*

J.B.L

• 3607
Re: op-amp oscillatie
« Reactie #30 Gepost op: 18 maart 2016, 13:12:59 »
Praise the lord, ik kwam in contact met een ex-BSS man die met de correcte gegevens kwam tbv. bias afregeling. Nu moet ik nog weten aan welke RV's moet ik draaien  ::)

Dat schommelende bias klopt volgens hem niet, verdacht zijn de BF869/870 bias transistoren.

*

J.B.L

• 3607
« Reactie #31 Gepost op: 19 maart 2016, 21:23:20 »
1 kanaal voor elkaar gekregen, nr. 2 heeft duidelijk een probleem, bias zakt soms tot 0mV, daarna 3mV en 7mV (stond eerst ingesteld op 14mV). De versterker heeft al wat uurtjes aangestaan dus kwestie van even stabiliseren is het niet.

Kijk vooral naar dit stukje, let op wat er met het signaal gebeurt op de scoop en de multimeter:
https://youtu.be/k7tppSUzdJE?t=1m59s
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2016, 21:39:56 door J.B.L »

« Reactie #32 Gepost op: 20 maart 2016, 00:32:11 »
Good old meetspul :)
Is de biastrimmer voor dat kanaal nog ok?
"I really want to believe that if something is audible, we should be able to measure it somehow. It takes measuring and listening. [Bruce Hofer, Audio Precision]

*

J.B.L

• 3607
« Reactie #33 Gepost op: 20 maart 2016, 01:32:13 »
Ben erg blij met die Keithley 199 DMM - TRMS en autoranging dus makkelijk in gebruik. Handheld is ook al een oudje - Metex 4650CR.
Enkel de de scoop staat op het lijstje van de te vervangen apparaten, de mechanische delen worden gaar en heb liever eentje met OSD.

Potmetertje (de welbekende Bourns) lijkt in orde, ik heb hem nog een stuk of 50 keer helemaal open/dicht gedraaid, uiteraard met de spanning eraf! Maar kon geen verschil ontdekken, de bias loopt nog steeds af.

Opmerkelijk hoe gevoelig deze versterker is voor temperatuur verschillen - even wat koude lucht tegen de print blazen en de bias komt binnen een paar seconden met enekele millivolts omhoog.
Hij moet dus echt met de kap dicht afgeregeld worden zodat hij altijd zijn optimale bedrijfstemperatuur heeft, dat kreeg ik ook mee van de BSS man.

Ik zal overdag even de potmeter en de bias torren doorsolderen. Het is een fragiele double layer PCB dus wie weet...

« Laatst bewerkt op: 20 maart 2016, 01:47:36 door J.B.L »

*

Opa S.

• 7247
  • Grote audiokrijger
    • Second Life Audio
« Reactie #34 Gepost op: 20 maart 2016, 07:41:08 »
Misschien moet je die potmeter ook meten terwijl hij speelt, die dingen hebben me al vaak genoeg verrast.
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

J.B.L

• 3607
« Reactie #35 Gepost op: 20 maart 2016, 12:33:56 »
Dat is dus het probleem met deze amp, nergens om er bij te komen en de print zit in een metalen frame.

Ik zou evt. over de R605 kunnen meten of de spanning daar ook schommelt.
Voor de rest is het dus blind vervangen en hopen dat het goedkomt.

+
De PCB zag er best beroerd uit aan de onderkant dus toch maar alles doorgesoldeerd maar ook dat mocht niet baten.
Heb even aan de trimpot gezeten en hij raakte de kluts kwijt, sprong constant tussen 0 en 18mv.
Het zal dus echt dat potmetertje kunnen zijn, even aankloppen bij Ome Dick dus.
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2016, 17:48:49 door J.B.L »

« Reactie #36 Gepost op: 20 maart 2016, 19:33:40 »
Ben benieuwd! De potmeter lijkt me een verdachte kandidaat en je zou daar meer duidelijkheid in kunnen krijgen door niet naar de rusttroom maar naar de biasspanning te kijken (tussen de gates van de N-ch en P-ch banken). Als die wl stabiel is, d.w.z. netjes meeregelt met de temperatuur maar niet staat te springen, dan zit het verderop in het powerstuk.

Maar een paar potmetertjes kosten niks en is de moeite waard om gewoon preventief te vervangen. Eigenlijk doe ik dat met alle oudere apparatuur. Bias en offset circuits moeten zeer betrouwbaar werken want als het daar mis gaat kan het fataal zijn voor de hele handel. Zonde om daar een paar duppies op te bezuinigen.
"I really want to believe that if something is audible, we should be able to measure it somehow. It takes measuring and listening. [Bruce Hofer, Audio Precision]

*

Opa S.

