*

KT88

• 27850
  • Emeritus Technicus
Re: De "audiolamp"
« Reactie #2070 Gepost op: 10 februari 2018, 23:09:59 »
Behalve de uitzonderingen in het spectrum, doet vrijwel iedereen dat in meer of mindere mate toch wel? Ik ken eigenlijk niemand die enkel naar woorden luistert zonder de rest van de boodschap in acht te nemen.

Daar zijn gradaties in, tot eng aan toe.  :angel:
Audiodidact

*

Tubamaniak

• **
  • 64
  • Een goed taoist verbaast zich slechts.
« Reactie #2071 Gepost op: 11 februari 2018, 00:48:12 »
Ah!

Je moet dus ontspannen zijn vooraleer je de effecten bemerkt...

Impliceert dat dat diegenen die geen verschillen horen niet genoeg ontspannen zijn?

Neen. Dat is niet wat ik bedoel. Wanneer je ontspannen bent, is je defensie meestal laag, waardoor je de effecten zeker zult merken. Niet meer, niet minder. Je moet dus niet ontspannen zijn vooraleer je de effecten merkt, maar het helpt wel in hoge mate om ontspannen te zijn, wanneer je jezelf hebt verteld dat een lamp niets doet of niets kan doen (defensie). En één van de lampeffecten kan zijn dat je ontspannen wordt. :-)
Thorens TD 166, Ortofon MC1 Turbo, Musical Fidelity A1, Philips 104, Sony 557ESD, Audio-Produkter Chaconne

*

Tubamaniak

• **
  • 64
  • Een goed taoist verbaast zich slechts.
« Reactie #2072 Gepost op: 11 februari 2018, 00:49:49 »
Ja, we. :-) Of je wilt of niet, je merkt het effect van de audiolamp en zeker als je in ontspannen toestand bent of raakt. En dat kun je leuk vinden of niet. Een goede audiolamp is net als de zon onmiskenbaar aanwezig.

Je stelligheid is aandoenlijk maar voor mij verre van overtuigend.

Wanneer je je eigen motto goed in de praktijk brengt ga je ongetwijfeld de effecten van een audiolamp merken  :) Maar je bent natuurlijk ook welkom om mijn motto eens te proberen  ;D
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2018, 01:00:51 door Tubamaniak »
Thorens TD 166, Ortofon MC1 Turbo, Musical Fidelity A1, Philips 104, Sony 557ESD, Audio-Produkter Chaconne

*

i2Paq

• 3091
  • Beleving is puur persoonlijk
« Reactie #2073 Gepost op: 11 februari 2018, 14:49:40 »
In mijn beleving helpt de audiolamp bij het ontspannen, zodat de luisteraar meer open komt te staan voor muziekbeleving.....

Ik denk dat hoe meer ontspannen de luisteraar hoe meer hij open staat voor muziekbeleving.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

*

Bongo

• 138
« Reactie #2074 Gepost op: 11 februari 2018, 16:12:53 »
Precies. Maar wat ik bedoel te zeggen, is dat de lamp naar mijn mening meer invloed heeft op de luisteraar dan op de apparatuur of de muziek.

« Reactie #2075 Gepost op: 11 februari 2018, 16:26:20 »
Als die lamp invloed heeft op de apparatuur en de luisteraar, dan natuurlijk ook op de muziek
die hij ervaart.
Berret heeft uitgevogeld dat de frequentie waarop het geheel werkt ligt rond de 200 mhz. ergo
een golflengte van ca. 1.40 meter.
En die werkt dus overal ? op in..
In elk geval vreemd genoeg zelfs op mijn kat, gisteren nog weer bemerkt.
Het is een ex verwilderde asielkat en buiten de direct betrokkenen nog steeds bang voor alle
anderen die in haar omgeving komen.
Gisteren samen met Evehal en Tubamaniak  een paar uurtjes muziek gedraaid en met de lamp
aan komt ze dan te voorschijn en loopt en snuffelt dan wat rond en gaat zelfs ontspannen
liggen rollen.
Als ik de lamp uitzet is ze in no time weer vertrokken.
Vaak genoeg geprobeerd.
Ze reageert in elk geval niet op het gezellige licht, want dat is er niet.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

Bongo

• 138
« Reactie #2076 Gepost op: 11 februari 2018, 16:28:43 »
Vandaar dat drugs soms enorme effecten.

