Re:MQA van Meridian
« Reactie #30 Gepost op: 29 december 2014, 20:38:23 »
Zolang we niet beide op hetzelfde moment ongesteld zijn...

;D

*

a.b.

• 8802
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #31 Gepost op: 29 december 2014, 20:52:59 »
Ik vind het best wel fijn als mijn speakers audiofiel staan te neuzelen.

Zo moet het ook :)

Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

« Reactie #32 Gepost op: 29 december 2014, 21:20:26 »
Leuk al die reacties en gevoelens. Meen dat dit ook de insteek was bij de luister sessies met MQA.

Van wat ik gelezen heb zijn het juist de audiofielen die positief verrast waren dat compacte files met MQA coding nu zo goed klinken.
Zelf schaar ik me niet tot het gilde der audiofielen. Mijn audioset is van bescheiden niveau. Zie footnote.
Mede hierdoor ben ik begaan met velen die het dus met mindere hardware en beperkte file formats (lees geen originele Flacs etc) moeten doen.
Het overgrote deel van de audio gebruikers zit nu eenmaal met de smartphone of tablet hun mp3 en AAC, files van Itunes en spotify draadloos te streamen.
Hier kan MQA denk ik de audio kwaliteit positief gaan benvloeden.

Marantz PM8005, NA6005, UD7007, Thorens 115 MKII, Ortofon 2M Blue, X3-MCP, VMS-30MKII, Schiit-Mani phono trap, KEF IQ90, Rebox-8000PVR, AppleTV3, JKE luidsprekerkabel en interlinks

*

mumsoft

• 2829
  • Breng eens een zonnetje onder de mensen
« Reactie #33 Gepost op: 6 juni 2015, 17:10:54 »
Vanmiddag ben ik eens gaan luisteren naar een MQA-systeem. Misschien anders dan wat je uit dit draadje zou kunnen opmaken, is MQA een complete herinrichting van de opname-weergave keten, waarin al het digitale spul in ogenschouw is genomen. Dat het een klein formaat oplevert, waarmee de vergelijking met MP3 zich opdringt, is meegenomen, maar die vergelijking is verder helemaal buiten de orde.

Meridian organiseert her en der luistersessies, en deze was bij Concerto in de Utrechtsestraat in A'dam. Ik was reuze nieuwsgierig, want ik heb me aardig ingelezen in de materie. Zoals we allemaal wel weten kunnen stervelingen boven de 20KHz vrijwel niets meer horen, en zoals we ook wel weten zijn er talloze audiofielen die zweren bij de hogere resoluties in dit aardrijk. 96KHz klinkt beter dan 48, 192KHz klinkt ook weer iets beter dan 96KHz, en zo voort. Hoe hoger die resolutie, hoe hoger ook de hoogste noot die kan worden doorgegeven. Maar hoger dan wat op cd kan, kunnen we toch niet horen?
Raadsels dus, voor mij zeker. Al sinds ik aan de streamer ben heb ik geroken aan de hogere resoluties, en nooit raakte ik overtuigd van de meerwaarde ervan. Tenslotte kon ik mijn DAC verkopen, en ook een Black Lion waar ik even aan mocht proeven wekte mijn eetlust niet op.

MQA is een complete herinrichting van de keten, zoals gezegd. Ik zal niet alles herhalen of slapjes overdoen van wat ik heb gelezen, ik nodig jullie uit om er zelf wat tijd aan te besteden. Maar dat raadsel lijkt me door MQA prima opgelost te worden, wil ik maar zeggen.

Wat ik vanmiddag hoorde smaakte naar meer. Het is ondoenlijk om in een half uurtje de essentie eruit te pikken, juist omdat de set zo onbekend is, maar de doorzichtigheid en helderheid van het gepresenteerde hebben mij wel overtuigd. Dit wil ik wel eens in mijn set toelaten. Dus heb ik, als eerste stap, mijzelf een Meridian Explorer2 USB-dac aangeschaft. Eens kijken waar dat schip strandt.

Hier wat meer achter- en voorgrondinfo: https://gallery.mailchimp.com/fac58a756f250e4de279807e3/files/The_Absolute_Sound_MQA.pdf
Marc
Do re mi fa so la ti do
Geef om/aan muziek van nu!
Lekker hangen op de ...

*

a.b.

• 8802
« Reactie #34 Gepost op: 6 juni 2015, 18:48:29 »
Gefeliciteerd met de aankoop Mumsoft :) Hopelijk bevalt het goed.

*

mumsoft

• 2829
« Reactie #35 Gepost op: 6 juni 2015, 19:37:37 »
Ik zie wel. Ik denk dat MQA de juiste methode is, althans veel beter dan die opeenvolging van resoluties en die vreselijk inefficiente files die er het gevolg van zijn. Dus..  geef het een kans.
Het is hoe dan ook geen rib uit mijn lijf, een piepklein dingetje, helaas met aluminium huisje, maar ach, ik heb een prima tegel.
En nu is het wachten op de MQA-content.
Marc
Do re mi fa so la ti do
Lekker hangen op de ...

*

B. Gehakt

• 7351
  • Ik post niet op woensdag.
« Reactie #36 Gepost op: 7 juni 2015, 11:22:44 »
Boeiend dit, ik ben heel benieuwd wat je er van vindt. Gefeliciteerd met de aankoop.
Deskundige

*

minplus

• 7547
  • relax, don't do it
« Reactie #37 Gepost op: 7 juni 2015, 13:23:42 »
Gefeliciteerd. Ik ben ook zeer benieuwd.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Not Tubeless

• 2945
  • Zukke grote wappers jonguh!
« Reactie #38 Gepost op: 7 juni 2015, 15:13:19 »
Interessante ontwikkeling, Mum!

Goed dat je die stap zet om het te onderzoeken en ervaren!
If it got no swing, it ain't my thing...

*

a.b.

• 8802
« Reactie #39 Gepost op: 7 juni 2015, 15:22:00 »
.
« Laatst bewerkt op: 7 juni 2015, 21:06:34 door a.b. »

*

mumsoft

• 2829
« Reactie #40 Gepost op: 7 juni 2015, 17:09:14 »
MQA staat voor Master Quality Authenticated. Ideaal is dan, dat MQA kan worden toegepast op de echte bron, de opname. Pak je daarvoor een binair bestand, dan ben je al een stap te ver, want dat is met the 'old school' kennis aangemaakt, waarschijnlijk van een analoge bron. De zou je dus moeten zien te vinden. De diverse platen- en cd-labels beschikken erover. Naar ik weet is Meridian daarmee ook 'in gesprek'.
Heb je zo'n 'schone' bron, dan kun je met MQA dus een echt goede binaire versie maken. misschien ng niet ideaal, maar veel beter dan wat met de huidige techniek mogelijk is, met al zijn pre- en post-ringing.

Wat mij in het plaatje nog niet duidelijk is, is, hoe de encapsulatie van hi-res bestanden nu echt in zijn werk gaat. Treedt hier dan geen pre- of postringing op, quantization errors, en wat dies meer zij? Misschien is dat wel het echte geheim.

Het stoorde mij gisteren bij de demo dat er wel tig MQA-files werden afgespeeld, maar het 'onmogelijk' zou zijn om die te vergelijken met een niet-MQA-versie. Kom kom, dacht ik, zo onbekend was het gespeelde nu ook weer niet, en ergens zal toch wel een op andere leest geschoeide versie rondzwerven? Misschien heb je dan niet een zuivere vergelijking, maar iets is beter dan niets. Nu heette het dat je een ritje maakte in een snelle sportwagen , en je toch niet terug wilde in de paard-en-wagen? Hm...

MQA belooft een tranparante doorkijk te geven vanuit de luie stoel op de mengtafel van de opname, en is derhalve beter dan alle voorgaande verbitteringen, en DSD, en analoog. Dat althans is de gedachte erachter, en wie weet klopt het wel. Met die explorer van Meridian heb ik straks aan deze kant de boel op orde, en dan maar afwachten tot de MQA-downloads loskomen.
Het lijkt mij i.i.g. een boeiende ontwikkeling.
Marc
Do re mi fa so la ti do
Lekker hangen op de ...

*

mumsoft

• 2829
« Reactie #41 Gepost op: 8 juni 2015, 12:30:23 »
Vanochtend door de leverancier gebeld, dat de levering mogelijk nog twee weken zou duren. Nu, dat maakt me niet uit, alles op zijn tijd. Wat dat aangaat, MQA gt dus over tijd, en streeft er naar om de versmering in tijd over het hele traject op max 10 microseconden te houden. Het oor zou gevoelig zijn voor verschillen van 2 microseconden, maar onze microfoons kunnen zo snel niet opnemen, die zitten ook in de buurt van 10 microseconden.
Maar een gewone hifiset zal al gauw een versmering laten zien van 80 microseconden. Grappig he.

Hier nog een aardige link met Q&A
Marc
Do re mi fa so la ti do
Lekker hangen op de ...

*

analogman

• 396
  • Muziekliefhebber/ingenieur/audiofiel
« Reactie #42 Gepost op: 8 juni 2015, 13:55:08 »
Ik wil best geloven dat MQA superieur klinkt, maar met archieven van miljoenen PCM songs, een installed base van nog eens miljoenen sets, bij gebrek aan MQA opnames en met slechts een handjevol liefhebbers dat geinteresseerd is in geluidskwaliteit is dat allemaal volstrekt irrelevant. Tenzij en groot deel van de industrie MQA omarmt zal het nooit van de grond komen (net zo min als DSD of SACD of DVD-A, enz enz)

« Reactie #43 Gepost op: 9 juni 2015, 16:05:45 »
Ik wil best geloven dat MQA superieur klinkt, maar met archieven van miljoenen PCM songs, een installed base van nog eens miljoenen sets, bij gebrek aan MQA opnames en met slechts een handjevol liefhebbers dat geinteresseerd is in geluidskwaliteit is dat allemaal volstrekt irrelevant. Tenzij en groot deel van de industrie MQA omarmt zal het nooit van de grond komen (net zo min als DSD of SACD of DVD-A, enz enz)

Mee eens, als de grote muziek uitgeverijen MQA niet volgen dan gaat het niet lukken. Men zal naast nieuw materiaal ook de oude masters moeten gaan hercoderen en voorzien van MQA algoritme encoding.
Als men dat doet wordt het wel een heel grote sprong voorwaarts.
Marantz PM8005, NA6005, UD7007, Thorens 115 MKII, Ortofon 2M Blue, X3-MCP, VMS-30MKII, Schiit-Mani phono trap, KEF IQ90, Rebox-8000PVR, AppleTV3, JKE luidsprekerkabel en interlinks

*

mumsoft

• 2829
« Reactie #44 Gepost op: 29 juni 2015, 12:15:55 »
De Explorer is aangekomen en ik heb er wat exploraties opzitten. Helaas werkt het gevalletje niet met mijn Olive, wat ik wel graag had gewild. Maar goed, er zijn (door mij) nog geen downloadbare MQA-bronnen gespot, dus zo vreselijk is dat niet. Nu hangt-ie aan de PC, en is het even wachten of het wat wordt met Tidal en MQA. Van Meridian kan ik een 3 maanden gratis abonnent op Tidal krijgen, maar dan verwacht ik ook MQA daaruit.

Het schip is niet gestrand, maar het ligt even voor anker.
Marc
Do re mi fa so la ti do
Lekker hangen op de ...