*

Buell

• 619
Re: 845 buis upgrade
« Reactie #15 Gepost op: 13 augustus 2016, 09:00:15 »
Ja dat klopt
stuurbuisjes zijn vaak meer klank bepalend dan eindbuizen en goedkoper
een gelijkricht buis trouwens ook, de verschillen kunnen best groot zijn.
Je moet wel oppassen buisjes kan je niet zomaar even om prikken om te vergelijken
je moet ze altijd even de tijd geven, om prikken en gewoon 2 weken muziek luisteren
en dan weer eens wisselen als je dat wil. Ze hebben dan wat tijd gehad om in te spelen en een paar keer opwarmen en afkoelen is nodig, dan komt het echte karakter van de buis naar voren.
En je weet zelf ook veel beter wat je voorkeur is met veel soorten muziek
heel veel mensen vergelijken maar met 1 nummer of doen zelfs alles beoordelen met 1 referentie nummer  ???
Ze kennen dat door en door maar dat kan tot een dwaling leiden.
Gewoon kriskras door je muziekcollectie gaan over een langere tijd en geen A/B vergelijkingen doen dat is de beste manier om erachter te komen wat nou de mooiere is.

Gaan we doen Horn.
Het klonk al lekker na een switch naar Telefunken smootplate ecc83 stuurbuizen, nu met de GoldLions 300B weer een tijdje luisteren. Lijken een regelrechte winnaar tov de TJ fullmusic met een metalen Meshplate.
Maar net wat je zegt, de echte conclusie komt later.
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Line Magnetic LM219ia | Audio GD R2R 7 dac| Mano streamer | TvW Erres(Philips) CD104 | Rega platenspeler | Franco Serblin- Accordo monitoren| Suzy Wong tegels | Audio lamp

« Reactie #16 Gepost op: 18 augustus 2016, 12:13:19 »
Die ecc 83 is een buis met hoge inwendige weerstand en hoge mu.
Als gevolg wil er zelfs zonder negatief nog geen stroom van betekenis in lopen.
Als je de hoge gain van die buis niet echt nodig hebt, je dus niet op standje volgas hoeft te spelen, kun je met
voordeel evt. de ecc81 eens proberen.
De mu daarvan is lager ( 60 t.o.v 100 ) dan de 83 en de inwendige weerstand is veel lager.
De instelling is dan niet optimaal met de weerstanden berekend voor de 83, maar de 81 klinkt veel krachtiger en evenwichtiger dan de aardig slappe 83.
De steilheid van de 81 is ook bijna 10 x zo groot als die van de 83. ( 10,5 ma/volt t.o.v. 1,2 bij de 83 ).
Veel Fender en Marshall gitaarversterkers draaien hier ook prima op en dat zonder verdere aanpassingen.
Als je dat wilt optimaliseren moeten er wat weerstanden worden aangepast.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

horn

• 2063
  • hoorns en buizen
« Reactie #17 Gepost op: 18 augustus 2016, 17:17:12 »
Misschien staat die ecc83 wel in srpp?
Dan is hij wel weer goed te gebruiken

« Reactie #18 Gepost op: 18 augustus 2016, 19:19:41 »
Ja, maar ook in dat geval kan de buis geen stroom trekken.
Ik heb de ervaring dat een buis lekkerder klinkt als een mooi stroompje door loopt.
Geldt ook voor eindbuizen, lekker ver in klasse A.

*

Buell

• 619
« Reactie #19 Gepost op: 18 augustus 2016, 22:09:03 »
Wat is dan het grote voordeel van een 83, ze worden zoveel gebruikt, zie ze vaker in versterkers dan de 81.

Maar nu de 300b er wat uurtjes op hebben zitten is de behoefte om te veranderen eigenlijk niet aanwezig, het klinkt nu zo top.
Ben erg blij met deze versterker, samen met de rest van mijn set maakt het echt muziek.
Het finetunen lijkt zijn eind te naderen.

Wellicht ooit een 81 met de voorgestelde aanpassing, maar voorlopig (garantietijd  ^-^) maar even niet.

Line Magnetic LM219ia | Audio GD R2R 7 dac| Mano streamer | TvW Erres(Philips) CD104 | Rega platenspeler | Franco Serblin- Accordo monitoren| Suzy Wong tegels | Audio lamp

« Reactie #20 Gepost op: 18 augustus 2016, 23:10:25 »
De 83 is zoals gezegd een buis met een hoge versterking.
Hij is daarom op zijn plaats om kleine signalen van bv microfoon of draaitafel te versterken.
Maar in een eindtrap gebruik ik hem zelf nooit, simpel omdat je die grote gain daar niet nodig hebt.
TENZIJ je die gain weer wilt opofferen aan tegenkoppeling, dan wordt het verhaal anders.
Als je er vanuit gaat dat een gemiddelde eindtrap een ingangsgevoeligheid heeft van rond de 1 volt dan heb je dus
maar een kleine spanningsversterking nodig over de hele eindtrap.  20 x is dan al veel.

*

Kobasa

• 221
« Reactie #21 Gepost op: 19 augustus 2016, 10:58:12 »
Ik haak even aan:

De ecc83 en ecc81 stijlheden zijn resp 1,6mA/V en 5,5 mA/V en niet zoals Theo zegt 1,2 en 10,5.
Helaas is de ecc81 veel minder lineair dan de 83 en daarom ook veel minder interessant.

Een optie is om een buis met minder versterking te kiezen en grotere steilheid + een fatsoenlijke lineairiteir als bv de ecc182 of de 5687, zelfs een e88cc zou aardig zijn.

Wil je toch een hogere versterking dan zou de D3A een aardige buis kunnen zijn. Je moet hem wel in triode schakelen.
http://frank.pocnet.net/sheets/128/d/D3a.pdf

« Reactie #22 Gepost op: 19 augustus 2016, 12:13:50 »
Je hebt gelijk, was even uit het koppie en ik verwisselde wat parameters uit het instellingenboek van mijn AVO.
D3A is inderdaad een mooi buisje, maar ook in triode heb je dan nog maar steeds 1 enkele triode waar de Ts er een
dubbele nodig heeft.
Los daarvan kloppen de andere parameters en ook de pinning van de E88CC en de D3A dan niet en moet je de boel
aanpassen.
De ECC81 ( en een heleboel varianten daarop ) kun je ( met een misaanpassing ) zo inprikken en heb ze zonder ingrepen
in de schakeling al een idee wat het doet.
En dat kan beter, maar in alle versterkers waarin we het hebben geprobeerd klonk de 81 beter.
Ook in Fender en Marshall gitaarversterkers, maar dat is natuurlijk weer een compleet andere wereld.

« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2016, 12:33:20 door Theo van Wermeskerken »

*

Jean

• 222
« Reactie #23 Gepost op: 30 september 2016, 22:35:31 »
'k Heb zelf ook sinds een tijdje de LM219ia. Heerlijke versterker. Zitten nu een paar n.o.s. buizen in het voortraject. Het duurde even, maar in mijn setting klinken de 12ax7 van Raytheon en de WE 310A van Svetlana net even meer vloeiend en minder scherp. Toegegeven een klein verschil met de stockbuizen, die ik zeker niet slecht vind, maar daar is dan ook de prijs naar. Voor de 845 zit ik zelf aan de natural serie van shuguang te denken, die naar zeggen anders klinken dan de stock in de line magnetics. Mede ingegeven door de absurde prijzen van de originals uiteraard, die wat dat betreft echt niet retro meer zijn.
Maar zo blijft er wel weer wat te dromen over :-).

http://mindfootage.nl/vintage-hifi/line-magnetic-lm219ia/

http://mindfootage.nl/vintage-hifi/

Lenco L78se/L76s, Thorens 124, Dual 1229 wechsler//Akai635D //Sansui G-9000, Dussun V8i, Audioromy, Line Magnetic 219IA//KEFref.II, Kefref.III, JBL4311, JBL 4346//Beresford caiman&bushmaster dac//Musical Fidelity MI//Sonos Magna Ultimo//Cinemag 3440A & Hashimoto

*

Buell

• 619
« Reactie #24 Gepost op: 1 oktober 2016, 08:22:39 »
Bedankt Jean,

Inmiddels heb ik er ook 300B van GoldLion in zitten. Erg mooi, veel vloeiender en rustiger.
De versterker is zo krachtig, ik speel op de 16 Ohm uitgangen op 4 Ohm monitoren.

