Re: De "audiolamp"
« Reactie #2235 Gepost op: 14 juni 2018, 23:36:17 »
BR voor of achter doet er niet veel toe.

Ja, dat doet er wel toe en dat heeft te maken met timing.
Met het geluid inderdaad niet zo veel.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

a.b.

• 9111
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #2236 Gepost op: 14 juni 2018, 23:46:02 »
Onzin.
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

« Reactie #2237 Gepost op: 14 juni 2018, 23:48:26 »
Vandaag hebben Theo en Evehal hier een audiolamp plus variac plus speciale print en nog meer gebracht en de zaak aangesloten.
Met het voor ons bekende effect op diepte en plaatsing wat we bij Tdo ook waarnamen. En met heel veel dank aan Theo.

Het meest indrukwekkende kwam eigenlijk toen ze al een tijd vertrokken waren en een vrouw/nieuwe vriendin, die we al heel lang via via kennen maar die hier nog nooit geweest was, hier kwam eten en daarnaast kijken naar een verzameling schilderijen die hier opgeslagen staan voor de verkoop cq. uitleen.
Ze is enorm veel gewend qua muziek en geluid (was getrouwd met een musicus met in huis een erg mooie installatie) en ging en gaat heel veel naar concerten, binnenkort bv. naar My Baby. 8)
Ze wilde de set hier ook wel even horen en ik heb voor haar een stukje van Shellfire van P'etra gedraaid.
Erg snel zat ze met tranen in de ogen te luisteren en je kon aan haar gezicht zien dat ze haar best deed om de tranen binnen te houden. Het deed iets heel aparts met haar.
Zijn het de JBL's met de CD104 en de McIntosh, is het de schitterende 20 jaar oude muziek van P'etra of is het hetgeen de lamp toevoegt?
Geen idee, daar kom je nooit achter, maar ik heb dit nooit eerder meegemaakt met bezoekers de afgelopen 50 jaar.

Was weer leuk en gezellig bij Min Plus / Plus Min.
Een poos geleden was ik daar ook al eens.
Ze hebben alleen een waterpistool, maar wonen daar zo fraai en ruim in de natuur dat je probleemloos uit alle ramen
een jachtgeweer kunt afschieten.
Mooie en goede set met JBL en dikke Mac's met dito geluid.
Die JBL speakers zijn overigens identiek aan die van Herbert, de man die in het begin wat problemen ondervond
toen hij verhuisde naar 14 hoog.
Over de modificaties zal ik hier niet zo veel zeggen, maar de gevolgen die Min Plus hier boven beschrijft hebben we
vaker meegemaakt.
Ook hier brak iemand, die overigens i.t.t. het bezoek bij Min Plus niet eens zo dol op muziek was, plotseling in tranen uit
toen het zelfde muziekstuk met lamp werd gedraaid.
En dat was nog zonder de dc regeling.
Zoals al gezegd : het was weer gezellig en met een beste pot jam en een borrel, waarvoor nogmaals dank, gingen Evehal
en ik weer huiswaarts.

« Reactie #2238 Gepost op: 14 juni 2018, 23:50:44 »
Onzin.

Oké da's dan goed.
Maar geluid via reflectie van de achterwand is dus hetzelfde als direct van voren.

*

minplus

• 7947
  • relax, don't do it
« Reactie #2239 Gepost op: 15 juni 2018, 00:00:19 »
Vast niet de JBL's, zijn opgeleukerde disco speakers...leuk voor car audio freaks man, zou ze niet eens gratis willen hebben.

Oh nee wacht........
 ;)

Desalniettemin overweeg ik om de mijne weg te doen ivm. b-r aan de achterkant, ik krijg ze hier niet ver genoeg van de achterwand af.

Ga je spijt van krijgen, vrees ik. Een halve meter is genoeg. Drie meter is natuurlijk nog iets mooier. ;D
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

J.B.L

• 3702
« Reactie #2240 Gepost op: 15 juni 2018, 00:06:35 »
Met iets indraaien gaat het ook goed, de Accuphase blokken gaven duidelijk een verbetering in laagcontrole over de Arcam.
Aan de andere kant heb je wat geld gespaard en dan gaat het kriebelen  :-X Zat daarom te denken aan een speaker met een smalle 'kont' - SF Amati Homage, B&W 800D / 802D2 iets in die trent.
Accuphase E-600 | LKS DA-004 2018 | Avalon Opus | Kimber KS-1130 / Supra Sword LS  / Supra USB | SoTM SMS-200 Ultra Neo + Roon

*

a.b.

• 9111
« Reactie #2241 Gepost op: 15 juni 2018, 00:08:10 »
De plaatsing van de luidspreker tot de achterwand is wel belangrijk ivm de reflectie, de plaatsing van de basreflexpoort in een goed ontworpen luidspreker is dat niet aangezien laag rondstraalt, waar de poort zich ook bevindt. Eventuele timingsverschillen en of faseshifts in die frequenties zijn voor menselijke oren niet hoorbaar in een gewone luisterruimte (wel op een koptelefoon en zelfs dan pikt bijna niemand dat op). Daar heeft Toole onderzoek naar gedaan.

Je zou dit draadje ook nog eens kunnen doornemen.

https://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=17253.15

*

a.b.

• 9111
« Reactie #2242 Gepost op: 15 juni 2018, 00:09:44 »
Met iets indraaien gaat het ook goed, de Accuphase blokken gaven duidelijk een verbetering in laagcontrole over de Arcam.
Aan de andere kant heb je wat geld gespaard en dan gaat het kriebelen  :-X Zat daarom te denken aan een speaker met een smalle 'kont' - SF Amati Homage, B&W 800D / 802D2 iets in die trent.

