*

Knosti de Platenwasser

• 2103
  • Geluid: de meest overschatte eigenschap van muziek
    • ReadScapeS
Re: De "audiolamp"
« Reactie #2145 Gepost op: 13 mei 2018, 19:28:03 »

Je kunt direct horen dat er een ‘sluier’ weg is’. Je kijkt als het ware door ‘ een schone raam naar buiten’. Ik ervaar de muziek als schoon en ‘ontslakt’. Je ziet meer, proeft meer, je hoort meer. Het uitsterven van klanken is zeer opvallend. De klanken zweven fraaier door de ruimte heen. Er is (bij een identieke volume) meer energie......... Ik luister nu naar Luka Bloom, zijn nieuwste album Refugee. Hij tokkelt heerlijk over de snaren. Ik hoor nu beter dat hij dat heel gedifferentieerd doet. Dan zacht, dan wat harder, dan heeel zacht en dan......juist. En afbeelding is zeer fraai. Meer parabolisch naar voren, nog losser van de speakers waarbij er in het ‘luisterveld’ meer gebeurt. Stemmen staan fraai gefocused in het midden en er gebeurt daarom heen.....meer. Het voelt ook goed. Wat ik als storend kan ervaren is een transparant geluid waarbij je ALLES hoort maar waarbij de ZIEL uit de muziek is gehaald. Je luistert dan teveel naar detailtjes en je verliest de focus op de muziek, op de emotie. Dat is hier zeer zeker niet het geval. Gelukkig maar. Over het ‘ ontslakt’. Ik probeer hier mee aan te geven dat het klinkt alsof de muziek ‘ minder ballast hoeft mee te zeulen’. Het klinkt stressvrijer, rustiger........en op hetzelfde moment toch ook dynamischer!

Men zal mij voor gek verklaren. Maar sinds mijn set boven staat, aparte ruimte hier en daar wat akoestische dingen, ervaar ik bovenstaande ook.

Gr. Hans

Da's niet gek. Ik heb ook een perfect laag zonder dat ik dsp toepas en een fenomenale ruimtelijkheid ondanks de afwezigheid van een akoestische infrastructuur of q-geluid.
Waarschijnlijk heeft het meer met gradaties te maken, maar dan zou het gesprek al snel te genuanceerd worden voor hier! ;)
... on an Electrospective Odyssee.

*

chansig

• 10602
« Reactie #2146 Gepost op: 13 mei 2018, 19:31:38 »
Ah oke...maar TSP vraagt ws minder om nuance.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

a.b.

• 8804
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #2147 Gepost op: 13 mei 2018, 19:45:26 »

Je kunt direct horen dat er een ‘sluier’ weg is’. Je kijkt als het ware door ‘ een schone raam naar buiten’. Ik ervaar de muziek als schoon en ‘ontslakt’. Je ziet meer, proeft meer, je hoort meer. Het uitsterven van klanken is zeer opvallend. De klanken zweven fraaier door de ruimte heen. Er is (bij een identieke volume) meer energie......... Ik luister nu naar Luka Bloom, zijn nieuwste album Refugee. Hij tokkelt heerlijk over de snaren. Ik hoor nu beter dat hij dat heel gedifferentieerd doet. Dan zacht, dan wat harder, dan heeel zacht en dan......juist. En afbeelding is zeer fraai. Meer parabolisch naar voren, nog losser van de speakers waarbij er in het ‘luisterveld’ meer gebeurt. Stemmen staan fraai gefocused in het midden en er gebeurt daarom heen.....meer. Het voelt ook goed. Wat ik als storend kan ervaren is een transparant geluid waarbij je ALLES hoort maar waarbij de ZIEL uit de muziek is gehaald. Je luistert dan teveel naar detailtjes en je verliest de focus op de muziek, op de emotie. Dat is hier zeer zeker niet het geval. Gelukkig maar. Over het ‘ ontslakt’. Ik probeer hier mee aan te geven dat het klinkt alsof de muziek ‘ minder ballast hoeft mee te zeulen’. Het klinkt stressvrijer, rustiger........en op hetzelfde moment toch ook dynamischer!

Men zal mij voor gek verklaren. Maar sinds mijn set boven staat, aparte ruimte hier en daar wat akoestische dingen, ervaar ik bovenstaande ook.

Gr. Hans

Da's niet gek. Ik heb ook een perfect laag zonder dat ik dsp toepas en een fenomenale ruimtelijkheid ondanks de afwezigheid van een akoestische infrastructuur of q-geluid.
Waarschijnlijk heeft het meer met gradaties te maken, maar dan zou het gesprek al snel te genuanceerd worden voor hier! ;)

En waar je genoegen mee neemt, toch? Met wat jij fantastisch vindt, hoef ik nog geen genoegen mee te nemen. Idem voor ruimtelijkheid. 
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

Knosti de Platenwasser

• 2103
  • Geluid: de meest overschatte eigenschap van muziek
    • ReadScapeS
« Reactie #2148 Gepost op: 13 mei 2018, 21:19:03 »
Klopt a.b.!
Dingen die in het referentiekader zitten doen mee met het oordeel.
Aspecten die daar niet in zitten worden ook niet meegewogen.
Ik vermoed dat daar veel van het misverstand wortelt tussen, grof verdeeld, believers en non-believers.
Op elk terrein van audio bovendien, niet alleen rondom de audiolamp ervaringen.
... on an Electrospective Odyssee.

« Reactie #2149 Gepost op: 18 mei 2018, 18:47:09 »
Maar het kost wel geld?
Als je wilt deelnemen aan een discussie moet je wel even doornemen wat er aan je instappunt voorafging.
Dan blijkt dat dit detail al uitgebreid aan de orde is gekomen en daaruit zal blijken dat je vraag overbodig is.
Dus ik had eerst 143 paginas door moeten lezen alvorens ik een reactie mag geven?

*

Opa S.

• 7007
  • O<erveendfant terrible, presumed preppy
    • Second Life Audio
« Reactie #2150 Gepost op: 18 mei 2018, 19:01:20 »
Graag, en wil je dan voor mij ook even een samenvatting maken?
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

morph

• 13667
« Reactie #2151 Gepost op: 18 mei 2018, 20:18:53 »
Maar het kost wel geld?
Als je wilt deelnemen aan een discussie moet je wel even doornemen wat er aan je instappunt voorafging.
Dan blijkt dat dit detail al uitgebreid aan de orde is gekomen en daaruit zal blijken dat je vraag overbodig is.
Dus ik had eerst 143 paginas door moeten lezen alvorens ik een reactie mag geven?
Dat is handig om meer te weten te komen over de achtergronden.
Je kunt je immers eerst afvragen of in een inmiddels 144 pagina's lang lopend topic zo'n vraag misschien eerder is gesteld en beantwoord.
Ik gaf je daarom de tip je eerst wat in het voorafgaande te verdiepen.

Je hebt mogelijk al gemerkt dat er (nog steeds) geen antwoord op je vraag is gekomen van de betrokkenen.
De kans dat zij wat moe zijn met betrekking tot het wéér moeten oprakelen van uitleg op dat punt is niet denkbeeldig.

*

geerd

• 5368
  • scheun ja
« Reactie #2152 Gepost op: 18 mei 2018, 21:28:48 »
kunt ook gewoon zeggen dat het hier gaat over een niet te koop zijnd iets maar zuiver en alleen voor een selectief gezelschap bedoeld is .
het is het geloof dat door middel van tegeltjes ,snot,kurk en lampen het geluid van je set kan worden verbeterd .
of dat wel of niet werkt houd ik in het midden daar ik het niet mee heb kunnen maken .
ik behoor niet tot het gezelschap en dus geen ervaring alleen uit belangstelling een volger van dit geheel
les is more

*

minplus

• 7551
  • relax, don't do it
« Reactie #2153 Gepost op: 18 mei 2018, 21:56:11 »
kunt ook gewoon zeggen dat het hier gaat over een niet te koop zijnd iets maar zuiver en alleen voor een selectief gezelschap bedoeld is .
het is het geloof dat door middel van tegeltjes ,snot,kurk en lampen het geluid van je set kan worden verbeterd .
of dat wel of niet werkt houd ik in het midden daar ik het niet mee heb kunnen maken .
ik behoor niet tot het gezelschap en dus geen ervaring alleen uit belangstelling een volger van dit geheel

