*

chansig

• 10176
Re: 2,1m x 2,9m ...
« Reactie #15 Gepost op: 17 oktober 2015, 12:18:51 »
Ik zit vandaag weer heerlijk muziek te luisteren welke verdwenen is in digitale putjes.

Gr Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

Koen K

• 8725
    • Klarde und Happers
« Reactie #16 Gepost op: 17 oktober 2015, 12:22:26 »
Gelukkig doet de DSP bij jou ook niets anders dan "een beetje laagcorrectie"  :)

Ignorance more frequently begets confidence than does knowledge.  ~ Charles Darwin
The first principle is that you must not fool yourself — and you are the easiest person to fool.  ~ Richard Feynman

*

chansig

• 10176
« Reactie #17 Gepost op: 17 oktober 2015, 12:24:05 »
Dan is het niet raar dat het geheel onderpresteert.

Gr Hans

*

Koen K

• 8725
    • Klarde und Happers
« Reactie #18 Gepost op: 17 oktober 2015, 12:27:37 »
Tja, dat krijg je ervan als je niet de juiste kabelvoetjes gebruikt.

Ignorance more frequently begets confidence than does knowledge.  ~ Charles Darwin
The first principle is that you must not fool yourself — and you are the easiest person to fool.  ~ Richard Feynman

*

chansig

• 10176
« Reactie #19 Gepost op: 17 oktober 2015, 12:39:10 »
Ik denk eerder dat het het kroonsteentje is wat ik gebruik...

maar genoeg over mijn set.

Gr Hans

*

berret

• 2271
  • Universeel Leeghoofd en soms platzak
« Reactie #20 Gepost op: 17 oktober 2015, 13:48:48 »

Gezien het feit dat een verschuiving in de 'luisterdriehoek' of verandering van meubilair er al voor zou zorgen dat de correctie niet meer klopt zou ik er persoonlijk lekker afblijven. De ervaring leert dat metingen ín een kamer vrij beperkte geldigheid hebben omdat e.e.a. nogal fluctueert aan de hand van de meetpositie.

Bovendien zou het, afgaande op de vele onderzoeken naar dit onderwerp, niet zo verstandig zijn om de eerste reflecties weg te nemen terwijl de galm gelijk blijft. De vroege reflecties zijn immers juist degene die gehoormatig niet zo veel problemen (als in troebelheid) opleveren.

Tenslotte kun je je afvragen of de meegestuurde correctie (waarschijnlijk een vertraagde uit fase kopie van de gemeten reflectie) zelf óók gecorrigeerd moet worden en wat voor brei aan correcties je op die manier krijgt.

Kortom: luidsprekers met een goede power response gebruiken en zoveel mogelijk akoestisch aanpakken  :)

Volledig mee eens, Koen. En over DSP: elke vorm van streaming gaat via een DSP, het geluid is nu eenmaal gedigitaliseerd via zo'n ding. We noemen het alleen een AD converter, maar zo'n ding processed ook!
Dat je het vervolgens weer analoog op een lp kwakt doet daar niets aan af. Er is bij mijn weten bijna geen enkel klassiek label wat nog analoog opneemt. Allemaal HD 96 of 192 kHz. Dus is DSP niet de boosdoener, maar de wijze waarop zo' n ding gebouwd EN GEBRUIKT wordt. Jmtc
Dromen zijn bedrog. Bedrog is harde werkelijkheid.
Word ik nou door de werkelijkheid of door de droom bedrogen?

*

Koen K

• 8725
    • Klarde und Happers
« Reactie #21 Gepost op: 17 oktober 2015, 16:18:58 »
Ja, dat is ook nog een interessant punt waar niet vaak bij stilgestaan wordt. Zo goed als alle AD– en DA–converters hebben digitale signaalbewerking aan boord, mocht je zo'n converter niet sowieso al onder het kopje 'Digital Signal Processing' scharen.

