*

Raaf

• 1078
  • Muziek !
Re: Raaf's zelfbouw projekt
« Reactie #165 Gepost op: 23 maart 2017, 13:44:18 »
"Tubes are for Music, transistors are for electronics in general"

« Reactie #166 Gepost op: 23 maart 2017, 19:04:13 »
Je hebt op de tekening twee roosters verwisseld, maar dat zal in het echt wel goed zitten.
Wat niet helemaal goed zit is de veel te hoge roosterlek. 820 K ?
Zelfs voor autobias is dat ongeveer het dubbele van wat maximaal toelaatbaar is.
Voor vast instelbaar negatief is het maximaal 100 k.

En voor de veiligheid even een weerstandje van 100k tussen loper en het -50 volt punt zetten.
Die gaat alleen iets doen bij het evt. kapotgaan van het potmetertje en kan je dan de buis en de ugt schelen.
De massa aansluiting van die potmeter kun je beter met een weerstand van, zeg, 10 k aan massa leggen.
Dat regelt veel rustiger en tevens kun je dan niet terugregelen naar 0 volt, wat  zeer gewenst is..
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2017, 19:09:29 door Theo van Wermeskerken »
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

Raaf

• 1078
  • Muziek !
« Reactie #167 Gepost op: 23 maart 2017, 20:03:56 »
Ha Theo ,

Tja die 820K zit er toch echt ..... de bedoeling was 82K maar ik heb me vergist .
Het werkt wel hoor .
Die 2 extra weerstanden van 100K en 10K kan ik er idd beter bij plaatsen .

Om nog even op de trafo truuk van Bert terug te komen , ik neem de voeding op de ugt los en zet er een trafotje tussen en meet dan aan dat trafotje op de andere wikkeling ?

*

berret

• 2314
  • Universeel Leeghoofd en soms platzak
« Reactie #168 Gepost op: 23 maart 2017, 22:39:03 »
Ha Theo ,

Tja die 820K zit er toch echt ..... de bedoeling was 82K maar ik heb me vergist .
Het werkt wel hoor .
Die 2 extra weerstanden van 100K en 10K kan ik er idd beter bij plaatsen .

Om nog even op de trafo truuk van Bert terug te komen , ik neem de voeding op de ugt los en zet er een trafotje tussen en meet dan aan dat trafotje op de andere wikkeling ?
ja. Kun je een gewoon simpel trafootje voor nemen, een voedingstrafo van 230/12 of 230/9 volt doet het prima. De laagspanningskant in serie met de ugt, de hoogspanninskant aan de scoop of de meter. Scoop is het mooist. Je kunt het ook horen, moet je er een hoogohmige hoofdtelefoon op aansluiten, zelfs een kristal oor telefoontje kan, testtoontje van 1000 Hz gebruiken en aan de anode weerstanden van de voor buizen gaan rommelen. Ik zou me persoonlijk dus helemaal nierlt druk maken of die boorbuizen nou statisch in balans zijn, dat je op deze manier de eind buizen heel goed dynamisch kunt optimaliseren is imho meer winst...
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2017, 22:41:15 door berret »

*

Raaf

• 1078
  • Muziek !
« Reactie #169 Gepost op: 24 maart 2017, 18:30:25 »
Ik heb er een trafotje tussen gezet en heb met de voltmeter gemeten .
Zonder signaal 0.05 volt , met signaal krijg ik het niet beter dan 0.6 volt (nog met de 100R pot tussen de R-K weerstanden)
Anode weerstand veranderen heb ik dus niet geprobeerd .

Het klinkt overigens na veranderen van de roosterlek weerstanden naar 82K een stuk ruimtelijker .