*

Heintje

• 1485
Re: Welk merk auto rijden de forum leden
« Reactie #43935 Gepost op: 10 juli 2018, 22:23:02 »
Je weet dat je onder het rijden geen video mag kijken van mijnheer Spee?   ::)

*

MYRYAD

• 102
« Reactie #43936 Gepost op: 14 juli 2018, 21:58:41 »
Pffftt, jaren Franse auto's gereden waarvan men vaak riep dat er altijd elektronica problemen mee zijn.
Een 18 jaar citroen rijden, oa Bx, Xantia en C5 fase 1 en C5 fase 2, liet zien dat dat echt wel mee kan vallen.
Tja karakter noemen Franse auto rijders dat, maar nooit echt grote problemen gehad dus.
We rijden nu 2 jaar een Opel meriva uit 2011, waar ik al meer elektronica problemen mee heb gehad dan de Fransosen.
Tijdens de vakantie ging een kerstboom aan verlichting aan: Traction Control, ABS, EPS, Steering, vergrendeling achterdeuren.
En ook de elektrische handrem gaf problemen, net als de automatische deurvergrendeling.
Gelukkig konden we gewoon doorrijden met deze kerstboom.
Na 1 week, en op enkele km afstand van de Nederlandse grens, gingen bij de terugreis alle lampen weer uit.
En bleven uit, in Oostenrijk was dit ook kortdurend al 2 keer het geval.
Natuurlijk heb ik als oude auto techneut effe gekeken, eerst accu gemeten, zekeringen gecheckt.
Accu losgekoppeld om eventuele fouten te wissen, een goede Franse auto truc bij rare meldingen.
Helaas, geen sucses.
Opel Meriva dus, voor ons een prettige auto, er zijn mooiere, maar voor ons doen nu, een prima auto.
Maar het is dus nu bewezen onzin, voor zover je op 1 onderzoek kunt afgaan, dat Franse auto's niet
meer elektronica problemen hoeven te hebben als bv Duitse auto's.
Doe mij maar zo'n lekkere ouderwetse Volvo, 164 of 244 oid. Dan zie je het probleem en kun je het oplossen.
Een goeie Saab mag ook, of enkele oude Franse auto's.
Oke. een lancia Gamma mag zeer zeker ook nog!
Maar dat moderne elektronica, daar snap ik niks meer van!

*

Lampje

• 7503
« Reactie #43937 Gepost op: 14 juli 2018, 22:40:54 »
Helemaal mee eens, heerlijke oude auto's zonder gecompliceerde electronica.
Na een lange rit hoor ik af en toe een relais of zo klikken onder de stuurkolom.....spanningsregelaar?

Citroen ZX 1.6I, na wat werk zoeft hij over de weg.  ;D

"Opruimen....ja, het gaat lukken!"

*

Heintje

• 1485
« Reactie #43938 Gepost op: 15 juli 2018, 12:29:43 »
Mijn 17 jaar oude Ford Mondeo 2.0 automaat heeft het met de 33 jaar oude Jamet Arizona vouwwagen erachter gelukkig weer gered tot in Zuid-Frankrijk ....  :P

*

MYRYAD

• 102
« Reactie #43939 Gepost op: 15 juli 2018, 21:30:40 »
Jaren geleden hebben we 2 keer een oldtimer camper gehad. In de winter mijn hobby en zomers onze hobby ;D
De eerste was een saviem SG2 uit 1972, voormalige personen bus van de ME.
Met nog het gewapend glas erin en plaatstalen bumpers van 2.5 mm dik. parkeren in parijs was dus geen punt ;D ;D
Door een carrosserie bedrijf omgebouwd tot buscamper.
Een busje met gewicht van 3100kg, geen stuurbekrachtiging, geen rembekrachtiging en stuurschakeling.
Gereviseerd en opgeknapt en tijdens vakanties naar Noorwegen, Schotland, Tsjechie, Frankrijk, en de vele lange weekenden,
nooit 1 keer laten staan. En heerlijk simpel te reviseren.
Al was de koppakking vervangen even een klusje, alleen de kop van de 2700cc 4 cilinder benzine motor woog al een 45 kg.
Maar gewoon ontsteking van een renault 16, schakelaars van een 2 cv(jaja origineel!) en altijd rijden!
Daarna nog een Bedford alkoof camper, met een vauxhall motor. Tja engels!
Vervangen door een opel motor en bak.
Gewoon heerlijke simpele autotechniek, met enige know how, onderdelenboek, en goed gereedschap kon ik alles doen.
We hadden met een aantal mensen een werkplaats en ook een 4 koloms hefbrug, heerlijk!
Tja, heimwee naar dat goede oude spul. Al is vandaag een airco ook wel heerlijk 8)

*

MYRYAD

• 102

*

minplus

• 7824
  • relax, don't do it
« Reactie #43941 Gepost op: 17 juli 2018, 22:16:21 »
Mooie vakantie-bak. :)
1 op 4?
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Nicolas

