*

T82

• 1767
Resonantie van luidsprekers in de vloer wegnemen
« Gepost op: 14 juli 2015, 12:00:48 »
Hallo allemaal,

Hier in huis (een jaren 50 woning) met een houten vloer, met daaronder een kruipruimte van c.a. een meter diep resoneert de vloer nogal mee op hoger volume.
Dit is niet heel hinderlijk maar wil toch eens kijken of ik dit kan voorkomen. Momenteel staan de luidsprekers enkel op de rubberen noppen waar ook spikers onder geschroefd kunnen worden. (Het gaat om een setje JBL Studio 270).

Nu heb ik hier al veel gelezen over koppelen en ontkoppelen. Maar ik ben er nog niet helemaal uit wat in dit geval nu het beste resultaat kan geven. Uiteraard is het uitproberen het beste maar wil toch even even advies en ervaringen inwinnen.

Zelf dacht ik aan marmeren of granieten tegels met eveneens rubberen voeten, met daarop de luidsprekers die dan op spikes staan. De luidspreker is dan gekoppeld aan de tegel maar de tegel weer ontkoppeld van de vloer als ik het goed heb. Ook las ik elders dat marmer een beter effect kan hebben dan graniet aangezien marmer brozer is en graniet kan reflecteren?

Wat zouden jullie adviseren in dit geval.
Pioneer A-70 | Sony CDP-XB930 | Sony MDS-JB940 | Sony DVP-NS900V | Pioneer VSX-924 | Pioneer PLX-1000 | AT440Mla - Ortofon 2M Blue - Grado Prestige Gold | Cambridge 651P | Cambridge Dac Magic PLus

*

analogman

• 384
  • Muziekliefhebber/ingenieur/audiofiel
Re:Resonantie van luidsprekers in de vloer wegnemen
« Reactie #1 Gepost op: 14 juli 2015, 12:15:43 »
Massa werkt altijd: een zware tegel zal niet zo snel gaan resoneren. Beton, marmer of hardsteen zal niet zoveel uitmaken. Je kunt eerst experimenteren met een betonnen tegel en als het bevalt laat je een mooi stuk steen op maat maken.

*

Be tweeter

• 9322
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #2 Gepost op: 14 juli 2015, 12:24:37 »
Je zult ook even moeten kijken of de vloer door luchtdruk gaat trillen of door contact.
Spikes koppelen dus daar zou het probleem erger mee kunnen worden.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

T82

• 1767
« Reactie #3 Gepost op: 14 juli 2015, 12:36:31 »
@analogman
Bedankt, zojuist even twee 30x30 tegels uit de tuin gehaald. Die staan nu te drogen, daar ga ik later op de dag even mee testen.

@Be Tweeter
Ik vermoed dat de resonantie voornamelijk door het contact geproduceerd wordt. Ik heb onlangs al eens vier knikkers onder de rubber poten gehad en toen was de resonantie en het doordreunen in vloer al minder. Ook leek het geluid meer van de luidsprekers los te komen, maar dat kan ook suggestie geweest zijn.  ;D
Pioneer A-70 | Sony CDP-XB930 | Sony MDS-JB940 | Sony DVP-NS900V | Pioneer VSX-924 | Pioneer PLX-1000 | AT440Mla - Ortofon 2M Blue - Grado Prestige Gold | Cambridge 651P | Cambridge Dac Magic PLus

« Reactie #4 Gepost op: 14 juli 2015, 13:13:41 »
Soms kan het goedkoop. Heb je al eens tennisballen doorgesneden? Kost je een 4-tal ballen om op 8 halven te komen. Gewoon t proberen waard?

Groet,

*

T82

• 1767
« Reactie #5 Gepost op: 14 juli 2015, 13:22:33 »
Tennisballen heb ik nog niet geprobeerd, daarover heb ik hier al wel wat gelezen in een ander topic. Daar had iemand hele tennisballen in een koffiebekerhoudertje onder de luidsprekers geplaatst.

*

Jeronimo

• 5853
« Reactie #6 Gepost op: 14 juli 2015, 19:33:58 »
Heb ook zo'n woning met houten vloeren. Bij mijn vorige speakers (gemodde B&W 7NT) ben ik uiteindelijk op de zgn. Superspikes (Soundcare) uitgekomen. Geen tegels. Na overigens ook heel wat tegels te hebben uitgeprobeerd, waaronder die betonnen waar jij nu mee bezig bent. De met de speakers meegeleverde (standaard)spikes op die tegels leverden daarbij nooit geluid naar mijn zin op. Rubberen doppen tussen tegel en speakers gingen beter, maar kon er niet tevreden over zijn. Laag, midden en hoog vloeiden niet meer naar mijn zin in elkaar over. Oplossingen als tennis of squashballen direct tussen speakers en houten vloer heb ik nooit geprobeerd. Daar kan ik dus niets over zeggen. Zou ik zeker uitproberen.

Bij mijn huidige speakers zijn de spikes geïntegreerd in het ontwerp van de speakers. Heb ze nu ook op marmeren tegels staan, tussen spikes en tegel heb ik stevige stukjes vilt gelijmd zitten. Blijkt iets uit te maken (althans in mijn waarneming). De Superspikes heb inmiddels verkocht. Ze werkten bij de B&W's erg goed.

Dus tip: als de goedkope middelen geen oplossing voor je zijn, denk eens aan die Superspikes. Ze worden op MP regelmatig aangeboden.
AVM CD1 Plus (met Guido Tent Clock), Exposure 2012S2 DAC, Yamaha CDR-HD1000
Dual CS-5000+Denon DL-304 MC, Micro Seiki DD-5E+Audio Technica AT33 PTG/II MC
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-500, Classé CA-2100, Graham Slee Reflex C+PSU
Heil AMT Syrinx speakers
Audioquest kabels

*

Rubble

• 9770
« Reactie #7 Gepost op: 14 juli 2015, 21:44:11 »
Mijn gevoel zegt dat een groot formaat stoeptegel beter koppelt met spikes dan glad marmer of zo, vanwege het ruwe oppervlak. Maar misschien lul ik uit mijn nek.  ;D
"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."

Steven Wright

« Reactie #8 Gepost op: 8 augustus 2015, 17:28:50 »
Gewoon ophangen aan kettinkjes, lampen hangen we toch ook op..waarom luidsprekers dan weer niet?
Jammer dat de Nikon niet onder de 50Hz opneemt, vanaf daar word het pas leuk )) Minimoog Demo  https://youtu.be/s-8g7xMs8uI

*

morph

• 12907
« Reactie #9 Gepost op: 8 augustus 2015, 17:52:29 »
Gewoon ophangen aan kettinkjes, lampen hangen we toch ook op..waarom luidsprekers dan weer niet?

Misschien speelt mee dat ze zo weinig licht geven?

*

minplus

• 6555
  • relax, don't do it
« Reactie #10 Gepost op: 8 augustus 2015, 21:26:57 »

Een jaar of 20 à 25 gehad in 3 verschillende woningen. Beviel buitengewoon goed.  :-*
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right