En om maar even het voorzetje van minplus in te koppen: onder het genot van een jointje was muziek luisteren een echte openbaring. Complexe, soms ietwat ontoegankelijke nummers (ik denk dan aan het werk van Miles Davis uit de jaren '70) vielen helemaal op z'n plaats. En het grappige is, dat het op dat moment verkregen inzicht reproduceerbaar is, zonder middelen te hoeven gebruiken.....

*

minplus

• 7831
  • relax, don't do it
« Reactie #2077 Gepost op: 11 februari 2018, 20:35:37 »
Zo werkt het inderdaad, het is een verbindingspatroon wat tussen zenuwcellen in je brein gevormd is en dat nieuwe netwerk blijft bestaan als je muziek blijft luisteren. En nummers of musici die eerst niet pasten vallen in je brein op hun plaats. Ik had dat bv. met Lomax, vond het oninteressante muziek met een druilstem. Tot ik het een keer met een dergelijk stofje serieus op me liet inwerken en besefte dat hij schitterende muziek maakte. Met medewerking van Beatles en Clapton.
De opvolger, Home is in my head, is ook bijzonder.

https://www.youtube.com/watch?v=TEJBItLnw5I
https://www.youtube.com/watch?v=G3TToiiel0c

If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Roots

• 1850
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #2078 Gepost op: 11 februari 2018, 21:16:03 »
Ja..Veel, eigenlijk alle (POP)muzikanten uit die tijd slikten LSD, snorkten nog wat Cocaïne naar binnen en probeerden dan met wat weed of hasj de hyper weer wat in te dammen....En nog!
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

a.b.

• 9043
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #2079 Gepost op: 11 februari 2018, 21:22:29 »
Ja, we. :-) Of je wilt of niet, je merkt het effect van de audiolamp en zeker als je in ontspannen toestand bent of raakt. En dat kun je leuk vinden of niet. Een goede audiolamp is net als de zon onmiskenbaar aanwezig.

Je stelligheid is aandoenlijk maar voor mij verre van overtuigend.

Wanneer je je eigen motto goed in de praktijk brengt ga je ongetwijfeld de effecten van een audiolamp merken  :) Maar je bent natuurlijk ook welkom om mijn motto eens te proberen  ;D

Ik heb de lamp al meermalen mogen meemaken.
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

Roots

• 1850
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #2080 Gepost op: 11 februari 2018, 21:26:50 »
Ik bedoel zie dan maar eens op de zelfde golflengte te komen, met behulp van een Audiolamp misschien ;)
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

Tdo

• 10852
  • Smurf?!
« Reactie #2081 Gepost op: 29 april 2018, 18:50:22 »
Het gaat weer bijzonder fraai weer.. Een externe toevoeging aan de lamp die eeh.. wel wat doet, zegmaar.

Kleine omschrijving van het door mij gehoorde en ervarene is een forse vergroting van het stereobeeld in eerste instantie, maar door de “toevoeging” op een tegel te plaatsen ontstaat er ook nog een meer plastisch 3-beeld in die zelfde stage.
Tot zover, mede-geïnteresseerden en anders lezenden, mijn beschrijving. U moet her er maar mee doen. 
 Het mysterieuze dingetje dat tussen variac en lamp zit is, een maaksel van, wie anders, Theo vanden Kermiswerken. Die mag er dus van vertellen wat hij wil. Maar ondertussen zit ik te genieten. Hopelijk weet TvW nog hoe die ‘m gemaakt heeft.. Dat “ding” krijgt ie namelijk mooi niet terug  :angel:

*

Roots

• 1850
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #2082 Gepost op: 29 april 2018, 20:44:09 »
Ik kan de toevoeging niet heel goed zien Tdo,... bedoel je het snoer ertussen?

*

groovy.

• 11599
  • Old school audio.
« Reactie #2083 Gepost op: 29 april 2018, 20:58:35 »
Het ziet er wel mooi uit.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1. Acoustical 2800 All Balance. Lenco b51 Burn & Jones Super. Luxman l507s. Luxman t-550v. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404 Jerry mod.  Cabasse Prao. Rodec sm200.

Focus on the good.

*

mumsoft

• 2866
  • Breng eens een zonnetje onder de mensen
« Reactie #2084 Gepost op: 29 april 2018, 21:20:33 »
Nou, dat vind ik eigenlijk niet zo.

Maar wat roots al opmerkt, je ziet er niks van, zo te zien. Iets tussen de variac en de lamp, en dan ook nog op een tegel... Het wachten is denk ik op TvW.
Marc
Do re mi fa so la ti do
Lekker hangen op de ...