Kleine aanvulling.
Waar het je eerste zin betreft: Het is in geen enkel opzicht een commercieel iets; degenen die er mee bezig zijn doen dit op grond van de wens om te onderzoeken of het mogelijk zou kunnen zijn om met je set een nog mooier geluid(sbeeld) te krijgen. Dit met als uitgangspunt een aantal ideeën van een ingenieur op dit gebied.
Waar het je 2e zin betreft: Het is niet zozeer een geloof als wel een ervaring omdat ook mensen die van niets weten of zich nauwelijks kunnen voorstellen dat er iets zou zijn, het effect waarnemen. Mijn lief hoort in dit opzicht bij de 1e en 2e categorie, ik bij de 2e.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

geerd

• 5368
  • scheun ja
« Reactie #2154 Gepost op: 18 mei 2018, 22:17:07 »
aangezien ik het niet heb mee gemaakt is daar voor mij geen oordeel te vellen dat zal ik ook niet doen .
maar aangezien de werking niet verklaard of bewezen kan worden blijf ik het zien als een geloof in de werking .
denk ook,maar dat kan ik mis hebben ,dat een verandering van set of aanpassing van omgeving een gelijk effect kan hebben als gebruik maken van de lamp tegel kurk of snot .
ik zie het meer als het bv met een stift bewerken van de cd alleen heeft aan dat sprookje iemand goed verdiend .
dat het hier gaat om een hobby en een inzicht [geloof ] zonder het doel er rijk van te worden heeft wel iets .
maar ik ben iemand van eerst zien dan geloven met meetkundige bewijzen als bases en daar is in deze geen spraken van ,,helaas  ;)
les is more

*

minplus

• 7551
  • relax, don't do it
« Reactie #2155 Gepost op: 18 mei 2018, 22:40:09 »
aangezien ik het niet heb mee gemaakt is daar voor mij geen oordeel te vellen dat zal ik ook niet doen .
maar aangezien de werking niet verklaard of bewezen kan worden blijf ik het zien als een geloof in de werking .
denk ook,maar dat kan ik mis hebben ,dat een verandering van set of aanpassing van omgeving een gelijk effect kan hebben als gebruik maken van de lamp tegel kurk of snot .
ik zie het meer als het bv met een stift bewerken van de cd alleen heeft aan dat sprookje iemand goed verdiend .
dat het hier gaat om een hobby en een inzicht [geloof ] zonder het doel er rijk van te worden heeft wel iets .
maar ik ben iemand van eerst zien dan geloven met meetkundige bewijzen als bases en daar is in deze geen spraken van ,,helaas  ;)

Je 1e zin is m.i. heel zinnig, ook altijd mijn idee.
Helaas doe je daarna in een aantal zinnen exact het tegengestelde zonder dat je het in de gaten hebt.

Je laatste zin is m.i. ook weer wat zinniger voor zover het het eerst zien en dan geloven betreft.

*

geerd

• 5368
  • scheun ja
« Reactie #2156 Gepost op: 18 mei 2018, 23:00:55 »
ik ventileer mijn gedachten in dezen geef geen oordeel over de werking daar ik de ervaring nog een passende meetkundige verklaring mis .
dat er enige twijfel is over de werking is correct daar deze werking in nevelen is verhuld .
zou ook best wel eens zoon lamp willen proberen kijken wat voor effect het heeft maar gezien ik niet tot het selectieve groepje behoor zal dat er wel niet van komen .
all blijf ik dit draadje wel volgen met de nodige interesse 
les is more

*

minplus

• 7551
  • relax, don't do it
« Reactie #2157 Gepost op: 18 mei 2018, 23:15:44 »
Je hoeft gelukkig niet tot een selectief groepje te horen om te kunnen testen of de lamp (voor jouw oren en brein) effect heeft.

*

Tdo

• 10737
  • Smurf?!
« Reactie #2158 Gepost op: 19 mei 2018, 00:16:44 »

Ik snap je worsteling, Geerd  ;)

Gewoon es gaan zien, weet je of je er wat aan hebt of niet  ^-^

*

chansig

• 10602
« Reactie #2159 Gepost op: 19 mei 2018, 08:39:54 »
Geerd....moet je niet willen in de set zo'n toonregeling. ;D

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood