*

Fab

• 168
Exact Audio Copy (EAC) CD naar FLAC?
« Gepost op: 1 augustus 2015, 13:57:11 »
Beste mensen,

In het proces om mijn cd's om te zetten naar FLAC, loop ik tegen een onzekerheid aan.

Daarom wil ik graag jullie mening over de huidige instellingen en methode die ik gebruik.

Gebruikte software: Exact Audio Copy
Systeem laptop, Windows 7 Home Premium 64 bits, 4gb intern geheugen

Het grabben van een cd neemt circa 10 minuten in beslag. Dit is vrij kort als ik sommige reviews lees.

Dit zijn de huidige instellingen van EAC:

1:

2:

3:

4:

5:

6:

7:

8:

9:

10:

11:

12:

Hier een status report:

Exact Audio Copy V1.1 from 23. June 2015

EAC extraction logfile from 1. August 2015, 0:10

Joe Bonamassa / Beacon Theatre - Live From New York (cd 2)

Used drive  : SlimtypeDVD A  DS8A5SH   Adapter: 1  ID: 0

Read mode               : Secure
Utilize accurate stream : Yes
Defeat audio cache      : No
Make use of C2 pointers : No

Read offset correction                      : 6
Overread into Lead-In and Lead-Out          : No
Fill up missing offset samples with silence : No
Delete leading and trailing silent blocks   : No
Null samples used in CRC calculations       : Yes
Used interface                              : Native Win32 interface for Win NT & 2000
Gap handling                                : Not detected, thus appended to previous track

Used output format              : User Defined Encoder
Selected bitrate                : 1024 kBit/s
Quality                         : High
Add ID3 tag                     : No
Command line compressor         : F:\Program Files (x86)\Exact Audio Copy\FLAC\FLAC.EXE
Additional command line options : -6 -V -T "ARTIST=%artist%" -T "TITLE=%title%" -T "ALBUM=%albumtitle%" -T "DATE=%year%" -T "TRACKNUMBER=%tracknr%" -T "GENRE=%genre%" -T "COMMENT=%comment%" -T "BAND=%albuminterpret%" -T "ALBUMARTIST=%albuminterpret%" -T "COMPOSER=%composer%" %haslyrics%--tag-from-file=LYRICS="%lyricsfile%"%haslyrics% -T "DISCNUMBER=%cdnumber%" -T "TOTALDISCS=%totalcds%" -T "TOTALTRACKS=%numtracks%" %hascover%--picture="%coverfile%"%hascover% %source% -o %dest%

TOC of the extracted CD

Track |   Start  |  Length  | Start sector | End sector
    ---------------------------------------------------------
        1  |  0:00.00 |  5:46.61 |         0    |    26010   
        2  |  5:46.61 |  5:51.33 |     26011    |    52368   
        3  | 11:38.19 |  4:38.74 |     52369    |    73292   
        4  | 16:17.18 |  6:50.22 |     73293    |   104064   
        5  | 23:07.40 |  4:58.10 |    104065    |   126424   
        6  | 28:05.50 |  4:38.48 |    126425    |   147322   
        7  | 32:44.23 | 12:32.01 |    147323    |   203723   
        8  | 45:16.24 |  9:39.50 |    203724    |   247198   
        9  | 54:55.74 |  8:06.27 |    247199    |   283675   

Track  1

Filename F:\Muziek FLAC\01 Bird On A Wire.wav

Peak level 100.0 %
     Extraction speed 3.8 X
     Track quality 100.0 %
     Copy CRC 1F8E516F
     Copy OK

Track  2

Filename F:\Muziek FLAC\02 Down Around My Place (with John Hiatt).wav

Peak level 100.0 %
     Extraction speed 4.9 X
     Track quality 100.0 %
     Copy CRC 5160D862
     Copy OK

Track  3

Filename F:\Muziek FLAC\03 I Know A Place (with John Hiatt).wav

Peak level 100.0 %
     Extraction speed 5.5 X
     Track quality 100.0 %
     Copy CRC 6DEF7B43
     Copy OK

Track  4

Filename F:\Muziek FLAC\04 Blue And Evil.wav

Peak level 100.0 %
     Extraction speed 5.9 X
     Track quality 100.0 %
     Copy CRC 996CC1BD
     Copy OK

