*

geerd

• 5485
  • scheun ja
voeding
« Gepost op: 8 april 2016, 20:01:18 »
ik heb vergaande plannen om een uitgebrijde voeding te bouwen .
deze moet al die stekkervoedingen gaan vervangen .
mijn plan is om 4 regelbaren dc voedingen 0 tot 24 volt 2 amp in 1 behuizing te plaatsen .
gevoed door een ringkern trafo .
tevens een vaste uitgang van 12 volt dat het meest gebruikt wordt .
er komen 4 meters op en per uitgang schakelbaar .
heeft iemand hier nog tips voor afvlakken van de voedingen wil een buffer van elco's zeg 10 x 2200 uf per voeding gebruiken ?
of andere tips om het geheel zo universeel inzetbaar mogelijk te makken

bvd  geerd
les is more

*

Be tweeter

• 9353
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
Re: voeding
« Reactie #1 Gepost op: 8 april 2016, 20:05:56 »
Het zou wel eens meer stroom kunnen gaan verbruiken dan de stekervoedingen (die zijn veelal geschakeld).
Over de afvlakking valt niet veel te zeggen zolang je het maximale verbruik niet weet.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

geerd

• 5485
  • scheun ja
« Reactie #2 Gepost op: 8 april 2016, 21:35:42 »
dat het meer gaat verbruiken realiseer ik mij ook maar dat zal niet erg veel zijn .
de spullen die gevoed gaan worden verbruiken gemiddeld 1 amp tot max 2 amp .
voeding printjes kunnen tot 3 amp regelbaar o tot 24 volt worden gevoed door 27 vold dc zekering 2 amp T
trafo is 220 va
les is more

*

fusion

• 197
    • Audio Page
« Reactie #3 Gepost op: 9 april 2016, 14:43:53 »
De rimpel die je voeding kan hebben voor de stabilisatie is afhankelijk van de uitgang spanning + marge regulaar.
De meeste regulaars willen graag 4 volt of meer zien.
Een trafo van 24 V levert afgevlakt (afgerond) 34V op de buffer elco's
Bijv. je wil 24 V uitgangs spanning. + marge = 28 V.
De maximale rimpel is dan 34-28= 6 v tt
C= t*I/V 0,01*2A/6V = 0,0033 F = 3300 uF bij 2 A.

*

richard

• 3875
« Reactie #4 Gepost op: 9 april 2016, 16:45:45 »
Het zou wel eens meer stroom kunnen gaan verbruiken dan de stekervoedingen (die zijn veelal geschakeld).
2 euro per watt per jaar.
Genoeg is beter.

*

geerd

• 5485
  • scheun ja
« Reactie #5 Gepost op: 9 april 2016, 18:55:57 »
dank je voor de berekening ik heb nog een doos 3300 uf  100 v zoon 50 stuks daar kan ik er wel mee komen .
rimpel vrij zal niet meevallen maar bijna moet lukken .

en 2 euro per jaar maar die staan altijd aan deze voeding schakel je pas in als je hem nodig hebt .
het gaat mij ook niet om verbruik maar om een oplossing om met 1 voeding meerdere dingen te voeden .
en dat de benodigde spanning regelbaar is per uitgang daar ik 4 digitale meters heb liggen worden het 4 regelbare uitgangen en omdat de trafo de mogelijk bied ook 12 v vast en 9 volt vast zover mijn plannen nu zijn
les is more

« Reactie #6 Gepost op: 17 april 2016, 08:53:57 »
Even volgen, leuk project!

Gaat het je alleen om 4 regelbare uitgangsspanningen of moeten ze ook zo nauwkeurig mogelijk zijn?
Mijn ervaring is dat in een goede set het verschil tussen voedingen duidelijk hoorbaar is.

