heren en dames,

(Allereerst moet van het hart dat ik enorm geniet van alle antwoorden en vooral de fotos die u (bijna allen) erbij plaatst ....jeugdsentiment en vooral genieten! :D ;D :D)

Mijn eerste radio-versterker, receiver, was een Goldstar GSR-6100 van die TOEN grote winkel (-keten) Wastora ; want "wie rekent koopt bij ...Wastora").

Een waarschijnlijk nietszeggend merk, maar ja ik was een jaar of 14-15, dus dat was ergens in 1975-1976!  Een 2x10/12 Wattertje met zon geweldige LOUDNESS schakelaar erop: ik vond het toen al te veel gaan bonken en beuken, trouwens de buren ook!! ;D
Maar goed, ik had wat gespaard, en dit was wellicht het goedkoopste en meest redelijke apparaat dat ik toen kon vinden, trouwens de rest was Audio-sonic en Yoko stond ook bij W, evenals de merken met de bekende DIN-aansluitingen! En ik wilde tch radio kunnen luisteren, al was het maar voor  "de Soul show" en later : "in de mix" ! Losse componenten waren immers een stuk duurder, en deze Fl. 268,-!
De boxen had mijn pa gebouwd: Karlsson resonators met hierin een breedband speaker van Philips de 9710MC......best aardig, zeker ZONDER LOUDNESS!
Een platenspeler kwam pas later, en werd de Philips GA-212 met GP-400 element.

Mn tweede VERSTERKER, was een grote, op Pioneer gelijkende KNOPPENBAK, waar van ik het foldertje al boven mn hoofdkussen ad muur had geprikt!!
Wederom een Goldstar de GS A-8500; wat een gaaf apparaat, wat een mogelijkheden, wat een geluid!! (vond ik toen he..) Alles zat er zon beetje 2x op:
Dubbele koptelefoon aansluiting, tape 1 en 2, met dubbing! Kantelfrequenties te over en, daar hebben we hem weer: 2x loudness, L-1 hoofdzakelijk de bass en L-2 de bass en treble! Zelfs een microfoon aansluiting ontbrak niet, alsmede waren " voor- en eind" te scheiden en het bakbeest stond mooi in mijn stereo-TOREN, van 1,40 meter hoog!! (met recht TOREN!!) (ben deze trouwens bij N#ppes in Pnd weer tegengekomen -mijn eigen bakkie, postcode achterop ingekrast!!- en weer gekocht) hierop 2 National Panasonic 3-weg speakers de SB39....lekker beuken! DISCO!! ;D

Mn derde versterker werd toch wel een stuk serieuzer, evenals de rest van de set: een LUMAN L55a. EINDELIJK een mooi geluid met 2x IMF TLS-80IIa, Lenco 833 DD met een stanton 681  EEE.

Mn vierde, en tevens laatste versterker werd en is een Marantz PM-94: werkelijk een beest, en een redelijke bij-verwarming!
Mooi geluid op de IMFs hoewel (veel) aanpassingen gedaan mbt de woonkamer!!
(nog (veel) meer versterkers in andere opstellingen, ruimtes vertrekken)
(NEE geen kasteel, of 12 kamer woning gewoon .......overal .....TE VEEL!! ;D :D :()

NAK CR7
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2014, 15:37:36 door Nak CR7 »
AudioTechnica AT-H7 Akai 630DB(GX-32) IMF-TLS80IIa(CM-3a/SuperCompII) Leak Sandwich Marantz PM-94 (PM-80II) Nakamichi CR7(LX-5/700Tri-Tracer) Philips N- 4520(GA-209 GP-412/270 Thorens 160Super SME3009IIIs vdHul MC-10. Sansui AU-719. Sony SL HF-950/ PS-6750(met Denon DL-301) 55ES) Tandberg TC-310mkII

*

bearwil

• 9258
  • LUXMAN since 1975
Re:Wat was jouw 1e receiver/VERSTERKER (en heb je deze nog?)welke volgde(n) en NU?
« Reactie #1 Gepost op: 9 oktober 2014, 14:48:26 »
In mijn eerste echte hifiset had ik de speakers gemeen met jou. Dat waren ook Karlssons, maar dan met een 20cm Altec Lansing Duplex speaker ingebouwd. Die werden aangestuurd door een Luxman L-30 in een witte kast. Maar daar was iets vreemds mee. Hoewel er L-30 op stond, kwam ik er later achter dat het qua layout zijn voorganger, de 700x, was. Draaitafel was de CEC-BD-1000.
In de loop der jaren is dat allemaal veranderd, tot het jeugdsentiment weer de overhand kreeg. Ik heb 3 sets staan, alle drie met Altecs en voornamelijk CEC platenspelers en Luxman voor de versterking.
De woonkamerset bestaat uit de Luxman 700x die als voorversterker fungeert, CEC BD-7000 en Disco 4000 platenspelers en Altec Lansing 305's.

