wat voor sub / versterker
« Gepost op: 30 juni 2016, 17:46:38 »
Hallo allemaal,

setup:

Radio: Pioneer DEH-X5800BT
Composet: JBL CS760C 16,5cm 2-weg ( Voor en achterdeuren )

Zodra ik de muziek op een hoog volume zet vind ik het niet meer mooi klinken.
zo vind ik ook dat er niet genoeg bas aanwezig is.
Vandaar dat ik heb besloten om een versterker en een sub aan te schaffen.
alleen zit ik nu met de vraag wat voor versterker en wat voor sub goed is,
en hoeveel watt die dan moet hebben.
nu zat ik te kijken naar een versterker met 4 kanalen,
2 voor speakers en 2 kanalen bruggen voor een sub.
maar dan heb ik nog 2 speakers over die ik dan direct op de radio zou moeten aansluiten.
nou weet ik niet of dan de speakers die ik op de radio ga aansluiten eerder vervormen dan die op de versterker zitten.
Dus mijn vraag is of iemand advies kan geven hoe ik mer bass in me auto krijg, en hoe ik het volume hard kan zetten zonder dat het gaat vervormen.

*

Naddy

• *
  • 26
  • Were it comes to NAD, music wil be music.
Re: wat voor sub / versterker
« Reactie #1 Gepost op: 1 februari 2017, 23:35:37 »
Is een wat oud topic, maar de moeite waard even te reageren. Want er zitten wat haken en ogen aan de benadering van de setup.

Heel simpel gezegd kan je zoveel bass in je auto krijgen dat het niet meer leuk is.
Sluit een monoblok aan, en gooi een grote enclosure subkist achterin!

Versterkers en speakers zijn niet zo belangrijk. Wel zeer belangrijk is dit: De aansluitkabels en aansluitingen moet je heel goed aanpakken. Gebruik geen budjet materiaal!
Neem Ground Zero of iets anders wat aan de prijs is.
Lees op internet van experts uit de car audio wereld wat belangrijk is bij car audio.

Eigen ervaringen:
Ik vind het niet echt iets uitmaken waar ik speakers plaats en inbouw zolang ik de speakers goed inbouw en aansluit.
Dus een set goede speakers die keurig ingebouwd zijn achterin de auto kunnen gemakkelijk de gehele cabine heerlijk vullen met goede audio sound.
📻 versterkers:
NAD C350
NAD C245BEE
NAD D7050
NAD PP 2i
📻 receiver:
NAD L76
🕳 platenspeler:
NAD C556
📀 dvd/cd/cdr/cdrw/mp3 player:
NAD T533
📻 tuner:
NAD C445
💻 computer/iTunes/streaming:
Apple macmini
Apple iPad air
Spotify
Apple TV
🔈 luidsprekers:
Rogers AS502 2x
JBL LX3 2x

*

morca

• 156
  • I love my JL audio DIY sub,s
« Reactie #2 Gepost op: 2 februari 2017, 02:09:11 »
Hallo allemaal,

setup:

Radio: Pioneer DEH-X5800BT
Composet: JBL CS760C 16,5cm 2-weg ( Voor en achterdeuren )

Zodra ik de muziek op een hoog volume zet vind ik het niet meer mooi klinken.
zo vind ik ook dat er niet genoeg bas aanwezig is.
Vandaar dat ik heb besloten om een versterker en een sub aan te schaffen.
alleen zit ik nu met de vraag wat voor versterker en wat voor sub goed is,
en hoeveel watt die dan moet hebben.
nu zat ik te kijken naar een versterker met 4 kanalen,
2 voor speakers en 2 kanalen bruggen voor een sub.
maar dan heb ik nog 2 speakers over die ik dan direct op de radio zou moeten aansluiten.
nou weet ik niet of dan de speakers die ik op de radio ga aansluiten eerder vervormen dan die op de versterker zitten.
Dus mijn vraag is of iemand advies kan geven hoe ik mer bass in me auto krijg, en hoe ik het volume hard kan zetten zonder dat het gaat vervormen.
JL audio staat erom bekent zeer hard en strak te spelen.
Wat voor amp hebt je nu om hem aan te hangen.
Voordeel JL presteert juist erg goed in een klein kistje zodat je wat kofferbak overhoud.
Beetje prutsen met subwoofers, dsp ,plaatsing ,akoestiek ed .......

*

Jerryl

• *
  • 37
  • Reggae is my heart, Reggae is my soul!
« Reactie #3 Gepost op: 2 februari 2017, 12:25:53 »
Is een wat oud topic, maar de moeite waard even te reageren. Want er zitten wat haken en ogen aan de benadering van de setup.

Heel simpel gezegd kan je zoveel bass in je auto krijgen dat het niet meer leuk is.

Versterkers en speakers zijn niet zo belangrijk. Wel zeer belangrijk is dit: De aansluitkabels en aansluitingen moet je heel goed aanpakken. Gebruik geen budjet materiaal!
Lees op internet van experts uit de car audio wereld wat belangrijk is bij car audio.

