*

chansig

• 10431
Externe HDD wordt niet weergegeven in verkenner
« Gepost op: 27 oktober 2014, 15:17:44 »
Zoals de titel al aangeeft..maar eerst even een stukkie uitleg.

Ik heb een NAS en de externe HD gebruik ik als Backup. Inmiddels staan er op de NAS andere bestanden dan op de HD, dus ik dacht even slim te zijn.

HD aan de NAS gehangen, hem vanuit de NAS laten formateren, opdracht gegeven om back up te laten maken.

Is/was inmiddels al op 460 GB..en vanochtend trekt mijn vrouw de stekker uit het stopcontact. De harde schijf maakte zo'n lawaai. (*&%^%$..dacht ik inwendig maar een: "Oke..het is niet anders".... kwam eruit.

Dus ik de HD los van de NAS gemaakt aangesloten op de compu en tot mijn grote verbazing geen HD te zien. Staat wel in het apparaatbeheer, wordt ook aangegeven dat hij goed functioneert. Ik kan hem dus ook laten uitwerpen.

Maar dus niet zichtbaar via verkenner.

Wie kan mij uitleggen wat er aan de hand is ? Heeft het te maken met het formateren wat ik heb laten doen door de NAS ?

Vanavond ga ik hem weer aansluiten op de NAS en dan een zien wat er gebeurt.

Gr Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

-.-

• 27852
Re:Externe HDD wordt niet weergegeven in verkenner
« Reactie #1 Gepost op: 27 oktober 2014, 15:40:30 »
Je kunt proberen met Knoppix (een Linux variant) de schijf te benaderen via de PC/laptop en dan met de filebrowser kijken wat er mis is.
Formatteren kan dan ook.

Knoppix kun je stand-alone laten draaien vanaf een CDR of een USB-stick, dat hoef je dus niet op de PC te installeren.
In de BIOS eerst even aangeven dat die dan van CD en/of USB moet opstarten.

Waarschijnlijk kan de NAS zelf er niks meer mee nu, de files zullen corrupted zijn.

Wel een beetje wazig allemaal in dat Duits maar als ik het kan, kan jij het ook ;)

http://www.knoppix.org/
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2014, 15:42:05 door KT88 »

*

morph

• 13229
« Reactie #2 Gepost op: 27 oktober 2014, 16:21:06 »
Zoals de titel al aangeeft..maar eerst even een stukkie uitleg.

Maar dus niet zichtbaar via verkenner.

Wie kan mij uitleggen wat er aan de hand is ?

Mogelijk (weet niet welk besturingssysteem je gebruikt) staat er een vinkje aan bij de optie voor het al dan niet tonen van de lege schijf.
In Windows 7:

Open een Verkennerschermpje
klik op "Organiseren"
"Map- en zoekopties"
ga naar het tabblad "Weergave"
verwijder het vinkje voor "Lege stations in de map Computer verbergen"

*

chansig

• 10431
« Reactie #3 Gepost op: 27 oktober 2014, 16:44:51 »
Windows 8.

Hij is nu weer aan de NAS aangesloten en daar is hij zichtbaar en ook bereikbaar. Nu maar even zo de bestanden op de HD zetten. Gaat ook een stuk sneller.

Als de backup is gemaakt ga ik nog even verder vogelen. Internet geeft een klein beetje duidelijkheid...of misschien wel voldoende maar begrijp ik het nog niet helemaal.

Gr Hans

*

chansig

• 10431
« Reactie #4 Gepost op: 27 oktober 2014, 16:49:10 »
HDD was overigens (voordat ik hem door de NAS liet formateren) gewoon bereikbaar via de PC...aansluiten en niets aan de hand.

Gr Hans

*

analogman

• 392
  • Muziekliefhebber/ingenieur/audiofiel
« Reactie #5 Gepost op: 27 oktober 2014, 18:35:27 »
Fijn zo'n vrouw; gelijk inruilen!

*

chansig

• 10431
« Reactie #6 Gepost op: 27 oktober 2014, 19:50:03 »
Ze is net een boemerang...dus gaat niet lukken.

Gr Hans

*

analogman

• 392
  • Muziekliefhebber/ingenieur/audiofiel
« Reactie #7 Gepost op: 27 oktober 2014, 20:09:09 »
Sterkte  ;)

*

chansig

• 10431
« Reactie #8 Gepost op: 29 oktober 2014, 09:55:47 »
Probleem is opgelost. Het zit hem inderdaad in de wijze waarop de NAS formatteert (ext2 oid) en dan kan je weer een bestandje downloaden en wordt je schijf weer zichtbaar in Windows. Ik had de schijf gewoon onder windows moeten formatteren...dan was er niets aan de hand geweest.

Kans is groot dat ie inderdaad op een verkeerd Filesystem staat, bij NASjes vaak Ext3 of 4, HFS is een oud Mac Firesystem, dus dat lijkt me iets minder waarschijnlijk.

Als het inderdaad Ext3 of 4 is kan je hem met dit tooltje leesbaar maken  in Windows (schrijven moet je er eigenlijk niet mee willen), Ik heb dit zelf ook regelmatig gebruikt voor Truble shooting, maar snel is anders (mogelijk nu opgelost, heb het tooltje al een jaar of 2 niet meer nodig gehad). http://www.ext2fsd.com/

Wil je heb op zowel de NAS als in Windows kunnen gebruiken met een redelijke snelheid kies dan vaak voor formatteren in Windows en dan voor NTFS, de meeste NAS'sen en alle Windows PC's van de laatste 14 jaar kunnen hier prima mee overweg.

Gr Hans

*

cyrano

• 257
  • INFO voor muziekmakers
« Reactie #9 Gepost op: 29 oktober 2014, 21:20:34 »
Als je geen bestanden groter dan 2 GB moet opslaan, kies je best voor FAT. Voor bestanden tot 4 GB exFAT...

NTFS support is op alles behalve Windows experimenteel. Dat komt omdat Microsoft er geen documentatie voor vrij geeft. FAT is wel 100% ondersteund.

Niet dat NTFS niet zal werken, maar je kan er rare dingen mee voorhebben en als je ooit een data recovery van de schijf wil doen, zal je blij zijn dat het een FAT schijf is.

« Reactie #10 Gepost op: 30 oktober 2014, 10:48:03 »
Als je geen bestanden groter dan 2 GB moet opslaan, kies je best voor FAT. Voor bestanden tot 4 GB exFAT...

NTFS support is op alles behalve Windows experimenteel. Dat komt omdat Microsoft er geen documentatie voor vrij geeft. FAT is wel 100% ondersteund.

Niet dat NTFS niet zal werken, maar je kan er rare dingen mee voorhebben en als je ooit een data recovery van de schijf wil doen, zal je blij zijn dat het een FAT schijf is.
Wat je exFAT noemt is FAT32 en wordt door de meeste NASsen wel ondersteund. exFAT kan ook bestanden groter dan 4GB aan en wordt standaard door windows 7 en 8 ondersteund, in XP met een update. exFAT ondersteuning voor linux (en dus ook veel NASsen) is voor zover ik weet nog experimenteel. Maar werkt weer wel op een Mac.

http://en.wikipedia.org/wiki/ExFAT#Features

*

cyrano

• 257
  • INFO voor muziekmakers
« Reactie #11 Gepost op: 30 oktober 2014, 14:45:47 »
Nope. Wat ik FAT noem is FAT32.

Lees de Wikipedia pagina maar eens die je citeert. Alles voor FAT32 is eigenlijk voor floppies en wordt al lang niet meer gebruikt.

Maar ik probeer 't simpel te houden. FAT is wat meestal opduikt vandaag in formatteer programma's.

Als je 't wil ingewikkeld maken, is er ook nog FAT+ en FAT32X...

Gelukkig kom je de nooit tegen.

exFAT is vooral belangrijk voor SD kaarjes van 32 GB en groter.

« Reactie #12 Gepost op: 30 oktober 2014, 15:53:31 »
Nope. Wat ik FAT noem is FAT32.

Ik wil niet drammerig overkomen  ;) , maar ik gebruik exFAT juist als ik bestanden heb die groter zijn dan 4GB.
Misschien is het niet zo relevant als Hans tevreden is met zijn huidige ext2 of 3 formattering. Bij opnieuw formatteren op een windows PC zou ik toch eerst even controleren of de NAS exFAT kan lezen.

*

cyrano

• 257
  • INFO voor muziekmakers
« Reactie #13 Gepost op: 30 oktober 2014, 16:44:13 »
Dat kan best. exFAT staat voor "Extended FAT" en daar zijn verschillen tussen.

FAT32 zou in theorie ook 4 GB bestanden moeten aankunnen, maar dat is in realiteit 4 GB min één byte. En naargelang je OS, betekent dat veel minder (2 GB) of 4GB -1, wat de gebruiker de indruk geeft dat het 4 GB is.

Het is bedacht door Microsoft, he...

Maar over 't algemeen werkt FAT32 van Windows 95 tot vandaag en ook op alle Linux versies en OSX.

NTFS kan vaak ook, maar 't schrijven is alleen echt betrouwbaar op Windows. Lezen is weer geen probleem. Als 't met dat schrijven misloopt, kan het zijn dat je de hele inhoud van de schijf om zeep helpt.

Dus voor een externe schijf die je gaat gebruiken om data van één computer naar een andere te brengen, is FAT32 toch wel wat safer. Tenzij je alleen Windows gebruikers kent...

Het gaat ook niet vaak mis hoor. Maar laatst heb ik nog data terug gehaald van een falende SCSI schijf en had gevraagd aan de gebruiker een schijf mee te brengen om z'n data op te zetten. Brengt die toch wel een NTFS schijf mee met z'n eigen backup op. Dan neem ik dat risico liever niet. Ik heb 'm dan ook een schijf geleend voor 't transport.