Track  5

Filename F:\Muziek FLAC\05 Walk In My Shadows (with Paul Rodgers).wav

Peak level 100.0 %
     Extraction speed 6.2 X
     Track quality 99.9 %
     Copy CRC 67F30D2D
     Copy OK

Track  6

Filename F:\Muziek FLAC\06 Fire And Water (with Paul Rodgers).wav

Peak level 100.0 %
     Extraction speed 6.6 X
     Track quality 100.0 %
     Copy CRC E62FDE22
     Copy OK

Track  7

Filename F:\Muziek FLAC\07 Mountain Time.wav

Peak level 100.0 %
     Extraction speed 7.3 X
     Track quality 100.0 %
     Copy CRC 749C9D23
     Copy OK

Track  8

Filename F:\Muziek FLAC\08 Young Man Blues.wav

Peak level 100.0 %
     Extraction speed 7.9 X
     Track quality 99.9 %
     Copy CRC C0BEC2F3
     Copy OK

Track  9

Filename F:\Muziek FLAC\09 If Heartaches Were Nickels.wav

Missing samples
     Peak level 100.0 %
     Extraction speed 8.0 X
     Track quality 99.9 %
     Copy CRC 20DE4AC0
     Copy finished

There were errors

End of status report

Dit is de indeling die ik wil hanteren:

Gaat dit allemaal goed, kan het beter of gaat het hopeloos verkeerd? Graag jullie mening en ervaring.

m vr gr
Cambridge Audio Azur 851N    Rotel RA-1070    Rotel RB-1072    B&W 683     Interlink M850i

*

D3ltA

• 424
  • don't just rip Audio CDs, AccurateRip them
Re:Exact Audio Copy (EAC) CD naar FLAC?
« Reactie #1 Gepost op: 1 augustus 2015, 21:43:33 »
De tijd van rippen kan in principe kort zijn. Als je een snelle drive hebt en een schone cd met misschien een kort album dan kan het in 10 min.
Heb je een moeilijk te lezen cd dan kan het 2 uur duren maar het gaat er om dat de log file geen errors geeft.
Je geeft ook aan bij je drive "Allow speed reduction" dan mag de drive langzamer gaan bij moeilijk te lezen stukken.

Kies bij het installeren van EAC voor de opties AccurateRip, CDRDAO, CTDB en freedb

Extraction:

Check Fill Up Missing Offset Samples With Silence.
Check Synchronize Between Tracks
Error Recovery quality High
de rest is ok

General:

Check On Unknown CDs, Automatically Access Online Database.
(dat is gewoon handig om de tags in te vullen)
Verder heeft hier niets invloed op de kwaliteit van het rippen.

Tools:

Check Retrieve UPC / ISRC Codes In CUE Sheet Generation 
Check Use CD-Text Information In CUE Sheet Generation.
Check Create '.m3u' Playlist On Extraction and Write m3u Playlist With Extended Information
Check Automatically Write Status Report After Extraction.
"Do Not Open External Compressor Window" heb ik niet aan, dan zie je dat er wat gebeurt

Normalize:
Niet aan zetten!!

Filename:

Naar keuze. Niet van invloed op de kwaliteit

Extraction method:

'Secure mode' is wat we willen
Check 'Drive Has Accurate Stream' Feature. (Test dit met de knop onder)
Check 'Drive Caches Audio Data'.

Drive:
klik de knop Autodetect Read Command Now en gebruik de uitkomst daar van (Er moet een audio cd in de drive zitten)

Offset speed:
afhankelijk van de drive je kan het hier controleren: http://accuraterip.com/driveoffsets.htm
Overread Into Lead-In And Lead-Out moet bij de meeste drives uit. Behalve oude Plextor premiums kunnen niet veel drives dit aan.
Current is ok
Check Allow speed reduction is prima
Check Use Accuraterip

Gap detection:

Detection method A, B, of C. Kijk wat het beste werkt (A werkt meestal ok). Als hij heel traag is met gap detection dan probeer je een andere.
Check  Secure for Detection accuracy.  (<---- Deze had je niet goed staan)

External compression:
Ik zou deze er in doen compressie 8 is beste (niet van invloed op de kwaliteit wel de bestandsgrootte)
 -V -8 -T "artist=%a" -T "title=%t" -T "album=%g" -T "date=%y" -T "tracknumber=%n" -T "genre=%m" %s
check use crc check

ID3 TAG
Check "Write cover image into extraction folder" als je een afbeelding wil hebben

- Start rippen met F4 (Detect Gaps) (Kijk nog even in het menu of "Append Gaps To Previous Track (Default)" aangevinkt is.)
- Menu Action - Create Cue Sheet - Multiple WAV Files With Gaps (Noncompliant).
- CTRL+A to selecteer alle tracks en dan SHIFT+F6 compressed

Zorg er voor dat je die accuraterip aan krijgt, desnoods EAC verwijderen en herinstalleren. Dan krijg je in je log files zo iets:

Track  1

Filename C:\FLAC\01 - Violin Sonata no.3 in E flat op.12 no.3 - Allegro con spirito.wav

Pre-gap length  0:00:02.00

Peak level 84.2 %
     Extraction speed 3.1 X
     Track quality 100.0 %
     Test CRC 6578C8ED
     Copy CRC 6578C8ED
     Accurately ripped (confidence 24)  [0BD4471A]  (AR v2)
     Copy OK

Het stukje "Accurately ripped (confidence 24)" geeft aan dat 24 mensen deze track hebben geript met exact hetzelfde resultaat en dus kan je gerust zeggen dat dit een goede rip is.

Het onderste deel van de log moet zo iets worden:

All tracks accurately ripped

No errors occurred

End of status report

---- CUETools DB Plugin V2.1.3

[CTDB TOCID: jQPcVZAR.cHmvLuySgBYOevXfKw-] found, Submit result: jQPcVZAR.cHmvLuySgBYOevXfKw- has been confirmed
[e0fb7b56] (18/18) Accurately ripped
« Laatst bewerkt op: 1 augustus 2015, 21:45:35 door D3ltA »
Roksan Caspian integrated amp, cd, tuner, reference phono SE - Sansui SR-929 - Denon Dl-304 - Squeezebox touch - B&W DM4

« Reactie #2 Gepost op: 2 augustus 2015, 00:21:23 »
Uitgebreide reactie, handig om even de bestaande instellingen te verifiŽren. Ik gebruik EAC al jaren maar de kwaliteit van de rips vallen of staan met de gekozen instellingen.
Overigens voeg ik de afbeelding van de cover via MP3tag gewoon toe aan de FLAC-bestanden. Ik heb daardoor dus geen losse .jpg bestanden in de map staan. Bij afspelen in bijvoorbeeld Foobar wordt de coverafbeelding gewoon getoond.
ADAM ARTist 5 / B&W DM2A + DM4 + DM5 / Dual 721 / Eltax Linear Response 10.5 / Onkyo A-809 / Sansui AU-7500 / Sony CDP-XB930 / Sony MDS-JB980 / Technics S(pylac)A-600 / Technics SL-Q3 / Technics SL-7 / Technics SL-10 / Technics SC-EH600 / Thorens TD-320 Mk II

*

Fab

• 168
« Reactie #3 Gepost op: 2 augustus 2015, 01:01:34 »
Bedankt voor de enorm uitgebreide reactie.
Heel fijn, dat je daar de moeite voor hebt genomen Delta.

Ik zal er morgen mee aan de slag gaan.
Aangezien elke extraction momenteel wordt afgesloten met "there were errors".

Betreft de afbeeldingen zal ik eens proberen. Ik ben nogal een pietje precies en bewerk alle afbeeldingen zodanig dat deze ook op de ipad er picobello uitzien  ;D

Tot zover bedankt!
Cambridge Audio Azur 851N    Rotel RA-1070    Rotel RB-1072    B&W 683     Interlink M850i

*

D3ltA

• 424
« Reactie #4 Gepost op: 2 augustus 2015, 10:26:18 »
Uitgebreide reactie, handig om even de bestaande instellingen te verifiŽren. Ik gebruik EAC al jaren maar de kwaliteit van de rips vallen of staan met de gekozen instellingen.
Overigens voeg ik de afbeelding van de cover via MP3tag gewoon toe aan de FLAC-bestanden. Ik heb daardoor dus geen losse .jpg bestanden in de map staan. Bij afspelen in bijvoorbeeld Foobar wordt de coverafbeelding gewoon getoond.
Dat kan idd. maar dan word je afbeelding wel aan elke track toegevoegd en als je afbeelding groot is dan is dat weer zonde.
Ik doe voor de windows verkenner, squeezebox en foobar een folder.jpg van slechts 500x500. De grote scans doe ik in een subdirectory \artwork
Je kan voor jezelf uiteraard doen zoals je wil maar zo is het een beetje de ongeschreven standaard voor de clubs die albums met elkaar ruilen.

Die ---- CUETools DB Plugin V2.1.3 aan het einde van de log is nog een extra vergelijkingsdatabase. Dat is de CTDB die ik bij de installatie genoemd heb.
« Laatst bewerkt op: 2 augustus 2015, 10:28:20 door D3ltA »
Roksan Caspian integrated amp, cd, tuner, reference phono SE - Sansui SR-929 - Denon Dl-304 - Squeezebox touch - B&W DM4

*

D3ltA

• 424
« Reactie #5 Gepost op: 2 augustus 2015, 10:35:41 »
En voor de track titels wil je een streepje tussen tracknummer en titel dan vul je die in onder  "EAC Options" "Naming Scheme" "File name"

%tracknr2% - %title%

zo heb ik hem ook staan

*

D3ltA

• 424
« Reactie #6 Gepost op: 2 augustus 2015, 10:59:16 »
EAC is duidelijk trager als je de cache van de drive uit zet (defeat audio cache: yes)
Over deze setting zijn de meningen nog over verdeeld zie ook de topics op hydrogenaud.io
Het heeft er mee te maken dat EAC stukjes van de cd  probeert te herlezen en met een cache zou dat niet altijd gebeuren, dan kan de drive steeds dezelfde data uit zijn buffer aanbieden.
Dat schijnt dan weer niet voor alle drives zo te werken maar safe is om het uit te zetten.
Hier ook een uitleg hoe EAC cds leest en waarom hij langzamer kan zijn dan andere rippers:
http://www.exactaudiocopy.de/en/index.php/overview/basic-technology/extraction-technology/

*

Fab

• 168
« Reactie #7 Gepost op: 2 augustus 2015, 15:47:23 »
Nogmaals bedankt voor je reacties. Waardeer dit heel erg.

Ik ben inmiddels druk aan het grabben.
Elke extraction wordt tot nu toe afgerond met "no errors occurred".

Gemiddelde speed is nu 2.6x
Een cd grabben duurt nu dus ca 45 minuten ( het varieert )

Het streepje (%tracknr2% - %title%) ook toegevoegd. Ziet er toch weer beter uit.

Als het toevoegen van de foto's zoals ik momenteel doe, geen technische beperkingen opleveren dan ga deze trend voortzetten. Qua grootte houdt ik ze tussen 500x500 en 1000x1000 px en bewerk ik de plaatjes zo, dat deze er weer fris/fruitig en er als nieuw uitzien.

1x bleef "detect gaps" (f4) telkens op een tracknr 12 hangen. (Cd heeft 14 tracks).
Meerdere keren geprobeerd, ook langere tijd gewacht, maar geen succes.
Ben dus gaan rippen zonder "detect gaps". Dit is foutloos gegaan zover ik kan controleren.

Is er trouwens een manier om de ID3 tag achteraf nog aan te passen?

M vr gr  :)

« Reactie #8 Gepost op: 3 augustus 2015, 00:23:42 »
Is er trouwens een manier om de ID3 tag achteraf nog aan te passen?

Jazeker. Zelf gebruik ik daarvoor MP3tag. Hiermee kun je eigenlijk alles voor wat betreft het aanpassen van tags.
http://www.mp3tag.de/en/

Daarnaast zijn er nog vele andere programma's die tags kunnen aanpassen. De keuze is reuze  ;)
ADAM ARTist 5 / B&W DM2A + DM4 + DM5 / Dual 721 / Eltax Linear Response 10.5 / Onkyo A-809 / Sansui AU-7500 / Sony CDP-XB930 / Sony MDS-JB980 / Technics S(pylac)A-600 / Technics SL-Q3 / Technics SL-7 / Technics SL-10 / Technics SC-EH600 / Thorens TD-320 Mk II

*

Fab

• 168
« Reactie #9 Gepost op: 3 augustus 2015, 03:34:42 »
Topper! Lijkt een prima pogramma inderdaad thanks. ;D

