Wie herkent dit?
« Gepost op: 4 februari 2016, 15:35:23 »
Hey forumleden!

Ik ben een beginnende buizen enthousiasteling en heb wat hulp van jullie nodig. Via via heb ik een buizenversterkertje van het merk Rodec bemachtigd (type 615 SM). Ik kan hier eigenlijk niets over terugvinden op het web.. Kan iemand hier meer over vertellen?

Mijn tweede vraag is of iemand me op weg kan helpen met het zoeken naar een oplossing voor het volgende probleem; Het linker kanaal wordt namelijk veel te zacht weergegeven. Ik heb alle buisjes al een keer van rechts naar links verplaatst maar dat maakt geen verschil. Ook wanneer ik het linker en rechter kanaal wissel met de schakelaar L/R R/L blijft het linker kanaal zachter klinken. Voor mijn gevoel moet ik het zoeken in de uitgangstrafo. Klopt dit? Wat kan ik verder proberen? Ik werk dagelijks met elektronica, maar dit soort techniek krijg je tegenwoordig niet meer op school geleerd :) Ter verduidelijking zal ik wat foto's toevoegen. Ik hoor graag van jullie!

Groeten, Wouter

Re: Wie herkent dit?
« Reactie #1 Gepost op: 4 februari 2016, 15:52:16 »

*

Sterremuur

• 12556
  • Tegenwoordig niet meer druk...
    • Intuitieve begeleiding
« Reactie #2 Gepost op: 4 februari 2016, 17:17:00 »
Het kan natuurlijk oom in ee  voortrap zitten of in een defecte kathodeweerstand. Die verhuist niet mee.
Even signaal volgen met een scoop.
Kijk ook eens op Tapedeck Forum en op Foto en Doka Forum

*

Raaf

• 1080
  • Muziek !
« Reactie #3 Gepost op: 4 februari 2016, 17:52:23 »
Om te kijken of het in de uitgang trafo's zit :

Zet de wissel spanning van de gloei 6.3V op de luidspreker uitgang en meet de primaire waarden (eerst even de buizen verwijderen)
"Tubes are for Music, transistors are for electronics in general"

« Reactie #4 Gepost op: 5 februari 2016, 08:35:25 »
Om te kijken of het in de uitgang trafo's zit :

Zet de wissel spanning van de gloei 6.3V op de luidspreker uitgang en meet de primaire waarden (eerst even de buizen verwijderen)

Misschien een domme vraag, maar waar haal ik die 6,3V vandaan? Een externe PSU of ergens intern bij de buizen wegpakken?

*

Raaf

• 1080
  • Muziek !
« Reactie #5 Gepost op: 5 februari 2016, 08:45:11 »
Intern is het makkelijkst, maar als ik naar de foto kijk dan lijkt het of alle gloei in serie staat .
Voor de zekerheid dus in dit geval een externe trafo gebruiken, de spanning is niet heel kritisch, 12 volt kan ook nog wel

« Reactie #6 Gepost op: 5 februari 2016, 11:16:52 »
Intern is het makkelijkst, maar als ik naar de foto kijk dan lijkt het of alle gloei in serie staat .
Voor de zekerheid dus in dit geval een externe trafo gebruiken, de spanning is niet heel kritisch, 12 volt kan ook nog wel

Oke dan ga ik dat straks eens proberen, even goed kijken hoe de aansluitingen op de trafo zitten. Ik was al aan het denken om de trafo L/R om te wisselen om te zien of het probleem meeverhuisd

« Reactie #7 Gepost op: 5 februari 2016, 20:43:18 »
Ik heb zojuist de primaire kant van de uitgangstrafo van het linker en rechter kanaal gewisseld. Het probleem verhuisd mee dus het probleem zit niet in de uitgangstrafo. Iemand nog wat tips waar ik wat moet meten met een scope? Er zitten in de eindtrap 2 el95 buisjes en aan de voorkant een ecc83

*

disco

• 119
« Reactie #8 Gepost op: 11 februari 2016, 21:22:48 »
Leuke versterker en gebouwd met goede kwaliteit componenten.