Eigen ervaringen:
Ik vind het niet echt iets uitmaken waar ik speakers plaats en inbouw zolang ik de speakers goed inbouw en aansluit.
Dus een set goede speakers die keurig ingebouwd zijn achterin de auto kunnen gemakkelijk de gehele cabine heerlijk vullen met goede audio sound.

Jouw eigen ervaringen zou ik dus absoluut niet willen adviseren aangezien je thuis toch ook niet met je rug naar je speakers toe gaat zitten om muziek te luisteren of dat je bij een concert met je rug naar het podium toe gaat staan.

Tevens zijn speakers en versterkers wel degelijk belangrijk in de auto aangezien de klank van de gebruikte speakers de luisteraar moeten aanstaan en zijn versterkers weer belangrijk omdat de meeste autoradio's heel erg positief zijn met hun vermogensopgave. Autoradio's zijn gewoon niet in staat om speakers op luid volume goed onder controle te houden en al helemaal niet wanneer de speakers fullrange worden aangestuurd. Het niet meer mooi klinken wat de ts bij hoger volume ervaart is dus waarschijnlijk het luisteren naar hoorbare vervorming.

En dure kabels voor een normale installatie is ook overdone vind ik zelf. Vaak genoeg heb ik met mijn eigen installaties in de auto met o.a. caliber en necom bekabeling gewerkt. Met deze kabels heb ik nooit problemen ervaren, dus waarom voor een normale installatie hele dure bekabeling gaan aanschaffen?

Verder zitten er helemaal geen haken en ogen aan hoe ts zijn setup wilt gaan uitbreiden. In de caraudio scene is het echter zeer gebruikelijk om met een 4 kanaals versterker en een subwoofer te beginnen met uitbreiden zoals in ts z'n geval.

Wat ik dus zou doen is het volgende:

* 2 Kanalen van een 4 kanaals versterker gebruiken voor de frontspeakers en deze filteren op ongeveer 80 hz high pass (zodat deze geen laag hoeven te weergeven, aangezien je daarvoor de subwoofer gaat gebruiken).

*2 Kanalen van de 4 kanaals versterker bruggen voor een subwoofer en deze filteren op ongeveer 80 hz low pass (zodat de subwoofer dus alleen maar laag weergeeft). Let wel op dat bij de meeste 4 kanaals versterker de minimale weerstand 4 ohm is bij gebrugd aansluiten.                       

* De achterspeakers zachtjes laten meespelen via de rear kanalen van de autoradio en indien mogelijk deze ook filteren op 80 hz high pass via de autoradio zelf.

Met deze uitgangspunten kan je dus al een heel eind komen.

De speakers goed inbouwen is inderdaad een must. Met name voor de midbass speaker van een composet kan je hier veel laagweergave mee winnen. Tevens is het dempen van de deuren dan ook een goede tip m.b.t. het goed inbouwen van speakers.

Waarschijnlijk heeft de ts niet veel meer aan deze info. Mocht iemand de search functie gebruiken en hier op uitkomen hopelijk wel!

One good thing about music, when it hits you, you feel no pain!

*

morca

• 156
« Reactie #4 Gepost op: 2 februari 2017, 12:51:43 »
Heb je geen ingebouwde achterspeakers? Maar de orginele
Bij een goeie sub horen wel goeie achterspeakers imo,ik heb jarenlang inbouwwerk als hobby gedaan.
Verdere tips hierboven mbt kantelpunten enzo zijn super .

*

Jerryl

• *
  • 37
« Reactie #5 Gepost op: 2 februari 2017, 13:41:40 »
Ik heb ook heel lang met achterspeakers (3 weg met externe scheidingsfilters) gespeeld waarvan de tweeters niet eens aangesloten stonden omdat ik vond dat dit het geluidsbeeld voor verstoorde. Deze speakers had ik overigens wel versterkt en gebruikte deze zachtjes voor rearfill. Dit omdat ik al in het bezit was van een 4 kanaals versterker voor mijn speakers en een monoblock voor mijn subwoofer. Maar aangezien ik een coupe heb, bleef mijn sub laag toch altijd een beetje achter in de auto hangen door de compleet gesloten kofferbak. Zelfs met time alignement kreeg ik dit niet helemaal naar mijn zin afgesteld.

De achterspeakers heb ik nu volledig laten vervallen zodat door de gaten in de stalen hoedenplank afgedekt met de originele speaker roosters van mijn auto, het sublaag nu makkelijker in de cabine van de auto kan komen. Tevens heb ik nu mijn 4 kanaals versterker gebrugd aangesloten op mijn Focal tweeweg composetje gefilterd op 80 hz highpass via de autoradio en de spoelen van mijn ESX subwoofer (750 watt rms) parallel aangesloten op mijn mono block zodat deze op 1 ohm speelt en 750 watt rms aan de subwoofer kan leveren. Deze staat op ongeveer 80 hz low pass via de potmeter van de mono block zelf. Aangezien deze filter op het monoblock niet uitgeschakeld kan worden, heb ik op de headunit de subwoofer uitgang op fullrange gezet (zodat er niet dubbel gefilterd word).

Met deze instellingen en time alignement op gehoor afgesteld te hebben, mis ik mijn achterspeakers totaal niet en wil ik ze ook echt niet meer terug.

Wel of geen achterspeakers is dus inderdaad voorkeur afhankelijk. Maar persoonlijk zou ik achterspeakers nooit gebruiken als de hoofdspeakers in de auto, enkel ter aanvulling van je voorspeakers (waarmee je ze dan met de fader harder of zachter kan laten meespelen).

*

morca

• 156
« Reactie #6 Gepost op: 2 februari 2017, 14:41:02 »
Dat is een goeie tip idd,bij me laatste auto had ik een gat midden in de hoedenplankgemaakt.
Maar wat voor auto heeft de TS?
Als je een hatchback hebt,laat de mdf hoedeplank niet tot aan de klep doorlopen maar laar over de gehele breedte vd auto een rand van 5/7 cm tussen de hoedeplank en de klep

Dat lost bovenstaande probleem echt super op.
Ik hoorde mijn JL ook een beetje smoren,toen kwam ik op bovenstaand idee ,en wat een partij meer druk opeens.
Sub speelde veel beter opeens.
Later ook op wat andere autos toegepast die ik ingebouwd heb.
werkt super!!

*

Naddy

• *
  • 26
  • Were it comes to NAD, music wil be music.
« Reactie #7 Gepost op: 4 maart 2017, 19:48:44 »

Eigen ervaringen:

Jouw eigen ervaringen zou ik dus absoluut niet willen adviseren aangezien je thuis toch ook niet met je rug naar je speakers toe gaat zitten om muziek te luisteren of dat je bij een concert met je rug naar het podium toe gaat staan.

Tevens zijn speakers en versterkers wel degelijk belangrijk in de auto aangezien de klank van de gebruikte speakers de luisteraar moeten aanstaan en zijn versterkers weer belangrijk omdat de meeste autoradio's heel erg positief zijn met hun vermogensopgave. Autoradio's zijn gewoon niet in staat om speakers op luid volume goed onder controle te houden en al helemaal niet wanneer de speakers fullrange worden aangestuurd. Het niet meer mooi klinken wat de ts bij hoger volume ervaart is dus waarschijnlijk het luisteren naar hoorbare vervorming.

En dure kabels voor een normale installatie is ook overdone vind ik zelf. Vaak genoeg heb ik met mijn eigen installaties in de auto met o.a. caliber en necom bekabeling gewerkt. Met deze kabels heb ik nooit problemen ervaren, dus waarom voor een normale installatie hele dure bekabeling gaan aanschaffen?

Verder zitten er helemaal geen haken en ogen aan hoe ts zijn setup wilt gaan uitbreiden. In de caraudio scene is het echter zeer gebruikelijk om met een 4 kanaals versterker en een subwoofer te beginnen met uitbreiden zoals in ts z'n geval.

Wat ik dus zou doen is het volgende:

* 2 Kanalen van een 4 kanaals versterker gebruiken voor de frontspeakers en deze filteren op ongeveer 80 hz high pass (zodat deze geen laag hoeven te weergeven, aangezien je daarvoor de subwoofer gaat gebruiken).

*2 Kanalen van de 4 kanaals versterker bruggen voor een subwoofer en deze filteren op ongeveer 80 hz low pass (zodat de subwoofer dus alleen maar laag weergeeft). Let wel op dat bij de meeste 4 kanaals versterker de minimale weerstand 4 ohm is bij gebrugd aansluiten.                       

* De achterspeakers zachtjes laten meespelen via de rear kanalen van de autoradio en indien mogelijk deze ook filteren op 80 hz high pass via de autoradio zelf.

Met deze uitgangspunten kan je dus al een heel eind komen.

De speakers goed inbouwen is inderdaad een must. Met name voor de midbass speaker van een composet kan je hier veel laagweergave mee winnen. Tevens is het dempen van de deuren dan ook een goede tip m.b.t. het goed inbouwen van speakers.

Waarschijnlijk heeft de ts niet veel meer aan deze info. Mocht iemand de search functie gebruiken en hier op uitkomen hopelijk wel!

Leuk om een heel andere benadering van car audio te lezen.

Ik heb in ieder geval top geluid in mijn auto, en dat naar mijn eigen filosofie en niet de jouwe.
📻 versterkers:
NAD C350
NAD C245BEE
NAD D7050
NAD PP 2i
📻 receiver:
NAD L76
🕳 platenspeler:
NAD C556
📀 dvd/cd/cdr/cdrw/mp3 player:
NAD T533
📻 tuner:
NAD C445
💻 computer/iTunes/streaming:
Apple macmini
Apple iPad air
Spotify
Apple TV
🔈 luidsprekers:
Rogers AS502 2x
JBL LX3 2x

*

Jerryl

• *
  • 37
« Reactie #8 Gepost op: 5 maart 2017, 14:31:32 »
Uiteindelijk gaat het om de eindresultaat waar de bestuurder van de desbetreffende auto mee tevreden is.
Dus helemaal top dat jij tevreden bent met jouw installatie en dit is verder niet sarcastisch bedoeld overigens.
Verder is "mijn" filosofie m.b.t. caraudio een filosofie die in de wereld van caraudio veel aanhangers heeft.