[
Versterkers: Luxman SQ 700X, R 800S, McIntosh MC-250
DT's: CEC BD-2000, BD-6000, BD-7000, BD-5200, Disco 4000, Marantz TT2200, Scott PS 76
CD/DVD: Luxman D-322, D-355, Philips DVD 763SA. DVDR 1000
Tuner: Luxman WL-550, T-100
Philips DCC 730
Speaker: Altec Lansing Model One, 305 en 201

*

Integra

• 10367
  • Teac / Tascam freak!!!
Re:Wat was jouw 1e receiver/VERSTERKER (en heb je deze nog?)welke volgde(n) en NU?
« Reactie #2 Gepost op: 9 oktober 2014, 15:25:04 »
Eerste versterker?

Sony TA-212. (was al een 3ehands toen in 1985)
Heb 'm nog en speelt nog steeds ;)
De lijst van opvolgers is veel te groot :P

Op dit moment een Chinese buis, een Pioneer A-717 MKII, Sony TA-N55ES, Sony STR-DA2400ES, Quad 303, JVC VN-700, Rotel RA-920AX en een Akai AV-U8 in gebruik

« Reactie #3 Gepost op: 9 oktober 2014, 23:01:48 »
In chronologische volgorde:
Pioneer SA-7500 op IMF TLS80
Yamaha A-1 op IMF TLS80
Elektrokompaniet/Beard P-100 op Audiostatic DS-300
Krell PAM 7/Jadis JA-30 op Audiostatic DS-300
Krell PAM 7/Krell KMA 200 op Apogee Scintilla
Marantz PM-94 op Driade
Sphinx Project 8/Project 18 op Final en JMR Offrande
Audio Research REF-1/VTM 100 op Avalon Opus Ceramic
Sansui CA-3000/Sansui BA-5000 Apogee Duetta Sign.
Classe DR-5/DR-25 op Apogee Duetta Sign.
Voorlopig vind ik het wel genoeg zo.
« Laatst bewerkt op: 9 oktober 2014, 23:10:04 door phelsuma »

*

KT88

• 27850
  • Emeritus Technicus
« Reactie #4 Gepost op: 9 oktober 2014, 23:07:47 »
Volgens mij was dit mijn eerste, een afdankertje van mijn vader:

Rank Arena

Daarna tientallen anderen.

Nu een Stage Accompany SA1600 eindbak met een Vincent SA31 voorversterker en een eigenknutsel phono preamp.
Een tuner heb ik al lang niet meer.
« Laatst bewerkt op: 9 oktober 2014, 23:12:39 door KT88 »
Audiodidact

« Reactie #5 Gepost op: 9 oktober 2014, 23:22:35 »
Mijn eerste versterker was een zelfbouw '100 Watter' van Elektuur. Eigenlijk was dit ontwerp oorspronkelijk een Philips NL3610 bouwpakket!  ::)
"I really want to believe that if something is audible, we should be able to measure it somehow. It takes measuring and listening. [Bruce Hofer, Audio Precision]

*

KT88

• 27850
  • Emeritus Technicus
« Reactie #6 Gepost op: 9 oktober 2014, 23:25:09 »
Was dat dat sandwichprintje met die Darlingtons? BDX nogiets ....... die heb ik ook nog gebouwd.
Omdat de Elektuurprinten te duur waren zelf maar ge-etst. De vlekken van het etsmiddel hebben nog jarenlang in het tapijt gezeten .....  ;D
Audiodidact

« Reactie #7 Gepost op: 9 oktober 2014, 23:28:20 »
Inderdaad KT, dat was 'm!!! Met BDX66C en BDX67C.
Toen ook zelf de pcb's gesopt. Mijn moeder was toen eveneens erg blij met de ingevreten etsvlekken op het aanrecht in de keuken.  ;D

Ik heb hem nog steeds, maar hij heeft al erg lang geen netspanning meer gezien.
« Laatst bewerkt op: 9 oktober 2014, 23:29:52 door Chrome Maxima II »
"I really want to believe that if something is audible, we should be able to measure it somehow. It takes measuring and listening. [Bruce Hofer, Audio Precision]

*

Benco

• 5699
  • Music was my 1st love and it will be my last !
« Reactie #8 Gepost op: 9 oktober 2014, 23:55:56 »
mijn eerste , na de philps draaitafel met ingebouwde versterker was deze :  Philips AG9016
van mijn oma overgenomen destijds ...

Daarna een receiver van het merk Carad.. een zeer platte en brede receiver met alu front en houten omkasting , geen foto van te vinden  (het was niet de 2001) ...
daarna een Teleton CR55 receiver

dan mijn eerste nieuwe versterker ... Akai Am-A2, een volledig nieuwe set zelfs...

na een poos was ik het wel beu ... :o  ;D ;D
Ik was vakantiewerk gaan doen en wou een knappere amp...ik kocht toen de miskleun van m'n leven een Marantz ... een champagnekleurig ding met groot venster  met lichtjes en drukknopjes up & down voor het verstellen van de ingebouwde EQ ... tjaah  het zag er in de ogen van een 16 jarige  echt blitz uit  ;D , ik heb m maar gauw weer weg gedaan en heb toen een poos met  een 1060 gespeeld , een Marantz die wel goed klonk , dan een mooi tweedehanfs Lenco A50 op de kop getikt (daar gingen we al mee DJ-en op hoogrendement speakers ... later een Nikko Alpha800 aangeschaft (beetje meer vermogen)

en dan is in de main set de Lyngdorf sdai2175 + sda2175 om te biampen gekomen.

