2e hands bose 321/acoustimass of iets anders?
« Gepost op: 31 augustus 2015, 22:13:55 »
Hallo,

Op het moment heb ik een philips soundbar htl5140 in gebruik. Deze bevalt niet, krijg het geluid niet synchroon met de upc box. Verder ben ik niet direct weg van het geluid wat eruit komt. Ik heb niet veel eisen, echter als ik een stap uit het zicht van de box zet is het geluid de helft minder bij wijze van. De bass klinkt als een zak aardappels.
Tis het gewoon niet.

Nu wil ik een 2e hands set kopen. De keuze is eigenlijk gevallen op Bose. Omdat het kleine speakers zijn die je redelijk makkelijk kan wegwerken uit het zicht.  Het liefst zou ik een systeem hebben wat eigenlijk maar 3 speakers heeft. Dus 2 front en een basspeaker.  Heb al op internet zitten kijken voor de 321 setjes. En deze worden aangeboden vanaf versie 1 tot en met versie 3 merk ik.

Nu zie ik ook de acoustimass speakers, wat ik begrijp zijn dat speakers die een versterker nodig hebben.
En die hebben meestal wat ik gezien heb ook achter speakers, dus extra kabels door het huis.
Liefst heb ik dat niet.
Echter wil ik nu een setup hebben en dan klaar zijn. Dus als het geluid echt zoveel beter is van die acoustimass.

Vraagjes:
Waar ik benieuwd naar ben eigenlijk is het verschil tussen het geluid van de 321 en de acoustimass voor een audio leek groot? 

Op zich heb ik verder geen moeite met systemen die al 10 jaar oud zijn, zolang ik er de tv maar kan op aansluiten. Dat is optisch,met zo'n rood lichtje aan het eind van de kabel. Bij ons zit alles op de tv aangesloten. De apple-tv / blueray speler / spel computer / Upc horizon.

Kortom twijfel ik een beetje tussen een 321 en een systeem met meerdere speakers.
Ik kom op bose uit, omdat ik zelf een bose sounddock heb voor de ipod, en daar veel en goed geluid uitkomt. En ik jaren terug al eens naar de melk pakjes heb gekeken. Maar was toen net zo onbereikbaar als nu een half miljoen.
Zijn er andere merken met beter geluid en kleine speakers, dan sta ik daar ook zeker voor open.

Wat willen we ermee doen :

* overdag achtergrond muziek. Zelf kan ik Enya en symphonische rock wel waarderen.  Muziek staat hier heel de dag aan. Ook als het volume laag staat wil ik alles horen. De vrouw is Anouk fan, en de kleine K3.
* We kijken zo nu en dan een filmpje via netflix, of een dvdtje / blu-ray. Voor mij mag een film best klapperen met bass.
* Moet vooral compact zijn de speakers. Formaat van bose zeg maar. Geen grote speakers. Dat vinden we gewoon niet mooi.
* liefst dat bass als bass klinkt en niet als een dat van de philips soundbar. Moeilijk uit te leggen. Een bas gitaar klinkt hetzelfde als een granaat die ontploft in een film bijvoorbeeld. Beide lijkt het er niet op.

Budget wat ik er voor uit getrokken heb is een 400-500 euro. Liefst minder natuurlijk. Hoeft allemaal niet state of the art te zijn.
Eigenlijk wil ik dus mee liften op goed geluid uit het verleden. Tuurlijk zal nieuw allemaal veel beter zijn. Echter loopt hier een kleine rond, en vinden we het ook leuk om een doos lego te kopen zo nu en dan ;) En een plakje ham op brood.

Hamvraag is natuurlijk. Houd de oudere apparatuur het nog een paar jaar vol?
En waar moeten we op letten bij aankoop.

Alle advies is zeer welkom. Ik ben me bewust dat op een audio forum 400-500 euro peanuts is, voor ons gezin is het serieus geld.

Dank!

*

Wim72

• 1081
Re:2e hands bose 321/acoustimass of iets anders?
« Reactie #1 Gepost op: 31 augustus 2015, 22:22:49 »
Bose is niet mijn keuze , geluidskwaliteit en prijs zijn niet in overeenstemming gewoom veel te duur als nieuw en vaak valt het geluid met muziekwergave erg tegen maar met films vindt ik het wel meevallen dan komt het nog aardig over.

Als u gebruikt een aardig setje voor een zacht prijsje kunt bemachtigen en voornamelijk films en serie's kijkt is het zeker het overwegen waard maar als u muziek belangrijk vindt zou ik iets anders zoeken...