In het algemeen begin je met foutzoeken door spanningen te meten en deze tussen L en R te vergelijken.
Van belang zijn de anodespanning en kathodespanning.

Je conclusie dat de UGT goed zou zijn volg ik niet. Immers het probleem verhuist mee als je deze wisselt.

« Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2016, 08:49:29 »
Leuke versterker en gebouwd met goede kwaliteit componenten.

In het algemeen begin je met foutzoeken door spanningen te meten en deze tussen L en R te vergelijken.
Van belang zijn de anodespanning en kathodespanning.

Je conclusie dat de UGT goed zou zijn volg ik niet. Immers het probleem verhuist mee als je deze wisselt.

Ik heb alleen de primaire zijde gewisseld. Vervolgens bleek het "slechte" kanaal gewoon te werken. De trafo's zijn dus in orde. Ik ben begonnen met meten aan de ingang en heb het signaal zo gevolgd met de scope. Bij de volume pot bleek er van 1 kanaal nog maar heel weinig signaal over te blijven. Oorzaak dus gevonden, maar de betreffende potmeter blijkt nogal lastig te verkrijgen. Het is een log stereo 470K pot met een extra loudness aftakking op 50K. Ik heb geprobeerd om hem schoon te maken / op te knappen, maar dat mag niet baten.  Iemand enig idee waar zoiets te vinden is?

In de tussentijd heb ik pot tijdelijk vervangen door een standaard 500K pot om de rest van de versterker te testen. Hij klinkt erg goed, maar in 1 kanaal hoor ik bij stille passages een soort tikken/knisperen/kraken. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

En als laatste.. Ik lees veel over het afstellen van de bias bij buizenamps. Hoe zou dat bij deze versterker kunnen zijn? Ik zie nergens een potmeter o.i.d. Kan het zijn dat bias afstellen in mijn geval niet nodig is?

*

Raaf

• 1080
  • Muziek !
« Reactie #10 Gepost op: 12 februari 2016, 09:10:46 »
Mooi dat je het probleem gevonden hebt.
Geen idee waar je die volume pot kunt vinden .
Kisperen, kraken : kan een slecht contact zijn tussen buis en buisvoet, of ergens anders .
Bias : de versterker heeft waarschijnlijk een autobias als er nergens een afstel pot zit .

*

disco

• 119
« Reactie #11 Gepost op: 13 februari 2016, 09:41:33 »
Als je de potmeter uit elkaar kunt krijgen (vaak een aantal lipjes verbuigen) zijn onderdelen van andere potmeters over te zetten. Ik deed dit wel met Philips materiaal uit de jaren 50. Nieuwe vinden zal niet meevallen, mogelijk dat je op een beurs wat soortgelijk gebruikt spul aantreft. Of onder mede-hobbyisten natuurlijk ;)
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2016, 07:27:13 door disco »

« Reactie #12 Gepost op: 25 februari 2016, 16:57:28 »
Volgens mij zijn er wel ALPS potmeters met een extra aansluiting. Ik heb alleen geen idee of dat ook een middenaftakking van de potmeter is. Ik heb hier een 100kOhm variant, zal het weleens nameten.

« Reactie #13 Gepost op: 25 februari 2016, 18:33:20 »
Uit een ver verleden, weet ik nog dat die extra aftakking werd gebruikt voor de loudnes. ;)
Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

« Reactie #14 Gepost op: 25 februari 2016, 23:27:23 »
ik heb even gemeten aan de Alps, er is inderdaad een vierde pootje op elke laag van de potmeter.
Bij mijn 100k variant zit die aftakking op zo'n 16kOhm. Is dat het logaritmische midden? Ik heb geen idee, heb het nog nooit gebruikt.