Er is op een Amerikaans forum, ik meen diyaudio.com, weleens een vergelijkje geweest tussen twee versies van hetzelfde muziekfragment, waarbij de ene versie een stuk of twintig keer door een AD/DA–loopje was gehaald. Geen verschil te horen, behalve dat de ruis op een gegeven moment natuurlijk begint toe te nemen. 16 bits is wat dat betreft, met z'n ruisvloer van -96 dB, een beetje aan de krappe kant.

Het nut van hogere samplefrequenties (dat wil zeggen: boven 48 kHz) voor het afspelen van muziek ontgaat me een beetje. Ik neem aan dat er bij het bewerken andere aspecten om de hoek komen waardoor het eventueel handig kan zijn wat extra marge te hebben.
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2015, 16:21:04 door Koen K »

*

berret

• 2271
« Reactie #22 Gepost op: 17 oktober 2015, 16:39:24 »
Die 48k of 96k blijft een heikel punt. Als ik iets klassieks opneem dan kan ik simpel switchen tussen 48 en 96. Medeluisteraars( op hoofdtelefoon) horen altijd een klein verschil en ze kiezen bijna sltijd voor 96, terwijl ze helemaal niet weten wat ik doe. De algemene opmerking is ook niet dat er meer hoog of zo in zit, maar dat de ruimtelijke indruk beter is....
Ik heb voor mezelf deze ervaring altijd geschaard onder " dat zit tussen mijn oren" maar onderhand weet ik beter. Maar 96 k is absoluut niet zaligmakend. Ik kan je spectra van veelgebruikte opnamelocaties laten zien waar je boven de 19 kHz schrikt van de hoeveelheid troep. Continue fluittoontjes van Iets meer dan 19 kHz of rond de 22 kHz zijn heel gewoon. Waarschijnlijk uit de omvormers van de noodverlichting. (Het wordt tijd dat die tl buisjes daarin vervangen worden door Leds). In zo,n geval wil ik er nog wel eens Izotope RX overheen halen. Over DSP gesproken.

*

berret

• 2271
« Reactie #23 Gepost op: 17 oktober 2015, 16:53:04 »
Nog even een toevoeging, meer een slag in de lucht. 96 heeft ten opzichte van 48 natuurlijk een grotere bandbreedte,maar ook een kleinere sample interval. Dus volgt 96 de golfvorm wat beter. Ondanks dat bij de ADconversie in de regeltafel bij 48 k 128 voudige oversampling wordt toegepast en bij 96 64 maal. Je weet het niet, je weet het niet....
Ach, dat moet natuurlijk " Ik weet het niet,ik weet het niet " zijn.

*

Koen K

• 8725
    • Klarde und Happers
« Reactie #24 Gepost op: 17 oktober 2015, 16:56:42 »
Ja, nog los van de praktische aspecten (filtering) van een "krappe" samplefrequentie zijn er wel goede aanwijzingen dat geluid van hoger dan 20 kHz onder bepaalde omstandigheden waarneembaar is. Wat dan precies die omstandigheden zijn en of het nog echt om "horen" (als in: via de trommelvliezen etc. door de gehoorzenuw opvangen) gaat is een ander verhaal, maar goed.

Ik zou durven beweren dat geluid boven de 18 kHz zelden spontaan gemist zal worden wanneer het er niet is.

En ach... In theorie zijn theorie en praktijk hetzelfde, maar in praktijk...  ;)

*

geerd

• 4789
  • scheun ja
« Reactie #25 Gepost op: 17 oktober 2015, 20:25:45 »
het is niet direct zo dat boven de 20k gehoord word maar de invloed die deze hebben op de gluidstriling onder de 20k .
je trommelvliezen ontvangen deze ook maar verwerken deze niet in een voor jou herkenbaar geluid al beinvloeden ze de trilingen van je tromelvlies wel
scheu premier mk II
Dynavector dv 501, dv karat 17 d3, , ASR mini basis .
 Seac we 308 Sheu glider 1 project tube amp
Micromega Variodac
Denmay m4 monoblokjes
Avance Kingserie 5
Micromega T dac en T drive
Denmay power sub
Denmay interlinks
Taralab luidspreker kabels

*

Koen K

• 8725
    • Klarde und Happers
« Reactie #26 Gepost op: 17 oktober 2015, 21:22:26 »
Het zou, bij wijze van algemene regel, aardig zijn als de nauwkeurigheid (of gebrek daaraan) van de kennis van de spreker gereflecteerd werd in de stelligheid van diens beweringen.

Ultrasoon geluid kan wél direct waargenomen worden. Zonder dat er geluid onder de 20 kHz uit de bron komt. Beetje Wikipedia:

Citaat van: Wikipedia
Ultrasonic hearing is a recognised auditory effect which allows humans to perceive sounds of a much higher frequency than would ordinarily be audible using the physical inner ear, usually by stimulation of the base of the cochlea through bone conduction. Human hearing is recognised as having an upper bound around 17-20 kHz, depending on the person, but ultrasonic sinusoids as high as 120 kHz have been reported as successfully perceived.

Two competing theories are proposed to explain this effect. The first asserts that ultrasonic sounds excite the inner hair cells of the cochlea basal turn, which are responsive to high frequency sounds.[1] The second proposes that ultrasonic signals resonate the brain and are modulated down to frequencies that the cochlea can then detect.[2]

https://en.wikipedia.org/wiki/Ultrasonic_hearing

Maar goed, we dwalen af.
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2015, 21:26:09 door Koen K »

*

Not Tubeless

• 2847
  • Zukke grote wappers jonguh!
« Reactie #27 Gepost op: 18 oktober 2015, 14:07:36 »
Even weer terug naar waar het om draait. Gisteren heb ik twee speaker stands in elkaar gefröbeld. Massief eiken staanders van 9 x 9 cm, multiplex eronder en bovenop een stalen plaat van 12 x 12 cm (6 mm dik). Staat perfect onder de Amphions.

Shitty foto, maar 'you get the idea'.

En dan de akoestiek. Goed leesvoer hierboven. Interessante inzichten. Op een ander forum wordt geopperd om de 1e reflectie met diffusers aan te pakken. Ik weet 't niet... Eerst maar eens iets van Akotherm old scoren en monteren en dan weer luisteren. Het aanpakken van de wanden achter de speakers heeft tot nu toe het meeste / in mijn oren beste effect.

Eindelijk wilde ik deze foto niet plaatsen, maar vooruit, hier dan het 'prototype' van de ruimte. Het Ikea kastje bezwijkt onder het gewicht van de apparatuur... Dat moet anders in de nabije toekomst. Er moet ook nog iets gevonden worden voor de honderden 12" en LP's EN de SL's-met-mengpaneel moeten ook nog geďnstalleerd worden, maar wel zo dat het niet de akoestiek verstoord... Hoofdbrekers!

If it got no swing, it ain't my thing...

*

geerd

• 4789
  • scheun ja
« Reactie #28 Gepost op: 18 oktober 2015, 16:36:26 »
ik weetniet of kt zijn rack nog heeft lijkt mij echt iets voor jouw opstelling .
en nette speker stands ziet er goed uit
scheu premier mk II
Dynavector dv 501, dv karat 17 d3, , ASR mini basis .
 Seac we 308 Sheu glider 1 project tube amp
Micromega Variodac
Denmay m4 monoblokjes
Avance Kingserie 5
Micromega T dac en T drive
Denmay power sub
Denmay interlinks
Taralab luidspreker kabels

*

Not Tubeless

• 2847
  • Zukke grote wappers jonguh!
« Reactie #29 Gepost op: 18 oktober 2015, 19:18:49 »
Ik was vrijdag nog bij KT maar dat rack weegt een dikke 100 kg... Dat kregen we met z'n 2en niet in de Mini gesjouwd. Sterker nog, ik zou het alleeneg getild moeten hebben...
If it got no swing, it ain't my thing...