*

Wim72

• 1683
Re: De "audiolamp"
« Reactie #2370 Gepost op: 12 juli 2018, 18:23:22 »
Mensen met een slechte "inborst" bedoeld men daarmee mensen met een kippenborst?

« Reactie #2371 Gepost op: 13 juli 2018, 00:43:36 »

Wat er bij Knosti is gebeurd weet ik natuurlijk niet en kan daar dus ook niets van zeggen.
Wel een paar algemeenheden.
Het is natuurlijk zo dat niet iedereen even goed waarneemt en dat hoeft dan helemaal nog niet aan de kwaliteit van het
gehoor te liggen.
Mijn vriendin bv. heeft veel betere oortjes dan ik en hoort, om een voorbeeld aan te halen, de hond op Amused to death
perfect. Ze kan alleen niet duiden waar het beest zit in het geluidsbeeld.
Dat heb ik hier overigens met meer mensen meegemaakt, velen vinden het zeer bijzonder dat een geluidsbeeld zich tot
ver rondom de speakers kan bevinden.
En het is, voor mij althans, nu net dat fenomeen dat bij de audiolamp optreedt.
En door een wat andere perceptie van het waarnemen verandert dan ook ' het geluid '. Zoiets.
Het zou ook nog zo kunnen zijn dat mensen ' het ' missen omdat ze gefocust zijn op veranderingen in het geluid en daar
zit het, voor mij tenminste, niet direct.
Dan zijn er hier ook mensen geweest die het duidelijk hoorden, maar het niet wilden horen.
En dat is dan nog bij het al dan niet aanwezig zijn / aan staan van die lamp.
Hoe gevoelig sommigen dan nog kleine nuance verschillen bij het aan staan kunnen waarnemen bleek onlangs nog.
Omdat keramische condensatoren zo goed zijn in het verwerken van allerlei hoogfrequente rotzooi, had ik in mijn jeugdig
enthousiasme op de gelijkrichtprint van TSP zo'n condensator toegevoegd.
Maxima zou wel zeggen : hij was een beetje dom..
Berret had mij daar nl. al voor gewaarschuwd, maar ach, die weet ook niet waarover hij het heeft  :o
Maar goed, het ding zat op de print en die werd bij TSP tussen variac en lamp geplaatst.
TSP overigens wist daarvan niets en was in eerste instantie erg verguld met het resultaat van een grotere afbeelding.
Maar na een poosje begon hij zich te irriteren aan een klein randje om bv de stemmen en dat randje was er eerder niet.
Hij maakte daarvan melding en het grijze hoofd van Berret knikte gelijk : zie je nu wel..
Afijn, we zijn samen naar Sneek geweest en ik heb het keramische kreng van de print gehaald, weer aangesloten en
het randje was weg en is tot op heden nog steeds weg.
Dat fenomeen trouwens met keramische condensatoren had ik kunnen weten want ik heb keramische tweeters gehad
die iets soortgelijks deden.
Ontzettend veel details, maar ook een soort van irriterend bijgeluidje.
Het oor kan dus ook zo gevoelig zijn dat kleine nuance verschilletjes binnen het lampgebeuren nog gemerkt kunnen worden.
Daarbij is het ook nog zo dat er tussen verschillende uitvoeringen van kooldraadlampen ook nog verschillen kunnen worden
opgemerkt.
Zo heeft Knosti blijkbaar een voorkeur voor de door hem gebruikte staaflamp, wat overigens geen kooldraadlamp is.
Maar : alles mag en het is allemaal maar hobby.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

chansig

• 10727
« Reactie #2372 Gepost op: 13 juli 2018, 09:54:41 »
Het zou natuurlijk ook nog een optie kunnen zijn dat het fenomeen er niet is.

Wat er bij Knosti is gebeurd weet ik natuurlijk niet en kan daar dus ook niets van zeggen.
Het is natuurlijk zo dat niet iedereen even goed waarneemt en dat hoeft dan helemaal nog niet aan de kwaliteit van het
gehoor te liggen.
Mijn vriendin bv. heeft veel betere oortjes dan ik en hoort, om een voorbeeld aan te halen, de hond op Amused to death
Dat heb ik hier overigens met meer mensen meegemaakt, velen vinden het zeer bijzonder dat een geluidsbeeld zich tot
En door een wat andere perceptie van het waarnemen verandert dan ook ' het geluid '. Zoiets.
Het zou ook nog zo kunnen zijn dat mensen ' het ' missen omdat ze gefocust zijn op veranderingen in het geluid en daar
Dan zijn er hier ook mensen geweest die het duidelijk hoorden, maar het niet wilden horen.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

« Reactie #2373 Gepost op: 13 juli 2018, 11:45:56 »

gehoor te liggen.

