*

mumsoft

• 2790
  • Breng eens een zonnetje onder de mensen
Re:Exact Audio Copy (EAC) CD naar FLAC?
« Reactie #30 Gepost op: 5 augustus 2015, 21:59:08 »
Zat net naar Droomhuis gezocht te kijken. Is afgekeken van Escape to the Country van de BBC, maar enfin, als je even onderuit wilt hangen is het best aardig.
Aan het eind schrok ik toch even wakker. Werd de volgende aflevering aangekondigd, waarin ze het (droom)huis van... Norah Jones zullen laten zien. Of Norah Jones haar huis laat zien.
Leek me leuk om even te vermelden.
Ik bedoel, Norah Jones, rings a bell in me... ;D
Marc
Do re mi fa so la ti do
Geef om/aan muziek van nu!
Lekker hangen op de ...

*

Fab

• 168
« Reactie #31 Gepost op: 7 augustus 2015, 11:51:54 »
De cd's die zich niet laten rippen stapelen zich op.

De nieuwste DbPoweramp gedownload, om even te controleren of dit programma de lastige cd's wel doet.
Antwoord is nee, helaas. Als ik klaar ben met alles, zal ik het eens op burst gaan proberen ofzo.

DbPoweramp ript wel een stuk sneller dan, EAC.
Of alle settings daarmee gelijk zijn weet ik niet, het was wel een accuraterip iig.

Kheb de FLAC bestanden met elkaar vergeleken, ik kon zo snel geen verschil horen.

Ik blijf EAC voorlopig trouw.
Werkt prima en heb daar een goed gevoel bij en..... is GRATIS! (Zeg ik met een een paar klompen aan een stuk kaas in mijn handen  :laugh: )
Cambridge Audio Azur 851N    Rotel RA-1070    Rotel RB-1072    B&W 683     Interlink M850i

*

mumsoft

• 2790
« Reactie #32 Gepost op: 7 augustus 2015, 12:07:59 »
Linux is ook gratis. En levert kwaliteit. Toch gek dat Windows zelf geen simpele ripsoftware levert. Of verkijk ik me daarop?
Nu wordt ik toch wel steeds nieuwsgieriger naar die niet-te-rippen cd's. Kun je er een paar noemen? Liefst met cd-id zoals dat in freedb zit?
Ik vrees dat jij een dure smaak hebt. Ik heb de DVD's van The Lord of the Rings niet goed kunnen rippen, omdat de meeste daarvan ook protected zijn (of lijken). Dat is wel mijn complete ervaring tot nu toe.

Marc
Do re mi fa so la ti do
Lekker hangen op de ...

*

mumsoft

• 2790
« Reactie #33 Gepost op: 7 augustus 2015, 12:11:15 »
O ja, als je écht wil vergelijken, moet je dat digitaal doen, met een hexeditor of zo. Het gaat hier toch om zogenaamde secure of accurate rips? Die moeten exact hetzelfde resultaat opleveren.
Maar omdat de metadata ook in een FLAC-bestand wordt opgeslagen, kun je het gemakkelijktste de WAV-versies vergelijken. Die zijn metadata-vrij.

Marc
Do re mi fa so la ti do
Lekker hangen op de ...

*

D3ltA

• 424
  • don't just rip Audio CDs, AccurateRip them
« Reactie #34 Gepost op: 7 augustus 2015, 17:30:42 »
Je kan de FLACS controleren met CUETools.
http://www.cuetools.net/wiki/CUETools_Download
Pak de zip uit en start CUETools.exe.
Klik action VERIFY aan en onder mode CTDB.
Selecteer een FLAC en GO

Roksan Caspian integrated amp, cd, tuner, reference phono SE - Sansui SR-929 - Denon Dl-304 - Squeezebox touch - B&W DM4

*

D3ltA

• 424
  • don't just rip Audio CDs, AccurateRip them
« Reactie #35 Gepost op: 7 augustus 2015, 17:51:12 »
Om twee FLACS te vergelijken kan je ook de md5 checksum vergelijken.
Hierbij word de metadata genegeerd het gaat dus alleen om de audio bitjes en dat willen we ook.
Een FLAC Fingerprint is dus alleen de audio data een gewone md5 op de hele file zal een andere code opleveren en zal ook verschillen als je de tracks anders noemt of een plaatje aan de ene file meegeeft en de andere niet.

start vanuit cmd:
metaflac --show-md5sum "filenaam.flac" > ffp.txt
hierna heb je een ffp.txt met de checksum van een flac bestand.
doe hetzelfde met je andere rip naar bv. ffp2.txt
Als de checksums hetzelfde zijn dat zit je bitperfect goed voor wat de audio stream van dat track betreft.

