*

radiohead

• 4437
  • The progress of science is not driven by consensus
Re: De "audiolamp"
« Reactie #2220 Gepost op: 10 juni 2018, 13:39:10 »
Bij deze een status update van mijn ervaringen met De Audiolamp waarbij de Audiolamp ‘draait op gelijkstroom’ en de printplaat en de variac op een Audiotegel staan. De printplaat ligt nu netjes in een houten bakje. Ziet er gaaf uit!

Voorwaarde is dat de stekkers 100% moeten worden aangesloten zoals Theo van Wermeskerken ze heeft gemerkt. Doe je dat niet dan klinkt het echt niet lekker. Je krijgt dan een soort ‘turbo-sound’. Alles klinkt dan opgeklopt en stressig. Ik heb dat in twee situaties mogen beluisteren. Bij mijzelf en bij Arjen. Arjen is geen lid van Audiofreaks. Is inmiddels een groot fan geworden van Audiotegels en de Audiolamp. Helaas sloot hij de Audiolamp foutief aan......niet fijn. Gelukkig ontdekten we het tijdig. Nou ja,......aan het einde van de avond. Overigens: TvW heeft alles keurig gemerkt. Dus......kan er niets fout gaan. Zou je zeggen........

Van de week hernieuwd geëxperimenteerd met hoe krachtig ik de lamp wilde laten branden/gloeien. Ik kom toch iedere keer op dat ik de lamp heel zachtjes laat branden. Er lijkt een volgend verband te zijn: hoe krachtiger ik de lamp laat gloeien hoe meer upbeat de muziek wordt weergegeven. Mijn voorkeur gaat dus uit naar dat de lamp zachtjes brand. In het donker zie je de lamp dan zwak gloeien. Bij daglicht is het maar nauwelijks te zien! Op mijn variac zit een rood ledje. Is best handig. Dan kan ik iig zien dat ie aan staat.

In deze ben ik benieuwd naar jullie ervaringen over mn de mate waarin jullie de lamp laten gloeien.
Bedankt voor de ervaringen TannoySP!

Onlangs ook weer de cd Milt Hinton nu pas goed ontdekt. Geweldig stuk muziek "laughing at life". Bedankt voor die cd en voor de Chaos II natuurlijk.

Ook laatst weer genoten van muziek van Nils lofgren. De audiolamp en alle tweaks stellen me toch in staat om dit soort muziek zo veel beter te horen. De teksten van Nils werken voor mij therapeutisch en je voelt het psychologische inzicht van de zanger zo veel dieper dankzij de ordening waardoor het in je kamer staat. Is toch mooi dat wij zo kunnen genieten? Waarom zou iemand dat een ander willen afnemen?

-------
Armies play families fight
Long workday sleepless night
Some try so hard but not for the team
So some must dream

-------
Restless souls shattered hearts
Talk of peace that never starts
Self proclaimed saviours just float downstream
So some must dream
Follow your heart yes some must dream
Refrain
-------
Dreams sweet dreams dreams
Dream dream dream

-------
People cry some for joy
We're not here to des-troy
Some live so poor and still shine so clean
Yes some must dream
Follow your heart yes some must dream
Dream dream some must dream

Verder niets te melden :)
There is no profit in deceit. Honest man know that revenge does not taste sweat...(Robert Palmer).

*

Tannoysuperprestige

• 218
  • Geordende Chaos
« Reactie #2221 Gepost op: 10 juni 2018, 14:06:37 »
Upbeat? Daarmee bedoel je... snellere beats? Dus nummers zijn sneller afgelopen? Hoeveel seconden ongeveer?

Ik wilde met ‘upbeat’ uitdrukken dat de muziek zo intens wordt weergegeven dat het zelfs opdringerig kan zijn. Ik streef een ultieme vorm van een holografische weergave na. Waarbij het ten allen tijden muzikaal moet blijven. Met muzikaal bedoel ik dat je er van geniet en dat er geen rare irritaties in de muziek weergave zitten. Als je de lamp fel/feller laat branden dan kan er een vorm van opdringerigheid ontstaan.