*

D3ltA

• 424
« Reactie #10 Gepost op: 3 augustus 2015, 08:01:13 »
1x bleef "detect gaps" (f4) telkens op een tracknr 12 hangen. (Cd heeft 14 tracks).
Meerdere keren geprobeerd, ook langere tijd gewacht, maar geen succes.
Ben dus gaan rippen zonder "detect gaps". Dit is foutloos gegaan zover ik kan controleren.
Toch is dit een essentieel punt als je je cd's goed wil rippen.
Probeer eventueel nog eens met Gap detection method op B of C zetten.
Als je die gaten tussen de tracks goed hebt kan je die Cue sheet weg schrijven.
In de cue sheet staat dan exact hoeveel tijd er tussen de tracks zit.
Aan de hand van die cue sheet kan je met een brand programma de cd ook weer nauwkeurig branden en media players kunnen deze informatie ook gebruiken om een album in zijn geheel af te spelen.
Zonder cue kan je de cd niet exact reconstrueren en dat is dan weer jammer.

*

Fab

• 168
« Reactie #11 Gepost op: 3 augustus 2015, 10:38:39 »
Ik had hem nog op methode B staan.   :-X
Met methode A geprobeerd en nu pakt ie hem wel. (Slap hand to forhead)

De cd's die het op methode B wel goed deden, laat ik zo, de rest zal ik opnieuw grabben.
Methode A is een stuk sneller.

Zo'n cue sheet, kan een mediaspeler daar zelf iets mee, of zijn dat gegevens waar ik zelf iets mee moet?
« Laatst bewerkt op: 3 augustus 2015, 11:05:12 door Fab »

*

D3ltA

• 424
« Reactie #12 Gepost op: 3 augustus 2015, 12:46:14 »
Goed bezig dat gaat wel lukken  :)

Je kan met bv. Foobar2000 een cue sheet openen en afspelen. Een groot aantal andere mediaspelers kunnen dit ook soms door een extra plugin.
Voordeel is dat je dan je album met de exact juiste gap lengte afspeelt en de eventuele extra informatie wordt getoond.
Sommige hardware streamers gebruiken de cue sheet ook.

Zelfs al zie je nu geen voordeel het is het handig dat je die cue files hebt bij al je rips misschien dat je er later nog serieus gebruik van maakt als je een speler gaat gebruiken die het wel ondersteund.
Je kan ze uiteraard ook achteraf nog maken je hoeft niet de hele cd opnieuw te rippen.

Verder zit er UPC/ISRC data, pre-emphasis informatie en CD text in dat is van belang bij het exact branden.
Met EAC kan je audio cds branden met een cue sheet. Let wel er staan WAV files in de cue sheet en je hebt FLAC files dus het werkt niet in een keer.
Handig is dan wel autoflac dat is een scriptje dat de flacs tijdelijk omzet naar wav files en dan aanbied aan EAC. http://www.legroom.net/software/autoflac
Programmas als Imgburn, Burrrn en XDBurnerXP gaan ook goed om met cue sheets.
Soms moet je dus eerst omzetten naar WAV en met dat autoflac gaat dat in een handeling.

Neem maar eens de proef op de som: Een exact geripte cd branden met de cue sheet en daarna deze nieuwe cd weer rippen.
Als het goed is heb je weer een exacte rip!

*

Opa Spylac

• 5679
  • O<erveen
    • Second Life Audio
« Reactie #13 Gepost op: 3 augustus 2015, 12:58:51 »
Bij mij gaan de cue sheets bijna allemaal de mist in (haalt de volgorde door elkaar).

Ik moet ook voor foobar handmatig de sheet aanpassen van *.wav" naar *.flac", is daar wat handigers voor?

Mooie handleiding trouwens!
With sufficient thrust, ducks fly just fine.

*

Fab

• 168
« Reactie #14 Gepost op: 3 augustus 2015, 18:12:14 »
Cue sheet is iets wat ik nu niet zal gebruiken (denk ik), maar ik zorg zeker dat het erop staat.

Ik loop wel tegen andere zaken aan nu.
1 cd is copy controlled en laat zich niet zomaar rippen.

Een tweede cd lijkt geen bijzondere beveiliging te hebben, maar de estimated time staat en blijft staan op 99:99:99 zoiets.

???