*

Shibata

• 2692
  • Het gaat om de muziek
Audyssey en Akoestiek, wat wel en niet te doen.
« Gepost op: 7 februari 2016, 14:09:49 »
Hallo mede freaks :laugh:
Tegenwoordig heeft elke fatsoenlijke versterker de Audyssey akoestiek compensatie functie, toen ik mijn huidige receiver kocht was ik eerst niet gecharmeerd van dit systeem. Mijn eerste pogingen om met Audyssey mijn systeem af te stellen waren geen succes, achteraf had ik het zelf verkeerd gedaan, mede doordat de beschrijven van Marantz niet erg duidelijk was. Ik heb toen alles met de rolmaat en dB meter afgesteld, echter kreeg ik het nooit helemaal perfect.
Vorig jaar kocht ik een nieuwe set speakers van Bowers en Wilkins met de CM9s2 als front speakers, dit zijn voor mijn ruimte toch vrij forse speakers en ze staan eigenlijk te dicht bij de muur, helaas kan het hier niet anders maar het resultaat is een veel te hoge room-gain in het mid-laag. Ik kreeg er simpelweg niet uit wat er in een grote luisterruimte uit te halen valt, en de integratie van de sub is zelfs met een meetmicrofoon en een laptop met meetsoftware erg lastig mooi vloeiend te integreren.
Ik heb toen toch maar weer eens met Audyssey lopen stoeien, weer kreeg ik niet helemaal waar ik op hoopte, maar hoe kan het dan dat ik bij audiozaken goedkopere speakers en receivers gehoord had met Audyssey die betoverend goed klonken?

Ik heb me daarom meer verdiept in de techniek van Audyssey via de website van Audyssey http://www.audyssey.com/solutions/home-theater en ook staan er demo films hoe Audyssey te gebruiken op Youtube.
Al snel besefte ik me dat ik diverse fouten had gemaakt, ik had bijv de metingen te ver uit elkaar gedaan om zoveel mogelijk luisterplekken te optimaliseren met als gevolg dat de afstanden tot de speakers niet klopten, de volumes enorm verschilden en er een heel vreemd diffuus geluid ontstond op de hoofdluisterplek.
Ik had ook wel eens maar 1 meting gedaan op de hoofdluisterplek, dit resulteerde in een perfect geluid op die plek maar op andere plekken was het niet om aan te horen. :o
Op de website van Audyssey staat een mooi plaatje met beschrijving hoe te werk te gaan.

Dit voorbeeld is perfect voor mensen met een mooie ruime woon/luisterruimte maar is voor velen van ons natuurlijk totaal niet van toepassing, onze woonkamer is te klein om zo`n setup mogelijk te maken zonder te TV en Audio set voor het raam te zetten ;D
wat wel in dit plaatje goed toe te passen is zijn de meetpunten 1 t/m 6, meet punt 7 en 8 zou ik naar voren plaatsen tussen de voorste en achterste rij metingen (1, 2, 3 en 4, 5, 6)
Als je zoals in mijn situatie de bank tegen de muur hebt staan dan is een 7.1 configuratie geen optie zelf heb ik daarom ook een 5.1 configuratie gekozen en gebruik de 2 extra eindtrappen in Bi Amp instelling voor de frontspeakers.
Zeer belangrijk is het dan dat je niet meet op minder als 30cm van de muur, kom je te dicht bij dan krijg je uitdoving van bepaalde frequenties.
begin dan met meting 1 op de hoofdluisterpositie met de microfoon op oorhoogte, gebruik hiervoor altijd een microfoon standaard of camera statief.
Als de receiver aangeeft om meting 2 te doen verplaats dan de microfoon naar positie 2 (60 a 70cm van hoofdluisterplek), doe dit ook met positie 3.
Voor positie 4 t/m 6 moet je de microfoon naar voren plaatsen, volgens de beschrijving van Audyssey zou je ongeveer een meter naar voren moeten, mijn ervaring is echter dat als je die afstand kleiner houdt (ongeveer 50cm) dat je een beter resultaat krijgt.
Heb je een uitgebreidere variant van Audyssey die 8 metingen toelaat gebruik die dan ook, doe deze metingen in een kleine ruimte tussen de voorste en de achterste rij metingen links en recht van de hoofdluisterplek ongeveer 50cm uit elkaar.
Voor grote ruimtes met 7.1 of meer configuratie hou dan de meetpunten 7 en 8 aan volgens het plaatje van Audyssey net achter de hoofdluisterplek. Met de Pro meting kan je zelfs tot 32 metingen gaan, punt blijft dat je niet in de luisteruimte moet gaan meten maar ongeveer 1 tot 1,5 meter naast de hoofdluisterplek.
Vervolgens zal het systeem alle instellingen bepalen, je zal merken dat je geen bonkende bas meer hebt, geen schreeuwerig mid, geen gebrek aan detail.  :D
Check altijd ff wat Audyssey gedaan heeft met de speaker configuratie, bij mij stond alles op groot en de sub op LFE, ik heb toen de sub op LFE+Main gezet en de kantelpunten voor de fronts op 40Hz en de Center en Surrounds op 60Hz. hierdoor veranderd het geluidsbeeld niet en worden de speakers toch ontlast, met de speakers op small en de sub op LFE veranderde wel de hele indruk van het laag. Even mee spelen dus 8)
Ook kan je kiezen om de Audyssey functie iets aan te passen, van standaard Audyssey naar Flat, Flat is eigenlijk voor muziek en geeft een meer gedetailleerd en transparant hoog, het is maar net wat je prefereert. :)

Het resultaat wat je met een goede meting door middel van Audyssey kan halen is verbluffend goed, lees de instructies op de website van Audyssey goed door en kijk dit instructie filmpje op youtube voor dat je zelf met Audyssey aan de slag gaat.
https://www.youtube.com/watch?v=okyNlhJ3Hvo

Het resultaat in mijn situatie is nu zo goed dat wat ik ook afspeel, LP, CD, DVD, Blu-Ray, film, muziek, TV en Games het klinkt ontzettend goed, levendig, strak, transparant en dynamisch. En de integratie van de Subwoofer is fenomenaal goed, met muziek is het net of de sub niet aanstaat terwijl het toch ontzettend diep gaat, en met films rol je soms bijna van de bank door de lage dreunen :o
« Laatst bewerkt op: 7 februari 2016, 14:25:00 door Shibata »
Waarom geen Vliezen? Ik mag geen Vliezen, het enig vlies dat mijn vrouw had heb ik verprutst ;)

Re: Audyssey en Akoestiek, wat wel en niet te doen.
« Reactie #1 Gepost op: 7 februari 2016, 14:38:04 »
Leuk schrijfsel!

En inderdaad met Audyssey zijn erg mooie resultaten te behalen.

*

a.b.

• 7871
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: Audyssey en Akoestiek, wat wel en niet te doen.
« Reactie #2 Gepost op: 8 februari 2016, 17:06:51 »
Interessant om te lezen hoe adsy ingeregeld moet worden.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin