Re: 845 buis upgrade
« Reactie #45 Gepost op: 2 oktober 2016, 16:48:09 »
En wat in een ander draadje ook al eens ter sprake kwam over het parallel schakelen van eindtorren / buizen :
Je zult waarschijnlijk merken dat het zelfs beter klinkt, er een nauwkeuriger, beter geplaatst stereobeeld ontstaat met
1 push en 1 pull.
Hier op de Tannoy's was dat overduidelijk hoorbaar.
Wel even letten op de bias.
De anodespanning zal met twee buizen / minder zware belasting, wat hoger worden en daarmee ook de stroom door de buis.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

.....

• 2705
« Reactie #46 Gepost op: 2 oktober 2016, 17:26:40 »
En wat in een ander draadje ook al eens ter sprake kwam over het parallel schakelen van eindtorren / buizen :
Je zult waarschijnlijk merken dat het zelfs beter klinkt, er een nauwkeuriger, beter geplaatst stereobeeld ontstaat met
1 push en 1 pull.
Hier op de Tannoy's was dat overduidelijk hoorbaar.
Wel even letten op de bias.
De anodespanning zal met twee buizen / minder zware belasting, wat hoger worden en daarmee ook de stroom door de buis.

Bias dan op 40Ma houden i.p.v 50Ma?.

*

KT88

• 27850
  • Emeritus Technicus
Audiodidact

*

.....

• 2705
« Reactie #48 Gepost op: 2 oktober 2016, 18:58:01 »

*

.....

• 2705
« Reactie #49 Gepost op: 2 oktober 2016, 19:03:59 »
Mm, is het dan ook niet beter? dat ik de voeding trafo van de 70 watt versie monteer.

Voeding is nu uit de trafo is 340volt die wordt naar 450 geslingerd.

Voor de 70 watt is de voeding 290 volt en wordt naar 380 geslingerd. (volgens het schema/boek dan).

*

.....

• 2705
« Reactie #50 Gepost op: 2 oktober 2016, 19:16:55 »
Nu nog even uitzoeken welke de push is en welke de pull.

Om en om? de twee binnenste? of de twee buitenste?

Oei, zou het liefst hier een buizen goeroe bij willen hebben met dit grapje, bespaart namelijk een hoop..niet alleen buizen maar ook een slokie stroom.

*

KT88

• 27850
  • Emeritus Technicus
« Reactie #51 Gepost op: 2 oktober 2016, 21:50:35 »
Als je die kleinere trafo hebt liggen, zou ik die toepassen.
Kunen de buizen wat meer bias krijgen, verder in A dus ook lagere loadline (Ra-a).

Je kunt toch wel zien welke buizen bij elkaar horen?
Gewoon even de primaire leidingen volgen vanaf de anoden naar de trafo.
Audiodidact

*

.....

• 2705
« Reactie #52 Gepost op: 3 oktober 2016, 12:50:52 »
Als je die kleinere trafo hebt liggen, zou ik die toepassen.
Kunen de buizen wat meer bias krijgen, verder in A dus ook lagere loadline (Ra-a).

Je kunt toch wel zien welke buizen bij elkaar horen?
Gewoon even de primaire leidingen volgen vanaf de anoden naar de trafo.

Daar is mijn kennis te beperkt voor, heeft niet voor niets een berg vragen.....misschien dat Thanatos hier bij kan helpen....

Die ''begeleid'' me ook met mijn preampje..(transistor).....

M.a.w, heb de klok horen luiden, maar moet de klepel nog vinden...en ben niet het slimste jochie van de klas...gaat er moeilijk in...ben maar een

timmerman... ;D ;D

De trafo's zal ik moeten aanschaffen bij Amplimo, sparen dus....zijn wel wat goedkoper dan de ''100wtt'' versie.

Dit kitje kan je op twee manieren bouwen, n.l een 70 watt of 100 watt, zoals ik al eerder schreef, was de motivatie voor de 100 watt de

Dynaudio's, uiteindelijk door allerlei omstandigheden heeft het spul ruim 10jaar op de plank gelegen....

Wist niet dat ik met de ''zware'' UGT terug kon gaan naar de 70 watt, die zal al beter klinken....

Naast het vervangen van de voedings-trafo, moet ik ook twee componenten veranderen op de print.....thats all. 

Haast heb ik nie, ben al blij dat het kan!!! en gaat er zeker mooier van klinken...stap twee is dan het verwijderen van twee pitten.

*

KT88

• 27850
  • Emeritus Technicus
« Reactie #53 Gepost op: 3 oktober 2016, 13:32:24 »
Het verwijderen van 2 eindbuizen was meer als proefje bedoeld.
Als je dat werkelijk door wilt zetten, zijn er nog wat veranderingen nodig.

