*

KT88

• 27949
  • "Hate me now. Thank me later."
Re: 845 buis upgrade
« Reactie #30 Gepost op: 1 oktober 2016, 19:11:35 »
Nee, de levensduur gaat alleen achteruit als de load te zwaar zou zijn.
Bij jou is 't dus andersom.

Schermrooster-dissipatie is hier ook een ding om in de gaten te houden;  EL34 in triode met 100-220 ohm tussen schermrooster en anode en anodespanning niet boven de 400V.
Dan is er geen enkel probleem in dat opzicht.

*

.....

• 2706
« Reactie #31 Gepost op: 1 oktober 2016, 19:22:13 »
Nee, de levensduur gaat alleen achteruit als de load te zwaar zou zijn.
Bij jou is 't dus andersom.

Schermrooster-dissipatie is hier ook een ding om in de gaten te houden;  EL34 in triode met 100-220 ohm tussen schermrooster en anode en anodespanning niet boven de 400V.
Dan is er geen enkel probleem in dat opzicht.

O, mmm  hoogspanning is 450volt, staat dit dan ook op de anode? (leer hier veel van) bias 50Ma=24.7 watt dissipatie. of moet ik het anders zien?
« Laatst bewerkt op: 1 oktober 2016, 19:28:59 door grf-r 2 »

*

KT88

• 27949
« Reactie #32 Gepost op: 1 oktober 2016, 19:32:24 »
Minus de spanningsval over de uitgangstrafo en de (meet)kathodeweerstand.
Komt nou ook weer niet op 5 V aan hoor.
Je moet uitgaan van Va-k.

Bias is wel fors, trouwwens ..... zou wat omlaag kunnen.
Je moet er ook nog de schermroosterstroom aftrekken, dus Pa zal iets minder zijn.

Staan de EL34-ers wel in triode bij jou?

*

.....

• 2706
« Reactie #33 Gepost op: 1 oktober 2016, 19:43:21 »
Minus de spanningsval over de uitgangstrafo en de (meet)kathodeweerstand.
Komt nou ook weer niet op 5 V aan hoor.
Je moet uitgaan van Va-k.

Bias is wel fors, trouwwens ..... zou wat omlaag kunnen.
Je moet er ook nog de schermroosterstroom aftrekken, dus Pa zal iets minder zijn.

Staan de EL34-ers wel in triode bij jou?

Volgens het schema van de UGT staat ie in triode, schermroosterweerstanden zijn 150 ohm.

Is een ''pittige'' bak uit het boek van Menno.

Een z.g 100 watter  4x 34's.

Aangeschaft in de tijd van de Dynaudio's.(heeft dus heeeel lang op de plank gelegen).

Zelf al de bias op 45Ma gezet, en klinkt inderdaad fijner.

Zit te denken aan 40Ma.

*

KT88

• 27949
« Reactie #34 Gepost op: 1 oktober 2016, 19:54:29 »
Doe eens gek en trek er 2 van de 4 buizen uit, zodat je 2 x EL34 PP triode overhoudt (per kanaal).

Luister dan nog eens of dat bevalt. ;)

*

.....

• 2706
« Reactie #35 Gepost op: 1 oktober 2016, 20:05:28 »
Doe eens gek en trek er 2 van de 4 buizen uit, zodat je 2 x EL34 PP triode overhoudt (per kanaal).

Luister dan nog eens of dat bevalt. ;)

:o :o :o :o :o :o :o kan dat? zo maar....daar snap ik effe niets van!!!

Als ik toen al de Tannoy's had gehad, zou ik inderdaad gekozen hebben voor de ''twee pitter''.

*

KT88

• 27949
« Reactie #36 Gepost op: 1 oktober 2016, 20:14:54 »
Ja hoor, mits ze maar echt in triode staan; dan kan dat ongestraft.
Als je het vermogen niet nodig hebt (je gaat terug van ca. 30 naar ca. 15 watt).
Meestal kom je op gevoelige speakers niets tekort.

Remember: je hebt een lichte belasting met die 16 ohms speakertjes, dus ga je weer richting juiste aanpassing voor 2 eindbuizen.
Probeer maar eens! Maar houd de bias bescheiden, 40 mA per buis is genoeg (de HSP zal wat stijgen namelijk).

*

.....

• 2706
« Reactie #37 Gepost op: 1 oktober 2016, 20:23:15 »
Ja hoor, mits ze maar echt in triode staan; dan kan dat ongestraft.
Als je het vermogen niet nodig hebt (je gaat terug van ca. 30 naar ca. 15 watt).
Meestal kom je op gevoelige speakers niets tekort.

Remember: je hebt een lichte belasting met die 16 ohms speakertjes, dus ga je weer richting juiste aanpassing voor 2 eindbuizen.
Probeer maar eens! Maar houd de bias bescheiden, 40 mA per buis is genoeg (de HSP zal wat stijgen namelijk).

Dank! even hierbij een excuus voor het vervuilen van het draadje...maar heb zo veel vragen.

Nou, als ik dan even de breedbandtjes er op gooi...prik je er toch even twee bij.... ;D zou leuk zijn.

Niet om dat ik jou niet vertrouw, maar om te weten hoe triode die staat vraag ik dit ook nog even aan TubeJack die is nogal bekend met de schema's van Menno.

*

KT88

• 27949
« Reactie #38 Gepost op: 1 oktober 2016, 20:48:23 »
Let even op: als ze in supertriode staan gaat dit truukje niet op!

Verder recycelt Menno d'aloude koek in zijn buizenbouwboek, dus daar is niets nieuws aan.

« Reactie #39 Gepost op: 1 oktober 2016, 23:44:42 »
Ook even opletten dat je niet de beide push of beide pull buizen er uit trekt.
Krijg je een soort super single end  ;D
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

.....

• 2706
« Reactie #40 Gepost op: 2 oktober 2016, 11:55:22 »
Let even op: als ze in supertriode staan gaat dit truukje niet op!

Verder recycelt Menno d'aloude koek in zijn buizenbouwboek, dus daar is niets nieuws aan.

Nee, geen supertriode....dan heb je een andere trafo nodig heb ik begrepen.

*

.....

• 2706
« Reactie #41 Gepost op: 2 oktober 2016, 12:00:31 »
Dan heb ik toch nog een vraag.......

Hoe zit dat dan met de primair Raa? die is bij mij ugt 2000ohm.

Voor een ''twee'' Piter is de primair Raa 6000ohm....

Of gaan er heel andere regels gelden als de boel in triode staat?.

*

KT88

• 27949
« Reactie #42 Gepost op: 2 oktober 2016, 13:02:18 »
Je moet de transformator zien als een "transparante" impedantie-omzetter.
Met een bepaalde verhouding prim-sec.
De trafo "is" dus niet 2000 ohm op zich, hij zal alleen die impedantie laten zien bij correcte afsluiting.
Is dat bedoeld bij 8 ohm, dan krijg je bij 16 ohm een hogere waarde (dus een lichtere belasting voor de buis).

Hierbij even voorbijziend aan primaire zelfinductie, wat met name in het laag van belang is, en spreidingszelfinductie wat voor het hoge bereik weer belangrijk is.

Een triode heeft een lage inwendige weerstand, normaal gezien wordt die ideaal afgesloten met ca. 4 maal deze waarde.
Een penthode/tetrode heeft een hoge inwendige weerstand, waarbij Z-trafo veel lager ligt dan deze waarde.

Zit nog veel meer aan vast natuurlijk, maar dit is in Jip- en Janneke taal wat er gebeurt.

Je kunt, als er 4, 8, 16 ohms taps aanwezig zijn, nog wat stoeien daarmee en zelfs ook nog kathodetegengekoppeld spelen.
Maar ik dacht niet dat Amplimo trafo's die mogelijkheid bieden, tenzij je zelf bij gaat wikkelen.

*

.....

• 2706
« Reactie #43 Gepost op: 2 oktober 2016, 16:10:18 »
Je moet de transformator zien als een "transparante" impedantie-omzetter.
Met een bepaalde verhouding prim-sec.
De trafo "is" dus niet 2000 ohm op zich, hij zal alleen die impedantie laten zien bij correcte afsluiting.
Is dat bedoeld bij 8 ohm, dan krijg je bij 16 ohm een hogere waarde (dus een lichtere belasting voor de buis).

Hierbij even voorbijziend aan primaire zelfinductie, wat met name in het laag van belang is, en spreidingszelfinductie wat voor het hoge bereik weer belangrijk is.

Een triode heeft een lage inwendige weerstand, normaal gezien wordt die ideaal afgesloten met ca. 4 maal deze waarde.
Een penthode/tetrode heeft een hoge inwendige weerstand, waarbij Z-trafo veel lager ligt dan deze waarde.

Zit nog veel meer aan vast natuurlijk, maar dit is in Jip- en Janneke taal wat er gebeurt.

Je kunt, als er 4, 8, 16 ohms taps aanwezig zijn, nog wat stoeien daarmee en zelfs ook nog kathodetegengekoppeld spelen.
Maar ik dacht niet dat Amplimo trafo's die mogelijkheid bieden, tenzij je zelf bij gaat wikkelen.

Dank! wordt wat duidelijker, en ja de Amplimo's hebben maar 1 tap en die is 5ohm.

Het kan dus, zonder dat de boel stuk gaat...en wel de juiste eruit nemen zoals TheoKermis terecht opmerkte.

Met twee 34's heb ik power zat....en op deze manier is mijn voorraad verdubbelt...heb namelijk nog twee ''match'' sets van 4stuks liggen. :)

Kan ik zeker 20jaar mee vooruit.... :) :) :)

*

geerd

• 5207
  • scheun ja
« Reactie #44 Gepost op: 2 oktober 2016, 16:46:33 »
20 jaar wel langer denk ik heb er een tijdje terug een paar vervangen na meer dan 30 jaar  ;D ;D
les is more