Akoestiek in mijn luisterruimte.
« Gepost op: 13 april 2016, 21:01:43 »
Hieronder de frequentiecurve van mijn Quadral luidsprekers in mijn luisterruimte. Zoals je ziet een bultje van 45 tot 48 Hz, dan nog eentje rond de 63 Hz en vanaf 110 Hz enkele grotere bulten. Gehoormatig valt het zeer goed mee, zo goed als geen dreunende bassen. Toch zou ik de curve nog wat vlakker willen. Verder schuiven met de speakers en de luisterstoel kan niet meer. Kan ik hier nog winst boeken met bastrappen of eventueel één of twee subwoofers?

Groeten,
Aeternus

Quadral Frequentiecurve 13-04-2016 by Johan Beeckaert, on Flickr
Primare I22 - Quadral Platinum M4 - Thorens TD 160MKII - Lehmann Black Cube Statement - Imac, Roon - DSpeaker AM Dual Core 2.0 - Dirac Live RCS

*

cyrano

• 257
  • INFO voor muziekmakers
Re: Akoestiek in mijn luisterruimte.
« Reactie #1 Gepost op: 14 april 2016, 12:21:23 »
Kan ik hier nog winst boeken met bastrappen of eventueel één of twee subwoofers?

Simpel antwoord: nee.

Subwoofers toevoegen gaat de boel alleen erger maken.

Basstraps kunnen dat een beetje verbeteren, maar dan moet je voortdurend gaan meten, na elke verandering. Dat kan, maar de winst zal redelijk klein zijn denk ik.

Je grafiek is eigenlijk al behoorlijk vlak. En als je niet meer kan schuiven met de luidsprekers, kan je nog proberen basstraps in de hoeken te plaatsen. Zonder plattegrond van de kamer is daar echter niet veel zinnigs over te zeggen en op 't gevoel zou ik er geen al te grote verwachtingen van hebben.

De bulten rond 125 Hz  en 63 Hz vertalen zich waarschijnlijk in de afmetingen van de kamer en 45 Hz in de hoogte. Als je absorbers kan hangen tegen de muren, kan daar ook wat winst in zitten. Maar zonder de kamer te "zien" (plattegrond) is dat moeilijk te beoordelen. En 't plafond behandelen is meestal moeilijk.

Een beetje equalizen is makkelijker. Zeker omdat je geen dips hebt, alleen maar bulten.

« Reactie #2 Gepost op: 14 april 2016, 17:48:00 »
En dit is de waterfall.

Waterfall Quadral 13/04/2016 by Johan Beeckaert, on Flickr
Primare I22 - Quadral Platinum M4 - Thorens TD 160MKII - Lehmann Black Cube Statement - Imac, Roon - DSpeaker AM Dual Core 2.0 - Dirac Live RCS

*

chansig

• 10181
« Reactie #3 Gepost op: 14 april 2016, 19:31:53 »

Simpel antwoord: nee.

Subwoofers toevoegen gaat de boel alleen erger maken.

Owww....vertel ?

Gr Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

cyrano

• 257
  • INFO voor muziekmakers
« Reactie #4 Gepost op: 14 april 2016, 19:53:36 »
En dit is de waterfall.

Waterfall Quadral 13/04/2016 by Johan Beeckaert, on Flickr

Zonder plattegrond, met opgave van plafond hoogte en punten waar de luidsprekers staan, kan ik daar niks mee.

@chansig:

Heel simpel: ik vermoed dat de bulten de ruimte zijn. Opslingering door matige staande golven. Voeg bas toe, vanaf een ander punt en 't wordt nog erger, want dan gaan de verschillende staande golven op sommige frequenties mekaar versterken en op andere verzwakken.

En dat is alleen maar de frequentie curve. De definitie in de bas ben je ook kwijt. En dat zou ik die Quadral's niet willen aandoen.

Gevalletje "meer is minder"...

*

chansig

• 10181
« Reactie #5 Gepost op: 14 april 2016, 20:01:48 »
OKe....ik had ook hier en daar wat bulten en dips. Nu met een DSP en 3 subs is het eea toch behoorlijk opgeknapt. Volgens mij wordt het "uitdoven" genoemd. Wel even zoeken naar de juiste plekken.

Gr Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

a.b.

• 7743
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #6 Gepost op: 14 april 2016, 20:35:54 »
Kun je ook een meting laten zien, zonder smoothing van 20-200Hz?

Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

« Reactie #7 Gepost op: 15 april 2016, 09:02:37 »
Kun je ook een meting laten zien, zonder smoothing van 20-200Hz?

De curves zonder smoothing.

Quadral 13/04/2016 No Smoothing by Johan Beeckaert, on Flickr

RT60

RT60 Quadral 13/04/2016 by Johan Beeckaert, on Flickr

Plattegrond van de kamer

Plattegrond by Johan Beeckaert, on Flickr

Plafond is 245cm hoog. De vloer is als volgt opgebouwd: houten ondervloer van 2 x 2,54 cm dik waterproof vezelplaat. Daarbovenop ligt een laag kurk van 4mm. Bovenop de kurk ligt er een akoestisch dempende vloerplaat van 8mm en hierop ligt er een kamerbreed tapijt. Aan de linkerzijde vanuit de luisterpostie gezien hangt er een groot wandkleed met redelijke lange vezels. Het wandkleed beslaat bijna de gehele muur. Achter de linkerspeaker is er een raam van zo'n 120 bij 150 cm. Voor het raam hangt er een zwaar overgordijn. De rechtermuur loopt 150cm recht omhoog maar loopt dan schuin naar het plafond. Het plafond is maximaal 280 breed. De kamer is dus niet geheel rechthoekig. Al bij al meet de kamer eigenlijk vrij goed, gezien zijn vorm. De luisterpositie bevindt zich dus op ongeveer 150cm van de achterwand. De luisterstoel meer naar achteren schuiven, geeft dippen tussen 60 en 70 en op 90 Hz. De luisterstoel dichter naar de speakers zorgt ervoor dat speakers al beginnen afvallen vanaf zo'n 45 Hz en dat zeer steil. Ik heb dus al zeer veel gemeten en alle mogelijk luidsprekeropstellingen geprobeerd. Op het gehoor is dit nu de beste opstelling en de metingen bevestigen dit. De speaker loopt bijna recht door tot 30 Hz. Vanaf zo'n 300 Hz is de curve redelijk vlak en loopt iets af naar het hoog toe. RT60 curve vind ik er ook behoorlijk netjes uitzien.
Het laag klinkt zeer strak, gaat ook heel diep en is gedefinieerd. Basgitaar, kick-drum, stand-up bas, je kan het allemaal mooi uit elkaar houden. Ook stemmen komen heel mooi naar voren en zijn zeer goed verstaanbaar. Het hoog klinkt gedetailleerd en zeker niet scherp. Het stereobeeld is diep en breed, waarbij , als de opname het toelaat, het geluid tot buiten de speakers komt. De ruimte zelf is naar mijn mening goed (net genoeg) gedempt en zeer stil. Dus eigenlijk zouden al veel mensen tevreden zijn met zo'n resultaat. Om het helemaal goed te krijgen heb ik eigenlijk ook nog Dirac Live ter beschikking, waarmee ik de puntjes op de i kan zetten. Echter bij toepassing hiervan, verlies ik een stuk dynamiek en levendigheid. In mijn woonkamer, die slecht klinkt, doet Dirac dan wel fantastische dingen op mijn 2de set.
Ik dacht dus als ik 1 of 2 subwoofers kritisch plaats er misschien nog winst te boeken en ik kan dan helemaal full range gaan. Lukt het niet met de subwoofers, dan kan ik die nog altijd inzetten in mijn 2de set. Misschien kan ik beginnen met één subwoofer?

*

a.b.

• 7743
« Reactie #8 Gepost op: 15 april 2016, 09:18:52 »
Denk je niet dat met het toevoegen van een sub, je eigenlijk ook een DSP moet gebruiken om dat ding netjes in te regelen? En een DSP is net niet wat je wil in die luisterruimte, toch?

Je mist wat output < +/- 35Hz maar je meting ziet er m.i. heel keurig uit :)

« Reactie #9 Gepost op: 15 april 2016, 17:26:16 »
Denk je niet dat met het toevoegen van een sub, je eigenlijk ook een DSP moet gebruiken om dat ding netjes in te regelen? En een DSP is net niet wat je wil in die luisterruimte, toch?

Je mist wat output < +/- 35Hz maar je meting ziet er m.i. heel keurig uit :)

Sowieso moet het een sub zijn met DSP, voor minder ga ik niet! Daarbij dacht ik aan Velodyne, SVS, Sunfire..

*

cyrano

• 257
  • INFO voor muziekmakers
« Reactie #10 Gepost op: 16 april 2016, 01:00:00 »
Ik zie eigenlijk maar één punt waar je nog verbetering kan halen, nu ik lees wat er allemaal al hangt en ligt aan dempende materialen: het plafond. Een absorberend element van 10 cm rotswol ophangen boven de luidsprekers. Afmetingen: 3m bij 2 meter. Maar dat zal in de praktijk wel niet mogen kunnen, denk ik.

En de meting is al goed.

Een sub zou ik persoonlijk niet doen, maar dat ben ik. Ik heb er jaren geleden veel mee gespeeld, ook met dsp en 't verbeterde het geluid eigenlijk niet, tenzij met echt in bas beperkte satelliet luidsprekers. En dan nog.

Maar proberen kan ook leuk zijn ;-)

*

a.b.

• 7743
« Reactie #11 Gepost op: 16 april 2016, 08:06:09 »
Wat is de reden van je advies tot meer absorptie? De RT meting is >250Hz al zo goed dat ik zou twijfelen of ik daar nog meer zou doen?

Ik kan enorm genieten van een set met 2 subwoofers dus ik zou lekker experimenteren als ik TS was :)