*

Jeronimo

  • ******
  • 6320
Re: Prog rock
« Reactie #30 Gepost op: 22 november 2015, 10:09:54 »
Je bedoelt dat Monster Magnet meer metal is Jeronimo?
Hoor geen spat metal in de Magna Carta Cartel plaat, zal Monster Magnet eens opzoeken dat is echt lang geleden dat ik die naam hoorde vallen en geluisterd heb.
Ik heb nog eens op de link geklikt en snap je verwondering. Blijkbaar zat ik een andere clip/band te becommentariëren. :-[ Want dit is geheel geen metal. Je beschrijving van een ontmoeting van Pink Floyd en Dire Straights is spot on.
AVM CD1 Plus incl. Guido Tent Clock, Exposure 2012S2 DAC, Yamaha CDR-HD1000
Dual CS-5000+Denon DL-304 MC, Micro Seiki DD-5E+Audio Technica AT33 PTG/II MC
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-500, Classé CA-2100, Graham Slee Reflex C+PSU
Heil AMT Syrinx
Audioquest

*

T82

  • *****
  • 1767
Re: Prog rock
« Reactie #31 Gepost op: 22 november 2015, 10:33:30 »
Dat is inderdaad een heel mooi album, via http://www.soundsofzilence.com/ is dit album als MP3 of WAV (uiteraard legaal) te downloaden.

http://timeisdivine.com/soz/download.php?release=004&file=Magna_Carta_Cartel-Goodmorning_Restrained-2009-WAV-SOZ.zip
Pioneer A-70 | Sony CDP-XB930 | Sony MDS-JB940 | Sony DVP-NS900V | Pioneer VSX-924 | Pioneer PLX-1000 | AT440Mla - Ortofon 2M Blue - Grado Prestige Gold | Cambridge 651P | Cambridge Dac Magic PLus

*

Jeronimo

  • ******
  • 6320
Re: Prog rock
« Reactie #32 Gepost op: 29 november 2015, 14:28:33 »
Met betrekking tot Japanse prog. Vandaag deze gepost van Mono -  Gone - A Collection Of EPs 2000-2007 (3LP, 2007, US). Betreft Japanse post rock. De groep begon in 2001. Je zou ze de Japanse tegenhanger van het Schotse Mogwai kunnen noemen, met een eigen geluid. Ze zijn meer klassiek gericht en op het oproepen van een bepaalde atmosfeer dan op rock. Maken (dan ook) veel gebruik van snaarinstrumenten.



Edit: Dit schijnt de voorkant te zijn:

van: Hey, You EP (2000)
Finlandia    https://www.youtube.com/watch?v=PZhTKH4RbeQ
van: Pelican Split 12" (2005)
Yearning    https://www.youtube.com/watch?v=zAleQ79UlT8
van: Memorie Dal Futuro EP (2006)
Memorie Dal Futuro     https://www.youtube.com/watch?v=2-ukYPGAEeg
van: "Thankful" Compilation
Since I've Been Waiting For You    https://www.youtube.com/watch?v=u6Ao5wqyyJI
van: The Phoenix Tree EP (2007)
Black Rain     https://www.youtube.com/watch?v=rslJZ8kLV2A
Little boy      https://www.youtube.com/watch?v=7ttq6IKEcpo
« Laatst bewerkt op: 29 november 2015, 16:39:30 door Jeronimo »
AVM CD1 Plus incl. Guido Tent Clock, Exposure 2012S2 DAC, Yamaha CDR-HD1000
Dual CS-5000+Denon DL-304 MC, Micro Seiki DD-5E+Audio Technica AT33 PTG/II MC
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-500, Classé CA-2100, Graham Slee Reflex C+PSU
Heil AMT Syrinx
Audioquest

*

richard

  • ******
  • 3618
Re: Prog rock
« Reactie #33 Gepost op: 29 november 2015, 15:36:57 »
Met betrekking tot Japanse prog. Vandaag deze gepost van Mono -  Gone - A Collection Of EPs 2000-2007 (3LP, 2007, US).
Ik heb Hymn To The Immortal Wind van hun. De nummers beginnen rustig en worden steeds complexer en heftiger. Wel lekker verder.
Genoeg is beter.

*

Jeronimo

  • ******
  • 6320
Re: Prog rock
« Reactie #34 Gepost op: 29 november 2015, 16:46:57 »
Met betrekking tot Japanse prog. Vandaag deze gepost van Mono -  Gone - A Collection Of EPs 2000-2007 (3LP, 2007, US).
Ik heb Hymn To The Immortal Wind van hun. De nummers beginnen rustig en worden steeds complexer en heftiger. Wel lekker verder.
Dat schijnt ook een goed album te zijn. http://www.dailymotion.com/video/x2chg59_mono-japan-ashes-in-the-snow_music 1e nummer van dat album live
AVM CD1 Plus incl. Guido Tent Clock, Exposure 2012S2 DAC, Yamaha CDR-HD1000
Dual CS-5000+Denon DL-304 MC, Micro Seiki DD-5E+Audio Technica AT33 PTG/II MC
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-500, Classé CA-2100, Graham Slee Reflex C+PSU
Heil AMT Syrinx
Audioquest

*

Jeronimo

  • ******
  • 6320
Re: Prog rock
« Reactie #35 Gepost op: 4 december 2015, 20:06:40 »
Er staat een prima - en onverwacht - latin prog rock - nummer op deze:

Azteca - idem (LP, 1972, US).


https://www.youtube.com/watch?v=Nz80NH5UZqQ Non pacem

Mee eens?

De andere nummers zijn overigens meer latin-rock/-soul/-funk.
« Laatst bewerkt op: 4 december 2015, 20:08:58 door Jeronimo »
AVM CD1 Plus incl. Guido Tent Clock, Exposure 2012S2 DAC, Yamaha CDR-HD1000
Dual CS-5000+Denon DL-304 MC, Micro Seiki DD-5E+Audio Technica AT33 PTG/II MC
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-500, Classé CA-2100, Graham Slee Reflex C+PSU
Heil AMT Syrinx
Audioquest

*

Opa Spylac

  • ******
  • 6144
  • O<erveen
    • Second Life Audio
Re: Prog rock
« Reactie #36 Gepost op: 4 december 2015, 21:03:07 »
Je zal 't niet geloven, maar ik heb op 't moment even geen afspeelspul klaar staan :).

Morgen weer, ff de boel een beetje ordenen hier (voor zover dat überhaupt mogelijk is).
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

Jeronimo

  • ******
  • 6320
Re: Prog rock
« Reactie #37 Gepost op: 4 december 2015, 21:16:46 »
Ik geloof het alleen omdat je het zegt. ;D
AVM CD1 Plus incl. Guido Tent Clock, Exposure 2012S2 DAC, Yamaha CDR-HD1000
Dual CS-5000+Denon DL-304 MC, Micro Seiki DD-5E+Audio Technica AT33 PTG/II MC
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-500, Classé CA-2100, Graham Slee Reflex C+PSU
Heil AMT Syrinx
Audioquest

*

Jeronimo

  • ******
  • 6320
Re: Prog rock
« Reactie #38 Gepost op: 6 december 2015, 14:16:56 »
World fusion. Volgens mij ook onder de progrock te rekenen? Mongo Santamaria - Up form the roots (LP, 1972, US). Niet alles op dit album overigens, soms onderzoekt Santamaria de Afrikaanse percussie erg diep. Dan is het puur Afro-Cubaans. 



https://vimeo.com/43032650 Forked Tongue

https://vimeo.com/43036524 Virtue
AVM CD1 Plus incl. Guido Tent Clock, Exposure 2012S2 DAC, Yamaha CDR-HD1000
Dual CS-5000+Denon DL-304 MC, Micro Seiki DD-5E+Audio Technica AT33 PTG/II MC
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-500, Classé CA-2100, Graham Slee Reflex C+PSU
Heil AMT Syrinx
Audioquest

*

richard

  • ******
  • 3618
Re: Prog rock
« Reactie #39 Gepost op: 8 december 2015, 00:14:53 »
World fusion. Volgens mij ook onder de progrock te rekenen?
Als je heel ruim rekent. Maar dan valt de 6e van Beethoven er ook onder.
Genoeg is beter.

*

Koen K

  • ******
  • 8746
    • Klarde und Happers
Re: Prog rock
« Reactie #40 Gepost op: 8 december 2015, 08:32:35 »
:laugh:

Ignorance more frequently begets confidence than does knowledge.  ~ Charles Darwin
The first principle is that you must not fool yourself — and you are the easiest person to fool.  ~ Richard Feynman

*

Jeronimo

  • ******
  • 6320
Re: Prog rock
« Reactie #41 Gepost op: 8 december 2015, 10:15:32 »
 ;D @ Beethoven.

