*

chansig

• 10251
Re:Wie kan mijn kamerakoestiek meten?
« Reactie #15 Gepost op: 17 april 2015, 09:28:05 »
Je moet wat om de grappenmaker het gevoel te geven dat...

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

JanP

• 165
« Reactie #16 Gepost op: 25 juni 2015, 21:43:38 »
Je kunt de kamer geheel uit laten meten, ruismetingen doen, akoestisch en met eq. aanpakken, perfect! Om dan te ontdekken dat het totaal niet meer bevalt of klinkt.

akoestiek is belangrijk en je kunt daar veel zelf aan doen,informatie over opzoeken. wel/geen hout, welke soorten hout, stoffering, plaatsing meubilair, je geluidsopstelling. 

Voor je daar allemaal aan begint:
- nodig een paar bevriende muzikanten uit en laat ze lekker bij je spelen, zeker ook iemand de zuiver kan zingen.

Hoe klinkt het? wat trilt er allemaal mee? op welke plaaten in je kamer komt het geluid mooi los, klinkt het harmonisch, en waar kinkt het dood, dof of juist schel?

los de kleine problemen alvast op, lange betonwanden, eindeloos laminaat: een paar mooie kleden op de vloer en een leuk werk in hout aan de muur, de boekenkast verplaatsen of een vitrinekast juist in zo'n dode hoek.. meetrilllende spulletjes verplaatsen het help allemaal!

- zet een - origineel -album op dat je goed kent en zet het op een volume dat voor jou nog aantrekkelijk is:
hoe klinkt het op je favoriete luisterplek, hoe op andere plaatsen in de ruimte, waarom hoor je die verschillen? demping of reflecties? resonanties? weer het een en ander aan te pakken
- zet het album ook eens op met de bedoeling om niet qua volume maar qua informatie zoveel mogelijk uit de muziek op te pikken. Volg weer de verschillende plaatsen en beredeneer hoe de klanken zich in je ruimte verspreiden, reflecteren, zich mengen of ontsnappen..

leuk om te doen hoor!

*

Knosti de Platenwasser

• 2016
  • Geluid: de meest overschatte eigenschap van muziek
    • ReadScapeS
« Reactie #17 Gepost op: 26 juni 2015, 10:08:17 »
Je kunt de kamer geheel uit laten meten, ruismetingen doen, akoestisch en met eq. aanpakken, perfect! Om dan te ontdekken dat het totaal niet meer bevalt of klinkt.

akoestiek is belangrijk en je kunt daar veel zelf aan doen,informatie over opzoeken. wel/geen hout, welke soorten hout, stoffering, plaatsing meubilair, je geluidsopstelling. 

Voor je daar allemaal aan begint:
- nodig een paar bevriende muzikanten uit en laat ze lekker bij je spelen, zeker ook iemand de zuiver kan zingen.

Hoe klinkt het? wat trilt er allemaal mee? op welke plaaten in je kamer komt het geluid mooi los, klinkt het harmonisch, en waar kinkt het dood, dof of juist schel?

los de kleine problemen alvast op, lange betonwanden, eindeloos laminaat: een paar mooie kleden op de vloer en een leuk werk in hout aan de muur, de boekenkast verplaatsen of een vitrinekast juist in zo'n dode hoek.. meetrilllende spulletjes verplaatsen het help allemaal!

- zet een - origineel -album op dat je goed kent en zet het op een volume dat voor jou nog aantrekkelijk is:
hoe klinkt het op je favoriete luisterplek, hoe op andere plaatsen in de ruimte, waarom hoor je die verschillen? demping of reflecties? resonanties? weer het een en ander aan te pakken
- zet het album ook eens op met de bedoeling om niet qua volume maar qua informatie zoveel mogelijk uit de muziek op te pikken. Volg weer de verschillende plaatsen en beredeneer hoe de klanken zich in je ruimte verspreiden, reflecteren, zich mengen of ontsnappen..

leuk om te doen hoor!

En wanneer komt het antwoord op al die vragen?
... on an Electrospective Odyssee.

*

Be tweeter

• 9322
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #18 Gepost op: 26 juni 2015, 10:27:19 »
 ;D
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

Re: Wie kan mijn kamerakoestiek meten?
« Reactie #19 Gepost op: 23 januari 2016, 21:53:06 »
Vroeg me ook af of er iemand in die het leuk vind om te checken of de akoustiek verbeterd kan worden.

Mijn installatie (Onkyo 709 met Canton SL590) klinkt erg schel. Had hiervoor Magnats die ook niet meer lekker klonken na de verhuizing. Vandaar de Cantons.
Ik heb een beetje last van echo. Maar niet dusdanig dat het storend ik bij praten oid. Ik heb al eens wat geŽxperimenteerd met polyesterwol panelen her en der te plaatsen. Maar zonder effect.

Ik mis warmte in mijn setup. Nu kan ik wel mijn hele plafond gaan volhangen met plafond platen. Maar ben bang dat dit misschien ook tevergeefs is.

Dus zoek iemand die er verstand van heeft.