vind ik. Een 303 heeft gewoon iets, een bepaalde sprankeling in het geluid. Ik heb mijn speakers ook redelijk goed vrij van de wanden staan. dat klinkt het mooiste hier. Mijn wens is om nog een keertje een set IMF SACM in handen te krijgen. Wie weet komt dat nog :)
QUAD 'the closest approach to the original sound'

« Reactie #10 Gepost op: 29 oktober 2014, 14:40:40 »
Ik heb nu geen IMF's meer maar heb wel een tijdje genoten van The Studio Monitoren  (http://www.imf-electronics.com/Home/imf/speaker-range/reference-speakers/studio-monitor)
In een goed aangeklede kamer klo9nken ze erg fraai. Later na onze verhuizing in 1986 klonk het in de huiskamer, welke een akoestiek had van een veredelde badkamer, een stuk minder fraai ;)

Mijn broer heeft overigens een tijd met de IMF SACM gespeeld!

« Reactie #11 Gepost op: 4 november 2014, 12:13:03 »
Wat in mijn woonkamer staat kun je zien door op de links in mijn 'handtekening' te klikken.

In mijn slaapkamer staat echter een paar IMF TLS-50 mk II te spelen met een Yamaha CDX-890 cd-speler en aangestuurd door een 2x35 W geïntegreerde buizenversterker met KT88-buizen, al wissel ik die ook wel eens af met een 2x50 W klasse-D versterkertje.

Groetjes Mark

Hoi Mark,

Jelte B
Hoi Jelte,

Ah, okee. Door de kantelfrequentie te veranderen krijg je wel een ''andere'' speaker inderdaad. Mijn B139 spelen tot 375 hertz zoals origineel. Ik ben heel erg tevreden mijn mijn PM MK III's  8) Heb er een Rotel RX 1603 achter gehad, later een Quad 405, Nu een Quad 303. OOk nog een Meridian set gehad uit de 200 reeks. De 303 blijft toch wel de beste vind ik. Een 303 heeft gewoon iets, een bepaalde sprankeling in het geluid. Ik heb mijn speakers ook redelijk goed vrij van de wanden staan. dat klinkt het mooiste hier. Mijn wens is om nog een keertje een set IMF SACM in handen te krijgen. Wie weet komt dat nog :)

Mark,

Gaaf toch dat je er gewoon iedere X weer opnieuw van kunt genieten! Zeker!
Ik ook hoor, al laat ik de set (opstelling) voor wat hij is: geen zin om steeds de kabeltjes weer los te maken en weer een nwe set te proberen.....wat een werk! Heb nog een Kenwood Basic M1 & C1 versterker combi, die ik er eigenlijk eens op wil proberen, en nog een Marantz PM80II (vind trouwens de  PM80 mooier.....verbeelding?!) en nog een Yamaha AX-500 en nog een Denon PMA-860 meen ik........allemaal te veel werk :D !
Overigens weet ik ook niet exact meer de verandering mbt de kantelfrequen ties waar dus de B-110 het overneemt, misschien wel 150hz of toch wat hoger hoor.....pin me er niet op vast, in ieder geval hoorbaar een strakker geluid (als je al over strak mag/kunt spreken bij een open systeem) maar.....ik geniet, net als jij weer keer op keer en verbaas me dito!! (en genieten daar gaat het toch allemaal om?!)

NAK CR7 (Jelte B)

Re: Wie luistert er nog naar, geniet nog van, of verzamelt IMF luidsprekers?
« Reactie #12 Gepost op: 23 maart 2017, 12:09:57 »
Hallo allemaal,

Speciaal geregistreerd om mijn ervaring met IMF te delen. Ik heb de IMF TLS 50's (Mark 0??) uit +/- 1976. Ik heb ze aangesloten op een moderne Arcam AVR 400 – die indien gewenst ook volledig analoog te schakelen is voor stereo weergave. KIJK! Dat begon er op te lijken. Warm, rustig, open, ruimtelijk... Alles waar ik van hou. En zeker icm een moderne versterker tegenwoordig geen vanzelfsprekendheid meer.

Helaas wel erg weinig presence en hoog, daardoor wat aan de wollige kant. Uiteindelijk besloten om bij Falcon Audio in the UK een revisieset caps te kopen voor de MkI. Ik wist namelijk zeker dat ik geen MkII heb. Bleek dat mijn paar toch anders zijn dan de MkI en ik uiteindelijk een custom setje opgestuurd kreeg. Het duurde even, maar ik heb ze er nu eindelijk inzitten.

WAT een verschil! Ze klinken onwaarschijnlijk veel mooier nu, zonder aan karakter of warmte in te boeten (al moet ik ze nog wel even inspelen)
Ik heb ze alleen nog maar gehoord over een oude Arcam 7r, omdat ik de kasten ook nog wel schuren en opnieuw wil oliën (ipv lakken) dus ik ben benieuwd wat er straks gebeurt met de AVR 400.

Geweldige speakers, geweldig merk! En heel blij dat ze weer 40 jaar kunnen ;)

groeten, Bas

*

Not Tubeless

• 2871
  • Zukke grote wappers jonguh!
« Reactie #13 Gepost op: 23 maart 2017, 13:15:14 »
Mooi! Gefeliciteerd, leuk verhaal!
If it got no swing, it ain't my thing...

*

i2Paq

• 2958
  • Beleving is puur persoonlijk
« Reactie #14 Gepost op: 23 maart 2017, 13:52:45 »
Het begon voor mij met de TLS50.

Prachtige speaker maar omdat de TLS80 de Holy Grail was deze dus ook aangeschaft.

Dat was op zich best nog wel een verschil.

Zelf speel ik dagelijks op mijn werk met de IMF Compact 3 Monitor aan een Marantz PM7001.

Geniet er van!
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...