0dB HTPC project
« Gepost op: 7 juli 2015, 15:22:24 »
Hoi luitjes,

Het is alweer een tijd terug dat ik iets in dit forum geplaatst heb. Maar ik heb maar eens besloten om mijn HTPC project te delen met jullie.

Het gaat bij mijn HTPC om zo min mogelijk geluid. Door te kiezen voor passieve koeling en een SSD voor het OS.
Ik doe dit met jullie delen omdat ik ook hulp nodig heb bij bepaalde problemen waar ik tegen aan gelopen ben.
Ik hoop dat ik dit niet in het verkeerde rubriek heb geplaatst, anders is het aan de mods om dit even aan te geven.

Mijn project bestaat uit:
HDplex H1.S behuizing
bestwel een mooi dingetje om te zien en zal ook mooi staan langs de rest van mijn installatie
AMD moederbord en APU
2,5" SSD voor het OS, 2,5" 2TB 5400 rpm Samsung HDD voor data (welk ik uitschakel als hij idle is)
PicoPSU met externe 19v voeding

Foto's van de voortgang en complete samenstelling volgen nog! Ook zal ik om raad vragen bij problemen. Ik hoop dat  jullie het net zo interessant vinden als ik!
Met vriendelijke groet,
Technics
Reference 3A Adagio Audiophile Serie, I.Q. 5180AT, Translator Reference, Luxman M-383 poweramp, Luxman C-383 preamp, Marantz DV-17, Sansui SR-222mkV met een Goldring AC500.

*

T82

• 1767
Re:0dB HTPC project
« Reactie #1 Gepost op: 7 juli 2015, 15:34:31 »
Leuk, ik ben benieuwd naar de foto's de HDplex is een mooie compacte behuizing.

Zelf heb ik een paar maanden terug een HTPC gebouwd, maar ben wel voor actieve koeling gegaan die zeer stil is.
Pioneer A-70 | Sony CDP-XB930 | Sony MDS-JB940 | Sony DVP-NS900V | Pioneer VSX-924 | Pioneer PLX-1000 | AT440Mla - Ortofon 2M Blue - Grado Prestige Gold | Cambridge 651P | Cambridge Dac Magic PLus

« Reactie #2 Gepost op: 11 juli 2015, 17:37:25 »
Moederbordje op z'n plaats:

Frontpaneel en achterkant d'r op:

Eigen insteek: Rubber ringen op de hdd schroeven, de hdd cage heeft aan beide kanten een millimeter speling van de schijven en zo zijn ze dus mooi ontkoppeld:

SSD en HDD geplaatst:

Donorkabel:

SATA connectors op picopsu:

Resultaat:

Met de dunne ssd onderop en conventionele hdd (9mm dik) bovenop past de kap niet dicht.. even omdraaien dus:

USB 3.0 kabel is ook veels te lang:

zo is het veel beter:

Niet zo mooi hoe de kabels van de pico psu uitkomen:

Dus heb ik de kabels maar omgesoldeerd, gelijk gesleeved en hieronder het verschil tussen origineel en de aangepaste pico psu:

Dit was het voor nu even, de rest van de foto's volgen nog!

« Laatst bewerkt op: 11 juli 2015, 17:49:33 door Technics »
Reference 3A Adagio Audiophile Serie, I.Q. 5180AT, Translator Reference, Luxman M-383 poweramp, Luxman C-383 preamp, Marantz DV-17, Sansui SR-222mkV met een Goldring AC500.

*

analogman

• 383
  • Muziekliefhebber/ingenieur/audiofiel
« Reactie #3 Gepost op: 11 juli 2015, 18:18:32 »
Mooi project. Jammer van die HDD: Western Digital Green Power is nog stiller

« Reactie #4 Gepost op: 13 juli 2015, 14:14:12 »
Mooi project. Jammer van die HDD: Western Digital Green Power is nog stiller
Deze hoor ik ook bijna niet als hij stationair draait. Misschien dat het met lezen/schrijven wel iets meer is maar het is te verwaarlozen denk ik.

Inmiddels heb ik alles aangesloten en hem al een paar keer aangezet.

Nu heb ik het volgende probleem. Hij draait niet met het geheugen op de X.M.P. instelling van 2666Mhz. Ik moet het geheugen dus lager klokken als ik het werkend wil hebben. En dus ook zelf de timings uitzoeken bij deze lagere snelheid.

Verder ben ik op zoek naar een Kycon 4 Pins DC connector voor de aansluiting met de externe 19 volt voeding. Weet iemand waar ik deze connectors kan krijgen van het type chassismount?

En waar krijg ik kortere SATA-III kabels? Diegene die ik nu gebruik zijn 20 cm, ik wil ze de helft korter!

*

Tom!

• 4979
  • Zoek baan als grafisch vormgever in Utrecht e.o.
« Reactie #5 Gepost op: 13 juli 2015, 14:29:04 »
Mooi project. Ik heb nog een oude Mac Mini met defecte harddisk die ik ooit wil gebruiken als HTPC.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

« Reactie #6 Gepost op: 13 juli 2015, 14:44:53 »
Dit is trouwens de Kycon 4 pins DC connector die ik nodig heb en dan van het rechtse type:

Weet iemand waar ik hem kan krijgen?

edit: Heb m al gevonden: http://nl.rs-online.com/web/p/dc-power-sockets/6677287/
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2015, 14:47:06 door Technics »

*

analogman

• 383
  • Muziekliefhebber/ingenieur/audiofiel
« Reactie #7 Gepost op: 13 juli 2015, 18:16:22 »
Mooi project. Ik heb nog een oude Mac Mini met defecte harddisk die ik ooit wil gebruiken als HTPC.

Zeker de moeite waard. HDD vervangen is trouwens niet zo moeilijk, heb het zelf al 2x gedaan en er staan goede tutorials on-line: https://nl.ifixit.com/Guide/Mac+mini+Model+A1283+Hard+Drive+Replacement/1063

*

thanatos

• 1622
  • Cum non tum age
« Reactie #8 Gepost op: 13 juli 2015, 19:58:31 »
Dat is een mooie behuizing idd! Mooi project.

Een PC als streamer is zeer flexibel en voor mij ook een perfecte oplossing. Ik heb er een Mac Mini met SSD voor gekocht.
DIY Tannoy 15" DMT II - Schiit Yggdrasil - Mac Mini i7 - DIY RPi streamer

« Reactie #9 Gepost op: 20 juli 2015, 20:54:43 »
Dankjewel allemaal! Ik heb het moederbord, geheugen en de apu rma moeten sturen, hij ging niet meer aan en bij alternate gaan ze testen wat er aan de hand is. En ik heb alles met een emc polsbandje gedaan! Het zal wel dead on arrival zijn, ik zal dus effe moeten wachten voordat ik de componenten weer in kan bouwen, kan wel even duren ben ik bang!

« Reactie #10 Gepost op: 14 augustus 2015, 12:36:59 »
Ik heb de onderdelen een tijdje terug retour ontvangen. Nu bleek er dus niks mis te zijn. Het lag aan de externe ac adapter!

Hieronder de foto's van het beestje op zijn plaats:

Zowel het beeld als geluid is perfect! ik maakte me nog een beetje zorgen over de geluidskwaliteit omdat het via de laptop niet heel goed klonk, maar bij dit moederbordje is het hardwarematig allemaal beter geregeld dan in mijn laptop denk ik.

De harde schijf hoor je een heel klein beetje zoemen als het stil is maar dit is verwaarloosbaar. Ongeveer net zo hoorbaar als de piep van de AC adapter.

Ik had ook nog beloofd dat ik meer zou vertellen over de specificaties van het beestje:
AMD A8 7600k APU met 10 compute cores ingesteld op 45 watt tdp
Gigabyte F2A88XN-Wifi mini ITX moederbord
Mushkin Stealth 2666 GHz geheugen (loopt op 2400)
Mushkin Chronos Deluxe DX7 240gb SSD
Samsung 2TB 2,5" hdd
PicoPSU Dragon M3 125 watt car psu wide input range
FSP group 19v 6,32A ac adapter (120 watt)
HDplex H1.s Chassis