• 7247
  • Grote audiokrijger
    • Second Life Audio
« Reactie #37 Gepost op: 20 maart 2016, 19:47:33 »
Ik heb lang de oude biaspotmetertjes laten zitten bij versterkerrevisies (wel even schoonmaken/smeren), maar heb nu toch ook te vaak meegemaakt dat het net valse honden zijn en dat ze onvoorspelbaar maar wel heel venijnig kunnen bijten. Alleen jammer dat het zo lastig is iets te krijgen wat makkelijk op de plek van de oude grotere (want vintage in mijn geval) plek past.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

J.B.L

• 3607
« Reactie #38 Gepost op: 20 maart 2016, 21:15:35 »
We zullen zien, ik heb gelijk 6 stuks besteld en ga ze allemaal preventief vervangen. Voor de RV602 moet ik even de Engelsman aanspreken mbt. afregelprocedure.
Het lijkt erop dat de 2 verdachte BF's al een keer vervangen waren, ben benieuwd.

Zondag goed besteed  8)

(let niet op de tape en tochtstrip, deze zit er enkel om het weglekken van de lucht tegen te houden.
Origineel hoort er gaffa tape op maar ik zal het vervangen door sillicone pads. 

p.s
Chrome, heb je een eigen reparatiezaak in Almere?
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2016, 21:28:18 door J.B.L »

*

J.B.L

• 3607
« Reactie #39 Gepost op: 20 maart 2016, 21:16:18 »
oops dubbel

« Reactie #40 Gepost op: 21 maart 2016, 00:02:09 »
Chrome, heb je een eigen reparatiezaak in Almere?

Ik heb zo'n 18 jaar geleden een reparatiezaak gehad in het verre zuiden des lands. In die jaren van alles in de vingers gehad, van walkman tot dikke pro-PA. Daarna in de ontwikkeling van elektronica verder gegaan bij een laboratorium in A'dam. Weer eens wat anders  :angel:
Repareren doe ik niet meer, daar heb ik gewoon een hekel aan gekregen. Hooguit de eigen meuk. Maar de opgedane kennis, dus ook de 'oooohhh-shitttt!!!' ervaringen wil ik zo nu en dan graag hier delen.  ;) 

*

J.B.L

• 3607
« Reactie #41 Gepost op: 21 maart 2016, 14:38:57 »
Ach zo! Wel handig  :)

Volgens de engelsman gaan deze trimpotjes zo goed als nooit stuk, tenminste hij heeft ze nog nooit moeten vervangen.
Ik heb hem eruitgesoldeerd en aan de DM gehangen en hij houdt rotsvast zijn waarde.

Er is een toko die de BF869/872 voert dus toch maar een stuk of 4-6 bestellen  ::)

*

J.B.L

• 3607
« Reactie #42 Gepost op: 21 maart 2016, 17:12:54 »
En besteld, 4 setjes voor de zekerheid.

Overigens, is een PEAK DCA75 of een soortgelijke transistor tester handig bij dit soort situaties?

*

Opa S.

• 7247
  • Grote audiokrijger
    • Second Life Audio
« Reactie #43 Gepost op: 21 maart 2016, 20:16:12 »
Ik denk alleen om te zien of ze echt stuk zijn of een te lage gain hebben, wat ook een indicatie is dat ze niet helemaal jofel meer zijn.

Maar ik heb net nog een Pioneer 8100 gehad met een probleem in de protectie waarvan alle transistors ok waren volgens de DCA 75 (ook nog eens een pro), maar wat pas opgelost was na het vervangen van die transistors (het waren er drie, ik weet nog steeds niet welke niet ok was).

Iets als een Huntron Tracker is handiger voor dit soort dingen zolang je met de stroom er af meet (maar wel in de print) en anders is 't scoop of voltmeter als je kunt testen in bedrijf, alhoewel je daar weer niet altijd mee bij de juiste component uitkomt.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

J.B.L

• 3607
« Reactie #44 Gepost op: 23 maart 2016, 15:08:08 »
Fcuk, de trimmers vervangen, evenals de BF869 en BF872 (nu Philips) en de bias loopt sneller af dan vantevoren  >:(
Identiek gedrag als toen: 0.1mV omhoog en 1 sec later 0.2mV omlaag.

+
Hij lijkt nu te gaan stabiliseren, we zullen zien. Ondanks dat er een extra koelblokje op zit, worden ze allebei loeiheet, ik kon mijn vinger hooguit 2 seconden op het koelblok houden.
Volgens mij zit die ook onder stroom want ik kreeg een lichte prik ::) Multimeter zegt (-)59V op de collector.
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2016, 16:00:19 door J.B.L »