Plaatsing surroundspeakers
« Gepost op: 3 november 2005, 20:46:04 »
Hallo,

Wat is de beste lokatie voor mijn rear-speakers ???
Ik heb inmiddels begrepen dat ik ze niet aan het plafond moet hangen, maar op welke afstand moet ik ze plaatsen vanaf mijn luisterpositie.

Op internet en in diverse brochures van hifi-app. staan plaatjes waarop de rears op gelijke hoogte van de luisterpositie staan of op beperkte afstand achter de luisterpositie. Ook ben ik voorbeelden tegen gekomen waar de fronts staan in een hoek van 30 graden en de rears op 110 graden. (gemeten tov een loodrechte lijn van de luisterpositie t.o.v. de geluidsinstallatie)

Wat zijn jullie ervaringen?

groeten,

Wolfje

*

leen

• 946
  • muiziek is het hoofdmaal, appartuur het nagerecht
Re: Plaatsing surroundspeakers
« Reactie #1 Gepost op: 5 november 2005, 02:04:27 »
Hoi,
Hangt natuurlijk van de inrichting van je luister ruimte af waar je ze kan plaatsen.
Ik zelf heb ze een halve heter achter me staan en 2.5 meter uit elkaar en naar de hotspot gericht en staan op stands op oor hoogte.
Zijn monitor speakers van mission rondom, dus alle speakers zijn gelijk, dit bevordert de homogeniteit van het geluid.

Mvg Leen.
H/K avr 130 receiver 2×Mission 704.  4 × Mission 731imp pro en een NAD 315BEE amp
diy sub cassete deck Sony 750ES Technics sl120+ sme 3009 mkII imp Philips 412mkII sat tuners digital Philips 2200
Yamaha CDX-497 cd speler dvd philips520 Bekabeling interlink rg 58u
Luidsprekerkabel koperdraad 4mm²

*

muziekfreak

« Reactie #2 Gepost op: 16 november 2005, 21:08:00 »
Hallo,

Wat is de beste lokatie voor mijn rear-speakers ???
Ik heb inmiddels begrepen dat ik ze niet aan het plafond moet hangen, maar op welke afstand moet ik ze plaatsen vanaf mijn luisterpositie.

Op internet en in diverse brochures van hifi-app. staan plaatjes waarop de rears op gelijke hoogte van de luisterpositie staan of op beperkte afstand achter de luisterpositie. Ook ben ik voorbeelden tegen gekomen waar de fronts staan in een hoek van 30 graden en de rears op 110 graden. (gemeten tov een loodrechte lijn van de luisterpositie t.o.v. de geluidsinstallatie)

Wat zijn jullie ervaringen?

groeten,

Wolfje

Ik heb vrij weinig keus aangezien mijjn rears 40 breed zijn bij 125 hoog..rechthoek is beste iets hoger als de fronts en voorover getild een paar graden.
Zo heb je namelijk gen last van het tegenelkaar inwerken met gelijke speakers aan de overkant (fronts dus)  Heb je vloerstaanders gewoon rechthoek van maken iets indraaien klaar!

Belangrijkste is....GOED MAARDAN OOK goed afstellen. is het een serieus ht...db meter aanschaffen.  ;)

« Reactie #3 Gepost op: 25 november 2005, 18:07:36 »
ja een db meter is errug handig.. ook als een een sub moet afstellen!!!
en ze zijn niet eens duur. Bij conrad zijn ze er al vanaf 20 euro ofzo...

*

art

• 8863
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2005, 19:45:41 »

Inderdaad, en niet direct met een goed frequentiebereik voor subs!
 ;D

dB Metingen vragen bij specifieke metingen specifieke meters. De algemene zijn goed voor het vaststellen van geluidsdrukken bij "normale" verschijnselen zoals vliegtuiglawaai, burenhinder, algemene geluidsdruk etc.
Je oren doen het beter in een surround situatie; tenzij ze natuurlijk al verziekt zijn.  :D :D :D

*

leen

• 946
« Reactie #5 Gepost op: 25 november 2005, 23:42:43 »

Inderdaad, en niet direct met een goed frequentiebereik voor subs!
 ;D

dB Metingen vragen bij specifieke metingen specifieke meters. De algemene zijn goed voor het vaststellen van geluidsdrukken bij "normale" verschijnselen zoals vliegtuiglawaai, burenhinder, algemene geluidsdruk etc.
Je oren doen het beter in een surround situatie; tenzij ze natuurlijk al verziekt zijn.  :D :D :D

Je moet ook en db meter hebben met een c stand, niet één voor omgevingslawaai.

Mvg Leen.
H/K avr 130 receiver 2×Mission 704.  4 × Mission 731imp pro en een NAD 315BEE amp
diy sub cassete deck Sony 750ES Technics sl120+ sme 3009 mkII imp Philips 412mkII sat tuners digital Philips 2200

« Reactie #6 Gepost op: 26 november 2005, 08:12:22 »
wat houd de "c" stand in?

*

art

• 8863
« Reactie #7 Gepost op: 26 november 2005, 10:10:03 »
wat houd de "c" stand in?

Historically, the A, B, and C weighting networks on a SOUND LEVEL METER were derived as the inverse of the 40, 70 and 100 dB Fletcher-Munson curves and used to determine SOUND LEVEL.

Heeft dus niets te maken met de kwaliteit van de gebruikte microfoon en electronica.

« Reactie #8 Gepost op: 26 november 2005, 13:48:24 »
owkeey. Dus die van 20 euri bij conrad volstaat dus? daar zit een a en een c stand op..

*

art

• 8863
« Reactie #9 Gepost op: 28 november 2005, 13:47:24 »
owkeey. Dus die van 20 euri bij conrad volstaat dus? daar zit een a en een c stand op..

Ja, dat klopt. Overigens: in tegenstelling tot wat ik zei kan je toch wel met je subwoofer uit de voeten: het apparaat meet tot 32 Hz!

Hierbij nog wat aanwijzingen over het gebruik:
http://proav.pubdyn.com/Cheat_Sheets/October10182005110959AM.htm

« Reactie #10 Gepost op: 29 november 2005, 13:17:58 »
thanks.. erg nuttige site..

*

Hobbes

• 1816
  • alles voor koekjes....
    • Tiara Audio Produkten
« Reactie #11 Gepost op: 29 november 2005, 18:58:37 »
En dan nog: je wilt meestal niet de absolute geluidsdruk meten op een bepaalde plaats, maar de verhouding tussen de geluidsdrukken zoals die van de verschillende speakers af komen.

Of zeg ik nou iets niet waars ?
Contactspray is als een atoombom; het gebruik ervan is niet te rechtvaardigen en het maakt alles kapot waar je het op gebruikt. Toch vindt men het een prachtig middel.

*

leen

• 946
« Reactie #12 Gepost op: 29 november 2005, 22:02:07 »
Je meet op de hotspot dat alle speakers een gelijk volume geven, liefst met een test dvd.

@En idd art voor lage tonen zwabbert de naald nogal.

mvg Leen.

*

muziekfreak

« Reactie #13 Gepost op: 16 december 2005, 04:22:53 »
En dan nog: je wilt meestal niet de absolute geluidsdruk meten op een bepaalde plaats, maar de verhouding tussen de geluidsdrukken zoals die van de verschillende speakers af komen.

Of zeg ik nou iets niet waars ?

Er zijn receivers (zoals de mijne ook heeft bv) Dat ik elke speaker op verschillde punten kan corrigeren ds bv op 120hz iets mee volume iets meer delay en zo stapsgewijs.

Ik heb dat nog niet gedaan iig want dat is een flink karwei als je zo elke speaker moet afgaan.  :o

*

rli

• 410
« Reactie #14 Gepost op: 17 juni 2006, 20:34:43 »
hi,

de rears en rears back (7.1) moet wel boven je hangen tegen de muur met de speakers gericht naar je oren. Geeft het mooiste ruimtelijke effect.

Robin