Helaas........kan ik de nummers niet sneller laten aflopen!  ;D ;)
Iedere dag een stapje beter, dan wordt het vanzelf fantastisch!

*

Tannoysuperprestige

• 218
  • Geordende Chaos
« Reactie #2222 Gepost op: 10 juni 2018, 14:08:46 »
Bij sommige nummers is het inderdaad niet erg dat ze wat sneller klaar zijn.

Gr. Hans

Zie mijn aanpassing in mijn geschreven tekst en mijn aanvullende opmerking zoals ik die net hiervoor heb geplaatst.

*

Buell

• 632
« Reactie #2223 Gepost op: 10 juni 2018, 18:42:47 »
Citaat van: Tannoysuperprestige . ..................................
[/quote
Van de week hernieuwd geëxperimenteerd met hoe krachtig ik de lamp wilde laten branden/gloeien. Ik kom toch iedere keer op dat ik de lamp heel zachtjes laat branden. Er lijkt een volgend verband te zijn: hoe krachtiger ik de lamp laat gloeien hoe intenser de muziek wordt weergegeven. Dat kan ontaarden in een vorm van opdringerigheid. Mijn voorkeur gaat dus uit naar dat de lamp zachtjes brand. In het donker zie je de lamp dan zwak gloeien. Bij daglicht is het maar nauwelijks te zien! Op mijn variac zit een rood ledje. Is best handig. Dan kan ik iig zien dat ie aan staat.

In deze ben ik benieuwd naar jullie ervaringen over mn de mate waarin jullie de lamp laten gloeien.

Mijn lamp brand minimaal,net als bij jou.
Heb ook dezelfde ervaring wanneer hij feller brand.
Mijn lamp is nog "old school" .
Maar wel met de schuifdimmer op een tegel.

« Laatst bewerkt op: 10 juni 2018, 18:44:20 door Buell »
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Line Magnetic LM219ia | Audio GD R2R 7 dac| Magna Hifi_Mano Ultra streamer | TvW Erres(Philips) CD104 | PrimaLuna 8 cdspeler | Franco Serblin- Accordo monitoren| Suzy Wong tegels | Audio lamp | stroom alles M-Way

*

mumsoft

• 2853
  • Breng eens een zonnetje onder de mensen
« Reactie #2224 Gepost op: 10 juni 2018, 18:47:42 »
Idem. Alleen heb ik geen ervaring met harder branden. Us bin zunig
Marc
Do re mi fa so la ti do
Geef om/aan muziek van nu!
Lekker hangen op de ...

*

Knosti de Platenwasser

• 2134
  • Geluid: de meest overschatte eigenschap van muziek
    • ReadScapeS
« Reactie #2225 Gepost op: 10 juni 2018, 21:31:51 »
Van de week hernieuwd geëxperimenteerd met hoe krachtig ik de lamp wilde laten branden/gloeien. Ik kom toch iedere keer op dat ik de lamp heel zachtjes laat branden. Er lijkt een volgend verband te zijn: hoe krachtiger ik de lamp laat gloeien hoe intenser de muziek wordt weergegeven. Dat kan ontaarden in een vorm van opdringerigheid. Mijn voorkeur gaat dus uit naar dat de lamp zachtjes brand. In het donker zie je de lamp dan zwak gloeien. Bij daglicht is het maar nauwelijks te zien! Op mijn variac zit een rood ledje. Is best handig. Dan kan ik iig zien dat ie aan staat.

