*

KT88

• 28078
  • Emeritus Technicus
Re:MQA van Meridian
« Reactie #15 Gepost op: 29 december 2014, 16:08:56 »
Mooi deze reacties.  ;D

Wie zelf speelt of wel eens concertjes bezoekt wt hoe gruizig een Hammond kan klinken.
En ook dat een gitaarkabeltje met van die lullige jackstekers wel eens een kraakje geeft.

Wat dondert het dat je "het origineel" niet hebt op FLAC of CD of weetikwat?
Luister nou gewoon ....... en oordeel dan. Zonder te willen vergelijken of "een winnaar" aan te wijzen.

Klopt het of niet? Dat is bij mij de vraag.
En ik vind dat het klopt. En ja, er is wat gefoefeld in mijn setje maar lang niet zoveel als bij sommige andere forumleden.

Maar goed, ik ben nu dus echt ex-audiofiel. Heerlijk, wat een bevrijding.  ;D
Kan ik lekker muziek gaan luisteren, want daar is het hele spulleke voor bedoeld.  8)
Audiodidact

« Reactie #16 Gepost op: 29 december 2014, 16:27:13 »
Je hebt gelijk KT88, muziek belevenis en genieten kan ook ik met een 'mindere' set, maar daar ging dit topic niet over ;)
Btw, heb zelf eens in Koln (Duitsland) studio een B3 zo goed mogelijk proberen te samplen, dan weet je pas wat je mist als je het vergelijkt met het origineel.
Zoals met meerdere instrumenten blijkt het nog steeds niet mogelijk om het origineel te evenaren.
« Laatst bewerkt op: 29 december 2014, 16:29:00 door Kingpin »

*

KT88

• 28078
  • Emeritus Technicus
« Reactie #17 Gepost op: 29 december 2014, 16:38:06 »
Klopt helemaal Kingpin maar is toch niet helemaal wat ik bedoelde.

Het MP3-bashen snap ik niet zo goed. Ik heb ze erbij zitten die "beter" klinken dan CDs (dwz. natuurlijker in mijn beleving).
Van de plaat winnen ze het zelden of nooit.
Maar ik ben best wel blij met mijn "mindere" setje dan (en mijn tinnen oortjes).  ;D

Maar goed, dat was de discussie inderdaad niet.
Audiodidact

« Reactie #18 Gepost op: 29 december 2014, 17:04:22 »
Het MP3-bashen snap ik niet zo goed. Ik heb ze erbij zitten die "beter" klinken dan CDs (dwz. natuurlijker in mijn beleving).
Heb je dit vergeleken met een mp3 die jezelf hebt geript van de cd of is het een download, want dan weet je nooit of het dezelfde bron betreft.
Als er maar iets verschil in zit in bv volume, mastering of iets meer laag wat op het gehoor 'beter' klinkt zal men daar over het algemeen voor kiezen.

Ik ken het trucje wat ik zelf ook wel eens uithaal tijdens luistersessies door dezelfde file waarvan het origineel niet echt lekker is afgemixed deze te 'verbeteren' en te vergelijken als mp3 met het origineel.
En een beetje mp3 op 320 wordt het idd best moeilijk.

Wat bashen betreft, ach, ik vindt als je iets 'revolutioneers' aankondigt wat niet met de werkelijkheid strookt en verkeerde termen gebruikt in deze context als bv lossless, wat het niet is, dan mag je daar best commentaar op hebben.

Citaat
Maar ik ben best wel blij met mijn "mindere" setje dan (en mijn tinnen oortjes).  ;D
Ik ook, zelfs met m'n 2 'mindere' sets die ik nu heb.
Mijn hoofdset dankzij jullie (de buis) en mijn instap Naim setje die zelfs met radio gewoonweg nog lekker klinkt.
Met m'n hoofdset hoor ik veiloos verschillen itt m'n Naim set die veel 'gemoedelijker' is.

*

.

• 8215
« Reactie #19 Gepost op: 29 december 2014, 17:19:44 »
Klopt helemaal Kingpin maar is toch niet helemaal wat ik bedoelde.

Van de plaat winnen ze het zelden of nooit.

Maar goed, dat was de discussie inderdaad niet.

Het zal wel beroepsdeformatie zijn of mijn overgevoeligheid voor digtale bewerking (digitaal klinkt alleen als alles bitaccuraat blijft vanaf het opname traject) want ik hoor de hihats toch echt reutelen hoor, ik kan mij er wel voor afsluiten en van de muziek genieten, maar ik hoor het wel, en dat hoor ik liever niet.

Bovendien wat is in godsnaam het nut van mp3 als alle originelen wav zijn  ???

Oh ja, meer, meer, meer... voor weinig, dat is het nut  ::)

*

KT88

• 28078
  • Emeritus Technicus
« Reactie #20 Gepost op: 29 december 2014, 17:53:31 »
Kingpin: nee, ik heb niet direct vergeleken met dezelfde nummers ofzo.
Het is de algemende indruk waar ik op afga.
A/B of ABX vergelijken geloof ik niet (meer) in, vind ik volkomen zinloos.
in die tijd kan ik ook gewoon lekker muziek luisteren.

En er zijn zat bagger MP3-tjes hoor, waar het laag en hoog afgekapt lijkt en er enorm vieze gruizigheid inzit.

En van Hocus weet ik dat die echt allergisch is voor digitale randjes en dat ook feilloos weet aan te geven, die heeft ook een stel erg goeie oortjes.
Beter dan de mijne, maar of dat nou altijd een voordeel is .......

Laat ik het maar zo zeggen: ik kan overal van genieten, welk medium dan ook mits de technische kwaliteit niet al teveel in de weg zit.
En op mijn leeftijd zijn de oortjes niet meer zo goed als 20 jaar geleden toen ik zelf in het opnamecircuit actief was.
Wat ook wel meespeelt denk ik is dat sinds ik zelf niet meer actief de audiohobby kan bedrijven maar WEL muziek kan luisteren, mijn instelling ook anders is geworden.
Makkelijker, ik luister niet technisch meer. Als het goed is is het goed.
Maar dat is nog iets heel anders dan technisch goed, denk ik.
Audiodidact

*

a.b.

• 8962
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #21 Gepost op: 29 december 2014, 18:01:24 »
Als je iets goed vindt klinken heb je een een verzameling standaarden waaraan het moet voldoen, anders kan het niet goed klinken. Zonder die interne standaarden of uitgangspunten kun je goed niet van slecht onderscheiden. Tenzij cht alles goed klinkt. Op het moment dat je een onderscheid maakt tussen goed klinkend en alles wat dat niet doet.. Ben je toch aan het technisch luisteren? Of luisteren op basis van die verzameling van uitgangspunten?
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

KT88

• 28078
  • Emeritus Technicus
« Reactie #22 Gepost op: 29 december 2014, 18:15:09 »
Hmmm ..... da's wel een goeie Abel.
Zo kun je het inderdaad ook zien.

Kijk, ik sleep 30+ jaar audio-ervaring op veel vlakken met me mee en dat vormt je referentiekader wel natuurlijk.
Totdat ik bij BG ging luisteren en mijn luisterwereldje letterlijk op zijn kop werd gezet. Zó kon het dus ook.
Vanaf dat moment ben ik actief op zoek geweest naar die vanzelfsprekendheid, dat meegetrokken worden in de muziek, dat totaal alles loslaten van wat audiofiel verantwoord is.
Niet meer focusen op pingeltjes en zwart tussen de noten maar die totaal-ervaring van geraakt worden door de muziek, en dat elke keer weer.

Als díe factor erin zit is het voor mij goed, MITS de techniek daarbij niet in de weg zit (in de vorm van gruizige rafeligheid, schelheid, de echt grove fouten die slecht digitaal of een knarsplaat met zich meebrengt dus).

Maar zelfs door die tikken en knarsen van een LP kan ik heenluisteren, als de muziek me pakt.

Oh, het is allemaal zo subjectief ...... dit is niet te vatten in vervormings- en bandbreedtecijfertjes.
Audiodidact

*

• 399
« Reactie #23 Gepost op: 29 december 2014, 19:02:59 »
Mooi omschreven KT. Ik zoek eigenlijk precies hetzelfde als jij. Zo van buitenaf zou je misschien kunnen oordelen dat ik een audiofiel ben, dus bezig met apparatuur e.d. Maar ik word slechts gedreven door hetgeen jij omschrijft omdat ik van muziek hou en de muzikale boodschap sterker doorkomt als het geluid zo is zoals ik het mooi vind. Muziek is en blijft beleving en soms een belevenis.