Gr. Hans

Voor jou is die optie zelfs  de realiteit.
Maar jouw waarneming staat haaks op onderhand die van vele honderden andere.
Hier thuis al vele tientallen in de loop der jaren.
Zijn die waarnemingen dan meer of minder waard dan die van jou ? Nee, geenszins.
Maar een optie voor jou zou dan ook nog kunnen zijn om te denken : Nou, die lui met die lampjes horen blijkbaar
wat anders dan ik, laat ze lekker naar hun lampjes luisteren en ik hou me bij mijn geluid.
Het steeds maar hierover doorzagen doet het forum geen goed en bovendien is er speciaal voor dit omstreden topic
een extra topic beschikbaar waar je mag ontrafelen zo hard je wilt.
En ik mag daar niet meer reageren dus last van mij zul je daar ook al niet hebben.
Laat de hoorders zoals jij ze noemt lekker horen wat ze denken te horen.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

groovy.

• 11597
  • Old school audio.
« Reactie #2374 Gepost op: 13 juli 2018, 11:52:34 »
Er is niets gebeurd bij Knosti,moet dat dan?
Zoek je een reden waarom wij het niet wij het niet hoorden?

Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1. Acoustical 2800 All Balance. Lenco b51 Burn & Jones Super. Luxman l507s. Luxman t-550v. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404 Jerry mod.  Cabasse Prao. Rodec sm200.

Focus on the good.

*

Knosti de Platenwasser

• 2118
  • Geluid: de meest overschatte eigenschap van muziek
    • ReadScapeS
« Reactie #2375 Gepost op: 13 juli 2018, 12:04:11 »
Ik heb inderdaad een lichte voorkeur voor de staaflamp, maar tijdens het betreffende bezoek en in de weken ervoor gebruikte ik een vintage kooldraadlamp.
Dat even voor de duidelijkheid en voorkomen van misverstand. Het was een echte kooldraadlamp die werd gebruikt.
... on an Electrospective Odyssee.

*

berret

• 2152
  • Universeel Leeghoofd en nu echt platzak
« Reactie #2376 Gepost op: 13 juli 2018, 12:36:00 »

Zullen we eens ophouden met dit gezeik?
Mensen die niets horen cq ervaren hebben net zoveel recht van spreken als mensen die wel wat ervaren. Ik maak dit gekrakeel al meer dan 30 jaar mee en ik weet onderhand hoe de hazen lopen. Laat iedereen in zijn waarde, dat is het beste voor die iedereen. Als ik het goed begrijp, maar correct me when i am wrong, is dit topic voor gebruikerservaringen. Chansig en Groovy ervaren niets, dat vind ik persoonlijk een prima gebruikservaring, en anderen ervaren van alles. Ook een prima ervaring .
En laten we het daar bij houden. Over de ontrafeling, ik ben ervnog altijd heel nieuwsgierig naar. Dus hoop ik daar binnenkort nieuwe inzichten op te doen.

*

a.b.

• 9031
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #2377 Gepost op: 13 juli 2018, 13:39:08 »

gehoor te liggen.

Gr. Hans

Voor jou is die optie zelfs  de realiteit.
Maar jouw waarneming staat haaks op onderhand die van vele honderden andere.
Hier thuis al vele tientallen in de loop der jaren.
Zijn die waarnemingen dan meer of minder waard dan die van jou ? Nee, geenszins.
Maar een optie voor jou zou dan ook nog kunnen zijn om te denken : Nou, die lui met die lampjes horen blijkbaar
wat anders dan ik, laat ze lekker naar hun lampjes luisteren en ik hou me bij mijn geluid.
Het steeds maar hierover doorzagen doet het forum geen goed en bovendien is er speciaal voor dit omstreden topic
En ik mag daar niet meer reageren dus last van mij zul je daar ook al niet hebben.

De ironie is dat de mensen die het effect van de lamp waarnemen niet accepteren dat het er mogelijkerwijs toch niet is, terwijl omgekeerd begrip wel verwacht wordt. Het is geluid wat niet niet mag bestaan. Deze vorm van passief-agressief communiceren roept uiteraard altijd reactie op.

Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

morph

• 13855
« Reactie #2378 Gepost op: 13 juli 2018, 13:42:09 »
... en de standpuntrepeteer-"discussie" over het wel of niet iets mogen zeggen en die over het ontrafelen kan nog steeds in het andere topic verder gevoerd worden.

*

a.b.

• 9031
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #2379 Gepost op: 13 juli 2018, 13:51:19 »
Oja, krijgen we dat weer.

Hoe doen we dat als Theo daar niet meer mag posten? Wie onthoudt hem en ons dat genoegen met een verbod?

« Laatst bewerkt op: 13 juli 2018, 13:58:21 door a.b. »
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

groovy.

• 11597
  • Old school audio.
« Reactie #2380 Gepost op: 13 juli 2018, 13:54:42 »

Zullen we eens ophouden met dit gezeik?
Mensen die niets horen cq ervaren hebben net zoveel recht van spreken als mensen die wel wat ervaren. Ik maak dit gekrakeel al meer dan 30 jaar mee en ik weet onderhand hoe de hazen lopen. Laat iedereen in zijn waarde, dat is het beste voor die iedereen. Als ik het goed begrijp, maar correct me when i am wrong, is dit topic voor gebruikerservaringen. Chansig en Groovy ervaren niets, dat vind ik persoonlijk een prima gebruikservaring, en anderen ervaren van alles. Ook een prima ervaring .
En laten we het daar bij houden. Over de ontrafeling, ik ben ervnog altijd heel nieuwsgierig naar. Dus hoop ik daar binnenkort nieuwe inzichten op te doen.
Gezien de opmerking van Theo(ik weet niet wat er bij knosti gebeurd is) is mijn vraag geen gezeik. Die opmerking suggereert dat er iets gebeurd kan zijn waardoor wij het niet hoorden. Er is dus niets gebeurd. Ik wens iedereen veel luistergenoegen die het effect van de lamp wel ervaren.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1. Acoustical 2800 All Balance. Lenco b51 Burn & Jones Super. Luxman l507s. Luxman t-550v. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404 Jerry mod.  Cabasse Prao. Rodec sm200.

Focus on the good.

*

morph

• 13855
« Reactie #2381 Gepost op: 13 juli 2018, 13:59:02 »
Hoe doen we dat als Theo daar niet meer mag posten? Wie heeft hem en ons dat genoegen eigenlijk verboden?
Ik heb nog geen idee wat daarmee bedoeld wordt.

Verder praten hierover, indien noodzakelijk, per persoonlijk bericht.

*

berret

• 2152
  • Universeel Leeghoofd en nu echt platzak
« Reactie #2382 Gepost op: 13 juli 2018, 14:13:52 »
@Groovy,
De opmerking van "dit gezeik" is niet persoonlijk bedoeld. De reden waarom sommige mensen het niet ervaren en anderen  wel  is voor mij zo klaar als een klontje. Dat heeft niets met inbeelding of zo te maken. Ik ga er op dit forum niet verder op in. Waarschijnlijk krijg ik nu weer stront over me heen, zo van" zie je wel, hij weet dat er niets is" en "wat een oplichter, etc". Nou ,dat moet dan maar. Mensen die het echt interesseert kunnen het van mij een op een horen. Dus niet hier in het openbaar.
En verder, sinds ik vdH. ken is dit een steeds wederkerende discussie geweest, talloze geluidstechnici hebben het gehoord zonder van te voren te weten of en wat er aan de hand was. De uitslag daarvan is veelzeggend...

*

groovy.

• 11597
  • Old school audio.
« Reactie #2383 Gepost op: 13 juli 2018, 14:30:23 »
Van mij geen kwalificatie in de trant van oplichters of iets dergelijks dat komt niet in mij op.
Ieder zijn meug.
Ik stond er wel voor open maar de tegels deden bij mij ook niets.
Ik heb nu muziek gehoord met en zonder lamp.
Ik heb mijn eerlijke mening gegeven en laat het hierbij.

Focus on the good.

*

chansig

• 10727
« Reactie #2384 Gepost op: 13 juli 2018, 15:44:28 »

En waardoor krijg jij het idee dat ik mensen hun ervaring wil afnemen ?

Het is precies wat Ab schrijft: Ik moet me kunnen verplaatsen in het gegeven dat het bestaat. Dat helpt mij in de discussie ook wel. Andersom lijkt het niet te mogen. Prima...moet je lekker zelf weten maar ga vervolgens niet lopen miepen dat ik mensen hun ervaringen of wat dan ook wil afnemen. Een ieder mag lekker zelf ervaren wat hij ervaart.

@Berret: ben oprecht nieuwsgierig naar het waarom de een het wel hoort en de ander niet. Iets wat mij al jaren puzzelt. Schijnbaar is de verklaring "vaag" anders zou hij je geen stront opleveren. Wie weet komen we ooit nog in de gelegenheid om dit 1 op 1 te bespreken.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers