*

Davea

• *
  • 27
koptelefoon voor holographic audio
« Gepost op: 2 november 2015, 10:00:50 »
Ik heb een koptelefoon van een paar tientjes. Eentje van Philips.
Vanwege migraine, luister ik vaak naar de 3d geluidsopnamens van Naturespace. Een app op de Ipad.

Heb de Ipad, via een Belkin U40, draadloos aangesloten op een versterker. Hierop de draadloze koptelefoon en zo kan ik zonder draad aan mn Ipad, muziek luisteren. Het geluid klinkt wel 3d. Het is precies zoals men zegt " het geluid komt van alle kanten"

Maar wat ik me nu afvraag is, waarom ik zoveel dure koptelefoons zie ( 220/240) waar duidelijk bij staat vermeld VOOR 3D GELUID. Maar kennelijk doet mijn koptelefoon van 30/40 het ook en daar stond het 2 jaar geleden, echt niet bij. Wat is nu het verschil? Hoor ik echt een wereld van verschil als ik een 3d koptelefoon opzet met deze nature tracks? Is er echt een aparte holographic koptelefoon nodig en luister ik nu naar bagger of is het een commercieel praatje.
« Laatst bewerkt op: 2 november 2015, 10:34:06 door Davea »

*

TANNOY

• 39604
Re: koptelefoon voor binoraul geluid
« Reactie #1 Gepost op: 2 november 2015, 10:10:20 »
zeer waarschijnlijk zijn dat hoofdtelefoons voor games etc..
met meerdere drivers in gebouwd.

*

Davea

• *
  • 27
Re: koptelefoon voor binoraul geluid
« Reactie #2 Gepost op: 2 november 2015, 10:11:56 »
meerdere drivers?
dus eigenlijk is deze koptel, niet geschikt?
« Laatst bewerkt op: 2 november 2015, 10:16:55 door Davea »

Re: koptelefoon voor holographic audio
« Reactie #3 Gepost op: 24 november 2015, 13:46:31 »
Opnames zijn iha stereo  en niet binaural

Speel  af over een paar boxen en beide oren zullen zowel het linker als het rechter kanaal horen.
Speel af over een headphone en linker oor hoort alleen Links en rechter alleen rechts.
Gevolg is dat stereo ineens STEREO wordt.
3D is een kwestie van mengen, je voegt een beetje L aan het rechter kanaal toe en een beetje R aan links zodat je een  geluidsbeeld krijgt wat meer  aan luisteren over speakers doet denken.
Doe je je het netjes dan vertraag je wat je toevoegd ook nog een fractie
Dit is technisch bekend als  HRT, de head related transfer function.

Je kunt dat oplossen in hardware maar op de PC heb je allerlei software (crossfeed) die dat ook voor je kunnen verzorgen.
Het heeft dus m.i. niks met het aantal drivers  uit te staan maar met het al dan niet aanwezig zijn van een crossfeed op de headphone of een crossfeed in de media player.

Ik heb zelf een tijdje met een crossfeed zitten spelen.
Ja het stereo beeld is aangenamer maar het gaat wel ten koste van de detaillering
Tegenwoordig gebruik ik het nooit meer, alles went :)