In de afgelopen twee jaar hebben hier verschillende lampen gebrand. Gewoon, om te experimenteren met wat er te koop is, maar ook met het gegeven dat de lamp zelf ook een rol speelt.
Daarbij is gebleken dat verschillende soorten lampen ook verschillende optima hebben voor de gloeispanning, en bij die optima ook niet allemaal dezelfde hoeveelheid licht afgeven.
Ik gebruik bijvoorbeeld nu al een hele tijd een buislamp. Die heeft geen koolstof filament, maar één langgerekte wolfraamdraad (geen spiraal) -- en die heeft maar heel weinig spanning nodig (30V) voor zijn optimum. Ik heb ook een Sylvana 150W kooldraadlamp die zijn optimum rond 51V heeft en een 60W Bailey die 47V het fijnst vindt. Beide stralen dan toch nog minder licht uit dan de buislamp op 30V.

Hoe dan ook, jouw bevindingen kan ik beamen. Onafhankelijk van dat optimum wordt de lamp makkelijk te sterk gezet.
Ik meende ook dat er dan iets van de aloude hifi-gejaagdheid doorheen ging klinken. Jij noemt het opdringerigheid, en dat is het ook!
Meer een confronterende muziekervaring en minder een om gewoon te ondergaan.

Toen ik in de gaten kreeg hoe belangrijk het vinden van dat optimum is, ook in verband met het periodiek wisselen van lampen en het niet steeds opnieuw hoeven uitvinden van het optimale spanningswiel, ben ik op dit punt een tijdlang wat omzichtiger gaan experimenteren.
D.w.z., tenminste drie dagen ervan afblijven voordat er weer eens 5V bij komt of af gaat.
Maar ook dat kan lastig zijn, omdat er ook andere invloeden zijn die inwerken op wat uiteindelijk de muzikale ervaring is.
Ik was er al voor gewaarschuwd, maar zelfs veel stof op / in de set kan een nadelige invloed uitoefenen. Stof is immers één van de tastbare vormen van chaos... ;)
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2018, 21:35:05 door Knosti de Platenwasser »
... on an Electrospective Odyssee.

*

Knosti de Platenwasser

• 2134
  • Geluid: de meest overschatte eigenschap van muziek
    • ReadScapeS
« Reactie #2226 Gepost op: 11 juni 2018, 19:38:42 »
Sinds vanmorgen brandt hier ten huize ook Audiolamp V4.0
Berret kwam een doosje sigaren brengen dacht ik. Later zag ik dat er draden uitkwamen.
Hij heeft gelijkrichting tussen variac en lamp geïnstalleerd en dat snap ik nog wel.

Dus nu moet ie blijkbaar op gelijkstroom lopen. Ik zie verder geen verschil, maar goed...

Qua samenvatting van het sonische deel van de upgrade kom ik momenteel niet verder dan "wat kebeurt???"
Daar komt vast nog een genuanceerdere impressie voor in de plaats.  ;D

Bedankt Bert, bedankt Theo! Het werkt et comment!!!
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2018, 19:41:02 door Knosti de Platenwasser »
... on an Electrospective Odyssee.

*

Buell

• 632
« Reactie #2227 Gepost op: 12 juni 2018, 19:22:42 »
Top.
Enjoy!
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Line Magnetic LM219ia | Audio GD R2R 7 dac| Magna Hifi_Mano Ultra streamer | TvW Erres(Philips) CD104 | PrimaLuna 8 cdspeler | Franco Serblin- Accordo monitoren| Suzy Wong tegels | Audio lamp | stroom alles M-Way

*

Tannoysuperprestige

• 218
  • Geordende Chaos
« Reactie #2228 Gepost op: 12 juni 2018, 21:54:43 »
Top! Lekker genieten. Ik ben benieuwd naar je ervaringen

« Reactie #2229 Gepost op: 12 juni 2018, 23:01:16 »
Sinds vanmorgen brandt hier ten huize ook Audiolamp V4.0
Berret kwam een doosje sigaren brengen dacht ik. Later zag ik dat er draden uitkwamen.
Hij heeft gelijkrichting tussen variac en lamp geïnstalleerd en dat snap ik nog wel.

Dus nu moet ie blijkbaar op gelijkstroom lopen. Ik zie verder geen verschil, maar goed...