*

minplus

• 8092
  • relax, don't do it
« Reactie #9 Gepost op: 9 oktober 2014, 23:58:42 »
Volgens mij was dit mijn eerste, een afdankertje van mijn vader:

Rank Arena

Daarna tientallen anderen.

Nu een Stage Accompany SA1600 eindbak met een Vincent SA31 voorversterker en een eigenknutsel phono preamp.
Een tuner heb ik al lang niet meer.

Gosh, de Arena, die hadden diverse vrienden van mij. Een leuk ding, heb er erg goede herinneringen aan. :)
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

« Reactie #10 Gepost op: 10 oktober 2014, 00:38:05 »
Haha iedereen wilde kennelijk die Karlson kasten, als het maar hard gaat  ;D

Met weinig geld en spullen maakte ik ze in de stal van de boerderij die mijn vader had, als dempingsmateriaal je raadt het al....hooi.

Tapijt als bekleding van de boxen, want geld voor verf had ik eigenlijk niet, maar wel een stuk tapijt.

de bijbehorende eindversterker was een Ekwin uit de Elektuur, met een ietwat zwaar uitgevallen trafo die iets teveel spanning af gaf en veel stroom kon leveren.

Samen kon het aardig hard.

Ja, dat etsmiddel. een keertje een glazen bakje uit mijn handen stuk laten vallen in de wasbak, alles was bruingeel mijn kleren ook en het etste ook de waterkraan meen ik me te herinneren.
.
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2014, 00:41:35 door belegjeboterham »

*

Joske

• 5575
  • growing old is inevetable, growing up is optional.
« Reactie #11 Gepost op: 10 oktober 2014, 06:53:26 »
Was dat dat sandwichprintje met die Darlingtons? BDX nogiets ....... die heb ik ook nog gebouwd.
Omdat de Elektuurprinten te duur waren zelf maar ge-etst. De vlekken van het etsmiddel hebben nog jarenlang in het tapijt gezeten .....  ;D
als je nou in die vlekken een mooi filter bouwt, wel hardwire! wordt je laag beter van, hhahaha
Open Baffles + Tangband drivers + mini dsp, breedbanders / Quad 303, Woofers / Quad 405, Technicsdeck AU 676 ,Denon DP1700 +ortofon vms30, + Lehmann Black cube SE, quad 66 + scepter + AB, Beogram 4002 + MMC 20EN, Sennheiser HD 580 + Cute amp + voeding, Denon DCD 1550AR Tuner kenwood

*

i2Paq

• 3130
  • Beleving is puur persoonlijk
« Reactie #12 Gepost op: 10 oktober 2014, 08:45:58 »
Een Marantz SR1010 met een SD3000 en Bose luidsprekers.

Gekocht van mijn zuurverdiende centen door werken op zaterdag en de vakanties bij de AH.

Gesponsord door mijn vader omdat ik net geld te kort kwam (moest het wel terugbetalen).

Zeker 15jaar gehad en toen verkocht.

Sinds gisteren mijn jeugddroom verwezenlijkt: een Marantz SR6000  ^-^
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

« Reactie #13 Gepost op: 10 oktober 2014, 10:37:25 »
Ik begon met een dual pickup met ingebouwde versterker en kleine breedband luidsprekertjes.
Geen idee welk type.

Mijn eerste 'echte' versterker, na  was deze, een akai AM-U06:

Gekregen en was een leuk ding. Ging na korte tijd helaas wel kapot. Inmiddels was ik wel verwend geworden met een echte versterker en er moest dus een andere komen. Dat is deze geworden, ongeveer 25 jaar geleden gekocht als occasion:

De kenwood is gebleven. Wel zijn er andere /meerdere dingen bijgekomen en gegaan.

*

jpio

• 4441
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #14 Gepost op: 10 oktober 2014, 11:54:32 »
Mijn eerste was een acron/arcon oid.. destijds voor maar liefst 279 gulden gekocht, nieuw!
Prachtig apparaat met aansluitingen voor 8 speakers en 24 glimmende ronde drukknopjes onder de groen verlichte wijzerschaal. Geen idee wat er verder mee gebeurd is, weet het ook niet meer, kan er niets meer over vinden (Pioneer-cloon?) maar zou 'm best wel weer terug willen..
Daarna alleen nog maar losse apparaten.
Teac
Arcam
Meridian 555
Nu:
Onkyo 9755
Pioneer M22
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2014, 14:48:11 door jaap41 »
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.