elco antiserie plaatsen?
« Gepost op: 10 juli 2016, 00:49:59 »
Hallo,

Kan iemand me met zekerheid vertellen welke waarde van condensator ik bekom als ik twee elco's van 5000F /63V in antiserie zet om zo een bipolaire condensator te bekomen, ik twijfel nl tussen gewoon 5000F omdat n van de twee verkeerd om gepolariseerd is en dus kortgesloten of toch 2500F zoals twee gewoon in serie geplaatste condensatoren?
Wie helpt me hier uit??

Alvast bedankt!!!

*

Be tweeter

• 9150
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
Re: elco antiserie plaatsen?
« Reactie #1 Gepost op: 10 juli 2016, 09:02:46 »
In principe blijft het, zoals je al dacht, gewoon een serieschakeling en wordt de resulterende capaciteit 2500 uF volgens 1/Rtot=1/R1 + 1/R2 +...1/Rn.
De elco die goed om gepoold is voor de aangelegde spanning beschermt de verkeerd om gepoolde.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

richard

• 3442
« Reactie #2 Gepost op: 10 juli 2016, 10:30:57 »
De elco die goed om gepoold is voor de aangelegde spanning beschermt de verkeerd om gepoolde.
Beschermt tegen kortsluiten. Want als hij wordt kortgesloten is hij kapot. De werkspanning blijft 63 Volt, bij normaal seriegeschakelde elco's en filmcondensatoren verdubbelt die.
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2016, 10:33:40 door richard »
Genoeg is beter.

*

Be tweeter

• 9150
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #3 Gepost op: 10 juli 2016, 10:35:27 »
Ik heb overigens tachtiger jaren speakers gezien waar ze doodgewoon elco's hadden gebruikt die ook nog eens puik in orde waren.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

« Reactie #4 Gepost op: 10 juli 2016, 16:58:15 »
Bedankt voor de reactie, nu kan ik zonder twijfel aan het werk  8)

*

fusion

• 131
    • Audio Page
« Reactie #5 Gepost op: 21 juli 2016, 10:55:09 »
ps. De inwendige weerstand (esr) neemt wel toe; je zet immers 2 elcoos met esr in serie. Het is daarom wel gewenst om goede kwaliteit elcoos te nemen.