*

B. Gehakt

  • ******
  • 7364
  • Ik post niet op woensdag.
het grote ruimtevaarttopic
« Reactie #30 Gepost op: 6 juli 2015, 22:46:52 »
 ;D ;D ;D  Dat was snel!  ;D ;D ;D
Deskundige

*

Nicolas

  • ******
  • 18434
  • The more ambitious home installation
    • E-mail
het grote ruimtevaarttopic
« Reactie #31 Gepost op: 6 juli 2015, 22:51:14 »
Die Chimpansee heet HAM, en wordt door de astronauten ook als astronaut beschouwd. Hij deed namelijk behoorlijk gelijkaardige training en taken als de eerste Mercury astronauten. Hij is ook aardig oud geworden, leefde nog lang na zijn vlucht.
about 0 seconds remaining

*

.

  • ******
  • 8215
het grote ruimtevaarttopic
« Reactie #32 Gepost op: 6 juli 2015, 23:14:52 »
Maar in een vacuum is toch niets "om je tegen af te zetten" ... ik zou dan zeggen die thrusters tollen dan gewoon net zo hard mee...  ???

*

Nicolas

  • ******
  • 18434
  • The more ambitious home installation
    • E-mail
het grote ruimtevaarttopic
« Reactie #33 Gepost op: 6 juli 2015, 23:16:11 »
Newton: actie = reactie. Het gas dat je via die uitlaten naar buiten spuwt, creŽert een even sterke maar omgekeerde kracht op het ruimtetuig. Daar is geen atmosfeer of ander derde object voor nodig.

Wat ik knap vind is dat Newton dit essentiŽle verband al kon isoleren nog lang voordat er experimenten in gewichtloze en atmosfeerloze situaties gedaan werden. Hij moest dus door wat meer zijdelingse effecten heen zien om actie = reactie te ontdekken.
about 0 seconds remaining

*

.

  • ******
  • 8215
het grote ruimtevaarttopic
« Reactie #34 Gepost op: 6 juli 2015, 23:38:15 »
We hadden Newton de ruimte in moeten schieten,... en een kat die zijn ook goed met Newton  ;D

Ik weet het allemaal niet zo zeker....  :-\

*

radiohead

  • ******
  • 4426
  • The progress of science is not driven by consensus
het grote ruimtevaarttopic
« Reactie #35 Gepost op: 6 juli 2015, 23:38:26 »
He ja is wel maf eigenlijk dat we die brandstof verbranden. Door met een brandblusser schuim uit te stoten kun je ook kracht maken waarom dan nog een explosief schuim? De uitlaatgassen zijn toch lichter geworden door het verlies aan energie? Is decompresie niet effectiever?
There is no profit in deceit. Honest man know that revenge does not taste sweat...(Robert Palmer).

*

radiohead

  • ******
  • 4426
  • The progress of science is not driven by consensus
het grote ruimtevaarttopic
« Reactie #36 Gepost op: 6 juli 2015, 23:42:12 »
Als je ooit eens in de ruimte verdwaalt moet je zo'n ijsrots proberen te vangen dan kun je die koken en weer naar huis vliegen. Lol.
There is no profit in deceit. Honest man know that revenge does not taste sweat...(Robert Palmer).

*

Be tweeter

  • ******
  • 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
het grote ruimtevaarttopic
« Reactie #37 Gepost op: 6 juli 2015, 23:51:00 »
Als de mentos/cola reactie eerder was uitgevonden zouden de Amerikanen al in 1964 op de maan zijn geweest.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

Tdo

  • *****
  • 10799
  • Smurf?!
het grote ruimtevaarttopic
« Reactie #38 Gepost op: 7 juli 2015, 00:20:36 »
Tjongejonge.. nog steeds gelul in de ruimte?  ;D

*

geerd

  • ******
  • 5410
  • scheun ja
    • E-mail
het grote ruimtevaarttopic
« Reactie #39 Gepost op: 7 juli 2015, 00:45:14 »
ruimte genoeg hier blijkbaar
les is more

*

Tdo

  • *****
  • 10799
  • Smurf?!
het grote ruimtevaarttopic
« Reactie #40 Gepost op: 7 juli 2015, 01:02:25 »
 ;D

*

Nicolas

  • ******
  • 18434
  • The more ambitious home installation
    • E-mail
het grote ruimtevaarttopic
« Reactie #41 Gepost op: 7 juli 2015, 09:16:57 »
He ja is wel maf eigenlijk dat we die brandstof verbranden. Door met een brandblusser schuim uit te stoten kun je ook kracht maken waarom dan nog een explosief schuim? De uitlaatgassen zijn toch lichter geworden door het verlies aan energie? Is decompresie niet effectiever?

Een goed idee, dat echter een beetje achterloopt op de stand van zaken. Reeds zeer lang gebruikt men met name voor stuurmotoren raketten die geen verbrandingsreactie hebben maar op andere manier gas uitstoten. BV decompressie van gecomprimeerd gas, of expansie door een chemische reactie. Dit soort cold gas thrusters is simpel en betrouwbaar. Helemaal leuk wordt het als ze fotonen uitbraken, dan krijg je een motor die zeer weinig massa aan enorme snelheid uitspuwt. Deze motoren leveren weinig stuurkracht, maar kunnen die zeer lang blijven leveren. Dit is interessant als je tijd hebt, bv om een lage baan stelselmatig te vergroten. SMART-1 is zo naar de maan gegaan, maar dat duurde wel even wat langer dan 3 dagen.

Tijdens de lancering echter gaat het niet alleen om de totale hoeveelheidd energie die de motor over zijn brandduur kan leveren, maar moet ook gewoon de initiŽle stuwkracht groter zijn dan het gewicht. Anders gaat het nogal letterlijk nergens heen. :) Daar moet je dus zeer krachtige reacties hebben, en bovendien zoveel mogelijk energie uit een zo compact/licht mogelijke brandstof. Dan kom je dus al snel bij explosieve verbrandingsreacties. Daar komt in zeer korte tijd zeer veel energie bij vrij, richt die naar achter en weg ben je.

Eťn van de meest energieke reacties die gebruikt worden is trouwens een op zich erg onschuldige H2 + O2. Ecoflex Blueline rocket yo. De eerste trap van Saturnus werkte met kerosine, die wordt/werd ook vaak gebruikt. Al te agressieve brandstoffen worden minder gebruikt om oa milieuredenen.
« Laatst bewerkt op: 7 juli 2015, 09:18:36 door Nicolas »
about 0 seconds remaining

*

Be tweeter

  • ******
  • 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
het grote ruimtevaarttopic
« Reactie #42 Gepost op: 7 juli 2015, 09:32:29 »
De zgn. T-Stoff waar de Me-163 op vloog moest je ook niet over je heen krijgen al was het restproduct wel weer vriendelijk (waterdamp).
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

Nicolas

  • ******
  • 18434
  • The more ambitious home installation
    • E-mail
het grote ruimtevaarttopic
« Reactie #43 Gepost op: 7 juli 2015, 09:38:20 »
Ik zou hem wel eens graag willen zien vliegen. Al zal je mogen zoeken naar piloten die gek genoeg zijn om in dat ding te kruipen, ik heb begrepen dat hij "niet zo goed te controleren" was...
about 0 seconds remaining


*

Be tweeter

  • ******
  • 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
het grote ruimtevaarttopic
« Reactie #44 Gepost op: 7 juli 2015, 09:45:02 »
Balls of steel of liever Stahleier.... ;)
Misschien eens een topic maken in het grote cafť of verkassen naar een luchtvaartforum?
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)