« Reactie #2 Gepost op: 31 augustus 2015, 22:51:05 »
Hallo,

Dank voor uw antwoord.
Muziek is belangrijker als films en series
Wat zou u adviseren met onze wensen in het achterhoofd?

*

Tom!

• 4980
  • Zoek baan als grafisch vormgever in Utrecht e.o.
« Reactie #3 Gepost op: 31 augustus 2015, 22:56:45 »
Goed geluid en onzichtbare speakers is geen goede combi, die melkpakjes klinken ook als melkpakjes. Er zijn voor niet al teveel geld setjes van bijvoorbeeld Jamo of Eltax die de Bose-dingen volkomen van tafel spelen. En nog veel meer, wat forumleden met meer kennis ongetwijfeld kunnen opnoemen...
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

*

Wim72

• 1081
« Reactie #4 Gepost op: 31 augustus 2015, 23:38:11 »
Bij Bose gaan de 2 frontspeakers niet laag genoeg en de sub niet hoog genoeg wat zich uit in de muziek met een soort van blikgeluid zonder warmte , er ontstaat dan een gat in het geluidsbeeld tussen de sub en speakers waar het geluid haast niet aanwezig is...
De speakers gaan ongeveer tot 4 a 500 hz en de sub ongeveer tot 150 a 200 hz en daartussenin is niets aanwezig.

Een systeem met iets grotere frontspeakers en eventueel een sub waarbij het midlaag en laag aanwezig is om ook echt fatsoenlijk muziek te luisteren zit je toch al gauw aan een paar boekenplankluidsprekers vast en deze hoeven helemaal niet zo groot te zijn , zoals Tom al beschrijft een setje Jamo of Eltax speakertjes van bescheiden formaat met een subje erbij levert al een veel mooier stukje muziek af dan Bose.
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2015, 23:41:01 door Wim72 »

*

grf-r 2

• 2648
« Reactie #5 Gepost op: 31 augustus 2015, 23:45:50 »
Hoi, is helemaal niet van belang hier of iemand wel of niet een boel centen heeft!

Maar audio, wat Tom schrijft kijk eens bij Eltax en Jammo zitten heel leuke luidprekers bij en de Bose laten staan a.u.b.

*

grf-r 2

• 2648
« Reactie #6 Gepost op: 31 augustus 2015, 23:52:30 »
Bij Bose gaan de 2 frontspeakers niet laag genoeg en de sub niet hoog genoeg wat zich uit in de muziek met een soort van blikgeluid zonder warmte , er ontstaat dan een gat in het geluidsbeeld tussen de sub en speakers waar het geluid haast niet aanwezig is...
De speakers gaan ongeveer tot 4 a 500 hz en de sub ongeveer tot 150 a 200 hz en daartussenin is niets aanwezig.

Een systeem met iets grotere frontspeakers en eventueel een sub waarbij het midlaag en laag aanwezig is om ook echt fatsoenlijk muziek te luisteren zit je toch al gauw aan een paar boekenplankluidsprekers vast en deze hoeven helemaal niet zo groot te zijn , zoals Tom al beschrijft een setje Jamo of Eltax speakertjes van bescheiden formaat met een subje erbij levert al een veel mooier stukje muziek af dan Bose.

Ja, precies  b.v Wharfdale Daimond  met een sub(je). div uitvoeringen worden regelmatig op marktplaats aangeboden.

*

TANNOY

• 39604
« Reactie #7 Gepost op: 1 september 2015, 00:01:55 »
Citaat
Goed geluid en onzichtbare speakers is geen goede combi, die melkpakjes klinken ook als melkpakjes.
dat kan nog heel erg meevallen!

ze klinken zelfs verrassend goed..

*

Tom!

• 4980
« Reactie #8 Gepost op: 1 september 2015, 00:22:09 »
Dat kan, mijn ervaring is anders. Een vriend van me heeft dat spul, ik draai altijd het volume lager als ik daar ben. Geen middentonen, wel teveel hoog en verrassend veel laag. Ik ben niet veeleisend, maar ik wil er liever niet naar hoeven luisteren.