Qua samenvatting van het sonische deel van de upgrade kom ik momenteel niet verder dan "wat kebeurt???"
wow vandaag ook een doosje ontvangen en nieuwe/oude variac omgebouwd....wordt vervolgd.....
Daar komt vast nog een genuanceerdere impressie voor in de plaats.  ;D

Bedankt Bert, bedankt Theo! Het werkt et comment!!!

« Reactie #2230 Gepost op: 14 juni 2018, 10:42:58 »
Ook ik kan nu genieten van de noeste arbeid van Berret , verbouwde variac en het "sigarendoosje".
De eerste indrukken zijn geweldig!Meer ruimte, rust in het geluidsbeeld,meer details en nog meer "live"!
Kippenvel van Hadouk ,Baldamore je swingt mee met het publiek....dat Quad 57's zó laag kunnen gaan of het mij
kunnen laten beleven (Cesar Franck, orgel opus 16). Tijdens het afspelen gaat het ook na enige tijd weer steeds luider klinken.Wordt vervolgd.  :)

*

Tannoysuperprestige

• 218
  • Geordende Chaos
« Reactie #2231 Gepost op: 14 juni 2018, 19:39:41 »
Ook ik kan nu genieten van de noeste arbeid van Berret , verbouwde variac en het "sigarendoosje".
De eerste indrukken zijn geweldig!Meer ruimte, rust in het geluidsbeeld,meer details en nog meer "live"!
Kippenvel van Hadouk ,Baldamore je swingt mee met het publiek....dat Quad 57's zó laag kunnen gaan of het mij
kunnen laten beleven (Cesar Franck, orgel opus 16). Tijdens het afspelen gaat het ook na enige tijd weer steeds luider klinken.Wordt vervolgd.  :)

Je 1e indrukken zijn zeer herkenbaar! Ben benieuwd naar je verdere ervaringen!

*

minplus

• 7743
  • relax, don't do it
« Reactie #2232 Gepost op: 14 juni 2018, 22:48:33 »
Vandaag hebben Theo en Evehal hier een audiolamp plus variac plus speciale print en nog meer gebracht en de zaak aangesloten.
Met het voor ons bekende effect op diepte en plaatsing wat we bij Tdo ook waarnamen. En met heel veel dank aan Theo.

Het meest indrukwekkende kwam eigenlijk toen ze al een tijd vertrokken waren en een vrouw/nieuwe vriendin, die we al heel lang via via kennen maar die hier nog nooit geweest was, hier kwam eten en daarnaast kijken naar een verzameling schilderijen die hier opgeslagen staan voor de verkoop cq. uitleen.
Ze is enorm veel gewend qua muziek en geluid (was getrouwd met een musicus met in huis een erg mooie installatie) en ging en gaat heel veel naar concerten, binnenkort bv. naar My Baby. 8)
Ze wilde de set hier ook wel even horen en ik heb voor haar een stukje van Shellfire van P'etra gedraaid.
Erg snel zat ze met tranen in de ogen te luisteren en je kon aan haar gezicht zien dat ze haar best deed om de tranen binnen te houden. Het deed iets heel aparts met haar.
Zijn het de JBL's met de CD104 en de McIntosh, is het de schitterende 20 jaar oude muziek van P'etra of is het hetgeen de lamp toevoegt?
Geen idee, daar kom je nooit achter, maar ik heb dit nooit eerder meegemaakt met bezoekers de afgelopen 50 jaar.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

J.B.L

• 3605
« Reactie #2233 Gepost op: 14 juni 2018, 22:59:05 »
Vast niet de JBL's, zijn opgeleukerde disco speakers...leuk voor car audio freaks man, zou ze niet eens gratis willen hebben.

Oh nee wacht........
 ;)

Desalniettemin overweeg ik om de mijne weg te doen ivm. b-r aan de achterkant, ik krijg ze hier niet ver genoeg van de achterwand af.
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2018, 23:02:12 door J.B.L »

*

a.b.

• 8962
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #2234 Gepost op: 14 juni 2018, 23:20:03 »
BR voor of achter doet er niet veel toe.
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin