*

seoman

• 1164
  • No Comment
Re: De "audiolamp"
« Reactie #2295 Gepost op: 19 juni 2018, 13:22:23 »
Beste Seoman,

Leobus bedoelt alleen te zeggen dat je op het gebied van scheikunde (materialenkennis) onzin vertelt.
En in mijn ogen betekent dat dan ook dat de geloofwaardigheid op andere gebieden een knauw krijgt. Als je ergens geen verstand van hebt, praat er dan niet over mee. En of je het fenomeen "Van der Heide" nu afkeurt of niet, laat ik buiten beschouwing.

Groet,
Leobus

Dat je epoxy en fenol op een hoop gooit kan ik wel in meegaan.
De binder, de vezel die gebruikt wordt is echter wel totaal verschillend. De een op basis van koolstof de ander op basis van silicium. 
Papier of katoen is in de verste verte niet vergelijkbaar met glas
 ???
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

« Reactie #2296 Gepost op: 19 juni 2018, 14:13:41 »
Nee ik snap dat je dat niet opnieuw wil doen.

Als ergens een samenvatting staat dan duik ik daar met plezier in. een met inhoudelijke text ipv superlatieven of getuigenverklaringen.
Niet om het te debunken wat leobus denkt dat ik probeer te doen.

Ik heb genoeg elektronische bagage om mee te denken vandaar mijn vragen.
'meer lampen in serie werkt niet' Dat verbaast me.
 En een condensator in serie?
Ik vind het element variac zo'n duister ding. spanningsdeler met 2 spoelen. Hoe kan daar in godsnaam iets goeds uit komen.
Hoe kan dat tot betere resultaten leiden dan een spanningsdeler met koolweerstanden(lampen)

Ik zelf heb jaren lang met kerst verlichting boven mijn bed geslapen(ed) in de zachtste stand. (eigenlijk hing heel mijn kamer vol) Alleen in het pikke donker zag je ze gloeien. Het gaf een fantastische sfeer die ik graag terug zou willen in huis.
Ik zou dus eerder veel van de lampen ophangen dan 1 om mijn geluid te verbeteren.
Maar de combi zou natuurlijk welkom zijn

Uit de vraagstelling blijkt duidelijk dat je je helemaal niet hebt ingelezen.
De materie rondom vd Heide is dermate complex dat dat ook niet even is samen te vatten.
Het hoe en waarom van bv Variac en meerdere lampen is uitgebreid aan de orde gekomen in het topic.
Meerdere lampen werken gewoon niet samen en om licht is het ook al niet te doen hier.
Daarom wordt er ook gezocht naar alternatieven voor de lamp, mede omdat ze simpel niet meer te krijgen zijn.
Ook blijkt duidelijk dat de inzichten en ideeën van vd Heide je nog niet bekend zijn.
Daarom ook : lees je eerst daarover een beetje in.
Voor Berret bv was dit alles een proces van tientallen jaren, dat kun je niet even simpel samenvatten.
Dan krijg je zoiets als : het geeft een enorm positieve impuls aan de muziekbeleving, en daarmee neem je dan weer
geen genoegen.

« Laatst bewerkt op: 19 juni 2018, 14:16:43 door Theo van Wermeskerken »
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

Leobus

• 524
« Reactie #2297 Gepost op: 19 juni 2018, 14:23:31 »
Beste Seoman,

Leobus bedoelt alleen te zeggen dat je op het gebied van scheikunde (materialenkennis) onzin vertelt.
En in mijn ogen betekent dat dan ook dat de geloofwaardigheid op andere gebieden een knauw krijgt. Als je ergens geen verstand van hebt, praat er dan niet over mee. En of je het fenomeen "Van der Heide" nu afkeurt of niet, laat ik buiten beschouwing.

Groet,
Leobus

Dat je epoxy en fenol op een hoop gooit kan ik wel in meegaan.
De binder, de vezel die gebruikt wordt is echter wel totaal verschillend. De een op basis van koolstof de ander op basis van silicium. 
Papier of katoen is in de verste verte niet vergelijkbaar met glas
 ???

Pfff, ik heb moeten zoeken waar nu ineens die fenol weer vandaan komt. Maar gevonden. De door jou genoemde goedkope chinese printplaten zijn dus van papier met als binder "Fenol- Formaldehyde". Dus niet puur Fenol. Maar goed ook, want dat spul is puur gif. En inderdaad, dit is dus ook een soort kunsthars, net als epoxy. Dit zijn de binders van papier of glasvezel. Dus niet andersom; dat de vezels de binders zijn. Blijft over dat beide een combintie zijn van een natuurlijke vezel en een kunstmatige binder. Ja, glas is voor mij ook natuurlijk. Zand dus. Van der Heide technisch zouden ze misschien wel kunnen verschillen, maar daar weet Theo vast meer van.

Groet,
Leobus

*

chansig

• 10828
« Reactie #2298 Gepost op: 19 juni 2018, 20:54:08 »

Daarom wordt er ook gezocht naar alternatieven voor de lamp, mede omdat ze simpel niet meer te krijgen zijn.

Waarom zit die lamp er überhaupt in dan in ? Kan zijn dat ik een onnozele vraag stel.

Zoals ik het me een beetje voorstel (vanuit absolute non kennis op elektronica gebied) gaat er stroom naar de lamp, naarmate men de variac draait wordt het licht sterker of zwakker. In mijn leken denkwijze gaat er bij verder opendraaien meer stroom naar de lamp en dichtdraaien betekent minder stroom naar de lamp. De Variac is dus een soort van sluis. Maar voor de sluis is de hoeveelheid stroom al aanwezig.

De lamp doet er niet toe, wordt geschreven, maar men ervaart wel een teveel aan "iets" als de lamp te fel gaat branden. Dat snap ik dus niet. Is dat uit te leggen ?

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

*

Opa S.

• 7439
  • Scheef en toch geen schaats
    • Second Life Audio
« Reactie #2299 Gepost op: 19 juni 2018, 20:55:51 »
Een vraagje mijnerzijds; van der Heide "pendelde" zijn onderdelen, gebeurt dat bij (onderdelen voor) de audiolamp ook nog steeds?
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__ 
               (___/  (___/  (___/

« Reactie #2300 Gepost op: 19 juni 2018, 23:26:13 »

Waarom zit die lamp er überhaupt in dan in ? Kan zijn dat ik een onnozele vraag stel.

Omdat er dus simpel nog gezocht wordt naar goede alternatieven

De lamp doet er niet toe, wordt geschreven, maar men ervaart wel een teveel aan "iets" als de lamp te fel gaat branden. Dat snap ik dus niet. Is dat uit te leggen ?

Als lichtbron is hij hier niet van belang.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

chansig

• 10828
« Reactie #2301 Gepost op: 20 juni 2018, 07:41:55 »
Dat weet ik. Maar wel in meer en minder. Meer en minder stroom dan. Een lamp is toch simpelweg een niet onderbroken stroomdraad ? Alleen wordt in een lamp de stroom gebruikt om licht te geven. Dus vandaar mijn sluis idee. De hoeveelheid stroom is er al, voor de sluis.

Gr. Hans

*

groovy.

• 11675
  • Old school audio.
« Reactie #2302 Gepost op: 20 juni 2018, 09:32:08 »
Is er al eens een blinde test gedaan met een echte oude en een moderne kooldraadlamp. Het zou kunnen dat die vraag al eerder gestelt is :angel:
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1. Acoustical 2800 All Balance. Lenco b51 Burn & Jones Super. Luxman l507s. Luxman t-550v. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404 Jerry mod.  Cabasse Prao.

Focus on the good.

*

Knosti de Platenwasser

• 2135
  • Geluid: de meest overschatte eigenschap van muziek
    • ReadScapeS
« Reactie #2303 Gepost op: 20 juni 2018, 11:24:34 »
Is er al eens een blinde test gedaan met een echte oude en een moderne kooldraadlamp. Het zou kunnen dat die vraag al eerder gestelt is :angel:

Ja, is gedaan. Ik heb zelf oude en nieuwe koopdraadlampen.
Bert heeft ook veel lampen en testte al van alles.

Maar blind testen heb je weinig aan. Het duurt uren voor het effect van de oude lamp helemaal weg is en weer een hele tijd voordat de uitwerking van de nieuwe stabiel is.
Aan/uit testen werken niet voor de lamp en blind testen ook niet.
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2018, 11:28:20 door Knosti de Platenwasser »
... on an Electrospective Odyssee.

*

groovy.

• 11675
  • Old school audio.
« Reactie #2304 Gepost op: 20 juni 2018, 11:53:51 »
Ok.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1. Acoustical 2800 All Balance. Lenco b51 Burn & Jones Super. Luxman l507s. Luxman t-550v. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404 Jerry mod.  Cabasse Prao.

Focus on the good.

*

chansig

• 10828
« Reactie #2305 Gepost op: 20 juni 2018, 11:58:38 »
Dat aan/uit blijkt bij anderen wel te werken.

Gr. Hans

*

Knosti de Platenwasser

• 2135
    • ReadScapeS
« Reactie #2306 Gepost op: 20 juni 2018, 19:01:08 »
Dat aan/uit blijkt bij anderen wel te werken.

Gr. Hans

Het is wel hoorbaar, maar je kunt er niks aan ontlenen omdat het stabiliseren een tijdje duurt. Je zit dan gewoon naar het stabiliseren te luisteren.
Voor mij is het DE manier om te laten horen dat de lamp in elk geval IETS doet: ik verander gewoon de lamp zelf voor een pauze, van kool naar wolfraam of zo, en dat hoor je wel. Dus doet de lamp in elk geval iets.
Wat je dus hoort is het stabiliseren. Zoeken van een nieuwe orde.

Mogelijk is het anders met gelijkrichting. Dat heb ik nu een week hier en het lijkt erop dat dit sneller en directer reageert. Maar ik ben daar voor mezelf nog niet helemaal uit.

*

horn

• 2073
  • hoorns en buizen
« Reactie #2307 Gepost op: 20 juni 2018, 21:27:42 »
Ik heb de “oude” lamp zonder gelijkrichting en gewoon met dimmer
Hier is het gelijk hoorbaar als ik hem aan of uit zet
Van dat stabiliseren heb ik nog nooit iets gehoord

*

Tannoysuperprestige

• 225
  • Geordende Chaos
« Reactie #2308 Gepost op: 20 juni 2018, 22:03:01 »
Zo! Een aantal dagen niet op het Forum geweest. Vanavond bijgelezen.

Het moge duidelijk zijn dat de Audiolamp de gemoederen op een leuke manier ons boeit. Zo nu en dan vliegt er iemand een beetje uit de bocht door de Audiolamp als niet werkend te beschouwen. Dat mag op een forum. Wel ben ik van mening dat diegene die dat vindt zich daar niet voortdurend in moet vastbijten. Op enig moment weten we heus wel wie er in gelooft en wie niet. Diegene die de Audiolamp hebben gehoord en/of er eentje hebben hebben prima de werking ervan mogen beleven of genieten er nog iedere dag van. Ik behoor tot de groep die er een heeft, en ook nog eens van de laatste generatie. Dus met de gelijkstroom module en de audiotegel. Waarbij deze nu netjes in een mooi kastje zitten. Hier staat de variac boven op.

De Audiolamp is geen ‘audioverbeter tool’ waarbij er op een technische wijze aangetoond kan worden waarom het werkt. Ook kun je er niet aan meten oid. En dat vind ik ook helemaal niet nodig. En die behoefte heb ik ook geheel niet. Ik kan ook niet meten hoe ‘goed mijn versterker of mijn speakers’ klinken. Een groot deel van onze geliefde audiohobby heeft 100% te maken met persoonlijke voorkeuren, persoonlijk smaak en ook ‘hoe ver wil je gaan?’ Hoe hoog ligt je persoonlijke meetlat. Die ligt voor een ieder op een andere hoogte. Ook het financiële budget speelt een rol. Wat ik nu zo mooi vind aan de wereld van Van der Heide, de wereld van de structuur informatie zogezegd, is dat je voor bescheiden bedragen je set naar een hoger niveau kunt tillen. Tuurlijk is mijn opmerking subjectief. Wat ik bescheiden bedragen vind kan voor een ander geheel anders liggen.

Ongeveer 5 jaar geleden heb ik het roer om gegooid en heb mijn set drastisch ingericht naar de uitgangspunten en inzichten van de ‘wereld van de ordening’ zoals Berret en Theo van Wermeskerken deze tot op heden hebben kunnen vormgeven. Is alles over een leien dakje gegaan? Nee. Zeker niet. Ik heb de gehele set ook wel eens dagen lang uit gehad en was het spoor soms kwijt.  TvW en ik hebben herhaaldelijk lange gesprekken gevoerd om te bereiken waar we nu staan. Mijn rol is voornamelijk het luisteren naar nieuwe vindingen en daar dan een mening over te vormen. Zo hebben we pittige discussies gehad over luidsprekerbekabeling en interlinks! Inmiddels heb ik geheel geen fabriekskabels meer. Zelfs geen merk netsnoeren. Inmiddels heb ik netsnoeren die ook handgemaakt zijn door TvW. Al mijn bekabeling heeft als basis: verguld koper, katoen en snot.

Tjee, wat ben ik aan het uitweiden! Wat is mijn kleine boodschap? Dat ik erg blij met mijn Audiolamp. Deze past prima in het gehele ‘concept’.  Dat ik weet dat er aan ieder onderdeel van de lamp met liefde is gesleuteld en met maar 1 doel: ons, als luisteraars nog meer te laten genieten van de muziek!

Thanks Berret en Theo!

Over mijn Audiolamp: deze staat bij mij in het midden voor de set. Bijna 1 meter naar voren. Tevens heb ik diverse koolstof lampen beluisterd en mijn voorkeur gaat sterk uit naar een oud exemplaar met dunne draadjes.

Iedere dag een stapje beter, dan wordt het vanzelf fantastisch!

*

Knosti de Platenwasser

• 2135
    • ReadScapeS
« Reactie #2309 Gepost op: 20 juni 2018, 22:54:07 »
Ik heb de “oude” lamp zonder gelijkrichting en gewoon met dimmer
Hier is het gelijk hoorbaar als ik hem aan of uit zet
Van dat stabiliseren heb ik nog nooit iets gehoord
Jij bent een van die gelukkigen bij wie de dingen vanaf het begin meewerkten.
Ik ben een van die weinigen bij wie het maar niet van de grond wilde komen voor langere tijd.
Bovendien is de uitwerking van dit alles niet overal en in elke set hetzelfde. Dat wat de eigenaar zoekt qua muzikale presentatie en overtuigingskracht  kan uiteindelijk gevonden worden via structuur modificaties en het scheppen van permanente orde, maar mogelijk zoek ik ook gewoon iets anders?