*

Heintje

• 1488
Re: Rubble's hobby ho(e)k
« Reactie #975 Gepost op: 21 januari 2018, 14:14:17 »
Een hoorntweeter is dat niet gewoon een soort van veredelde claxon??? ???

Ik las écht even hormoontweeter.

AKA vrouw?

*

Rubble

• 10390
« Reactie #976 Gepost op: 21 januari 2018, 14:30:25 »
Een hormoontweeter, oftewel een tweeter 'on steroids'.  ;D
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

*

Rubble

• 10390
« Reactie #977 Gepost op: 31 maart 2018, 13:53:17 »
Het wordt weer tijd voor actie! Het plannetje voor wat kleinere open baffles had ik al een tijd, nu gaat het gebeuren ook. Vandaag 2 plankjes van 61 x 122 cm gekocht. Die zijn precies (dus níet door mijzelf) doormidden gezaagd en worden op elkaar geplakt. 1x 22 mm MDF en 1 x 18 mm berken multiplex. Worden dus 4 cm dikke baffletjes van ruwweg 60 cm in het vierkant. De woofers worden de 15" Pioneers uit mijn voormalige H-frames, de middentoner een 5" Beyma 5MP60/N en een Eminence compressie tweeter in een iets smallere hoorn dan op de foto, zodat het hart van mid en tweeter boven elkaar komt.

« Laatst bewerkt op: 13 april 2018, 20:30:01 door Rubble »
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

*

groovy.

• 11599
  • Old school audio.
« Reactie #978 Gepost op: 31 maart 2018, 14:01:21 »
Dat ziet er mooi uit zo.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1. Acoustical 2800 All Balance. Lenco b51 Burn & Jones Super. Luxman l507s. Luxman t-550v. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404 Jerry mod.  Cabasse Prao. Rodec sm200.

Focus on the good.

*

Rubble

• 10390
« Reactie #979 Gepost op: 31 maart 2018, 14:23:20 »
Dat ziet er mooi uit zo.
Dank je. Ik hoop dat het een beetje gaat passen allemaal straks.  ;D

Rodney Dangerfield

*

Heintje

• 1488
« Reactie #980 Gepost op: 31 maart 2018, 14:56:10 »
Hoe zit dat in die configuratie met akoestische kortsluiting?
Of geeft de woofer van zichzelf voldoende luchtverplaatsing?

*

Rubble

• 10390
« Reactie #981 Gepost op: 31 maart 2018, 22:09:37 »
Hoe zit dat in die configuratie met akoestische kortsluiting?
Of geeft de woofer van zichzelf voldoende luchtverplaatsing?
Inherent aan een open baffle. Ik heb er meerdere gebouwd en wil nu eens een wat kleinere baffle gebruiken. Kijken wat het doet.

Rodney Dangerfield

*

Roots

• 1850
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #982 Gepost op: 31 maart 2018, 22:13:01 »
Waarom blijf je voort borduren op die autowoofers?
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

Rubble

• 10390
« Reactie #983 Gepost op: 31 maart 2018, 23:01:19 »
Omdat die qua specs uitermate geschikt zijn voor een open baffle. En het in de praktijk gewoon erg goed doen.

Rodney Dangerfield

*

Roots

• 1850
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #984 Gepost op: 31 maart 2018, 23:04:45 »
Dat ze gemaakt zijn om veel lucht te verplaatsen is zeker.
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

Wim72

• 1688
« Reactie #985 Gepost op: 31 maart 2018, 23:17:06 »
Een open baffle moet toch een minimale oppervlakte hebben om goed te kunnen functioneren? Zijn daar geen richtlijnen of formules voor...

*

Rubble

• 10390
« Reactie #986 Gepost op: 1 april 2018, 09:29:40 »
Dat ze gemaakt zijn om veel lucht te verplaatsen is zeker.
Dat niet alleen. Deze specifieke woofer is ontworpen voor een 'infinite baffle' en is dus zelfs niet geschikt om in een doosje te stoppen.

Het laag wat deze dingen in mijn H-frames produceerden behoorde tot het mooiste wat ik hier in huis gehad heb en ging 'in room' nog tot zo'n 35 Hz. Ook op fors volume.

Rodney Dangerfield

*

Rubble

• 10390
« Reactie #987 Gepost op: 1 april 2018, 09:37:02 »
Een open baffle moet toch een minimale oppervlakte hebben om goed te kunnen functioneren? Zijn daar geen richtlijnen of formules voor...
Richtlijnen niet nee. Maar het principe van akoestische kortsluiting speelt altijd mee, met name in het laag. Hoe langer de weg van de voor- naar de achterkant van de woofer, hoe minder akoestische kortsluiting en dus hoe minder verlies. Je ziet dus allerlei baffle vormen, van kamerschermen tot heel klein. Voor mid en hoog zie je vaak 'minimal baffles' om zo min mogelijk reflecties van een baffle te hebben. Voor het laag zijn veel truukjes om in een vrij compact systeem toch een zo lang mogelijke weg te krijgen. De zogenaamde H, W, U etc. frames
« Laatst bewerkt op: 1 april 2018, 15:20:48 door Rubble »

Rodney Dangerfield

*

Rubble

• 10390
« Reactie #988 Gepost op: 1 april 2018, 09:39:55 »
O.a. Hawthorne Audio heeft heel goed klinkende kleine open baffles ontwikkeld. Vandaar dat ik nu eens die kant op wil gaan. Alleen dan 3 weg en niet coaxiaal, met een hoontweeter. Ik hou nl. van fel hoog.

https://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=39652.0

Rodney Dangerfield

*

a.b.

• 9043
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #989 Gepost op: 1 april 2018, 10:51:48 »
Het begint er zo langzamerhand op te lijken dat je er verstand van krijgt, Rubble :)
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin