*

Opa Spylac

• 5917
  • O<erveen
    • Second Life Audio
Prog rock
« Gepost op: 11 oktober 2015, 01:11:47 »
Misschien dat dit het juiste moment is dit topic te starten, naar aanleiding van een vraag van Jeronimo in het topic "Welke muziek staat er nu op?".

Het idee leefde namelijk al wat langer om voor de liefhebbers van progressieve muziek hier op audiofreaks een topic te starten waar er wat meer afgebakend en eventueel ook met wat meer diepgang gediscussieerd kan worden over progressieve muziek.

Voor een ieder die niet precies weet wat progressieve rock is, hier een definitie https://nl.wikipedia.org/wiki/Progressieve_rock en hier een overzicht van de diverse genres, met daarnaast ook een overvloed aan informatie over artiesten, albums, recensies etc. http://www.progarchives.com/.

Om af te trappen, Jeronimo's vraag en mijn antwoord daarop;

Mooi werk is dat! :) Is de remaster naar jouw verwachting?

Deze vraag had betrekking op een net door mij aangeschafte CD van Amon Düül II die ik speciaal vanwege de uitgave had gekocht, te weten het album Tanz der Lemminge in een in 2006 geremasterde en uitgegeven versie van het label SPV/Revisited Records.

En het was een terechte, maar ook interessante vraag, want ik kon hem niet beantwoorden. En om dat wel te kunnen doen ben ik deze hele avond bezig geweest om te proberen dat uit te vinden.

Want, omdat Jeronimo mij nu deze vraag stelde, vergeleek ik deze cd uitgave met een aantal digitale versies die ik in de loop der jaren heb verzameld. Wat bleek; er zat duidelijk verschil tussen de diverse remasters. Er zijn nogal wat labels geweest die de vroege Amon Düül II albums hebben geremastered (waaronder alleen al drie Japanse!), maar de belangrijkste spelers in Europa zijn SPV/Revisited, Gammarock en Repertoire.

Wat bleek nu, ik vond de Repertoire versie beter klinken. In eerste instantie had ik die terzijde gelegd, omdat testsoftware had aangegeven dat deze uitgaves niet 100% lossless op de cd terecht waren gekomen (zie; http://losslessaudiochecker.com/). Maar bij nader inzien klonken ze dus wel beter. Na wat research bleek daar ook een reden voor te zijn, deze uitgaves waren geremastered door Eroc, de drummer van de Duitse Krautrockband Grobschnitt, die naast handig met de drumsticks blijkbaar ook talent had voor (re)masteren. Op zijn website is veel interessante informatie te vinden; http://www.eroc.de/.

Nu was me al eerder opgevallen dat het album Rockpommel's Land van Grobschitt buitengewoon goed klinkt (het nummer Tontillon gebruik ik veel voor luidspreker en versterkertesten; https://www.youtube.com/watch?v=6K0JHHa5qxs), dus het was wel even de moeite waard om uit te zoeken waarom Eroc's remasters beter klonken terwijl onderwijl de cd's zelf eigenlijk als van lagere kwaliteit naar voren kwamen. Het exacte waarom heb ik niet kunnen vinden, maar het is wel duidelijk dat er enige controverse was waar het de kwaliteit van zijn remasters aangaat, in ieder geval die uit die periode.

Desondanks, voor mij is nu wel duidelijk dat ik persoonlijk de Repertoire versies de mooiste vind, dus daar moet ik nu ook naar gaan zoeken :). Maar ik vind het niet erg, ten eerste omdat de bonus tracks ook weer verschillen op de diverse uitgaves, maar ten tweede ook omdat ik deze groep het waard vind om zoveel mogelijk van te verzamelen.

Het is er ondertussen wat te laat voor, maar ik zal eerdaags wat verschillende versies op de tjoep zetten zodat de verschillen ook hoorbaar zijn.
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

Jeronimo

• 6120
Re: Prog rock
« Reactie #1 Gepost op: 11 oktober 2015, 11:54:19 »
Dat is alvast een mooie eerste bijdrage OpaS in leuk initiatief! Lijkt mij wel handig om het muziekdraait-draadje daarbij niet te vergeten. Als we een progrock-album draaien daar posten en desgewenst hier dieper over discussiëren. Komt dat overeen met wat jij voor ogen hebt?

Ik heb de losslessaudiochecker gedownload. Ben benieuwd, want veel van mijn nieuwe vinyl albums hebben of een cd erbij dan wel vouchers voor WAV of Flac downloads. En die laatsten ben ik nu regelmatig aan het binnenhalen.

Vraagje over die Japanse remasters. Heb je die ook zelf gehoord? Veelal zijn Japanse remasters zó gevraagd dat ik moet aannemen dat dit dan de top-uitgaven zijn. Klopt dat ook in dit geval? Er zijn overigens zowel Japanse LP als ook CD-remasters. ik moet mij nog oriënteren op de prijs en beschikbaarheid daarvan, maar als het mogelijk en niet te duur is, wil ik van Yeti binnenkort zo'n Japanner aanschaffen.

Ik hoop op een leuk, interessant en inspirerend draadje hier.  :) 
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2015, 12:24:13 door Jeronimo »
AVM CD1 Plus incl. Guido Tent Clock, Exposure 2012S2 DAC, Yamaha CDR-HD1000
Dual CS-5000+Denon DL-304 MC, Micro Seiki DD-5E+Audio Technica AT33 PTG/II MC
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-500, Classé CA-2100, Graham Slee Reflex C+PSU
Heil AMT Syrinx
Audioquest

*

Opa Spylac

• 5917
  • O<erveen
    • Second Life Audio
« Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2015, 20:05:09 »
Van Carnival in Babylon heb ik een digitale Captain Trip versie, van Yeti een Belle Antique versie en van Phallus Dei een Captain Trip én een SHM-CD versie. Klinken ok. Maar de Repertoire/Eroc versies klinken een stuk helderder/opener. Overigens klinken de Captain Trip en SHM-CD versie van Phallus Dei identiek.

Maar, ik zou zeggen, kom zelf maar een keer luisteren :).
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

Rubble

• 9920
« Reactie #3 Gepost op: 12 oktober 2015, 20:21:52 »
Ben niet heel erg thuis in het genre maar heb er wel het nodige van in huis. O.a oude Genesis draai ik vaak, Kayak en pas blind een LP van Alquin (Nobody Can Wait Forever) gekocht, die ik heel erg goed vind. Met een prachtige hoes waar het station van Haarlem in verwerkt is. Ayreon mag ik ook graag opzetten, maar ook weer niet alles van hem.

Verder is het genre voor mij niet bijster interessant, maar sommige dingen zijn echt wel de moeite waard en er valt gelukkig nog veel te ontdekken. 

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."

Steven Wright

*

Opa Spylac

• 5917
  • O<erveen
    • Second Life Audio
« Reactie #4 Gepost op: 12 oktober 2015, 20:29:20 »
Ja, daar zou je ook nog een heel topic mee kunnen vervuilen, hoeskunst. En inderdaad een mooie hoes, nota bene van m'n eigenste stationnetje!

Bestaat dat woord eigenlijk? Zo niet, dan nu.

Het is wat je zegt, er is ontzettend veel in te ontdekken. Wat dat betreft is internet echt een enorme uitkomst geweest voor prog rock aficionados, want het is nu zo veel toegankelijker geworden en zo veel makkelijker om (proef) te luisteren. Desondanks, zelfs nu is het nog een opgave om alles wat er ooit is uitgebracht in die tijd (of onder die noemer) minstens één keer beluisterd te hebben. Wat heel fijn is, want dan heb ik tenminste wat te doen :).
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

Rubble

• 9920
« Reactie #5 Gepost op: 12 oktober 2015, 20:39:51 »
Ik herkende het gelijk op de hoes dat station. Ik kom er dagelijks 2 keer doorheen.

En wat ontdekken aangaat helpt dit forum ook enorm. Ook blind een album van het Canadese Uzeb (You Be Easy) gekocht en zo kom je dan weer met Jazz Fusion in aanraking. Moest ik ook niks van hebben tot je daar ook weer allerlei leuke muziek aantreft. 

Overigens kom ik in het lijstje op Wikipedia ook Muse (favorietje) tegen. Nooit gedacht dat dat zou kwalificeren als prog rock. Maar inderdaad, het heeft er vaak veel van weg.

Finch heb ik ook op LP, ook Nederlands. Als het onbekend Nederlands is neem ik het altijd mee.

En als ik het lijstje nu verder afloop dan kom ik er achter dat ik héél erg veel prog rock heb haha!   
"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."

Steven Wright

*

Jeronimo

• 6120
« Reactie #6 Gepost op: 1 november 2015, 18:47:08 »
Mede door toedoen van diverse "aanstichters" hier op het forum ;) ben ik de laatste anderhalf jaar erg bezig met progrock. Met name omdat daar zoveel stromingen onder vallen, ook moderne (vergelijk het voor het gemak maar met "country", waarbij veel niet ingewijden alleen aan popcountry uit "Nashville" denken; dat is ook een verzameling voor allerhande stijlen). En ik bleek ook zelf het nodige aan progrock in mijn muziekcollectie te hebben. Tot mijn eigen verbazing soms, moet ik eerlijk zeggen.