World fusion als begrip lijkt mij inderdaad wat (te) ruim om zonder meer onder prog rock te vallen. Ik bedoelde eigenlijk déze world fusion, omdat bijvoorbeeld de geposte nummers m.i. duidelijk jazz-rock elementen bevat, zoals dat in dezelfde periode in de Engelse jazzrock/fusion scene werd gespeeld. Dat geldt overigens ook voor het eerder geposte album van Azteca. Wellicht kunnen beiden beter gerekend worden tot de jazz en dan de Latin of Afro-Cuban variant. Het per sé willen indelen in categorieën is op zichzelf niet zo'n interessante exercitie, besef ik. Voordeel hiervan is wel dat het mij wel laat nadenken over prog rock muziek zelf, de ingrediënten daarvan en hoe die te plaatsen zijn in een bredere context. En hoe dit relateert tot hetgeen ik zelf in mijn muziekcollectie heb. Theoretisch hanteer ik dit nu maar als leidraad: http://www.progarchives.com/subgenre.asp?style=38. Met name het hierin genoemde criterium 7:

"Common sense - Nitpicking over the above listed criteria is not necessarily the correct way to evaluate a band for prog-related. Sometimes you just have to use some common sense and look at the big picture.
A very good way to describe prog-related would be to imagine an exhaustive book that covered the history of progressive rock. Would such a book include references to led Zeppelin's 'Stairway to Heaven', David Bowie's 'The Man Who Sold the World' or Queen's 'Bohemian Rhapsody'? Probably so.
" En naar Beethoven niet te vergeten.  ;D

« Laatst bewerkt op: 8 december 2015, 11:18:31 door Jeronimo »
AVM CD1 Plus incl. Guido Tent Clock, Exposure 2012S2 DAC, Yamaha CDR-HD1000
Dual CS-5000+Denon DL-304 MC, Micro Seiki DD-5E+Audio Technica AT33 PTG/II MC
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-500, Classé CA-2100, Graham Slee Reflex C+PSU
Heil AMT Syrinx
Audioquest

*

T82

  • *****
  • 1767
Re: Prog rock
« Reactie #42 Gepost op: 8 december 2015, 10:51:20 »
Mystery - Delusion Rain

Neo-prog met een sausje van symfonische-rock, heerlijk album van begin tot eind...

Delusion Rain (10:03)
If You See Her (6:10)
The Last Glass Of Wine (6:46)
The Willow Tree (19:29)
Wall Street King (6:39)
A Song For You (12:34)

Album - https://www.youtube.com/watch?v=LuKVjTDqlUs

Pioneer A-70 | Sony CDP-XB930 | Sony MDS-JB940 | Sony DVP-NS900V | Pioneer VSX-924 | Pioneer PLX-1000 | AT440Mla - Ortofon 2M Blue - Grado Prestige Gold | Cambridge 651P | Cambridge Dac Magic PLus

*

Jeronimo

  • ******
  • 6320
Re: Prog rock
« Reactie #43 Gepost op: 8 december 2015, 11:19:41 »
Intrigerend mooi plaatje T82. De cover bedoel ik. Vanavond ga ik dat eens beluisteren. Ben benieuwd. <nieuwsgierig>
AVM CD1 Plus incl. Guido Tent Clock, Exposure 2012S2 DAC, Yamaha CDR-HD1000
Dual CS-5000+Denon DL-304 MC, Micro Seiki DD-5E+Audio Technica AT33 PTG/II MC
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-500, Classé CA-2100, Graham Slee Reflex C+PSU
Heil AMT Syrinx
Audioquest


*

T82

  • *****
  • 1767
Re: Prog rock
« Reactie #44 Gepost op: 8 december 2015, 11:25:22 »
In mijn beleving is het album één muzikaal avontuur, Michel St-Père heeft hiermee samen met de nieuwe leadzanger Jean Pageau (i.p.v. Benoit David) een subliem album weten neer te zetten.
De onderstaande recensie is dan ook alles omvattend.



Titeltrack Delusion Rain komt binnenzetten in de klanken van de keyboards en drums. Waar de krachtige uithalen op de gitaren het muzikaal bedrog in werking laten treden, voert Jean-Sébastien Goyette je op pakkende wijze door de drumsectie heen. Wanneer de vocale harmonieën de teksten in werking laten treden toont Pageau zijn krachtige zang. Het geweten dwaalt af van de weg die de mens wilt inslaan. Michel en Sylvain omsluiten het geheel met hun  stevige laag aan gitaargeweld, waar het keyboardspel van Benoît voor de grauwe buitenlucht zorgt. Het mysterieuze geluid komt binnenzetten wanneer de zoektocht naar de werkelijkheid in werking is getreden. De zwaar beladen opening vindt zijn vervolg in de akoestische klanken van If You See Her. Het liefdesspel bouwt zich vanuit alle rust op in het samenzijn van de gitaarklanken en het keyboardspel. Het drumritme van Goyette houdt het nummer in evenwicht en vormt de laag waarop de melodielijnen de schoonheid van het bestaan hun vorm geven.