• 18445
  • The more ambitious home installation
« Reactie #43942 Gepost op: 17 juli 2018, 22:34:14 »
Ik dacht nog richting een Saviem takelwagen als rallytransport voor de Alpine. Het worksteam gebruikte ook Saviem transporters en servicewagens. :)
about 0 seconds remaining

*

MYRYAD

• 102
« Reactie #43943 Gepost op: 18 juli 2018, 22:39:55 »
minplus. 1 op 4? Nee, 1 op 6 a 7. Maar wel graag super.
Nicolas, ze rijden nog wel rond en zijn ook nog wel te koop een saviem takel/auto-ambulance.
Gewoon degelijke bakken waar je goed zelf aan kunt sleutelen.
Niet echt snel, max 100-110, maar 90-95 rijdt lekkerder.
Zorg wel dat je een onderdelenboek op de kop kunt tikken.
Via de Renault bedrijfswagen dealers kun je dan omnummeren en nieuwe onderdelen bestellen.
De personenauto dealers kunnen niks meer voor je doen, of het moet in het magazijn liggen zoals de contactpunten van de R 16.
Ik heb wel eens nieuwe onderdelen bestelt op een ochtend, nieuwe remvoeringen en cilinders revisie setjes remcilinders.
Die waren er dan de volgende ochtend! Net als een nieuwe koppakking.

*

Integra

• 10367
  • Teac / Tascam freak!!!
« Reactie #43944 Gepost op: 29 juli 2018, 23:22:19 »
Weer lekker bezig geweest (en nog lang niet klaar)

*

Heintje

• 1485
« Reactie #43945 Gepost op: 30 juli 2018, 00:55:10 »
Een Fiat Tipo Diesel Stationcar (een huurauto, met de taxi opgehaald bij Parijs).
En vanaf morgen tijdelijk een leen-Fiat Punto.
(Mijn Mondeo staat aan de andere kant van de Franse grens te wachten op repatriëring (vrijdag heeft hij het begeven bij 39 graden buitentemperatuur daar, met nog onbekende oorzaak (alle vloeistoffen ruim aanwezig, niet stinken, niet lekken, geen lampjes op het instrumentenpaneel, alleen onregelmatig lopen en vermogensverlies, evenals nog pakweg 6 andere auto's (ook nieuwe) bij de depannage), hij wordt binnen 2-3 weken gerepatrieerd ...)
Leve de verzekering en een Creditcard (zonder welke je geen auto kan huren, ook niet als de verzekering alles betaalt).

*

minplus

• 7824
  • relax, don't do it
« Reactie #43946 Gepost op: 30 juli 2018, 14:45:01 »
Water in het luchtfilter?
Wil wel eens gebeuren bij door dikke plassen scheuren of een verstopte paravan-afvoer tijdens een stortbui. In het laatste geval krijg je trouwens eerder natte voeten tijdens het rijden.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Nicolas

• 18445
  • The more ambitious home installation
« Reactie #43947 Gepost op: 30 juli 2018, 17:06:32 »
Laat ik eens heel ouderwets doen en "vapour lock" roepen. Koude natte handdoek kwartiertje op je benzinefilter leggen (ik ben niet zo ouderwets dat ik "vlotterkamer" roep :)) en kijkenwatiedoet.
about 0 seconds remaining

*

Tom!

• 5241
  • Zoek baan als grafisch vormgever in Utrecht e.o.
« Reactie #43948 Gepost op: 30 juli 2018, 17:17:03 »
Mijn ervaring zegt uitlezen, vapour lock is wel verdwenen met de jaren '80. Wat wel kan is die fijne benzine aangelengd met alcohol die je parten speelt.
Maar meestal is de brandstofpomp aan het overlijden of geeft een sensor een onaannemelijk signaal.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

*

Heintje

• 1485
« Reactie #43949 Gepost op: 30 juli 2018, 19:41:32 »
Mijn rijtje van mogelijke defecten van gisterochtend was:
- ondanks de juiste pomp (ik heb het bonnetje in de auto liggen en al ter plekke van de panne gechecked) slechte benzine getankt (Euro95/E10) en pingelen: dat zou je dan evt. aan de zuigers moeten zien. Brrrr ....
Ook heb ik geen enkel moment pingelen gehoord.
- defecte benzinepomp (nee, dan start hij niet zo vlot) of vapour lock (meestal kapt hij er dan helemaal mee totdat hij is afgekoeld, nu liep hij alleen slecht)
- defecte bobine of (-bobineaansturing, doorgesleten kabelboom?)
- gewoon in de  soep gelopen door ouderdom i.c.m. abnormale hitte (39 graden) en flinke belasting (lees: een kapotte koppakking)

Mijn monteur gaat voor de bobine. Ik hoop het met hem mee ....  ???

Intussen rij ik opnieuw een tweecylinder, maar nu af-fabriek (een leenauto, een Fiat Punto).  ;D