Veel plezier met de LM, ik ga je tip eens verder bekijken.
« Laatst bewerkt op: 1 oktober 2016, 08:24:19 door Buell »

*

Jean

• 222
« Reactie #25 Gepost op: 1 oktober 2016, 09:31:24 »
Ik zal die GoldLions ongetwijfeld ook eens gaan proberen. De mijne speelt op 8 0hm, 4 vond ik iets minder en 16 maakte bij mij niets uit in het gehoor. 'k Vind dat ie uit de box, als je dat ding er eenmaal uit hebt kunnen takelen, ook best wel mooi speelt. Maar het is ontegenzeggelijk zo, dat er nog veel meer luisterplezier te winnen valt met upgrading.
http://mindfootage.nl/vintage-hifi/

Lenco L78se/L76s, Thorens 124, Dual 1229 wechsler//Akai635D //Sansui G-9000, Dussun V8i, Audioromy, Line Magnetic 219IA//KEFref.II, Kefref.III, JBL4311, JBL 4346//Beresford caiman&bushmaster dac//Musical Fidelity MI//Sonos Magna Ultimo//Cinemag 3440A & Hashimoto

*

geerd

• 5327
  • scheun ja
« Reactie #26 Gepost op: 1 oktober 2016, 11:00:01 »
lijkt mij niet zo gezond voor je ugt om de 16 ohm uitgang te belasten met maar 4 ohm ,ze zullen dan ook wel warm worden
les is more

*

.....

• 2706
« Reactie #27 Gepost op: 1 oktober 2016, 11:09:53 »
lijkt mij niet zo gezond voor je ugt om de 16 ohm uitgang te belasten met maar 4 ohm ,ze zullen dan ook wel warm worden

En andersom?  mijn UGT's hebben 1 wikkeling van 5ohm....als er dan een 16 ohm luidspreker op aansluit....kan dit kwaad?

*

KT88

• 28078
  • Emeritus Technicus
« Reactie #28 Gepost op: 1 oktober 2016, 11:57:49 »
Bij een triode-versterker niet zo erg; vermogen daalt, maar vervorming ook.

Bij tetrode en penthode versterkers wèl een probleem, in die zin dat de vervorming dan ook stijgt.
Tegenkoppeling vermindert dat wel weer, maar als je zónder speelt (staat me bij) dan is dat merkbaar.

Stuk gaat er niets; dat gebeurt alleen bij een te zware load, dus bv. 4 ohm op de 8 ohms tap.
Op zijn minst gaat de levensduur dan achteruit, op zijn ergst wordt de anodedissipatie overschreden (maar dan moety de misaanpassing wel érg groot zijn).
Audiodidact

*

.....

• 2706
« Reactie #29 Gepost op: 1 oktober 2016, 18:58:47 »
Bij een triode-versterker niet zo erg; vermogen daalt, maar vervorming ook.

Bij tetrode en penthode versterkers wèl een probleem, in die zin dat de vervorming dan ook stijgt.
Tegenkoppeling vermindert dat wel weer, maar als je zónder speelt (staat me bij) dan is dat merkbaar.

Stuk gaat er niets; dat gebeurt alleen bij een te zware load, dus bv. 4 ohm op de 8 ohms tap.
Op zijn minst gaat de levensduur dan achteruit, op zijn ergst wordt de anodedissipatie overschreden (maar dan moety de misaanpassing wel érg groot zijn).

Dan kan ik dus die breedbandjes van Benco, die meten electies ruim 8 ohm, dan moet ik ze beschouwen als 15 ohm luidprekers, zonder gevaar aan-

sluiten..op de v der veen's zonder NFB, heb dan alleen wat minder ''vermogen'', maar ook minder vervorming  en levensduur van de buizen ...als ik het goed begrijpt.

Een keer op een avondje,en geen gewoonte van maken.

Thx!
« Laatst bewerkt op: 1 oktober 2016, 19:13:46 door grf-r 2 »