The Last Glass of Wine opent met het rustgevende gitaarspel, voordat de drums en de dubbele laag aan gitaren in één klap op komt doemen. De denkbeeldige wereld ontvouwt zich geleidelijk aan en roept herinneringen op aan het werk van Journey en Styx. De baspartijen van François Fournier vormen op het nummer ook een sterk doorlopend geheel. Een van de langste nummers uit Mystery’s bestaan vormt The Willow Tree. Het nummer kent een lange aanloop, waarin het drumwerk en de keyboardklanken de melodie aanvoeren. Michel laat het verhaal langzaam aan tot leven komen, met zijn gitaarpartijen en de regendruppels die langs zijn gelaat de weg naar benden vinden. Het herhalende klankpatroon zorgt voor de grond waarop Pageau de onzekerheden van het leven in alle emoties opdringt. Wanneer de liefde zich loslaat zorgen de gitaren en het drumspel voor een opmars van het klankspektakel. Het grootse geluid is vakkundig aan elkaar geregen door Michel, met pedaaleffecten, meeslepende mellotron partijen en de angstaanjagende klanken van de moog synthesizer. De wilg groeit in het nummer uit tot een grote boom, totdat ze uiteindelijk haar bladeren verliest. Sylvain Descoteaux mag als gastmuzikant op zijn piano het laatste gedeelte van het nummer openen. Herinneringen sluipen zich binnen in het herhalende zangstuk van Pageau, waar de muziek in de klanken van Marillion ten einde komt.

Wall Street King kent een benauwde opening, maar laat de stevige klanken achter zich om terug te vallen in de schoonheid van de gitaren. De lagen die zich hierbinnen opbouwen worden verhard door het gitaargeweld. Waar het geluid zich toespeelt naar IQ, weet Pageau zijn handen te ontvouwen naar Rush’ zanger Geddy Lee. Het progressieve karakter krijgt vooral vorm door de samensmelting van gitaren en keyboards. De diversiteit aan structuren weet zich terug te herleiden naar tal van bands binnen de progressieve en symfonische rock, maar behoudt altijd de kenmerkende macht van Michel over het geheel. Sluitstuk A Song for You overspant opnieuw ruim de tien minuten. De keyboardklanken zorgen met de marcherende drums voor de overbrugging tot de krachtige ontwrichtingen van het nummer. De symfonieën worden in alle grootsheid tentoongespreid. Zanger Jean Pageau zorgt met de fluit voor een terugblik naar de jaren zeventig en kijkt terug op de veranderingen in de wereld. De melodieën ontdoen je van je angsten en laten je hart spreken. Het tweede gedeelte zet aan met de korte klappen van gitaren en het funky basritme. De lijnen van de keyboards gaan hierbij in op de wisselwerking tussen gitaarpartijen en drums, waarin zelfs King Crimson nog even naar de oppervlakte drijft. Zo herenigen de schoonheid van de melodielijnen zich met de indringende kracht van de muzikale versnellingen. Het hart dat de muziek rondpompt dringt de liefde in een zinderende ontknoping diep de ziel in, waar het de naschokken moet gaan verwerken.

Mystery is een band die met elke muzikale compositie die ze uitbrengen niet in één bepaalde stroming kan worden ingedeeld. De tempowisselingen, melodieuze klanktapijten en stevige ontwrichtingen zorgen ervoor dat elk moment de volle aandacht op de muziek is gericht. Jean Pageau weet aan de moeilijke taak om Benoît David op te volgen met verve zijn invulling te geven. De emoties die door de teksten sluipen vormen zowel de warme elementen als de momenten waarop ons bestaan niet zeker is. Michel St-Père is het alziend oog, die het ook nu weer voor elkaar krijgt om van de complexe structuren een eenheid te vormen. Hoeveel invloeden er van buitenaf ook in de muziekstukken terug vinden zijn, Mystery bewijst zich opnieuw door geen moment in de langdurige composities onberoerd te laten.
Pioneer A-70 | Sony CDP-XB930 | Sony MDS-JB940 | Sony DVP-NS900V | Pioneer VSX-924 | Pioneer PLX-1000 | AT440Mla - Ortofon 2M Blue - Grado Prestige Gold | Cambridge 651P | Cambridge Dac Magic PLus