Maar misschien zijn we te kritisch en heeft TS genoeg aan zo'n setje.
--- E. Schönberger

*

TANNOY

• 39604
« Reactie #9 Gepost op: 1 september 2015, 00:28:55 »
Dat kan, mijn ervaring is anders. Een vriend van me heeft dat spul, ik draai altijd het volume lager als ik daar ben. Geen middentonen, wel teveel hoog en verrassend veel laag. Ik ben niet veeleisend, maar ik wil er liever niet naar hoeven luisteren.

nou dan moet je toch is luisteren naar een setje van cambridge audio met de bijpassende sub.
klinkt echt zeer behoorlijk /goed.
en ik ben best kritisch.

tuurlijk geen vervanger voor mijn set,maar ik kan er zeker naar luisteren.
« Laatst bewerkt op: 1 september 2015, 00:30:34 door TANNOY »

*

Wim72

• 1081
« Reactie #10 Gepost op: 1 september 2015, 00:42:17 »
Meneer twijfelt ook tussen de verschillende systemen van Bose.

Je hebt het acoustimass systeem systeem van Bose met 2,3 of 5 melkpakjes en een sub die je moet aansluiten op een versterker en het 123 systeem wat een compleet systeem is met versterking , cd/dvd en 2 gemstone speakers en een sub.

Allebeide systemen missen iets in mijn beleving maar mischien dat een losse versterker of receiver met het acoustimass systeem iets beter klinkt dat het 123 systeem met muziek omdat de receiver mischien iets meer corrigeert.

Een systeem met iets grotere frontspeaker dan het 123 of acoustimass systeem heeft gewoon minder overgangangsproblemen tussen sub en frontspeaker.

« Reactie #11 Gepost op: 1 september 2015, 00:52:54 »
Dank voor de reacties.
Word het toch nog ingewikkeld.
Ik begrijp de nummers niet van HZ. Er zit een gat.  Wat houd dat in?
Valt er muziek weg, wanneer?

Geld dit voor alle kleine speakers van dit formaat?

*

Wim72

• 1081
« Reactie #12 Gepost op: 1 september 2015, 00:57:59 »
Ja meestal wel met systemen met een sub en al die kleine satteliet luidsprekers , de satteliet luidsprekers moeten hoge en middentonen produceren en de sub de lage tonen maar de overgang is veel te groot tussen de sub en die kleine satteliet luidsprekers en bepaalde toonhoogtes in het midlaag en laag missen die zijn dan gewoon niet aanwezig ze vallen niet weg maar ze zijn er gewoon niet bij een film niet zon probleem maar met muziek is het echt hoorbaar.

Hz is het aantal trillingen per seconde van het geluid , het menselijk gehoor loopt ongeveer van 20 hz laag  tot 20000 hz hoog en de toonhoogte neemt heel snel af als je ouder wordt.
« Laatst bewerkt op: 1 september 2015, 01:03:36 door Wim72 »

*

Tom!

• 4980
« Reactie #13 Gepost op: 1 september 2015, 09:53:01 »

nou dan moet je toch is luisteren naar een setje van cambridge audio met de bijpassende sub.
klinkt echt zeer behoorlijk /goed.
en ik ben best kritisch.

tuurlijk geen vervanger voor mijn set,maar ik kan er zeker naar luisteren.

Cambridge is wel wat anders dan Bose. Ik heb een Canton 2.1-setje gehad, wat ook niet verkeerd klonk. Die satellietjes waren ook iets groter dan die van Bose en er zaten betere componenten in.
--- E. Schönberger

« Reactie #14 Gepost op: 1 september 2015, 10:29:43 »
heb ooit een z5500 set van logitech gehad, en dat was vooral goed voor hard.  In de begin dagen heb ik ook nog een soundblaster 2.1 setje gehad, denk dat dat ook cambridge was. Wit woofertje en 2 melkpakjes. Klonk voor op de pc prima.

Zelf ben ik niet zo van het samen stellen. Ik heb gekeken voor jamo op marktplaats. En zie daar goedkope speaker setjes worden aangeboden.
bijvoorbeeld de jamo s426 hcs3 5.0 voor 299,-  das nieuw. wel erg goedkoop om wat te zijn veronderstel ik.  en moet dan nog een versterker bij. wat word dat dan. wellicht ben ik een miemel hierin. heb zoiets, wil wat kopen en klaar zijn. 
heb ook 2 jamo boekenkast speakers gezien die dan weer 124,- per 2 kosten.  daar moet ik dan 2 setjes van hebben plus een bassmodule. en een versterker.
Wat voor versterker is dan weer geschikt en vooral goed en betaalbaar?

lastig als je totaal geen kennis hebt van dit spul.