Dat zegt dan nog niets over de extra album layout informatie die nog in je cue file zit.
De cue files kan je gewoon als text file lezen en vergelijken.
Een secure rip van een album is in mijn ogen pas compleet met de bijhorende cue.
Accuraterip is een database die album en track informatie van verschillende gebruikers verzamelt en vergelijkt.
Er staan soms ook fouten in accuraterip. Je moet het interpreteren. Hoe meer met hetzelfde resultaat komen hoe nauwkeuriger. En dan heb je nog verschillende persingen van dezelfde cd waar wel eens een bitje verschilt.
« Laatst bewerkt op: 7 augustus 2015, 18:00:06 door D3ltA »
Roksan Caspian integrated amp, cd, tuner, reference phono SE - Sansui SR-929 - Denon Dl-304 - Squeezebox touch - B&W DM4

*

Fab

• 168
« Reactie #36 Gepost op: 7 augustus 2015, 18:57:19 »
De verschillen tussen de FLAC files heeft voor mij nu even geen prioriteit.
Op het oor kan ik ze nu iig niet onderscheiden.
Maar ga hier later weleens mee aan de gang, puur uit interesse.

Wel hoor ik verschil tussen een FLAC afspelen via de 851n en mijn oude cd-speler.
Los van het karakter, lijk het volume van FLAC via 851n lager dan cd's via cd-speler.
Cambridge Audio Azur 851N    Rotel RA-1070    Rotel RB-1072    B&W 683     Interlink M850i

*

fusion

• 142
    • Audio Page
« Reactie #37 Gepost op: 20 september 2015, 13:47:07 »
>> Toch gek dat Windows zelf geen simpele ripsoftware levert. Of verkijk ik me daarop?
<<
Met Windows media player kan je losless (verliesvrij) rippen naar WAV, er zijn vele freeware programma's die er FLAC van kunnen maken.
« Laatst bewerkt op: 20 september 2015, 14:05:50 door fusion »

*

Benco

• 5425
  • Music was my 1st love and it will be my last !
Re: Exact Audio Copy (EAC) CD naar FLAC?
« Reactie #38 Gepost op: 20 september 2015, 13:50:18 »
Freerip is een vrij goed prog. om files om te zetten , ook om cd's te rippen...
Freerip (basic) is gratis te downloaden

Hoe CD branden met track titels?
« Reactie #39 Gepost op: 24 juli 2016, 20:24:20 »
Onlangs wilde ik een CD branden maar de titels van de tracks kwamen niet mee.
Er staat dan alleen 'track 1', enz.
In de Windows verkenner zie ik de titels staan en de CD-drive is er echt voor geschikt.
Inmiddels heb ik naast EAC verschillende andere programma's geprobeerd, maar het resultaat wordt er niet anders van (Foobar, BurnAwayfree, Nero, CD-Architekt).
In de programma's moet je meestal een vinkje aanzetten om ook de titels te laten meekomen.
Wat zie ik over het hoofd?

*

Opa Spylac

• 5925
  • O<erveen
    • Second Life Audio
« Reactie #40 Gepost op: 24 juli 2016, 22:32:28 »
Waarschijnlijk geen verbinding met een / de juiste muziekserver.
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

« Reactie #41 Gepost op: 24 juli 2016, 23:32:16 »
En dat kun je controleren / instellen via "EAC -> Metadata Options..."

Eenmaal ingesteld kun je handmatig de database aanroepen via "Database -> Get CD Information From -> Remote Metadata Provider" indien de inhoud van de CD niet automatisch wordt herkend en getoond.
ADAM ARTist 5 / B&W DM2A + DM4 + DM5 / Dual 721 / Eltax Linear Response 10.5 / Onkyo A-809 / Sansui AU-7500 / Sony CDP-XB930 / Sony MDS-JB980 / Technics S(pylac)A-600 / Technics SL-Q3 / Technics SL-7 / Technics SL-10 / Technics SC-EH600 / Thorens TD-320 Mk II