Indraaien heeft nul effect op laagweergave, tenzij de luidspreker ook tot een andere afstand van de achterwand wordt geplaatst. Maar dan moet je denken aan relatief grote afstanden en niet denken in enkele tientallen centimeters.

« Reactie #2243 Gepost op: 15 juni 2018, 00:23:16 »
Het was gezellig en zinvol tijdens het bezoek aan min-plus en plus-min: dank je voor de gastvrijheid en het kedootje!
De gelijkstroommodule is de meest recente, dus mk2-versie, want ik heb hem gisteravond meegekregen van Theo, hem gisteravond laat nog beluisterd en vergeleken met de 1e versie gelijkstroom en is vanmiddag bij Min-plus afgeleverd.
Mijn bevinding was een enorme positieve stap, te vergelijken met die van de overgang van wissel- naar gelijkstroom: een wow-gevoel, fantastisch!
De te horen/onderscheiden details moet een ieder maar zelf omschrijven, maar een grote verbetering is het! Veel luisterplezier toegewenst!

« Reactie #2244 Gepost op: 15 juni 2018, 09:01:37 »
De plaatsing van de luidspreker tot de achterwand is wel belangrijk ivm de reflectie, de plaatsing van de basreflexpoort in een goed ontworpen luidspreker is dat niet aangezien laag rondstraalt, waar de poort zich ook bevindt. Eventuele timingsverschillen en of faseshifts in die frequenties zijn voor menselijke oren niet hoorbaar in een gewone luisterruimte (wel op een koptelefoon en zelfs dan pikt bijna niemand dat op). Daar heeft Toole onderzoek naar gedaan.

Je zou dit draadje ook nog eens kunnen doornemen.

https://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=17253.15

Dank voor de tip.
En ik loop ook al een poosje mee en er was wel meer dat niet kan en kon en later toch bleek te kunnen.
Vd Heide had ook van dergelijke dingen en de audiolamp is er ook zo eentje.
En daarover gaat dit topic.
Waarschijnlijk is het wel een interessant onderwerp in speakers.

*

a.b.

• 9111
« Reactie #2245 Gepost op: 15 juni 2018, 09:54:06 »
Citaat

En ik loop ook al een poosje mee en er was wel meer dat niet kan en kon en later toch bleek te kunnen.

Wat dan? Want om te beweren dat iets kan, moet je met meer komen dan wat niet controleerbare luisterervaringen. De audiolamp bijvoorbeeld, kan tot nu toe nu helemaal niets. Misschien overmorgen wel, maar tot nu toe niet.

En het is eerder andersom. Mensen hebben altijd beweerd phase-shifts te kunnen horen in de laagweergave, en als daar dan serieus onderzoek naar gedaan wordt, kunnen ze het niet.

« Laatst bewerkt op: 15 juni 2018, 10:13:20 door a.b. »

*

berret

• 2164
  • Universeel Leeghoofd en nu echt platzak
« Reactie #2246 Gepost op: 15 juni 2018, 11:25:27 »
Och, hij geeft licht( een beetje) en wat warmte. Dus in het meetbare doet het ding al wat. Als jij het fenomeen om wat voor reden dan ook het niet wilt ervaren door niet bij iemand te gaan luisteren, dan is dat je goed recht. Maar om andere mensen hun ervaringen dan maar als niet bestaand af te doen omdat het niet te meten is, vind ik een beetje....

En voor de rest wil ik me niet door dit soort spelletjes laten meeslepen.

*

a.b.

• 9111
« Reactie #2247 Gepost op: 15 juni 2018, 11:41:10 »
Och, hij geeft licht( een beetje) en wat warmte. Dus in het meetbare doet het ding al wat. Als jij het fenomeen om wat voor reden dan ook het niet wilt ervaren door niet bij iemand te gaan luisteren, dan is dat je goed recht. Maar om andere mensen hun ervaringen dan maar als niet bestaand af te doen omdat het niet te meten is, vind ik een beetje....

En voor de rest wil ik me niet door dit soort spelletjes laten meeslepen.

Vanwaar die vooringenomenheid? Je denkt dat ik nooit heb geluisterd? Waarom? Ik heb de lamp meermalen beluisterd. Al die negativiteit is niet nodig Berret.

Verder zeg ik niet dat ze het niet ervaren :) Je ziet wat je wil zien, je hoort wat je wil horen, maar dat betekent nog niet dat het er is.

*

mumsoft

• 2866
  • Breng eens een zonnetje onder de mensen
« Reactie #2248 Gepost op: 15 juni 2018, 13:10:51 »
Ik ben ook hartstikke vooringenomen en raak steeds benieuwder.  :D :o :laugh:
Marc
Do re mi fa so la ti do
Lekker hangen op de ...

*

Rood

• 10398
« Reactie #2249 Gepost op: 15 juni 2018, 13:12:44 »
de elco is een ramp in de audio line .
voor een voeding is het dat het moet maar liefst zo minimaal mogelijk

En jij bent een ramp in de audiolamp line.

Nou, nou, nou....ik neem aan dat je zelf wel het verschil ziet tussen het bekritiseren van een ding of een persoon.

Gr. Hans

Het antwoord op je vraag heb ik zeker gemist ..

Geen antwoord is ook een antwoord.

Gr. Hans

Misschien moet er een keer iemand vragen om het wiskundig uit te leggen : na elke verbetering of tegel of lamp / upgrade klinkt het vele malen beter .
Inmiddels tot de macht 383 .
En het rare is dat ik het effect goed hoor alleen ik wil het niet in huis . Veel te benauwend die lavastroom aan emoties .
Dus als believer zeg ik : mooi spul . Maar dat hyper hyper [/Scooter] ..