Feitelijk zou je dan ook andere UGTs nodig hebben, tenzij je altijd 16 ohms speakers gebruikt.
Dit grapje kan alleen maar bij de gratie van de hogere impedantie van die breedbanders.

De kleine voedingstrafo is dus niet geschikt voor 4 x EL34 per kanaal, dan zal die te heet worden en bezwijken.
Kan alleen als je 2 eindbuizen per kanaal gebruikt.

Dus even goed nadenken en bekijken wat je wilt gaan doen.

Nogmaals: als proef/test kan het wel, maar als blijvende verandering zou ik het niet doen zonder aanpassingen.
Audiodidact

*

.....

• 2705
« Reactie #54 Gepost op: 3 oktober 2016, 15:01:24 »
Het verwijderen van 2 eindbuizen was meer als proefje bedoeld.
Als je dat werkelijk door wilt zetten, zijn er nog wat veranderingen nodig.

Feitelijk zou je dan ook andere UGTs nodig hebben, tenzij je altijd 16 ohms speakers gebruikt.
Dit grapje kan alleen maar bij de gratie van de hogere impedantie van die breedbanders.

De kleine voedingstrafo is dus niet geschikt voor 4 x EL34 per kanaal, dan zal die te heet worden en bezwijken.
Kan alleen als je 2 eindbuizen per kanaal gebruikt.

Dus even goed nadenken en bekijken wat je wilt gaan doen.

Nogmaals: als proef/test kan het wel, maar als blijvende verandering zou ik het niet doen zonder aanpassingen.

Met de ''kleine'' voeding trafo  bedoel ik de trafo voor de 70 watt versie, is dezelfde versterker, maar met een lagere hoogspanning.

En er moet wat weerstanden een andere waarde krijgen, de Raa van de 70 watt ugt is 3000ohm i.p.v 2000ohm. maar dit is geen probleem

volgens dit draadje, mits de boel in triode staat.

Kijk anders even op plitron, daar staat een pdf over deze schakeling.

Verschillen zijn dus,  een ugt met wat minder vermogen 70 i.pv 100 watt, lagere hoogspaning 290v/600mA i.p.v 340v/700mA. en twee weerstanden.

Als ik alles goed heeft begrepen, dan kan dit met 100 watt ugt.

Dan blijven het wel ''vier'' pitters, maar met een mooier weergave doordat de boel niet meer op zijn tenen loopt.

Het is dus een kit die je in twee versies kunt bouwen.  vandaar de print code BBB70/100.

Het is dus niet de vdv 100 dat is een heel ander ontwerp  met NFB.

Dus het halveren van eindbuizen gaat niet gebeuren als permanente modificatie, alleen een keer voor de lol met de breedbanders....

Na schrift, de fasedraaier blijft ook hetzelfde als bij de 100 watt versie....bias geven ze wel hoger op n.l 60Ma....fors heb ik begrepen dan is 50Ma beter.

Voor de 100 watt geven ze een bias op van 50Ma....die staat nu op aanraden in dit draadje op 40Ma.
« Laatst bewerkt op: 3 oktober 2016, 15:08:13 door grf-r 2 »

« Reactie #55 Gepost op: 3 oktober 2016, 19:01:41 »
Het vergt misschien wat extra ombouwmoeite, maar in 1 van de vrijgekomen EL 34 voeten zou je een GZ34 als
gelijkrichter kunnen zetten.
De spanningsval over die buis zorgt dan ten eerste voor de lagere voedingsspanning en ook nog voor een slow start.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

.....

• 2705
« Reactie #56 Gepost op: 3 oktober 2016, 20:56:33 »
Het vergt misschien wat extra ombouwmoeite, maar in 1 van de vrijgekomen EL 34 voeten zou je een GZ34 als
gelijkrichter kunnen zetten.
De spanningsval over die buis zorgt dan ten eerste voor de lagere voedingsspanning en ook nog voor een slow start.

Heb begrepen dat twee pitjes verwijderen alleen goed gaat met 16 ohm weergevers.

Gaat um dus niet worden, omdat de Tannoy's never nooit niet weggaan....breedbandjes zijn puur voor de lol, gaan dus op de torre bak.

Ga mailen of bellen met Amplimo, of het mogelijk is om de voeding van de 70 watt versie er in te zetten...met de UGT van de 100 watt versie.

Heb begrepen van het draadje hier dat dat kan, mits de boel in triode staat.

En soft start heb ik al....standby schakelaar.