*

geerd

• 5485
  • scheun ja
« Reactie #7 Gepost op: 17 april 2016, 10:52:41 »
die mening heb ik ook , de voeding moet dus vrij rimpel vrij zijn en tot 2 cijvers achter de comma regelbaar .
voer hem 4 x uit 2 x 5 tot 30 volt 2 x 2 tot 14 volt 2,5 amp per uitgang plus 2 x 12 volt 2 amp vast .
vorige week de opzet getest en een oude tuner gesloopt om als behuizing te gebruiken .
maximale rimpel bij 2 amp belasting is < 0,5 mv .
maar door wat passen en meten krijg ik nog wat meer buffer elcos in de behuizing al is het erg krap .
les is more

« Reactie #8 Gepost op: 17 april 2016, 11:36:09 »
Ik heb er net 1 gemaakt, maar dan wel met een vaste uitgangsspanning op 5V.
Deze kan continue 5A aan. De instelpot zou je ook kunnen vervangen voor een lineaire pot met chassic montage.
Meetwaardes waren erg goed. Over een bereik van 0-100kHz met een load van 50 ohm een ripple van 5,5uV en een ruisvloer van -105dB.
Als je belang bij het schema hebt en de gebruikte componenten moet je het maar even aangeven.

*

geerd

• 5485
  • scheun ja
« Reactie #9 Gepost op: 17 april 2016, 15:00:18 »
ik heb het geluk dat ik zoiets bij een ander ook gemaakt heb .
de spullen die over waren heb ik over genomen 4 meters doos buffer elcos en 8 regel printjes .
zelf een gebruikte ringkern gekocht op mp mocht niet hoger zijn dan 5 cm behuizing tuner is inwendig 5,5 cm .
nu bezig met het front gelijk alle 4 de meters erin regelen gaat fia een instelpot die achter het front zit zodat je er niet perongeluk aan kunt draaien plus de zekering houder en een uitgaand chassisdeel kun je van voor en achter aansluiten .
dan trafo en gelijkrichters plaatsen de 45 buffer elco's erin zien te frotten en draad erin zien te krijgen aansluiten en kijken waar het gaat roken  ;D ;D
zal dus nog wel even duren voor hij in elkaar zit
les is more

*

geerd

• 5485
  • scheun ja
« Reactie #10 Gepost op: 24 april 2016, 21:01:09 »
even update met passen en meten zit het benodigde erin en kan zelfs de kap dicht nog wat solderen en afregelen .
uitgangen achter en voorzijde naast elke meter een gaatje lastig te zien met daarachter een 18 slagen trimmer

gelijkrichters en voeding nog aansluiten en de behuizing veder in elkaar zetten dan is deze ruim 10 kg voeding klaar voor gebruik
les is more

*

richard

• 3875
« Reactie #11 Gepost op: 24 april 2016, 22:55:12 »
Geeft die capaciteit geen probleem met inschakelen?
Genoeg is beter.

*

Be tweeter

• 9353
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #12 Gepost op: 25 april 2016, 09:08:28 »
Ik zie in de ingewanden zo'n geschakelde voedingsmodule zitten. Is dat de stabilisering die je voor de uitgangen gebruikt?

In mijn gitaarversterker fungeren ze naar grote tevredenheid voor relais en effectenrack maar in zo'n puristisch opgezet geval zou ik iets lineairs verwachten, juist omdat je van de geschakelde adapters af wilde.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

geerd

• 5485
  • scheun ja
« Reactie #13 Gepost op: 25 april 2016, 15:41:41 »
bij een test met deze schakel printjes voldeden ze erg goed mits wat extras in de voeding zet en het printje wat veranderd .
mooi stabiel en erg netjes te regelen nagenoeg geen rimpel moet de ringkern en gelijkrichting nog aansluiten maar getest met alles aan elkaar geknoopt werkt het goed .
en ja ik wil van die muur pukkels af als dit in de set staat zijn dat weer 4 stekkers minder die ook op 220 hun storing geven
les is more

« Reactie #14 Gepost op: 25 april 2016, 22:54:16 »
Wat wordt erop aangesloten? Audio of wat anders?