In progrock worden veel stijlen gemixed. Waar ik graag meer zou van willen weten is een blend van ethnische muziek en psychedelische dan wel rockmuziek. Ik heb hier niet zozeer het oog op het pure gebruik van exotische instrumenten als b.v. een sitar (maar misschien ook weer wel), maar meer van stijlen. B.v. afro-cubaans gemixed met jazzrock. Op progrockarchives is hier geen aparte rubriek over opgenomen. Hoewel ik nog geen tijd heb genomen (wegens werk/studie) om hier zelf ook wat voorzetten te doen, zou ik toch al wel willen vragen of een van jullie hier sprekende voorbeelden van heeft.
« Laatst bewerkt op: 1 november 2015, 20:13:52 door Jeronimo »
Heil AMT Syrinx
Audioquest

*

Jeronimo

• 6120
« Reactie #7 Gepost op: 1 november 2015, 18:53:22 »
The Zodiac - Cosmic Sounds (LP, 1967, US). Experimentele prog rock uit de vroegste tijd. Je zou het enigszins gemakkelijk als outdated terzijde kunnen schuiven, maar dat zou m.i. niet helemaal terecht zijn. Opmerkingen  op de backcover als "Must be played in the dark" maakt het wat dat betreft wat overigens wat moeilijker vol te houden. Het was wel een van de favorieten van John Peel en het heeft ook een goede rating op progarchives: http://www.progarchives.com/album.asp?id=24273

Heb het zojuist gepost in het muziekdraai-draadje.

Trivia: Op de moog speelt hier Paul Beaver, waarvan ik op LP heb: Beaver & Krause - Ghandarve uit 1971 (geen progrock album overigens. maar meer elektronische muziek).
« Laatst bewerkt op: 1 november 2015, 18:55:08 door Jeronimo »
Heil AMT Syrinx
Audioquest

*

richard

• 3576
« Reactie #8 Gepost op: 1 november 2015, 21:45:36 »
Een breed spectrum. Zelf zit ik wat meer met de muziek uit de jaren '70, en dan meer richting Symfonische Rock. Eigenlijk heb ik eerst veel van Allan Parsons en Pink Floyd verzameld. Later kwamen daar onder andere Camel, Kraftwerk en Tangerine Dream bij. Dat laatste gaat meer richting Ambiënt, dat lust ik ook wel.

Overigens vind ik het wel leuk als een album een bepaald thema of verhaal wil vertellen. Dat komt vaak voor in dit genre.
https://www.youtube.com/watch?v=vkhR1L37mt8

« Laatst bewerkt op: 1 november 2015, 22:05:02 door richard »
Genoeg is beter.

« Reactie #9 Gepost op: 4 november 2015, 20:17:36 »
Hier heb ik al veel mooie symfo rock weggehaald: https://www.facebook.com/Symfo-Experience-1515981278653072/?fref=photo

*

Jeronimo

• 6120
« Reactie #10 Gepost op: 4 november 2015, 20:23:48 »
Lijkt mij een interessante Pioneertje. OpaS heeft ook een eigen webomgeving met progrock. Daar heb ik wat het e.e.a. vandaan gehaald. Het linkje naar zijn site kan ik helaas niet meer terugvinden. Wellicht wil hij die nog eens hier delen?
Heil AMT Syrinx
Audioquest

*

Opa Spylac

• 5917
  • O<erveen
    • Second Life Audio
« Reactie #11 Gepost op: 4 november 2015, 20:29:25 »
Huh, wat? Ik heb geen eigen site hoor! Of bedoel je die dlsite?
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

Jeronimo

• 6120
« Reactie #12 Gepost op: 4 november 2015, 20:48:59 »
Je hebt toch een pagina op internet waarop je gedraaide albums postte. Daar heb ik enige tijd geleden naar gekeken. Of vergis ik mij nu?
Heil AMT Syrinx
Audioquest

*

Opa Spylac

• 5917
  • O<erveen
    • Second Life Audio
« Reactie #13 Gepost op: 4 november 2015, 21:24:00 »
Eh, oh, je bedoelt audiofreaks!

;D

Nee, de enige plek waar mensen last van me hebben is hier.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

thalys

• 8156
  • Carpe Diem
« Reactie #14 Gepost op: 6 november 2015, 12:35:00 »
Ik heb altijd wat met prog / symfonische rock gehad. In al zijn verschijningsvormen. Van de bekende oude namen zoals Yes, Pink Floyd en Genesis, naar het Amerikaanse Kansas en Shooting Star, het Duitse Jane en Eloy, naar Marillion, Pendragon, Pallas en het hedendaagse Porcupine Tree, Pineapple Thief, Karnataka of Almost Autumn.  En dan nog ook de uitstapjes naar de prog. metal, zoals Threshold, Symphony X, enz. Ja, dus deze richting in de muziek is opperbest vertegenwoordigd in mijn kast.
JVC QL-A75 DT + Audio Technica AT-F7 OCC
Onkyo C-7030
AKAI GX-69 & GX-52
DENON PRA 1200 & Hitachi HMA 8500 MK.II, Kenwood Basic C1 & C2, M1a & Yamaha MX-50
Klipsch PR-160M & 14M Reference, Magnat Zero 2
AKG K550