*

kurt

• 583
Wie gebruikt Audirvana ism. Mac
« Gepost op: 24 november 2014, 19:37:57 »
Hallo,

Ik gebruik Audirvana via itunes als player.

Vorige week besloot ik de cd-speler aan te sluiten op de DAC via spdif en ontdekte een (nog) betere klankbalans dan dezelfde cd die ook op de Mac mini staat opgeslagen.
Ja het klankbeeld is met de cd-speler meer realistisch.

Het klinkt via de computer ook zeer overtuigend, en pas na een daadwerkelijk vergelijk met een cd-loopwerk blijkt die computer toch een beetje door de mand te vallen, jammer voor het gebruiksgemak ervan.

Verder gebruik ik nog steeds de FireWire uitgang op de mini om de DAC binnen te gaan.

De laatste Audirvana update deed ik eind 2013 ergens.

De vraag is dan uiteraard, wat is hier eventueel aan te doen, ligt het aan de hardware dus de computer,
de goedkope FireWire kabel ;) of aan de Audirvana software?

De DAC wil ik iig. eens bekabelen via een usb. kabel ipv. de FireWire...

Groeten, Kurt.

*

TANNOY

• 39674
Re:Wie gebruikt Audirvana ism. Mac
« Reactie #1 Gepost op: 24 november 2014, 19:48:11 »
wat is er mis met firewire??

*

kurt

• 583
« Reactie #2 Gepost op: 24 november 2014, 19:58:46 »
Degene die me de DAC bezorgde, gaf de voorkeur aan de FireWire, het is misschien geen slecht idee om eens via usb te proberen.
Ik kan me voorstellen dat dit het klankkarakter iets gaat wijzigen. Wellicht niet verbeteren wil ik geloven...

*

TANNOY

• 39674
« Reactie #3 Gepost op: 24 november 2014, 20:05:10 »
Degene die me de DAC bezorgde, gaf de voorkeur aan de FireWire, het is misschien geen slecht idee om eens via usb te proberen.
Ik kan me voorstellen dat dit het klankkarakter iets gaat wijzigen. Wellicht niet verbeteren wil ik geloven...

http://support.presonus.com/entries/21355765-Should-I-choose-a-FireWire-or-USB-audio-interface-

*

kurt

• 583
« Reactie #4 Gepost op: 24 november 2014, 20:12:06 »
Bedankt Tannoy!

*

cyrano

• 257
  • INFO voor muziekmakers
« Reactie #5 Gepost op: 25 november 2014, 15:29:12 »
Het verschil tussen de ene setup en de andere is iTunes, denk ik.

iTunes komt z'n eigen codecs en gebruikt die van Core Audio niet. Zelf heb ik iTunes eigenlijk afgeschreven als speler. Ik krijg sommige dingen niet goed door uit iTunes, maar wel uit andere bronnen. Ik geraak er ook niet achter wat er precies aan de hand is.

*

kurt

• 583
« Reactie #6 Gepost op: 26 november 2014, 18:28:15 »
Mijn huidige Audirvana software versie is de 1.5.6 versie.

Bij het vragen naar een update krijg ik de vermelding dat de versie up to date is, hoewel er een nieuwe
versie tegen betaling te verkrijgen is.
Versie 2.0 waar het vooral om de muziekbibliotheek te doen is en die itunes overbodig wil maken.

Omdat het me vooral gaat om de audio kwaliteit durf ik voorlopig nog niet naar versie 2.0 over te stappen bij gebrek aan feedback hieromtrent.

*

bearwil

• 9258
  • LUXMAN since 1975
« Reactie #7 Gepost op: 2 december 2014, 15:00:48 »
Heb je de Sysoptimizer van Audirvana al gebruikt?
Versterkers: Luxman SQ 700X, R 800S, McIntosh MC-250
DT's: CEC BD-2000, BD-6000, BD-7000, BD-5200, Disco 4000, Marantz TT2200, Scott PS 76
CD/DVD: Luxman D-322, D-355, Philips DVD 763SA. DVDR 1000
Tuner: Luxman WL-550, T-100
Philips DCC 730
Speaker: Altec Lansing Model One, 305 en 201

*

analogman

• 397
  • Muziekliefhebber/ingenieur/audiofiel
« Reactie #8 Gepost op: 2 december 2014, 17:25:27 »
Welke DAC gebruik je? Ik heb mijn DAC via FireWire aan de Mac Mini hangen, werkt perfect en klinkt even goed/beter als de CD speler via SPDIF. Ik gebruik iTunes met Amarra, maar met CDs maakt dat geen verschil.
Misschien ligt het aan de instellingen van de Mac (Audio Midi Setup: sample rate 44100 Hz, clock source Internal) en/of de instellingen van de DAC.

*

kurt

• 583
« Reactie #9 Gepost op: 2 december 2014, 19:23:39 »
Een Mytec DSD dac.          Apple Mac min med. 2011 8gB ram.

Alle muziek wordt automatisch in aiff opgeslagen.

Als ik in de Audirvana software kijk onder system optimizer staat daar alles aangevinkt.
 Audirvana plus priority :very high. (Dit kan ook in standaard als extreme worden ingesteld)

Tevens heb ik ook de complete itunes playback in de Audirvana software gedeactiveerd.
Ook verder lijkt alles goed ingesteld, volume control DAC only, level 100% 0db...

Zoals ik aangaf kwam ik er pas na een "workshop" samen met een kennis op uit dat de dac ism. met het cd-loopwerk aangenamer luisteren bleek.
Het loopwerk werd dus terug vanonder het stof gehaald...
Met de pc klinkt het allemaal overweldigend, maar minder tastbaar, met gevaar van luistermoeheid tot gevolg.
« Laatst bewerkt op: 2 december 2014, 19:56:17 door kurt »

*

analogman

• 397
  • Muziekliefhebber/ingenieur/audiofiel
« Reactie #10 Gepost op: 2 december 2014, 23:46:06 »
Hmm, tja, dan weet ik het ook niet, de Mac zou evengoed of beter dan CD loopwerk moeten klinken. De Mytek en Audirvana ken ik niet, maar de Audio Midi Setup gaat over systeeminstellingen en zit onder apple utilities.

Stel je vraag anders ook eens bij http://www.computeraudiophile.com/forum/, daar zit enorm veel ervaring.

*

kurt

• 583
« Reactie #11 Gepost op: 3 december 2014, 02:49:06 »
Bedankt, ik ben verplicht het verder uit te spitten de pc terug vervangen door een loopwerk is geen optie meer.

*

cyrano

• 257
  • INFO voor muziekmakers
« Reactie #12 Gepost op: 3 december 2014, 16:26:39 »
Doe eens een vergelijking met de systeem audio van de Mini op 50%...

Ik was vroeger zeker van het feit dat de systeem audio op 100% moest, maar ben ondertussen meer dan één DAC tegengekomen waar 50% beter klonk. En ik meen zelfs verschillen te horen tussen Macs onderling. Niet meetbaar, voor zover ik geprobeerd heb, maar wel hoorbaar. Dat zou niet mogen kunnen, maar de stapjes van de volume regeling verschillen wel meetbaar.

Ik heb even de demo van Audirvana 2.0.6 geïnstalleerd. Nice. Nog geen tijd gehad om eens te luisteren...

*

kurt

• 583
« Reactie #13 Gepost op: 3 december 2014, 18:52:59 »
Gaat het over de pre-load van de tracs?
Ik zit nog steeds in de Audirvana preference menu...
Van de 8mb wordt er 6,7 gebruikt volgens de pre-load balk.

*

cyrano

• 257
  • INFO voor muziekmakers
« Reactie #14 Gepost op: 4 december 2014, 02:08:17 »
Nee, het systeem volume.