*

Wim72

• 1283
Bekabeling surround en plaatsing center.
« Gepost op: 26 maart 2016, 21:34:09 »
Wil de rearspeakers op oorhoogte brengen en verplaatsen dat ik een perfecte cirkel krijg voor de surround opstelling en bestaande bekabeling is te kort en wil geen verbindingen maken heb dus nieuwe bekabeling voor rear en centerspeakers gehaald wat 1.5 mm dik is en de 2 frontspeakers is 2.5mm dik het is wel allemaal van hetzelfde merk voor beide frontspeakers is een poosje terug al vervangen...
Kan dat 2.5 mm voor de beide frontspeakers waar het meeste vermogen heen gaat en op full spelen en 1.5 mm voor center en rearspeakers die toch afgefilterd worden of gaat dat een probleem geven ?
En wat is de beste plaats voor de center ? Vlak voor de tv of achter de tv wat hoger aan de muur...

Bij voorbaat bedankt voor info.
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2016, 22:33:56 door Wim72 »

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
Re: Bekabeling surround en plaatsing center.
« Reactie #1 Gepost op: 26 maart 2016, 22:33:12 »
dikte heeft niets met fullrange of gefilterd te maken. De kabellengte en de daarmee samenhangende weerstand zijn van invloed en zo zouden er voor de surroundspeakers zomaar dikkere kabels nodig kunnen hebben wanneer ze langer dienen te zijn.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

Wim72

• 1283
« Reactie #2 Gepost op: 26 maart 2016, 22:39:02 »
Rearspeakers zijn 8 ohm en kabellengte is ongeveer 10 meter volgens het schema op conrad.nl is 1.32 mm dik zat voor 8 ohm en een lengte tot 15 meter dus daar zit ik zat onder en kabel is zelfs iets dikker maar of dat schema van conrad ook werkelijk correct is ???

https://www.conrad.nl/nl/informatie-tips/componenten/kabels/luidsprekerkabels.html

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #3 Gepost op: 26 maart 2016, 22:52:12 »
Ik ging in op je onjuiste argumentatie over filteren en kabeldikte.

Wanneer Conrad stelt dat de kabelweerstand niet groter dan de luidsprekerimpedantie zou mogen zijn dan vind ik dat behoorlijk aan de benauwde kant.
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2016, 22:59:08 door Be tweeter »
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

Wim72

• 1283
« Reactie #4 Gepost op: 26 maart 2016, 23:55:55 »
Met dat filteren bedoel ik dat audyssey de rearspeakers en centerspeaker op 150 hz instelt dus het laag is minimaal wat er door het draadje zal gaan dus die dempende werking wat dikkere kabels beter doen voor het laag is minder belangrijk in dit geval...

*

Wim72

• 1283
« Reactie #5 Gepost op: 27 maart 2016, 16:11:30 »
Centerspeaker is achter net boven het scherm geplaatst dat geeft de mooiste weergave met stemmen uit de centerspeaker en met het surroundeffect hoor ik niet dat de kabels iets dunner zijn dus ik denk dat het prima werkt 90% speelt set toch in stereo.

*

rob768

• 174
« Reactie #6 Gepost op: 19 april 2016, 22:12:09 »
Audessy filtert op 150Hz? Ik hoop toch dat dat lager is. Ik zou niet boven de 80 filteren want anders ga je het horen. Ondef de 80 hz hoor je nog geen richting, maar daarboven wel, en steeds meer.

*

Wim72

• 1283
« Reactie #7 Gepost op: 19 april 2016, 23:24:01 »
Beneden de 120 hz geven de satellietspeakers  en centerspeaker weinig tot niks weer dus daar wordt er afgefilterd op 120 Hz daaronder gaat alles naar de frontspeakers die op full staan en sub , de sub staat ingesteld tot 60 hz omdat de fronspeakers ongeveer goed weergeven tot 50 Hz.
Frontspeakers: Frequency response: 50Hz to 20kHz +/-3.0dB (-6dB at 47Hz) ingesteld full.
Center en Rear speakers: Frequency response: 120Hz to 30kHz +/-3.0dB HPF ingesteld 120 Hz.
Sub: Frequency response 22 - 200 Hz LPF ingesteld op 60 Hz.

De frontspeakers staan op full ingesteld omdat ik veel muziek luister via de tuner in stereo , de sub dient bij muziekweergave ook alleen als ondersteuning bij dvd, blu-ray bij muziekweergave en funcioneert het geheel als 5.0 + sub en bij filmweergave wordt de sub in het menu harder gezet zodat het meer de functie gaat vervullen als 6e kanaal voor ultra-laagweergave.
« Laatst bewerkt op: 19 april 2016, 23:25:32 door Wim72 »