Ik vind echter wel dat techniek en technici niet tekort moeten worden gedaan en doe jezelf dus ook niet tekort. Het is wat mij betreft de combinatie tussen techniek en luisteren die het moet doen. Samenwerking op die twee vlakken is wat mij betreft een must. Iets wat we op de fora nog beter onder de knie moeten krijgen.

*

KT88

• 28078
  • Emeritus Technicus
« Reactie #24 Gepost op: 29 december 2014, 19:12:35 »
Ja G, dat laatste zien we helaas te weinig.
Ze bestaan wel, ik ben er zo ntje (denk ik) en Jerry ook.

Combinaties komen ook voor: Cock en Arnold van Sonore AC zijn een twee-eenheid van luisteren en techniek.

Ik doe de techniek en de technici zker niet tekort hoor, net zomin als de audiofielen.
Ik heb alleen altijd wel het gevoel dat ik er midden tussenin zit.
Ik begrijp allebei maar al te goed.

Wat een hoop zinnen beginnen hierboven met "ik" trouwens ..... niets voor mij. ;)
Audiodidact

*

a.b.

• 8962
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #25 Gepost op: 29 december 2014, 20:21:33 »
Leuke reacties.

Ik lees ook weleens over mensen die zoeken naar het zwart tussen de noten en dat is een uitstekend voorbeeld van geneuzel. Zo'n uitspraak valt in dezelfde categorie als dat luidsprekers zo naar luidsprekers klinken, geluid vloeiend moet zijn, analoog moet klinken enz enz. Zulke uitspraken hebben m.i. niets met het audiofiele te maken:

"Audiofiel is een term voor iemand die zich zeer gedreven voelt tot het perfectioneren van de weergave van opgenomen geluid. (..)
De audiofiel zal, voor zover budget en andere randvoorwaarden het toelaten, een audioinstallatie zo inrichten dat de reproductie van hoge, midden- en lage tonen zo natuurgetrouw mogelijk is. Dit wil in beginsel zeggen dat gepoogd wordt het geluid precies zo weer te geven als dat het klonk ten tijde van de opname, bij live-concert of in opnamestudio."
(WIKI)

Daar is niets zweverigs of tingeltangerig aan.

Dat meegetrokken willen worden in de muziek, horen dat het goed is.. Dat het een belevenis is.. Dat kan met elke weergever. Op dit forum zijn voorbeelden te over van mensen die enorm geraakt werden van een nummer in de auto of op een wekkerradio enz maar goed klinken deed het niet. Op het moment dat je eisen aan gaat stellen aan de weergave ben je weer audiofiel bezig. Muziek heeft niets met audiofiel te maken, maar op het moment dat je zegt dat het goed moet klinken, weer wel. Het mooist is als het samengaat. Ik denk dat veel mensen op dit forum daarnaar op zoek zijn :)

Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

Tdo

• 10804
  • Smurf?!
« Reactie #26 Gepost op: 29 december 2014, 20:27:48 »
Het woord/begrip "audiofiel" heeft een negatieve bijsmaak gekregen dankzij vele "discussies" op de verschillende audiofora. Vooral de toonzetting in veel van die discussies hebben -denk ik- daartoe bijgedragen.. Is inderdaad jammer.  ^-^

*

B. Gehakt

• 7364
  • Ik post niet op woensdag.
« Reactie #27 Gepost op: 29 december 2014, 20:33:24 »
Ik vind het best wel fijn als mijn speakers audiofiel staan te neuzelen.
Deskundige

« Reactie #28 Gepost op: 29 december 2014, 20:33:32 »
Audiofiel is natuurlijk een heel vreemd en ruim begrip... Zo vind ik zowel Koen als HP audiofiel, ze proberen met wat hen als plausibel lijkt een zo goed mogelijk geluid neer te zetten.

Beide slagen daar wonderwel erg goed in. Maar beide zijn van een behoorlijk andere school. Waarbij de ene in mijn optiek niet minder is dan de ander en/of vice versa...

*

Tdo

• 10804
  • Smurf?!
« Reactie #29 Gepost op: 29 december 2014, 20:36:58 »
Zowel de opmerking van Bernard als die van baardmans spreken klinken als muziek in m'n oren.  :laugh: