Er is iets niet goed op dit forum
« Gepost op: 29 juni 2015, 10:49:40 »
De titel is geen verwijt aan dit mooie en informatieve forum, integendeel. Ik maak er sinds een aantal jaren dankbaar en regelmatig gebruik van en heb er mijn kennis door verrijkt.

Door schade en schande wijs geworden met verschillende type audio apparatuur en diverse probeersels zoals kabels, elementen nu na jaren eindelijk beland in het thema akoestiek. Ik moet zeggen er ging een deur voor mij open  ;D

Door de kamer anders in te delen, ander bankstel met andere bekleding, nieuw vloerkleed en ander plaatsing van de vloerstaanders heb ik gemerkt dat er verbeteringen zijn ontstaan die een veelvoud zijn van de verbeteringen die ik ooit met betere hardware heb kunnen bereiken.

Met andere woorden, akoestiek is vergelijkbaar met het zout en peper op het gerecht, het betere rubber voor een F1 wagen, etc.  ;)
Je kan dan wel goede hardware hebben maar met een matige akoestiek wordt het nooit iets. Omgekeerd kan een matige installatie heerlijk klinken bij een goede akoestiek

Ik begrijp dan ook niet waarom akoestiek in dit forum zo weinig aandacht heeft.
Kijken  naar de reacties gepost is het een ondergeschoven kindje op dit forum. Waarom eigenlijk? Als akoestiek zo'n overgrote impact heeft op de gehoormatige geluidskwaliteit waarom wordt dit thema zo verwaarloost op dit forum.

Waarschijnlijk is de commercie van hardware dominant in onze keuze overweging. Wie verkoopt er immers een doosje akoestiek? We worden dus verblind door te denken dat veel investeren in hardware het betere geluid voort brengt.

Ik ben pas over de akoestiek gaan nadenken en experimenteren op het moment dat mijn geld al voldoende besteed was in nieuwe hardware en meende dat er meer mogelijk moest zijn zonder opnieuw veel euro's te gaan aftikken.

In mijn geval moest een verouderd bankstel worden vervangen. De keuze viel op een stof i.p.v. leer en dat bracht onverwacht een enorme geluidsverbetering in de woonkamer. Toen er een nieuwe vloerkleed werd gelegd op de laminaat vloer werd het helemaal af. De luidsprekers 1.5mtr van de wand af en meer de kamer in en, ... voila.
De hoorbare verbeteringen zijn veelvouden van de kleine verbeteringen die ik waarnam met de komst van een nieuwe versterker of een nieuw element.

De vraag die dus opdoemt, moeten we eerst niet met akoestiek aan de slag voordat men überhaupt andere zaken wil gaan vervangen. En dient akoestiek in dit forum niet meer op de voorgrond te worden gebracht.

Vandaar mijn wellicht kritisch gebrachte onderwerp, nogmaals alle respect voor de moderatoren en dit forum.

//
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2015, 10:51:41 door robstuart »
Marantz PM8005, NA6005, UD7007, Thorens 115 MKII, Ortofon 2M Blue, X3-MCP, VMS-30MKII, Schiit-Mani phono trap, KEF IQ90, Rebox-8000PVR, AppleTV3, JKE luidsprekerkabel en interlinks

*

.

• 8215
Re:Er is iets niet goed op dit forum
« Reactie #1 Gepost op: 29 juni 2015, 10:55:40 »
Is niet meer nodig, alles kan met DSP  ;D

(Ik ben het wel met je eens hoor)

« Reactie #2 Gepost op: 29 juni 2015, 11:01:49 »
Is niet meer nodig, alles kan met DSP  ;D

(Ik ben het wel met je eens hoor)

Tja DSP, ik heb twee sets gehad maar van subtiele klank, detaillering en zuiverheid, nee DSP heeft mij nooit gebracht wat de stereo set nu voor mij doet
Marantz PM8005, NA6005, UD7007, Thorens 115 MKII, Ortofon 2M Blue, X3-MCP, VMS-30MKII, Schiit-Mani phono trap, KEF IQ90, Rebox-8000PVR, AppleTV3, JKE luidsprekerkabel en interlinks

*

groovy.

• 11115
  • Looking for fun and feelin.
« Reactie #3 Gepost op: 29 juni 2015, 11:04:43 »
Heb je met de zoekoptie gezocht op acoustiek?
Lijkt mij dat er wel wat te vinden is.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 sme 3009    Luxman l507s. Elipson 1401. Elipson 1704. Rodec sm200.
Elementen.At12s-Goldring Eroica-At-f5occ.
Satin 117g. Tapedeck Akai 201d. Cassettedeck Jvc dd5.

Duizend Bommen en Granaten.

*

chansig

• 10358
« Reactie #4 Gepost op: 29 juni 2015, 11:10:54 »
Combi: Plaatsing speakers, aanpassingen in je akoestiek, gebruik meerdere subs/woofers en dsp.

Neem daarbij een tegeltje....volgens mij een prima combi.

Gr Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

« Reactie #5 Gepost op: 29 juni 2015, 11:20:31 »
De eerste twee en de laatste wel, de rest niet.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

chansig

• 10358
« Reactie #6 Gepost op: 29 juni 2015, 11:23:14 »
Hoezo de meerdere woofers, aanpassingen in je akoestiek en dsp niet ?

Gr Hans

« Reactie #7 Gepost op: 29 juni 2015, 11:30:18 »
Aanpassingen in de akoestiek wel uiteraard, overal woofers en een dsp niet.

*

chansig

• 10358
« Reactie #8 Gepost op: 29 juni 2015, 11:33:00 »
En waarom die niet ?

Gr Hans

*

morca

• 156
  • I love my JL audio DIY sub,s
« Reactie #9 Gepost op: 29 juni 2015, 11:43:11 »

De vraag die dus opdoemt, moeten we eerst niet met akoestiek aan de slag voordat men überhaupt andere zaken wil gaan vervangen. En dient akoestiek in dit forum niet meer op de voorgrond te worden gebracht.

Vandaar mijn wellicht kritisch gebrachte onderwerp, nogmaals alle respect voor de moderatoren en dit forum.

//
Dat heb jij heel goed gezien.
Ik opper daar al jaren voor op een ander forum waar we een speciaal topic hebben voor aanverwante zaken.
Akoestiek meten dsp alles om je set beter af te stellen/intregeren ipv dure kabels zouden wat goed geplaatste panelen al gauw een groot stuk verbetering op kunnen brengen.

Zoals ook een ander topic hier,nieuwe stoffe bank en het effect daarvan op je akoestiek.
Zeer positief dat had ik ooit ook al eens ervaren.
Beetje prutsen met subwoofers, dsp ,plaatsing ,akoestiek ed .......

*

TANNOY

• 39604
« Reactie #10 Gepost op: 29 juni 2015, 11:45:10 »

//
Ik opper daar al jaren voor op een ander forum waar we een speciaal topic hebben voor aanverwante zaken.
Akoestiek meten dsp alles om je set beter af te stellen/intregeren ipv dure kabels zouden wat goed geplaatste panelen al gauw een groot stuk verbetering op kunnen brengen.

Zoals ook een ander topic hier,nieuwe stoffe bank en het effect daarvan op je akoestiek.
denk dat het niet zo leeft omdat velen gewoon al blij zijn dat ze de set in huis mogen hebben van de vrouw
als er dan nog wat met de akoestiek moet gebeuren,gaat het denk ik al fout.

dus vermoed dat het daardoor gewoon niet zo leeft.

« Reactie #11 Gepost op: 29 juni 2015, 11:45:58 »
Omdat het aller allerbelangrijkste in muziek de timing is.
Daarmee doen we al sinds de oertijd, middels onze oren, alles.
Voornamelijk plaatsbepaling.
En dat breng je om zeep als je ingrijpt in de tijd.
Natuurlijk kun je er leuk mee stoeien en je geluid er mee aanpassen, maar niet de muziek verbeteren.
Bij muziek zijn er meer dingen van belang dan alleen het geluid.
Belangrijker dan hoe het klinkt is waar het klinkt, de sensatie die je ervaart bij een groot en juist stereobeeld
en wat dat qua beleving / emotie met je doet.
Als je je alleen richt op het geluid laat je erg veel liggen.

Had even moeten refereren aan de post van Chansigvirus, maar het ging zo hard hier.
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2015, 11:48:39 door Theo van Wermeskerken »

*

morca

• 156
  • I love my JL audio DIY sub,s
« Reactie #12 Gepost op: 29 juni 2015, 11:47:53 »

//

denk dat het niet zo leeft omdat velen gewoon al blij zijn dat ze de set in huis mogen hebben van de vrouw
als er dan nog wat met de akoestiek moet gebeuren,gaat het denk ik al fout.

dus vermoed dat het daardoor gewoon niet zo leeft.
Ok daar kan ik inkomen  :)
Beetje prutsen met subwoofers, dsp ,plaatsing ,akoestiek ed .......

*

Rood

• 10307
« Reactie #13 Gepost op: 29 juni 2015, 11:57:59 »
Natuurlijk kun je er leuk mee stoeien en je geluid er mee aanpassen, maar niet de muziek verbeteren.
Belangrijker dan hoe het klinkt is waar het klinkt, de sensatie die je ervaart bij een groot en juist stereobeeld

Had even moeten refereren aan de post van Chansigvirus, maar het ging zo hard hier.

Een DSP is toch om je geluid aan te passen maar niet je muziek ?

*

chansig

• 10358
« Reactie #14 Gepost op: 29 juni 2015, 12:06:15 »

Dank voor je uitleg. Mijn ervaring staat haaks op je uitleg. En dat is ws een teken dat het eea hier in mijn set goed aangepakt is.

Gr Hans